Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. april 2024 | 23:35   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Nielph’s DIY - Presto (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Cabal
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 September 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 152
Sendt: 17 Februar 2006 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

niels_k skrev:
jeg har forhørt mig om priser på bøjeligt MDF træ til siderne, og det ville løbe op på over 1000 kr (inkl fragt)  men ka det virkelig passe at det ska være så dyrt? og ville det evt være billigere at bøje noget krydsfiner i 2-3 lag?

/niels

Ja, det koster.

Prøv at se her: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=3729 omkring hvordan det *kan* gøres, med flere lag bøjeligt (4mm) krydsfinér/MDF.

mvh
Søren

Til top Vis Cabal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cabal
 
niels_k
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 December 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 39
Sendt: 17 Februar 2006 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

jeg takker for de gode råd. jeg vil lige først prøve at høre med noget 4mm MDF, for det ser ud til der vil være meget arbejde i Witzel's metode, og især til gulvhøjttalere som nævnt.

/niels


__________________
Se mit projekt her. Eller på min hjemmeside her.
Til top Vis niels_k's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af niels_k
 
banz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1217
Sendt: 20 Februar 2006 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

4mm mdf? hvorfor ikke bare krydsfinér så? man kan vel også lave det af mdf, så tror jeg det ville være en (meget) god idé at lime et par lag sammen...... også hvis du bruger krydsfinér. hvro høje regner du med at de bliver?
Til top Vis banz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af banz
 
niels_k
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 December 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 39
Sendt: 20 Februar 2006 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

banz skrev:
4mm mdf? hvorfor ikke bare krydsfinér så? man kan vel også lave det af mdf, så tror jeg det ville være en (meget) god idé at lime et par lag sammen...... også hvis du bruger krydsfinér. hvro høje regner du med at de bliver?


nu er jeg lige blevet klogere. har snakket med en fyr som bygger kontrabasser, og han foreslog at bruge 3mm krydsfiner som jeg limer sammen, så nu må jeg ud og forhøre mig om priser, produkter osv, måske i morgen :)

/niels


__________________
Se mit projekt her. Eller på min hjemmeside her.
Til top Vis niels_k's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af niels_k
 
rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 4050
Sendt: 20 Februar 2006 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

niels_k skrev:
banz skrev:
4mm mdf? hvorfor ikke bare krydsfinér så? man kan vel også lave det af mdf, så tror jeg det ville være en (meget) god idé at lime et par lag sammen...... også hvis du bruger krydsfinér. hvro høje regner du med at de bliver?


nu er jeg lige blevet klogere. har snakket med en fyr som bygger kontrabasser, og han foreslog at bruge 3mm krydsfiner som jeg limer sammen, så nu må jeg ud og forhøre mig om priser, produkter osv, måske i morgen :)

/niels

 

Der er vel stor forskel på at bygge en HT og en kontra bas. Jeg har ikke forstand på nogen af delene, men jeg forestiller mig da, at idén i en bas er at skabe et instrument som kan "svinge"`?

Det modsatte er pointen i en ht som regl, så jeg tror ikke det er smart at bruge samme matrialer.

 

Michael

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset
 
niels_k
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 December 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 39
Sendt: 20 Februar 2006 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

rattanhuset skrev:

niels_k skrev:
banz skrev:
4mm mdf? hvorfor ikke bare krydsfinér så? man kan vel også lave det af mdf, så tror jeg det ville være en (meget) god idé at lime et par lag sammen...... også hvis du bruger krydsfinér. hvro høje regner du med at de bliver?


nu er jeg lige blevet klogere. har snakket med en fyr som bygger kontrabasser, og han foreslog at bruge 3mm krydsfiner som jeg limer sammen, så nu må jeg ud og forhøre mig om priser, produkter osv, måske i morgen :)

/niels

 

Der er vel stor forskel på at bygge en HT og en kontra bas. Jeg har ikke forstand på nogen af delene, men jeg forestiller mig da, at idén i en bas er at skabe et instrument som kan "svinge"`?

Det modsatte er pointen i en ht som regl, så jeg tror ikke det er smart at bruge samme matrialer.

 

Michael



Nej det har du helt ret i. Men ham fyren har også en del forstand på træ generelt, så er ret sikker på han har styr på det Mener også at have set andre der har brugt samme metode herinde, så det blir mit udgangspunkt.

/niels


__________________
Se mit projekt her. Eller på min hjemmeside her.
Til top Vis niels_k's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af niels_k
 
banz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1217
Sendt: 20 Februar 2006 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

metoden med krydsfinér er ofte brugt herinde. det er rigtig godt med måske 1x3mm så 1x 5mm og sidst 1x3mm som en sandwich, godt med et kraftig midte, og så noget lim til at "ødelægge" resterende vibrationer.... bare en ide. sig til hvis du ikke forstår det...
Til top Vis banz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af banz
 
niels_k
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 December 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 39
Sendt: 20 Februar 2006 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

banz skrev:
metoden med krydsfinér er ofte brugt herinde. det er rigtig godt med måske 1x3mm så 1x 5mm og sidst 1x3mm som en sandwich, godt med et kraftig midte, og så noget lim til at "ødelægge" resterende vibrationer.... bare en ide. sig til hvis du ikke forstår det...


Jo tak, det forstod jeg godt må se hva jeg finder af finér, regner med or kigge efter noget på torsdag

/niels


__________________
Se mit projekt her. Eller på min hjemmeside her.
Til top Vis niels_k's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af niels_k
 
banz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1217
Sendt: 20 Februar 2006 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

ok, det lyder da godt, jeg ønsker dig held og lykke med projektet..
Til top Vis banz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af banz
 
niels_k
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 December 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 39
Sendt: 03 Marts 2006 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

yes, nu har jeg så fået købt noget 4mm krydsfinér til siderne. Jeg overvejer at bruge det til den endelige overflade også, for det er faktisk ganske pænt,
I dag har jeg så fået samlet kabinetter uden sider, og i morgen begynder jeg at sætte siderne på.

Her ses fineren til siderne(bøg):


Her ses de samlede kabinetter u/sider:





på min side kan I se alle billederne i fuld kvalitet her

/niels



__________________
Se mit projekt her. Eller på min hjemmeside her.
Til top Vis niels_k's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af niels_k
 
banz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1217
Sendt: 03 Marts 2006 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

ok, det ser da fedt ud, men det ville da næste være syndt at bruge krydsfiner til overfladen, eller hvis det er noget flot krydsfiner gør det vel ikke noget, jeg syntes bare at det meste af det krydsfiner jeg arbejder med ikke er så pænt...
Til top Vis banz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af banz
 
niels_k
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 December 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 39
Sendt: 03 Marts 2006 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

banz skrev:
ok, det ser da fedt ud, men det ville da næste være syndt at bruge krydsfiner til overfladen, eller hvis det er noget flot krydsfiner gør det vel ikke noget, jeg syntes bare at det meste af det krydsfiner jeg arbejder med ikke er så pænt...


Jah det kan os godt være, jeg overvejer det stadig lige, for jeg har ikke kigget på så meget rigtigt finér endnu, men alternativet er denne krydsfinér, for den er bestemt ikke grim.


__________________
Se mit projekt her. Eller på min hjemmeside her.
Til top Vis niels_k's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af niels_k
 
rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 4050
Sendt: 03 Marts 2006 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Ellers så giv dem da noget laminat når du engang er færdig, ilm ville det være synd andet. det ér nu No.1 synes jeg. Med midre de skal piano lakeres, men det synes jeg faktksk også ville være synd egentlig.

 

Michael

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset
 
niels_k
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 December 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 39
Sendt: 09 Marts 2006 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

rattanhuset skrev:

Ellers så giv dem da noget laminat når du engang er færdig, ilm ville det være synd andet. det ér nu No.1 synes jeg. Med midre de skal piano lakeres, men det synes jeg faktksk også ville være synd egentlig.

 

Michael



bar rolig, de skal ikke piano lakeres :) jeg har været ude og kigge på lidt finér, og manden sagde at det nok skulle laves i en varm presse maskine, OG at der skulle finér på begge sider af MDF pladen, for at den ellers ville gi sig, og det ville springe efter et par år (???) - syns jeg aldrig jeg har hørt før.. sååh.
men nu tænder jeg mest på, at anskaffe mig sådn en fin rullefinér med kirsebær.

/niels


__________________
Se mit projekt her. Eller på min hjemmeside her.
Til top Vis niels_k's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af niels_k
 
niels_k
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 December 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 39
Sendt: 09 Marts 2006 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

nu er jeg så kommet lidt videre. har fået slebet en masse støv væk, og fået skåret huller ud til enhederne (hullerne kom lige lovlig tæt på kanten efter jeg havde slebet så meget, men dog uden at det nåede at blive helt farligt ). så har jeg fået spartlet, og skåret nogen stykker af krydsfiner pladen klar til at lime på siderne,
billederne kan ses på min hjemmeside i fuld opløsning her.







/niels


__________________
Se mit projekt her. Eller på min hjemmeside her.
Til top Vis niels_k's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af niels_k
 
rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 4050
Sendt: 09 Marts 2006 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

niels_k skrev:
rattanhuset skrev:

Ellers så giv dem da noget laminat når du engang er færdig, ilm ville det være synd andet. det ér nu No.1 synes jeg. Med midre de skal piano lakeres, men det synes jeg faktksk også ville være synd egentlig.

 

Michael



bar rolig, de skal ikke piano lakeres :) jeg har været ude og kigge på lidt finér, og manden sagde at det nok skulle laves i en varm presse maskine, OG at der skulle finér på begge sider af MDF pladen, for at den ellers ville gi sig, og det ville springe efter et par år (???) - syns jeg aldrig jeg har hørt før.. sååh.
men nu tænder jeg mest på, at anskaffe mig sådn en fin rullefinér med kirsebær.

/niels

 

Hmm sikke da en gang øregas den fyr har fyldt dig med Det har jeg godt nok aldrig hørt før. Hvor var det de sagde dét?

Selfølgelig kan du da laminerere dem uden at der sker noget som helst ved dét, men hvor nemt det er ved jeg ikke, da jeg ikke selv har prøvet. Men den der med at "springe" er helt ude i skoven efter min bedste overbevisning.

Når det så er sagt, så må du love mig én ting. LAD VÆRE med at bruge det der rulle halløj. Hvis det er det som jeg tror, så er det det samme som man laminerere bordplader med feks på køkkenbordet. Det er sikkert nemt nok, men det har en underlig struktur og overflade, sådan at det kommer til at minde om plastic og noget billig skrammet, hvilket jeg synes ville være synd.

 

 

Michael

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset
 
niels_k
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 December 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 39
Sendt: 09 Marts 2006 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

rattanhuset skrev:
niels_k skrev:
rattanhuset skrev:

Ellers så giv dem da noget laminat når du engang er færdig, ilm ville det være synd andet. det ér nu No.1 synes jeg. Med midre de skal piano lakeres, men det synes jeg faktksk også ville være synd egentlig.

 

Michael



bar rolig, de skal ikke piano lakeres :) jeg har været ude og kigge på lidt finér, og manden sagde at det nok skulle laves i en varm presse maskine, OG at der skulle finér på begge sider af MDF pladen, for at den ellers ville gi sig, og det ville springe efter et par år (???) - syns jeg aldrig jeg har hørt før.. sååh.
men nu tænder jeg mest på, at anskaffe mig sådn en fin rullefinér med kirsebær.

/niels

 

Hmm sikke da en gang øregas den fyr har fyldt dig med Det har jeg godt nok aldrig hørt før. Hvor var det de sagde dét?

Selfølgelig kan du da laminerere dem uden at der sker noget som helst ved dét, men hvor nemt det er ved jeg ikke, da jeg ikke selv har prøvet. Men den der med at "springe" er helt ude i skoven efter min bedste overbevisning.

Når det så er sagt, så må du love mig én ting. LAD VÆRE med at bruge det der rulle halløj. Hvis det er det som jeg tror, så er det det samme som man laminerere bordplader med feks på køkkenbordet. Det er sikkert nemt nok, men det har en underlig struktur og overflade, sådan at det kommer til at minde om plastic og noget billig skrammet, hvilket jeg synes ville være synd.

 

 

Michael



Jeg takker for dit råd, så må jeg lige kigge mig for igen, er lidt på bar bund stadig nemlig.
Ja jeg ved heller ikke helt hva det var han prøvede at sige, det lød ret langt ude. Det var hos Einar Risør A/S i Vejle, og de havde ellers nogen fine stykker jeg så på, bl.a. en fugleøje ahorn. Min idé til at starte med var, at lime finéren på og med en plade imellem og så skruetvinger, som jeg har set andre herinde gøre, men det lød ikke på ham som noget der kunne lade sig gøre.

/niels


__________________
Se mit projekt her. Eller på min hjemmeside her.
Til top Vis niels_k's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af niels_k
 
hansson
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 437
Sendt: 09 Marts 2006 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

Det kan sagtens lade sig gøre at lægge finer på de buede sider. Nu hvor det er ret store sider bliver det helt sikkert ikke nemt, men det gør det jo bare sjovere.

Prøv at kigge hvordan Bjarke NR og Witzel gør i deres tråd. Det er noget med spænd bånd og alt muligt.

Du skal ihvertfald ikke lytte til ham hos Einar Risør. Måske er de bare trætte af at sælge små partier finer til os DIY'ere.

/hansson
Til top Vis hansson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansson
 
niels_k
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 December 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 39
Sendt: 09 Marts 2006 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

hansson skrev:
Det kan sagtens lade sig gøre at lægge finer på de buede sider. Nu hvor det er ret store sider bliver det helt sikkert ikke nemt, men det gør det jo bare sjovere.

Prøv at kigge hvordan Bjarke NR og Witzel gør i deres tråd. Det er noget med spænd bånd og alt muligt.

Du skal ihvertfald ikke lytte til ham hos Einar Risør. Måske er de bare trætte af at sælge små partier finer til os DIY'ere.

/hansson


Mange tak, jeg håber du har ret :)
De kan da os bare la vær med at gå på arbejde, hvis det er de ik vil sælge deres produkter? haha.. Men nu vil jeg lige overveje igen, den fugleøje ahorn som jeg kiggede på, for blev lidt småforelsket i den

/niels


__________________
Se mit projekt her. Eller på min hjemmeside her.
Til top Vis niels_k's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af niels_k
 
niels_k
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 December 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 39
Sendt: 12 Marts 2006 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

her ses lige en lille "prøveopstilling" af den ene højttaler 



/niels


__________________
Se mit projekt her. Eller på min hjemmeside her.
Til top Vis niels_k's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af niels_k
 

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes