Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. maj 2024 | 00:47   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af min hjemmebiograf
 HIFI4ALL Forum : Billeder af min hjemmebiograf
Emne Emne: THE SOFAWOOFER (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
NriK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1781
Sendt: 02 April 2006 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Ofte hører man om subwoofere:"Jamen de kan jo bare gemmes væk, f.eks. under sofaen!". Men prøv lige at kigge på subwoofere idag. Hvor mange af dem kan lige være under din sofa? Og med de seriøse subwoofere går det da helt galt. No-can-do! Så må man jo bare gøre det selv!

Du skal bruge:
2stk 12" ATC basser, 1 stk, Hypex DS4.0 forstærker, et 82 liter kabinet af 22mm MDF, to stk akustisk ventil (Jeg er nemlig træt af buldrende basreflexer, men omvendt skal der da også lidt smæk på, så derfor ventiler).


Kabinettet laves med lim, en h** masse skruetvinger, en overfræser, lidt kabel, silikonetætning, lidt spartelmasse og sandpapir, to bøtter sort spraymaling, fire møbelhjul, samt det meste af en fri-weekend. Da den blot skal være under sofaen behøver det ikke lige være finish i sonusfaber/vienna klassen.

Til at starte med målte jeg lige 'frihøjden' på min sofa (model Nice fra ILVA). Den sagde 16,5cm hvilket egentlig er OK, men det er jo rart med noget mere, da de der 12"ere rager pænt bagud, og der helst skal være lidt luft under enhederne (minimum 1/4 del af enhedens diameter siger de kloge). Meeeeen mon ikke man kan vinde lidt ekstra ved at fjerne ' bagbeklædningen'?

Hokus-pokus 6-8cm mere (afhængig af hvorhenne på sofaen). Jeg var ikke ude efter en 'butt-kicker' så jeg ville helst ikke have at sofaen havde kontakt med subwooferen.

Det færdige resultat, underside og overside. (vægt ca.60kg -ouch!)

...og med sofa ovenpå:

...og dermed ud med den 'gamle' AudioPro sub med 2x6½"og 100W, som ellers har gjort det udemærket.

Og hvordan lyder den så?
Altså jeg havde jo forventet en lidt renere og tørrere bas.
Men det fik jeg ikke!!!
Jeg fik en meget renere og tørrere bas.

Jeg har lige gjort den færdig for to timer siden, og Pioneer AX2 receiverens målemikrofon har hurtigt og sikkert justeret det hele på plads. Erfaringerne er jo endnu ikke omfattende, men faktisk var jeg lidt skuffet, for med Donald Fagan (Morph the Cat) og derefter Kruder Dorfmeister (K&D session) var bassen da ren, og tilstede. Men der var ikke meget 'UMPH' over det. 

Nå hvad så med film? På med THX demodiscen med THX WOW montagen i DTS og SÅ kom der ellers 'UMPH'. Jeg vil faktisk sige at det kun er 'UMP', for det er så knastørt og detaljeret at man kan høre hvordan lyd-effekt-teknikerne har arbejdet med at få eksplosionen af StarWars scooterne, samt tankens kanaoner der affyres mod Indiana Jones til hest, til bare at lyde helt rigtigt. Hold da kæft en lyd. Mine naboer bliver ikke glade.

Så jeg skal sikkert bare på forvrængings-afvænning det næste stykke tid, for et genlyt med Donald Fagan viste at der faktisk var det hele - der manglede bare forvrængningen. Ved musik ved pæne lydniveauer kan jeg overhovedet ikke mærke kabinettet vibrere det mindste. Men ved THX-demoen, ja der var der en smule butt-kicker-effekt.

Monstret er hermed døbt: THE SOFAWOOFER!

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK
 
Flageborg
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
kringlyd.no

Bruger siden: 18 Juni 2005
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Indlæg: 105
Sendt: 02 April 2006 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Hei.

Gratulerer med SofaWoofer - The Ultimate Experience

Her følger bilde av 2 stk. 15" Celestion i SofaSete:

 

 

Og her følger bilde av SUB i SofaRyggen med 2x15" + 2x18" - Her blir det opplevelser:

 

 



__________________
Swans F2.2F - B&W Matrix 801 Series II - DOXA Model73

moro med lyd --> kringlyd

Til top Vis Flageborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flageborg Besøg Flageborg's Websted
 
NriK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1781
Sendt: 02 April 2006 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Fedt nok - er det en 'rigtig' buttkicker i midten?
Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK
 
Flageborg
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
kringlyd.no

Bruger siden: 18 Juni 2005
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Indlæg: 105
Sendt: 02 April 2006 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

Nei, det er bare en ekstra fot som holder sofa-bunn-konstruksjonen på plass...............

__________________
Swans F2.2F - B&W Matrix 801 Series II - DOXA Model73

moro med lyd --> kringlyd

Til top Vis Flageborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flageborg Besøg Flageborg's Websted
 
NriK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1781
Sendt: 02 April 2006 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

naaarh de der dobblet 18 bunde får du sgu ikke plads til under sofaen
Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK
 
Flageborg
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
kringlyd.no

Bruger siden: 18 Juni 2005
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Indlæg: 105
Sendt: 02 April 2006 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

Nei, det har du så rett i.............

Men på den annen side så er det en opplevelse med

2x15" + 2x18" i ryggen PLUSS

2x15" i setet PLUSS

1 x 18" i puffen, for den delen av kroppen som er fra kneet og ned til tærne....................

 



__________________
Swans F2.2F - B&W Matrix 801 Series II - DOXA Model73

moro med lyd --> kringlyd

Til top Vis Flageborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flageborg Besøg Flageborg's Websted
 
StylaH
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Juli 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 954
Sendt: 02 April 2006 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

Gå amok.

Kan du få bas nok?


__________________
Mit udstyr (NAD, Vega, Sanyo):
   http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=28291&KW=St ylaH
Til top Vis StylaH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StylaH Besøg StylaH's Websted
 
NriK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1781
Sendt: 02 April 2006 kl. 23:57 | IP-adresse registreret  

tks tsk flageborg: Det galdt ikke om at få mest muligt bas, det galdt om at lave en hifi subwoofer der kunne være under sofaen. Så det tæller ikke det der...
Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK
 
slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 08 November 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 669
Sendt: 03 April 2006 kl. 00:43 | IP-adresse registreret  

"Monstret er hermed døbt: THE SOFAWOOFER!"

sejt projekt og godt tænkt - gode vibs til dig og naboerne..

mvh/slowon

Til top Vis slowon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slowon
 
NriK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1781
Sendt: 03 April 2006 kl. 07:54 | IP-adresse registreret  

slowon: Thanx  ...mine naboer kommer i hvert fald til at høre de samme vibes som jeg gør
Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK
 
Mr.EntryLevel
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers eget ønske

Bruger siden: 25 September 2005
Lokalitet: Sverige
Status: Offline
Indlæg: 110
Sendt: 03 April 2006 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

Ha ha - man kan lytte med ørerne , men tilsyneladende også med r***n...... Så nu er det ikke nok at skylle ørerne engang i mellem....

Nå spøg til side. Er det noget der virker i en hjemmebio? Til musik bliver det vel mere sjov og ballade end præcis bas.... Sjov ide !

Til top Vis Mr.EntryLevel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr.EntryLevel
 
NriK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1781
Sendt: 03 April 2006 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Min ven siger at det absolut er til det hele.
Jeg har opdaget at den er lidt 'anonym' med musik, sådan - den er der, uden at man lægger mærke til den - hvor at den virkelig eksploderer med film.
Så jeg tror at den bare spiller extremt rent og at man derfor hører det der er på lysporet og ikke ret meget andet. Det er ligesom at min tidligere sub bare mudrede det hele til, så der næsten ikke var forskel på hvad der kom ud.
Hvis der bare var et signal - så var der bulderbass.
Næ nu er der fa'me styr på sagerne.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK
 
KBAndersen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1100
Sendt: 03 April 2006 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Den er sgu da for sej....  Fin ide....

__________________
Mvh
Kenneth
Til top Vis KBAndersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KBAndersen
 
NriK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1781
Sendt: 29 Oktober 2006 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Sidste nyt: Jeg har lige investeret i en Velodyne SMS-1 fra vassago. Det er en subwoofer equalizer med automatisk kalibreringssystem.

Det er virkeligt nemt - fuldstændigt 'plug and play', og målemikrofonen er en virkelig seriøs sag i metal, med XLR stik, støvhætte og alt muligt, og ikke sådan en lille fesen plastic-een der følger med surroundreceivere i dag. Det er nok overkill men det giver et godt kvalitetsindtryk.

Anyway så kommer der sq hul igennem -endnu mindre boooom og mere bas. De dybe toner fra et piano står virkeligt tydeligt i rummet. Et must for alle der tager deres subwoofer seriøst.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK
 
levendemusik
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 241
Sendt: 29 Oktober 2006 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

Sejt, gad vide om ikke jeg kan lave noget tilsvarende med mine KEF B139 – de er nærmest ovale? Hvad siger kendere?
Til top Vis levendemusik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af levendemusik
 
NriK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1781
Sendt: 29 Oktober 2006 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

levendemusik skrev:
Sejt, gad vide om ikke jeg kan lave noget tilsvarende med mine KEF B139 – de er nærmest ovale? Hvad siger kendere?

Det kan du vel godt, men er det ikke synd - de enheder bør jo næsten bruges hele vejen op til en mellemtone i et trevejs system, og ikke som en subwoofer.
Men hvis du er dækket godt ind der så kan du da sagtens lave en lignende konktruktion. Gør således:

1) Find ud af hvad der skal til for at få den ønskede subwoofer konktruktion (antal liter, refleksport eller ej, osv)

2) Find dimensionerne: Mål din sofas 'frihøjde' - pil evt. underbeklædningen af. Enhedernes afstand til gulvet skal helst være minimum 1/4 af enhedernes diameter.

3) Sav, lim. skru. Benyt enten en rigtig plateamp som hypex eller en ubrugt forstærker med lavpasfilter foran. Dine normale højttalere spiller højere og renere hvis du samtidig befrier dem for alt det som subwooferen spiller.

4) Tun ind og lyt. Ren bas uden at man kan se nogen store kasser i stuen.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK
 
Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1567
Sendt: 29 Oktober 2006 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

NriK skrev:

Sidste nyt: Jeg har lige investeret i en Velodyne SMS-1 fra vassago. Det er en subwoofer equalizer med automatisk kalibreringssystem.

Det er virkeligt nemt - fuldstændigt 'plug and play', og målemikrofonen er en virkelig seriøs sag i metal, med XLR stik, støvhætte og alt muligt, og ikke sådan en lille fesen plastic-een der følger med surroundreceivere i dag. Det er nok overkill men det giver et godt kvalitetsindtryk.

Anyway så kommer der sq hul igennem -endnu mindre boooom og mere bas. De dybe toner fra et piano står virkeligt tydeligt i rummet. Et must for alle der tager deres subwoofer seriøst.

Dejligt, at endnu en har set lyset. En EQ er som du selv siger et MUST for folk som tager deres subwoofer seriøst og Velodyne SMS-1 er altså en fed EQ.

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe
 
MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2993
Sendt: 29 Oktober 2006 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Havde slet ikke set denne tråd før, men stort  for den sub-løsning. En killer-sub med høj WAF

__________________
Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB
 
rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 4050
Sendt: 29 Oktober 2006 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Tror ikke jeg skal begynde at splitte den italienske design sofa på denne måde... Så kender jeg vist en der bliver godt tosset

- Men bort set fra dét, så synes jeg idéen er rigtig god. Den enste måde jeg har set noget lign være integreret er i et sofaBORD, men aldrig i selve sofaen....

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset
 
NriK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1781
Sendt: 30 Oktober 2006 kl. 00:20 | IP-adresse registreret  

tak tak

Jeg havde også overvejet sofabordet, men så skulle man jo have et kabel ind under gulvtæppet eller noget.

Rattanhuset: man kan jo også lade være med at splitte den ad, men bare forsøge at lave en der kan ligge neden-under alligevel.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes