Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. maj 2024 | 20:11   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Pixelmapping (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
troelsit
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 268
Sendt: 28 Marts 2006 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

Jeg har nu brugt et par timer på at læse den lange tråd om Pixel-mapping. Synes jeg har nogenlunde styr på hvad det handler om men er nok lidt fatsvag alligevel

Derfor har jeg brug for at vide om jeg bør gå efter et LCD med 1:1 pixelmapping eller det er underordnet i min situation. Sagen er følgende:


Tv'et skal (selvfølgelig) hænge i stuen, og være tilsluttet min HTPC. På min HTPC har jeg mange DVD film liggende ( i alm. opløsning). Desuden har jeg nogle enkelte HDTV film og klip som jeg selvfølgelig får flere og flere af.
Derudover regner jeg også med at skulle bruge den til at surfe på (I begrænset omfang) og vise digitale billeder. Selvfølgelig skal den også kunne vise TV så godt som muligt - både nu og i fremtiden.

Jeg har udfra den anden tråd konkluderet at jeg bør gå efter et TV med 1:1 pixelmapning fordi den er koblet på en HTPC - er det korrekt?
Har det nogen betydning for afspilning af "normale" dvd'er der ligger som .iso filer på harddisken? Og har det nogen betydning for 720p eller 720i dvd'er der ligger på harddisken?

Beklager igen at jeg er lidt fatsvag og ikke forstod det via den anden tråd

Til top Vis troelsit's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af troelsit
 
SoundMan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 188
Sendt: 29 Marts 2006 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Hej Troelsit

Som jeg forstår det, har 1:1 pixelmapping kun betydning når man bruger sin LCD skærm som PC monitor!

Et grafikkort i en pc har visse opløsninger det kan køre i, og for at få disse opløsninger til at stemme overens med LCD skærmen, har man brug for 1:1 pixelmapping. Det du ser på din PC monitor, vil du gerne se på nøjagtig samme måde på din LCD skærm. Ikke "trukket" eller "udstrækt" på nogen måde. Eller med sorte kanter rundt om. 1:1

Når du ser DVD på skærmen (LCD) har pixelmapping ingen betydning. Lige meget om det er "normale" DVD'er eller 720p og i.

Håber du kan bruge dette.


__________________
MVH Allan
Til top Vis SoundMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SoundMan
 
jholesen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 102
Sendt: 29 Marts 2006 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

1:1 pixelmapping betyder at du går udenom skærmens indbyggede scaler. En PC har pga. sin processorkraft mulighed for langt bedre scaling (afhængig af softwaren) end skærmen, derfor er det en fordel at lade HTPCen stå for scaling.

Flere scalinger efter hinanden (f.eks. HTPC og derefter skærm) kan ikke undgå at forringe billedkvaliteten - det undgår man ved 1:1PM

MVH Jacob

Til top Vis jholesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jholesen
 
troelsit
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 268
Sendt: 29 Marts 2006 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Når du ser DVD på skærmen (LCD) har pixelmapping ingen betydning. Lige meget om det er "normale" DVD'er eller 720p og i.

Er dette korrekt? - også hvis man afspiller DVD fra computeren eller har en Medie-fil liggende på computeren? Dvs. pixelmapping er kun aktuelt når man arbejder på Windows skrivebordet eller i Internet explorer (altså pc-brug)

Til top Vis troelsit's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af troelsit
 
jholesen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 102
Sendt: 29 Marts 2006 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

Din HTPC sender (normalt) den samme oplysning uanset hvad den viser, det være sig DVD eller Outlook. Hvis denne opløsning er eksakt den samme som TVet kan vise 1:1PM, så undgår du TVets scaler. Hvis opløsningen er en anden så bliver billedet scalet i skærmen, uanset hvad der vises.

Hvis du vil have optimal kvalitet fra din HTPC skal du gå efter 1:1PM uanset hvad du skal se.

MVH Jacob

Til top Vis jholesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jholesen
 
troelsit
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 268
Sendt: 29 Marts 2006 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Ja, ok...

Så kvaliteten på film fra HTPC'en bliver også bedre kvalitet med 1:1 pixelmapping - som udgangspunkt.

Så bliver jeg nok nødt til at gå efter et LG - lidt ærgeligt for var også tændt på Samsung

Til top Vis troelsit's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af troelsit
 
Klabo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 April 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 511
Sendt: 29 Marts 2006 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

SoundMan skrev:
Hej Troelsit

Som jeg forstår det, har 1:1 pixelmapping kun betydning når man bruger sin LCD skærm som PC monitor!

Et grafikkort i en pc har visse opløsninger det kan køre i, og for at få disse opløsninger til at stemme overens med LCD skærmen, har man brug for 1:1 pixelmapping. Det du ser på din PC monitor, vil du gerne se på nøjagtig samme måde på din LCD skærm. Ikke "trukket" eller "udstrækt" på nogen måde. Eller med sorte kanter rundt om. 1:1

Når du ser DVD på skærmen (LCD) har pixelmapping ingen betydning. Lige meget om det er "normale" DVD'er eller 720p og i.

Håber du kan bruge dette.

Du har da fået noget galt i halsen vedr. 1:1 mapping.... jholesen nævner nøjagtigt hvad der sker. Det er at foretrække at tv'et kan kører 1:1 under ALLE forhold især med en HTPC, da man derfor har mulighed for at opgradere og fremtidssikre sin skærm mest muligt. Grafikkortene bliver bedre og bedre med tiden og kan derfor "fremstille" nogle fantatiske billeder via 1:1 langt ud i fremtiden (med måde, vi venter jo på SED skærme...1:100000 i kontrast, 40", 1920x1080, 5000 kr ja det påstår de faktisk inden for 2 år??) Det er jo iøvrigt heller ikke fedt at købe den nye denon dvd afspiller til 26k og derefter lade en chip til fx. 300kr scalere det signal som bliver leveret til skærmen. Køb en LG hvis du ønsker mulighed for 1:1.

Til top Vis Klabo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Klabo
 
lunddal
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Februar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 815
Sendt: 29 Marts 2006 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Klabo skrev:

(med måde, vi venter jo på SED skærme...1:100000 i kontrast, 40", 1920x1080, 5000 kr ja det påstår de faktisk inden for 2
år??)



Nu har du vist fået noget galt i halsen

Canon har nævnt at de forventer at et 50" SED kommer til at koste nogenlunde det samme som et 50" plasma/LCD - altså nok nærmere de $5000.

Der er slet ikke nævnt størrelser under 50" og SED kommer tidligst om to år.
Til top Vis lunddal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lunddal
 
Klabo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 April 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 511
Sendt: 29 Marts 2006 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

lunddal skrev:
Klabo skrev:

(med måde, vi venter jo på SED skærme...1:100000 i kontrast, 40", 1920x1080, 5000 kr ja det påstår de faktisk inden for 2
år??)



Nu har du vist fået noget galt i halsen

Canon har nævnt at de forventer at et 50" SED kommer til at koste nogenlunde det samme som et 50" plasma/LCD - altså nok nærmere de $5000.

Der er slet ikke nævnt størrelser under 50" og SED kommer tidligst om to år.

Nej ....jeg må lige grave min kilde frem...men ok jeg lurede også lidt over det. Det var vist på avsforum at jeg læste det.

Til top Vis Klabo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Klabo
 
Klabo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 April 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 511
Sendt: 29 Marts 2006 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

Og vi kunne forvente at se de første i handlen om 1 år.... og derfor ville prisen være nede i 5000 kr inden for 2 år.....
Til top Vis Klabo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Klabo
 
Insaniac
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 720
Sendt: 29 Marts 2006 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

Klabo: Nu tildags får du jo ikke engang et godt CRT TV til 5000kr. Hvad er så sandsynligheden for at et helt nyt, super lækkert TV på 50" skulle koste mindre end hvad et godt CRT TV, som har været på markedet i laang tid koster nu?!

__________________
Panasonic 37PV70 - Marantz SR5500 - Playstation 3 - Sanyo Z3 - Dali 5005LE - Dali C1000 - Dali R1000 - Dali SWA12
Hjemmebio!
Til top Vis Insaniac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Insaniac
 
SoundMan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 188
Sendt: 30 Marts 2006 kl. 08:25 | IP-adresse registreret  

jholesen skrev:

Din HTPC sender (normalt) den samme oplysning uanset hvad den viser, det være sig DVD eller Outlook. Hvis denne opløsning er eksakt den samme som TVet kan vise 1:1PM, så undgår du TVets scaler. Hvis opløsningen er en anden så bliver billedet scalet i skærmen, uanset hvad der vises.

Hvis du vil have optimal kvalitet fra din HTPC skal du gå efter 1:1PM uanset hvad du skal se.

MVH Jacob



Lad os sige at LCD skærmen kan klare 1366 x 768 (1360 x 768), den understøtter 1:1 pixelmapping og at vi afspiller en "normal" DVD på vores HTPC, som også er indstillet til 1360 x 768. DVD'ens opløsning er 720 x 576.

Hvilken opløsning har det billede vi ser på vores LCD skærm, når vi afspiller den DVD nævnt ovenfor?

Klabo skrev:

Du har da fået noget galt i halsen vedr. 1:1 mapping.... jholesen nævner nøjagtigt hvad der sker. Det er at foretrække at tv'et kan kører 1:1 under ALLE forhold især med en HTPC, da man derfor har mulighed for at opgradere og fremtidssikre sin skærm mest muligt. Grafikkortene bliver bedre og bedre med tiden og kan derfor "fremstille" nogle fantatiske billeder via 1:1 langt ud i fremtiden (med måde, vi venter jo på SED skærme...1:100000 i kontrast, 40", 1920x1080, 5000 kr ja det påstår de faktisk inden for 2 år??) Det er jo iøvrigt heller ikke fedt at købe den nye denon dvd afspiller til 26k og derefter lade en chip til fx. 300kr scalere det signal som bliver leveret til skærmen. Køb en LG hvis du ønsker mulighed for 1:1.



Ja, nogen gange kan man godt få noget galt i halsen.....skål.

Prøv at kom med et bud på ovenstående spørgsmål.


__________________
MVH Allan
Til top Vis SoundMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SoundMan
 
jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3792
Sendt: 30 Marts 2006 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

SoundMan skrev:
jholesen skrev:

Din HTPC sender (normalt) den samme oplysning uanset hvad den viser, det være sig DVD eller Outlook. Hvis denne opløsning er eksakt den samme som TVet kan vise 1:1PM, så undgår du TVets scaler. Hvis opløsningen er en anden så bliver billedet scalet i skærmen, uanset hvad der vises.

Hvis du vil have optimal kvalitet fra din HTPC skal du gå efter 1:1PM uanset hvad du skal se.

MVH Jacob



Lad os sige at LCD skærmen kan klare 1366 x 768 (1360 x 768), den understøtter 1:1 pixelmapping og at vi afspiller en "normal" DVD på vores HTPC, som også er indstillet til 1360 x 768. DVD'ens opløsning er 720 x 576.

Hvilken opløsning har det billede vi ser på vores LCD skærm, når vi afspiller den DVD nævnt ovenfor?

Klabo skrev:

Du har da fået noget galt i halsen vedr. 1:1 mapping.... jholesen nævner nøjagtigt hvad der sker. Det er at foretrække at tv'et kan kører 1:1 under ALLE forhold især med en HTPC, da man derfor har mulighed for at opgradere og fremtidssikre sin skærm mest muligt. Grafikkortene bliver bedre og bedre med tiden og kan derfor "fremstille" nogle fantatiske billeder via 1:1 langt ud i fremtiden (med måde, vi venter jo på SED skærme...1:100000 i kontrast, 40", 1920x1080, 5000 kr ja det påstår de faktisk inden for 2 år??) Det er jo iøvrigt heller ikke fedt at købe den nye denon dvd afspiller til 26k og derefter lade en chip til fx. 300kr scalere det signal som bliver leveret til skærmen. Køb en LG hvis du ønsker mulighed for 1:1.



Ja, nogen gange kan man godt få noget galt i halsen.....skål.

Prøv at kom med et bud på ovenstående spørgsmål.

Skærmen vil altid opskalere til skærmens native opløsning (med mindre du kan justere over- eller underscan).

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted
 
jholesen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 102
Sendt: 30 Marts 2006 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

SoundMan skrev:

Lad os sige at LCD skærmen kan klare 1366 x 768 (1360 x 768), den understøtter 1:1 pixelmapping og at vi afspiller en "normal" DVD på vores HTPC, som også er indstillet til 1360 x 768. DVD'ens opløsning er 720 x 576.

Hvilken opløsning har det billede vi ser på vores LCD skærm, når vi afspiller den DVD nævnt ovenfor?

HTPCen scalerer DVDen til at passe med sin skærmopløsning når man ser dem i fuld skærm - så når HTPCen viser en DVD er denne ikke længere i 720 x 576 men i HTPCens opløsning. Hvis skærmen ikke gengiver dette 1:1 bliver billedet dårligere pga. to scaleringer efter hinanden.

Så kunne man jo forestille sig at man satte HTPCen til at vise filmen uden scalering - men så ville den bare blive et lille billede midt på skærmen. Så kunne man jo sætte HTPCens skærmopløsning til 720 x 576 - men så ville den passe dårligt til TV, HD klip, digibilleder og andet man måtte have på sin HTPC (se første indlæg).

Så hvis man skal være sikker på at der kun foregår én scalering må man have HTPCen til at gøre det (det er jo den der behandler de forskellige slags kildemateriale og sender det videre i én og samme opløsning), og skærmen blot videreformidler dette uændret (1:1 PM)

En helt anden sag, som også svarer på dit epørgsmål, er at med den rette software (f.eks. ffdshow) er HTPCen pga. sin overlegne processorkraft typisk TVets scaler totalt overlegen. Med sådan et program kan du fintune scalering, filtrering og anden (postprocessing) på en måde som du kun kan med de dyreste separate scalere, så du kan få gengivelsen optimal på netop dit system.

MVH Jacob

Til top Vis jholesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jholesen
 
SoundMan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 188
Sendt: 30 Marts 2006 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

Hej Jacob

Tak for et godt svar.......nu tror jeg alle kan forstå det.....


__________________
MVH Allan
Til top Vis SoundMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SoundMan
 
troelsit
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 268
Sendt: 30 Marts 2006 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

Super svar Jacob!!!

Det blev skåret ud i pap, så selv jeg kunne forstå det


Så konklusionen på denne tråd er jeg med mine behov 100% bør gå efter et TV med 1:1 Pixelmapping

 

Til top Vis troelsit's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af troelsit
 
Klabo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 April 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 511
Sendt: 30 Marts 2006 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

Insaniac skrev:
Klabo: Nu tildags får du jo ikke engang et godt CRT TV til 5000kr. Hvad er så sandsynligheden for at et helt nyt, super lækkert TV på 50" skulle koste mindre end hvad et godt CRT TV, som har været på markedet i laang tid koster nu?!

Godt spørgsmål????Jeg aner det ikke, men gengiver bare det jeg har læst et sted jeg ikke kan finde jeg er helt enig med dig, jeg undre mig også, men det skulle være simpelthen så billigt at producere et SED skærm kontra LCD at prisen vil rasle ned. Men jeg må krybe til korset og erkende at jeg ikke kan finde min kilde og derfor bliver jeg i tvivl om det var produktionsprisen jeg forvekslede med salgsprisen.... ups... eller om det var dollars eller dkr?? Derfor vil jeg gerne trække den del af mit indlæg tilbage..jeg beklager

Til top Vis Klabo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Klabo
 
Klabo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 April 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 511
Sendt: 30 Marts 2006 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

jholesen skrev:

SoundMan skrev:

Lad os sige at LCD skærmen kan klare 1366 x 768 (1360 x 768), den understøtter 1:1 pixelmapping og at vi afspiller en "normal" DVD på vores HTPC, som også er indstillet til 1360 x 768. DVD'ens opløsning er 720 x 576.

Hvilken opløsning har det billede vi ser på vores LCD skærm, når vi afspiller den DVD nævnt ovenfor?

HTPCen scalerer DVDen til at passe med sin skærmopløsning når man ser dem i fuld skærm - så når HTPCen viser en DVD er denne ikke længere i 720 x 576 men i HTPCens opløsning. Hvis skærmen ikke gengiver dette 1:1 bliver billedet dårligere pga. to scaleringer efter hinanden.

Så kunne man jo forestille sig at man satte HTPCen til at vise filmen uden scalering - men så ville den bare blive et lille billede midt på skærmen. Så kunne man jo sætte HTPCens skærmopløsning til 720 x 576 - men så ville den passe dårligt til TV, HD klip, digibilleder og andet man måtte have på sin HTPC (se første indlæg).

Så hvis man skal være sikker på at der kun foregår én scalering må man have HTPCen til at gøre det (det er jo den der behandler de forskellige slags kildemateriale og sender det videre i én og samme opløsning), og skærmen blot videreformidler dette uændret (1:1 PM)

En helt anden sag, som også svarer på dit epørgsmål, er at med den rette software (f.eks. ffdshow) er HTPCen pga. sin overlegne processorkraft typisk TVets scaler totalt overlegen. Med sådan et program kan du fintune scalering, filtrering og anden (postprocessing) på en måde som du kun kan med de dyreste separate scalere, så du kan få gengivelsen optimal på netop dit system.

MVH Jacob

Er det ikke korrekt at hvis der IKKE sendes den native 1360x768 vil skærmens scalere træde ind og scalere... derfor vil der ikke dukke et lille billed op midtpå skærmen i tilfælde at der sendes 720x576 til skærmen... ret mig hvis jeg er ude og skide... 

Til top Vis Klabo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Klabo
 
jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3792
Sendt: 30 Marts 2006 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Klabo skrev:

Insaniac skrev:
Klabo: Nu tildags får du jo ikke engang et godt CRT TV til 5000kr. Hvad er så sandsynligheden for at et helt nyt, super lækkert TV på 50" skulle koste mindre end hvad et godt CRT TV, som har været på markedet i laang tid koster nu?!

Godt spørgsmål????Jeg aner det ikke, men gengiver bare det jeg har læst et sted jeg ikke kan finde jeg er helt enig med dig, jeg undre mig også, men det skulle være simpelthen så billigt at producere et SED skærm kontra LCD at prisen vil rasle ned. Men jeg må krybe til korset og erkende at jeg ikke kan finde min kilde og derfor bliver jeg i tvivl om det var produktionsprisen jeg forvekslede med salgsprisen.... ups... eller om det var dollars eller dkr?? Derfor vil jeg gerne trække den del af mit indlæg tilbage..jeg beklager

Selv hvis produktionsprisen er lavere, er dette langt fra ensbetydende med lavere slutpriser!!!

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted
 
jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3792
Sendt: 30 Marts 2006 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Klabo skrev:
jholesen skrev:

SoundMan skrev:

Lad os sige at LCD skærmen kan klare 1366 x 768 (1360 x 768), den understøtter 1:1 pixelmapping og at vi afspiller en "normal" DVD på vores HTPC, som også er indstillet til 1360 x 768. DVD'ens opløsning er 720 x 576.

Hvilken opløsning har det billede vi ser på vores LCD skærm, når vi afspiller den DVD nævnt ovenfor?

HTPCen scalerer DVDen til at passe med sin skærmopløsning når man ser dem i fuld skærm - så når HTPCen viser en DVD er denne ikke længere i 720 x 576 men i HTPCens opløsning. Hvis skærmen ikke gengiver dette 1:1 bliver billedet dårligere pga. to scaleringer efter hinanden.

Så kunne man jo forestille sig at man satte HTPCen til at vise filmen uden scalering - men så ville den bare blive et lille billede midt på skærmen. Så kunne man jo sætte HTPCens skærmopløsning til 720 x 576 - men så ville den passe dårligt til TV, HD klip, digibilleder og andet man måtte have på sin HTPC (se første indlæg).

Så hvis man skal være sikker på at der kun foregår én scalering må man have HTPCen til at gøre det (det er jo den der behandler de forskellige slags kildemateriale og sender det videre i én og samme opløsning), og skærmen blot videreformidler dette uændret (1:1 PM)

En helt anden sag, som også svarer på dit epørgsmål, er at med den rette software (f.eks. ffdshow) er HTPCen pga. sin overlegne processorkraft typisk TVets scaler totalt overlegen. Med sådan et program kan du fintune scalering, filtrering og anden (postprocessing) på en måde som du kun kan med de dyreste separate scalere, så du kan få gengivelsen optimal på netop dit system.

MVH Jacob

Er det ikke korrekt at hvis der IKKE sendes den native 1360x768 vil skærmens scalere træde ind og scalere... derfor vil der ikke dukke et lille billed op midtpå skærmen i tilfælde at der sendes 720x576 til skærmen... ret mig hvis jeg er ude og skide... 

Som tidligere skrevet har nogle skærme mulighed for indstilling af over- eller underscan.

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes