Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. maj 2024 | 22:28   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Så er kabinetterne færdige! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 10
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3139
Sendt: 30 Maj 2004 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Det ser komplekst ud


/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted
 
Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 807
Sendt: 31 Maj 2004 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Hej Carrot

Det er det faktisk også  - for selv om der er "få" komponenter, så er topologi og værdierne på komponenterne valgt - så både frekvensresponset udenfor deleområdet og selve afrulningerne af enhederne styres indenfor meget små marginaler.

Hvis du kigger på nogle af kurverne, der er vist tidligere i tråden, så kan du bla. se, at afrulningerne er helt glatte og entydige - noget der ikke er helt let at opnå - men det giver detaljer og dynamik - når det falder på plads

At det betyder noget at justere og justere på delefilteret blev igen tydeligt forleden, hvor Bech og jeg lyttede på forskelle på den store spole i serie med bassen. Her justerede vi +/- 0,02 mH - kunne høre forskel og vælge hvilken værdi vi foretrak. Og sådan har vi stort set justeret på alle komponeneter i delefilteret (Bare vi havde valgt 1. ordens ). 

Billedet snyder også lidt - for nogle af komponenterne hænger løst pga. tidligere justeringer - og alle kondensatorværdier er sammensat af 2 eller flere kondensatorer - fordi en standardværdi ikke passer. 

Reelt set er der 5 dele på diskanten, 6 på mellemtonen og 4 på bassen - altså 15 dele i alt.

Hilsen

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd
 
CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3139
Sendt: 31 Maj 2004 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Mit kongerige for et aktivt filter til prototyping


/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted
 
omegasteffy
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 482
Sendt: 31 Maj 2004 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

Faldt fornylig over en artikel i et ældre High fidelity hvor de testede nogle induktions frie, monteret med en køleprofil så de skulle være termisk stabile og de skulle give et ordentligt løft i lyden i forhold til standard porcelæn. Umiddelbart ligner det standard porcelæns modstande i anvender, har i prøvet med andre typer?
Til top Vis omegasteffy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af omegasteffy
 
Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 807
Sendt: 01 Juni 2004 kl. 00:37 | IP-adresse registreret  

Hej Omegasteffy

Med risiko for at få halvdelen af HiFi4All på nakken - så er værdien af specielle (dyre) komponenter i delefilteret efter min mening minimal.

I mine øre lyder komponenter forskellige - men én type er sjældent entydig bedre end andre - bare anderledes.
Desuden er forskellene mellem komponenttyperne marginal i forhold til de forskelle man kan høre ved at ramme den rigtige komponentværdi. 

Derfor anvender jeg ikke Specielle modstande, Fladtrådsspoler o.lign.
Hvis vi skiftede modstandstype i Bechs - ville vi i mange tilfælde være nødt til at ændre på værdierne - for at kompensere for komponentens anderledes lyd.

Det skal dog siges, at komponenterne er af god kvalitet. F.eks. er modstandene ikke keramiske - og kondensatorerne er de vigtige steder Monacors Sølvfarvede (som faver lyden mindre end mange Highend kondensatorer).

Desuden er det vigtigt - når man laver justeringer - at de anvendte komponenter (kondensatorer specielt) er tilspillet (bare en halv time).

Vi har trods alt planer om at prøve Mondorf Supreme til diskanten

Det er også lidt sjovt at de hvad de proffe gør - selv i de allerdyrest topmodeller - hvor der ikke skeles til penge.

Prøv zoom ind på delefilteret - lutter lumske keramiske modstande !

http://www.focal.tm.fr/bancs/export/jmlab/utopia/micro/micro _2.pdf

Hilsen

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd
 
Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 807
Sendt: 01 Juni 2004 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

Hej Carrot

Min drøm er, at kurven for hver enkelt enhed i CALSOD kan læses ind i hver sin DSP og efterfølgende forstærker.

Så sidder man og simulerer i CALSOD - og vupti kan du høre resultatet med det samme.

 

Hilsen

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd
 
Zuhp
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Maj 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 01 Juni 2004 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

Suuuper nice arbejde....

er du pro håndværker eller er det bare en lille fitidsbeskæftigelse???

Men godt lavet i hvert fald

P.S. ville super gerne høre dem... vi kunne lave en fælles tur ud til dig herfra Hifi4all

Til top Vis Zuhp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zuhp
 
miju
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 2652
Sendt: 01 Juni 2004 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Nørd]

Med risiko for at få halvdelen af HiFi4All på nakken - så er værdien af specielle (dyre) komponenter i delefilteret efter min mening minimal.

Det er rigtigt!... at delefiltret fungere optimalt er meget vigtigere samt at komponenterne har tollerancer der matcher! og er helt ens..

I mine øre lyder komponenter forskellige - men én type er sjældent entydig bedre end andre - bare anderledes.

Desuden er forskellene mellem komponenttyperne marginal i forhold til de forskelle man kan høre ved at ramme den rigtige komponentværdi. 

Der er klare forskelle på kondensatore & modstande... spoler er noget vanskligere at høre forskel på.. altså om det er en tråd eller folie spole med samme DC og tværsnit mm...

Der fornæmmes dog en tendens på folie spoler til mere ro i perspektivet og en aneles bedre micro dynamik.. men vi snakker om FLUEKNÆPPERI!!! især i forhold til andre komponenters indflydelse..

Gode kondensatore & modstande kan også være svære at høre forskelle på.. men de er der.. dog er det kun hørbart på det dyreste og bedste grej  OG NÅR / HVIS ALT ANDET I HØJTALEREN ER HELT OPTIMERET OG FUNGERE SOM DET SKAL!!  her især selve funktione af delefiltret..

Så du har meget ret i noget af det du der siger!!


Derfor anvender jeg ikke Specielle modstande, Fladtrådsspoler o.lign.
Hvis vi skiftede modstandstype i Bechs - ville vi i mange tilfælde være nødt til at ændre på værdierne - for at kompensere for komponentens anderledes lyd.

Her er jeg ikke helt enig! for kun de aller bedste kondensatore har den ønskværdige lave tollerance.. de fleste alm. typer har +/- 5 %...   og DET ER FOR HØJT!!  man skal ned på 2 - 3 % og DET GØR EKS: M-CAP SUPREME!!

Ligeledes  er der klart højre opløsning og bedre dynamik  finer detaljering mm. i disse "super" komponenter!!

MEN! hvilke super komponenter der er spiller mindre rolle.. ( det er hulens svært at høre forskel!! med mindre man har super afslørende og udstyr i den absolut tungeste ende!! + lige så dyre kabler mm. ) om det er M-Cap eller Jemsen eller eller ...  bare de har den høje kvalitet og HUL IGENNEM!! og det har de alle tilfældes over alm 5% eks. Audyn eller Mundorf`s alm. hvide M-cap ( standard) mf...

Når ALT! er påplads og alt ( inc. udstyr ) er optimeret og af bedste kvalitet og der på resten af højtaleren IKKE! er mere at komme efter!.. så kan man begynde at snakke om den rent klang / lyd mæssige forskel og indflydelse af disse komponenter og fintune med forskellige typer.. og så rent reelt og faktisk kunne HØRE! forskellene så tydeligt at det er det værd!..

 

Det skal dog siges, at komponenterne er af god kvalitet. F.eks. er modstandene ikke keramiske - og kondensatorerne er de vigtige steder Monacors Sølvfarvede (som faver lyden mindre end mange Highend kondensatorer).

JA! de lyder ik så ringe endda!! men er langt fra optimale i sidste ende! ... men jeg bruger dem selv under udvikling og eksperimenteren! de er dejlig billige og samtidigt så gode at man kan stole på at resultatet nu også er aceptabelt og at der ikke sker rene "jordskreds forandringer" når man skifter til bedre typer.. det hele skulle nødig ændre sig SÅ! meget at man må om igen!...  og her er de "grå" Monacor ganske fornuftige...

Keramiske modstande er 110% yt!!!.. anvender Danoterm eller RS. når jeg eksperimentere.. og Vishay 50W typer når det skal være påplads og rigtig godt!... her er himmelråbende forskel!!....

Desuden er det vigtigt - når man laver justeringer - at de anvendte komponenter (kondensatorer specielt) er tilspillet (bare en halv time).

YEP!!

Vi har trods alt planer om at prøve Mondorf Supreme til diskanten

Prøv de nye Silver / oil.. og glæd jer!!!!!! her får man lige det der sidste "pif" der tager det fra rigtig godt til sublimt!!...  ( det sidste "mule hår" )

Det er også lidt sjovt at de hvad de proffe gør - selv i de allerdyrest topmodeller - hvor der ikke skeles til penge.

Prøv zoom ind på delefilteret - lutter lumske keramiske modstande !

http://www.focal.tm.fr/bancs/export/jmlab/utopia/micro/micro _2.pdf

Man undres!!  men så`n mener de åbenbart at det er godt nok... ???... 

Jeg kender dog en der har skiftet disse ud med tilsvarende værdi Vishay.. og det gav lige en tand bedre opløsning og micro dynamik.. samt fik den aller sidste lille tanke om det nu mon ku gøres bedre væk!!!.. ( igen FLUE KNÆPPERI!! men til over 100000 kr.. sååååååå!!! tja!! så er det meste flueknæpperi!!)

Msom sagt korekt funktion er vigtigere end komponent type!! men når alt er på plads... sååå... ja! så får man altså liiiige.. det der sidste ud af det hele med de rigtig gode og dyre stumper.. INGEN TVIVL OM DET!!!

Men her til vil jeg sige at dette gælder I SERIE! med signalet!.. parallel komponenter! skal KUN! være af så snæver tollerance som muligt og fungere som den skal og bør!.. hvilket dog også kræver en vis hvalitet!! så helt at ignorere kvaliteten her GÅR HELLER IKKE!!.. men egenlyden her og klang påvirkningen af materiale valg og kondensator type ( mærke ) er lig 0!!!..  så man behøver ikke at anvende en Silver / oil M-cap her!! men måske "nøjes" med en alm. Supreme!!.. og de gængse 5% typer ( eks. standard m-cap ( de hvide  ) er som regel her også gode nok! og har tollerancer der er aceptable til dette brug... og at anvende eks. folie spoler her er også bedøvende ligemeget!!...  spar her og brug en god kvalitets luft tråd spole parallel.. og så en RIGTIG! god folie type i serie med signalet hvor denne reelt kan høres ( uanset hvor lidt! )..

Igen!! egenlyden i komponenten der er en følge af materiale valg og opbygning har INGEN! indflydelse her!.. KUN! funktion.. er denne optimal er komponenten god nok!..

I serie har egen lyden rimelig indflydelse i sidste ende når alt er på plads og optimalt!... og man ønsker den sidste lille dråbe vellyd presset ud!!!

mvh.



__________________
M.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju
 
Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 807
Sendt: 03 Juni 2004 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

Hej Miju

Som en god ven siger: Flueknepperi er bedre end ingenting

I et projekt som dette - hvor der er et loft på, hvad det må koste - er det bedste sted at smide pengene nok ikke på eksotiske komponeter.

Hvis vi skulle anvende Mcaps og Xfoil-spoler delefilteret - ville den samlede pris på højttalerne jo næsten blive fordoblet - og jeg tror ikke de vil lyde dobbelt så godt

Det er måske også derfor fabrikanter vælger at spare der !

Jeg kan godt forstå, hvad du siger - at de gode komponenter lige er prikken over i´et - men jeg synes det er en meget dyr prik

Jeg havde faktisk en sjov oplevelse med en lille 2-vejs højttaler jeg er ved at lave, der understreger det forhold - og det er ikke kun blær :

En ven - der arbejder i en hifi-butik - har en supergod og anerkendt minimonitor - som vel koster 10 - 12.000 pr. stk. fra nye. Så jeg tog mine prototyper under armen en aften og så sad vi og lyttede.

De to højttalere lød meget ens - men med et forspring til hans højttalere.
Så lavede jeg en lille ændring i delefilteret - og hovsa - så lød mine bedre end hans !! (Hans kæreste, der sad ovre bagved og "surfede" - sagde faktisk "Hov hvad skete der ?")

Nu skal det siges, at de her prototyper er bygget i spånplade i gør-det-absolut-selv finish, enhederne er forsænket vha. massonitplade på fronten, delefilteret er monteret oven på højttaleren - og komponenterne er lige som på Bechs.

Vennen endte med at stå hovedrystende og sige: Det har taget 3 år at udvikle de her højttalere, enhederne er specialudviklet, kabinettet er asymetrisk indvendigt vha. epoxymasse, indvendig kabel, delefilteret og terminaler er loddet med sølvloddetin.... - og alligevel lyder din rodebunke bedst !

Men der stod ingenting i brochuren om hvor langt tid der var brugt på delefilteret - og det gør forskellen.

Læs lige det her interview

http://www.stereophile.com/interviews/117/

og læg mærke til linierne.

The wire, capacitors, binding posts, bi-wire, not bi-wire, bracing—all that stuff matters. But it matters only after you get the transfer function right. The transfer function—amplitude response and power response—overrides virtually all of those other things put together, multiplied by 10!

og

We'd go into the listening room with the prototype, which was, from a purely objective standpoint, pretty spectacular: seamless, extended, smooth, tonally good—and just a little bit boring. I said, "Larry, watch this." I sat down and made one last little change. I'm talking tenths of a dB here—I'm not talking about completely changing the shape of transfer function.

It was like an explosion went off. All of a sudden, the speaker sounded huge. It threw this big, dynamic, open, powerful sound that sucked us right in. We just got sucked right in. It was three o'clock in the morning, and we spent the next two hours listening to music, 'til dawn.

Hilsen

Nørd

 

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd
 
kibri
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
info: tidligere Schelde!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1295
Sendt: 04 Juni 2004 kl. 09:00 | IP-adresse registreret  

Hej Nørd...

 Nemmerlig og lige absolut..!

Der fokuseres alt for ofte på det sekundære, specielt ved HT-designs. De gængse målinger vi ser i bladende, kan ikke bruges til meget, kun en fornemmelse af produktet. Og så er spånplade slet ikke så skidt endda...!..

Til top Vis kibri's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kibri
 
Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 807
Sendt: 04 Juni 2004 kl. 09:57 | IP-adresse registreret  

Hej Kibri

Jo tak - og faktisk synes jeg, at spånplade "lyder" bedre end MDF - men det er bare meget sværere at få en flot finish (med mindre man kan finere)

Hilsen

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd
 
Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 7534
Sendt: 04 Juni 2004 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Obelix skrev:

Tak for oplevelsen.......

Jeg har just haft en meget lærerig oplevelse. Nørd og Bech var så venlige at lade mig lytte til deres "barn" en god times tid en eftermiddag. Og til alle de indlæg der berømmer byggekvaliteten: Ja, den ER flot. Men det der imponerede mig mest var lyden fra denne lille elegante sag.

Efter selv at have gået gruelig meget igennem med både selvbyg og købehøjtalere, også i den mere eksklusive ende, må jeg blankt erkende at jeg er dybt imponeret, og har egentlig meget lidt lyst (læs:evner) til at pille oplevelsen fra hinanden i seperate beskrivelser,,, men et eller skal der udtrykkes hvis nogen skal få en svag ide om hvad jeg mener. Der var bare så meget hul igennem, så meget perspektiv og rum og en fantastisk evne til at forsvinde. Dette på en helt anderledes måde end jeg er vant til, uden at fokusere på et bestemt område, uden at overdrive nogetsomhelst. Jeg har nok isoleret set hørt mere luft, mere "opløsning" mere dybbas etc. Men aldrig noget så "klart" og rigtigt. Og de kan guddhjælpe mig også spille bas ! Nuanceret, med definition. Og uden at der hang for hundreder af tusind kroner udstyr i hverken elektronik, kabler eller delefilterkomponenter i "den anden ende"

Min dybeste respekt og beundring !

 

 

 

Du har haft nøjagtigt samme oplevelse af højttalerne som jeg havde. Det jeg bed mest mærke i, var diskant-gengivelsen som konstant fik mig til at tænke i retningen af bånd. Aldrig bliver den trættende eller hidsig, men bare kontrolleret og behagelig, uden at gå på kompromis med detaljeringen.

Som det nuværende setup er, lyder højttalerne lidt for meget som en stander-højttaler, men efterhånden som der blev smidt bedre komponenter ind i kæden voksede de bare til en større enhed - der kom mere bund, anslagene blev bedre og stemmer blev en bedre optegnet. Perspektivet var der heller intet at sætte fingre på, men der er ingen tvivl Bech - skal du udnytte potentialet i de højttalere, er du nød til at hive foret frem og investere i nye grejer - det vil du være bedre tjent med i længden. Det ville være trist at gemme de gode sager væk, når man ved hvor lidt der skal til for at vække dem!

Det er uden tvivl en værdig konkurrent til mange færdige systemer et godt stykke oppe i pris, og har man mod på det, så er dette et godt valg hvis man vil forsøge sig med at bygge selv.



__________________
Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
Til top Vis Ronin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ronin
 
music 4 all
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1467
Sendt: 05 Juni 2004 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

 

 damn de er flotte en skam man ikke kan høre dem også,der må være

 meget ejerglæde i sådan et par rollinger100% respekt herfra

Til top Vis music 4 all's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af music 4 all
 
bech
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 221
Sendt: 05 Juni 2004 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:
Obelix skrev:

Tak for oplevelsen.......

Jeg har just haft en meget lærerig oplevelse. Nørd og Bech var så venlige at lade mig lytte til deres "barn" en god times tid en eftermiddag. Og til alle de indlæg der berømmer byggekvaliteten: Ja, den ER flot. Men det der imponerede mig mest var lyden fra denne lille elegante sag.

Efter selv at have gået gruelig meget igennem med både selvbyg og købehøjtalere, også i den mere eksklusive ende, må jeg blankt erkende at jeg er dybt imponeret, og har egentlig meget lidt lyst (læs:evner) til at pille oplevelsen fra hinanden i seperate beskrivelser,,, men et eller skal der udtrykkes hvis nogen skal få en svag ide om hvad jeg mener. Der var bare så meget hul igennem, så meget perspektiv og rum og en fantastisk evne til at forsvinde. Dette på en helt anderledes måde end jeg er vant til, uden at fokusere på et bestemt område, uden at overdrive nogetsomhelst. Jeg har nok isoleret set hørt mere luft, mere "opløsning" mere dybbas etc. Men aldrig noget så "klart" og rigtigt. Og de kan guddhjælpe mig også spille bas ! Nuanceret, med definition. Og uden at der hang for hundreder af tusind kroner udstyr i hverken elektronik, kabler eller delefilterkomponenter i "den anden ende"

Min dybeste respekt og beundring !

Du har haft nøjagtigt samme oplevelse af højttalerne som jeg havde. Det jeg bed mest mærke i, var diskant-gengivelsen som konstant fik mig til at tænke i retningen af bånd. Aldrig bliver den trættende eller hidsig, men bare kontrolleret og behagelig, uden at gå på kompromis med detaljeringen.

Som det nuværende setup er, lyder højttalerne lidt for meget som en stander-højttaler, men efterhånden som der blev smidt bedre komponenter ind i kæden voksede de bare til en større enhed - der kom mere bund, anslagene blev bedre og stemmer blev en bedre optegnet. Perspektivet var der heller intet at sætte fingre på, men der er ingen tvivl Bech - skal du udnytte potentialet i de højttalere, er du nød til at hive foret frem og investere i nye grejer - det vil du være bedre tjent med i længden. Det ville være trist at gemme de gode sager væk, når man ved hvor lidt der skal til for at vække dem!

Det er uden tvivl en værdig konkurrent til mange færdige systemer et godt stykke oppe i pris, og har man mod på det, så er dette et godt valg hvis man vil forsøge sig med at bygge selv.

Til Ronin
Jeg kan sagtens leve med mit nuværende setup (en Restek Fable integreret samt en Pioneer 707 CD - 100% LC-modificeret), men du har ret i, at højttaleren sagtens kan bære rigtig meget bedre grej end det jeg har nu. 

Især den Daner Detal forforstærker, jeg har til låns pt. rykker meget. Vi har også haft en Macintosh effekt på sammen med Daneren og det lød helt OK, for nu at sige det mildt. Vi har i øvrigt også haft lidt billigere udstyr på (en Thule IA100) - også det lød fint.

Generelt om processen og i forlængelse af Nørds indlæg fra den 3.6:
Det har virkeligt være lærerigt at være igennem processen - jeg er blevet meget bedre til at lytte. Og det ER rystende så store forskelle ganske små ændringer i komponentværdierne kan have.

Til Zuph
Det er bare en fritidsbeskæftigelse. Jeg er ikke håndværker og er heller ikke den store handy-man. Og ja (til music 4 all), det giver ejerglæde. Jeg kan kun opfordre andre til at kaste sig ud i et projekt - det er rigtigt sjovt.    

Mit projekt kan jo godt bygges med 4-kantede kabinetter og vil så være noget hurtigere og en del nemmere af få bygget.

Til top Vis bech's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bech
 
Peter
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 621
Sendt: 05 Juni 2004 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

bech skrev:

Sådan ser et yderst vellydende delefilter ud - det er den færdige prototype og derfor noget rodet opbygget!
Nørd havde en yderst marginal justering forleden, men ellers er der faktisk ikke justeret de seneste måneder. 
Nørd er ved at indkøbe komponenter med de rigtige værdier og så skal det bygges ind i kabinettet.

det kan godt være det er skrevet (mange lange indlæg ) men normalt er det meget uklogt at vende spoler samme vej. (de "taler"  sammen) så med mindre de er i serie 2 og 2 de 4 du har, bør du nok vende dem 3 "veje" og så lade dem fjernest hinanden vende ens.

Til top Vis Peter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter
 
Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 807
Sendt: 06 Juni 2004 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

Hej Peter

Du har fuldstændig ret - i den endelige version bliver de også placeret sådan.

Desuden bliver delefilteret delt op på 3 seperate sektioner (bas/mellemtone/diskant) - der placeres langt fra hinanden.

Hilsen

NØrd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd
 
Peter
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 621
Sendt: 06 Juni 2004 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

Nørd skrev:

Hej Peter

Du har fuldstændig ret - i den endelige version bliver de også placeret sådan.

Desuden bliver delefilteret delt op på 3 seperate sektioner (bas/mellemtone/diskant) - der placeres langt fra hinanden.

Hilsen

NØrd

ok, så skulle den røv jo være barberet.

godt at se så gennemført DIY.

Til top Vis Peter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter
 
syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1715
Sendt: 06 Juni 2004 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Hey,

Hvis i har lyttetestet i tollerancer på 0.0xmH på spolerne burde i nok også have vendt spolerne rigtig under denne proccess

Men jeg syntes det ser rigtig sjovt ud. Elsker højtalerprojekter

(Sidder og lytter til mit eget med filter samlet på sofa'n og tøjklemmer )

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted
 
Multi-egern
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Maj 2004
Lokalitet: Fyn Nord
Status: Offline
Indlæg: 193
Sendt: 08 Juni 2004 kl. 09:10 | IP-adresse registreret  

Fandme lækekrt arbejde da!

Gode ide det med at bruge en masse tynde plader, til soider så man kan få dem til at bue!

good work!!!



__________________
alt under 150db er tøset!:D
Til top Vis Multi-egern's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Multi-egern
 
Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 807
Sendt: 08 Juni 2004 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

Hvis i har lyttetestet i tollerancer på 0.0xmH på spolerne burde i nok også have vendt spolerne rigtig under denne proccess

Men jeg syntes det ser rigtig sjovt ud. Elsker højtalerprojekter

(Sidder og lytter til mit eget med filter samlet på sofa'n og tøjklemmer )

Hej

Du har jo egentlig ret - men placeringen af spolerne ændre ikke værdierne af spolerne - "kun" evt. cross-talk mellem spolerne - men det er lettere at have spoler med "løse" kerner, når de står op

Forsat fornøjelse med klemmerne !!!

PS: Har du hørt forskel på plastik og træklemmer - er der et lille "båt" med plastik-klemmerne

Hilsen

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd
 

<< Forrige Side af 10 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes