Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. april 2024 | 06:34   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Kommentarer til indsigtsartikler
 HIFI4ALL Forum : Kommentarer til indsigtsartikler
Emne Emne: THX – Skal man overhovedet bekymre sig? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
HIFI4ALL
Lukket konto
Lukket konto


Bruger siden: 14 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1301
Sendt: 09 April 2006 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

THX har været igennem en meget turbulent tilværelse. Det har skabt en del forvirring – både hos pressen og forbrugerne. Der er opstået en del svirende rygter og mange forbrugere er blevet i tvivl om hvor THX–standarden står i dag. Har bruddet med Lucas Film f.eks. medført ændrede standarder? HIFI4ALL.DK har haft fat i THX og fundet svarene!

Læs hele indsigtsartiklen her:
http://www.hifi4all.dk/content/templates/artikler.asp?articl eid=1234&zoneid=2

Til top Vis HIFI4ALL's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HIFI4ALL
 
Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6376
Sendt: 09 April 2006 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

Interessant læsning !

Jeg mener generelt, at der hvor THX-godkendelserne har gjort absolut størst gavn, er ved kvalitetskontrollen af farver og beskæring, samt lyden på de gamle laserdiscs.

Det var faktisk muligt at lave noget der kunne forveksles med DVD, hvis ellers de bare gjorde sig lidt umage.

Idag mener jeg at man skal kigge lidt på sit rum, hvis man vil bruge det til noget.

Et normalt rum, med lang efterklang, kan slet ikke bære de høje lydtryk i længere tid, og vil også skabe et højere vedvarende lydtryk, med reduceret dynamik. Lyden danser for meget rundt imellem væggene.

Man bør også kigge lidt på rummets udformning.

De nok så moderne hvide vægge, som er blevet så populære i diverse boligprogrammer, reflekterer en masse lys tilbage på lærredet, og fjerner fornemmelsen af at man sidder i en biograf. Loftet bør heller ikke være hvidt, hvis man er meget interesseret i god kontrast.



__________________
Blondine-energi løser verdens problemer!
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer
 
Acer
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 3734
Sendt: 09 April 2006 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

THX er for mig, i dag, kun ensbetydende med intro's med bund i så man vælter af sofaen - intet andet. THX-begrebet er så udvandet i dag så selv PC-højttalere bærer mærket

De burde lave en form for THX-Pro så man har bare en smule tillid til de nye biografer der i dag opføres og markedsføres som THX-godkendte



__________________
Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
Til top Vis Acer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Acer
 
Ricky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 281
Sendt: 09 April 2006 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

Hej Acer

THX tester PC højttalerne efter et sæt normer og grej til surround efter at andet.

De to sæt normer har intet med hinanden at gøre, da de jo også anvendes til to forskellige formål.

 


 



__________________
Venligst
Ricky - Husk film skal ses i hjemmebiografen
Til top Vis Ricky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ricky Besøg Ricky's Websted
 
AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Februar 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2298
Sendt: 09 April 2006 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

Ricky skrev:

Hej Acer

THX tester PC højttalerne efter et sæt normer og grej til surround efter at andet.

De to sæt normer har intet med hinanden at gøre, da de jo også anvendes til to forskellige formål.

 


 



Men det er da stadig lidt foruroligende, at Creative ejer ca. 70-75% af THX?


__________________
"Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you."
Til top Vis AM-E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AM-E
 
Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 7534
Sendt: 09 April 2006 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

AM-E skrev:
Ricky skrev:

Hej Acer

THX tester PC højttalerne efter et sæt normer og grej til surround efter at andet.

De to sæt normer har intet med hinanden at gøre, da de jo også anvendes til to forskellige formål.

 


 



Men det er da stadig lidt foruroligende, at Creative ejer ca. 70-75% af THX?

Ikke så længe vilkårene er de samme - jeg kan ikke se det foruroligende i det. Dem der spytter flest penge i kassen får naturligvis mest, men det ændrer ikke på det faktum at PC-højttalere og THX systemer er forskellige ting, men vidt forskellige THX-normer.



__________________
Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
Til top Vis Ronin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ronin
 
wrong
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 3644
Sendt: 09 April 2006 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

HMMM. Er der nogen er jer der har kommenteret THX indlægget der ejer noget THX godkendt udstyr? Jeg har ikke selv fået læst artiklen endnu. Dog kan jeg sige at når jeg ser en film i THX mode er der for det første mere fylde i stemmerne, bedre panoreringer mellem front og bag og subben får lov til at lave en hel del mere end "normalt". Om man kan lide det er jo en smagssag. For mig er der ingen tvivl. THX styrer!

MVH WRONG



__________________
Vinyl er hyl!
Skateboarding kicks ass...
Til top Vis wrong's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wrong Besøg wrong's Websted
 
Ricky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 281
Sendt: 10 April 2006 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

AM-E skrev:
Ricky skrev:

Hej Acer

THX tester PC højttalerne efter et sæt normer og grej til surround efter at andet.

De to sæt normer har intet med hinanden at gøre, da de jo også anvendes til to forskellige formål.

 


 



Men det er da stadig lidt foruroligende, at Creative ejer ca. 70-75% af THX?

Creative ejer IKKE 70-75% af THX...det fremgår også af artiklen.

Creative ejer kun 20 %, da THX er ejet af fem investorer, der iblandt Georg Lukas. 
Jeg kunne forstille mig, at han har en del at skulle havde sagt, da han er den eneste med en baggrund i filmindustrien.

 

 



__________________
Venligst
Ricky - Husk film skal ses i hjemmebiografen
Til top Vis Ricky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ricky Besøg Ricky's Websted
 
Bent L
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 Maj 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 994
Sendt: 10 April 2006 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Hvad får man egentlig noget ud af en processor med Ultra 2 certifikatet hvis man køre med et 5.1 setup, skal det ikke være et fuldt 7.1 setup for at udnytte det 110%

__________________
Hilsen Bent

Til top Vis Bent L's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bent L
 
jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3792
Sendt: 10 April 2006 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:

THX er for mig, i dag, kun ensbetydende med intro's med bund i så man vælter af sofaen - intet andet. THX-begrebet er så udvandet i dag så selv PC-højttalere bærer mærket

De burde lave en form for THX-Pro så man har bare en smule tillid til de nye biografer der i dag opføres og markedsføres som THX-godkendte

Hvor mange computer-højtalere er THX Ultra 2 (eller 1) specificeret?

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted
 
L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6296
Sendt: 10 April 2006 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:
THX er for mig, i dag, kun ensbetydende med intro's med bund i så man vælter af sofaen - intet andet.

Det er det heller ikke for mig, men havde THX ikke været etablerret i de glade SS-barndomsår havde vi ikke haft så godt SS-grej som vi har idag. Den ros skal THX have, men jeg føler deres dage er talte.

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.
 
Ricky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 281
Sendt: 10 April 2006 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

Bent L skrev:
Hvad får man egentlig noget ud af en processor med Ultra 2 certifikatet hvis man køre med et 5.1 setup, skal det ikke være et fuldt 7.1 setup for at udnytte det 110%

Hej Bent

Jeg er overbevist om, at processoren kan kompensere for det, når du indstiller højttalerne i receiverens setup menu.

Har sendt dit spørgsmål videre, så hæng på....! 

 

 



__________________
Venligst
Ricky - Husk film skal ses i hjemmebiografen
Til top Vis Ricky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ricky Besøg Ricky's Websted
 
Ricky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 281
Sendt: 10 April 2006 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:

Acer skrev:
THX er for mig, i dag, kun ensbetydende med intro's med bund i så man vælter af sofaen - intet andet.

Det er det heller ikke for mig, men havde THX ikke været etablerret i de glade SS-barndomsår havde vi ikke haft så godt SS-grej som vi har idag. Den ros skal THX have, men jeg føler deres dage er talte.

Man skal ikke glemme, at THX har fået en stor indflydelse på, hvordan biograferne bliver bygget idag.
Selvom salene ikke er godkendte, bliver langt de fleste sale alligevel bygget op efter de forskrifter THX stod for. Idag kan man sige, at THX dengang startede en lille revolution med hensyn til biografsale, men har siden ikke bidraget med særligt meget nyt. 

Det som THX var alene om at vide dengang, ved alle idag. 
Derfor vælger mange også at lade være med at få salene godkendt, med mindre der er hård konkurrence om publikum.
Så hvis de ikke tager sig sammen, tror jeg du har meget ret din i
ntuition.

 

  



__________________
Venligst
Ricky - Husk film skal ses i hjemmebiografen
Til top Vis Ricky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ricky Besøg Ricky's Websted
 
Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Indlæg: 119
Sendt: 17 April 2006 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

THX er ligeså vigtig for lydoplevelsen hjemme og i biografen, som at hoppe på tungen til købmanden, inden man skal se film.
Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes