Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. april 2024 | 23:44   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: B&W? Dynaudio? ..Og reciever? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Techtor
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 191
Sendt: 23 April 2006 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg har købt hus, og har anlagt hjemmebio i kælderen. Jeg tænker nu at flytte mit gamle pro logic-setup op i stuen og købe noget nyt og bedre guf til kælderen..

Jeg kommer til at benytte mit nye setup til at lytte til musik, men også til at se film og som lyd til min computer..

Jeg har:
Projektor: Panasonic PT-AE700E
Lærred: Projekta 106" (Yikes! Næsten lidt _for_ stort..)
DVD: Pioneer DV-646A (Har dog ikke DVI/HDMI, kun RGB-SCART/komponent..)

Mit 11 år gamle pro-logic system:
Forstærker: Onkyo A-SV610PRO
KEF Højttalere: Front Q50, Center Model 90, Rear Q10

Jeg overvejer at købe system i etaper, så jeg ender op med et system der er bedre, end et jeg kan købe komplet her og nu. 

1. fase: Jeg tænker i første omgang at købe reciever samt front og center-højttalere - jeg beholder indtil videre to af mine KEF bagerst..
2. fase: Baghøjttalere, subwoofer (måske unødvendigt? Jeg har betonvægge..)
3. fase: DVD-spiller (HD-DVD/Blu-ray?), + evt. de to sidste bag-kanaler til 'fuld' 7.1.

Højttalere:
Hum - hvad skal man vælge? Nyt eller brugt?
Jeg har været i Hi-Fi Klubben og har lyttet til Dali og B&W - foretrak her B&W.
Jeg lyttede til B&W 704 (8k), og kunne godt lide det jeg hørte, men syntes at 804S (15k) havde bedre lyd, specielt kvindevokal, som vel kommer af mellemtonen. Derfor vurderer jeg så B&W 703 (11k), som har samme FST mellemtone som 804S (og de dyrere modeller). 11k er lidt over mit budget, men højttalerne skal jo bruges i mange år fremover..

Jeg tænker også at høre på nogle Dynaudio-modeller. Måske nogle fra den nye Focus-serie..
Det er så vidt jeg forstår KT Radio som sælger Dynaudio i København, men jeg kunne ikke se den nye Focus-serie på http://www.ktradio.dk/frmset_prod.asp?mode=brand&pick=54.

Måske burde jeg gå for brugte højttalere? 11k/højttaler er egentlig lidt over smertegrænsen, og man bør kunne få meget for pengene ved at købe brugt..

Reciever:
Jeg vurderer her DENON DVR-2807 (8k) eller DENON DVR-3806 (10k). Disse skulle være gode nok, og jeg kan også bi-ampe mine fronthøjttalere. De har også nice-to-have features som HDMI in/ud og billedskalering, så jeg kan koble DVD-spiller, VCR og PC til recieveren og kun have en enkelt HDMI-kabel til projektoren..


Min kælder:
      3.80m
 +-------------+
 |  |-Lærred-| |
 | F    C     F+----+
 |             1.60m|
 |                  | 2.40m
5|                  |
.|                  |
6|             +----+
5|             | F - Front speaker
m|             | C - Centre speaker
 |             | R - Rear speaker
 |  X       X  | X - listening postitions
 |    X   X    |
 |R           R| 3.65m
 +-------------+

Håber at nogen har kommentarer og råd til hvad jeg burde lytte til/kigge på..

På forhånd tak! :)

 



__________________
File not found. Fake it (Y/N)? _
Til top Vis Techtor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Techtor
 
Techtor
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 191
Sendt: 24 April 2006 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

..Og forræsten:

Musikvalg:
Lytter mest til 'aukustisk' musik, som Nick Cave, Ryan Adams, Tom Waits, etc. - dette er første prioritet.

Men - vil også gerne kunne ha god lyd når jeg kører Rammstein, RjD2 og andet. Dog - pent lydbillede for aukustisk musik er første prioritet..
 
Lydbillede:
Jeg har hørt at B&W sammen med Denon kan give for lys lyd, med for meget diskant. Er det nogen af jer, der har erfaringer med/kommentarer til dette?

Og - vil en Denon 3806 være nok til at drive et par B&W 703'ere?


Mange takk for evt. kommentarer!
(I får undskylde mit dansk - jeg er oprindelig fra Norge, og har kun boet i København i to år..)


__________________
File not found. Fake it (Y/N)? _
Til top Vis Techtor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Techtor
 
PeterG
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Januar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 41
Sendt: 24 April 2006 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

Hej Techtor,

Først tillykke med dit nye hus.

Ang. dit højttaler valg: Jeg bruger selv Dynaudio i mit SS setup (se evt. under tråden: Mit surround projekt part 2), hvor jeg bruger Dynaudio BM5 til bagkanalerne og den nye Focus 200 C til center.

Jeg er meget glad for Dynaudio lyden - og foretrækker den fremfor de billigere B&W'ere, som i mine ører godt kan virker for kølige (læs skarpe) efter min smag.

Jeg købte i øvrigt min Focus hos www.hifi4you.dk i Esbjerg - han havde den på lager og han kan varmt anbefales.

Held og lykke med dit valg

Bedste hilsner

PeterG

 

Til top Vis PeterG's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PeterG
 
CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1281
Sendt: 24 April 2006 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

Techtor skrev:
Lydbillede:
Jeg har hørt at B&W sammen med Denon kan give for lys lyd, med for meget diskant. Er det nogen af jer, der har erfaringer med/kommentarer til dette?

Og - vil en Denon 3806 være nok til at drive et par B&W 703'ere?


Mange takk for evt. kommentarer!
(I får undskylde mit dansk - jeg er oprindelig fra Norge, og har kun boet i København i to år..)

Hej Techtor. Dit dansk er sgu' da helt fint, så ingen problemer der

Angående B&W/Denon kombinationen, så er der mange og delte meninger om det lyse i lydbilledet. Min erfaring med kombinationen, som jeg udelukkende anvender til surround, er at det er meget lyst/skarpt.

Ydermere så er B&W'erne sultne efter effekt og her synes jeg Denon receivere kommer til kort. Jeg har en Denon AVR 2803 og den leverer ikke power nok til et sæt B&W DM601, som er en relativ lille højttaler. Derfor har jeg koblet NAD effekttrin på, det tager skarpheden i toppen og leverer punchet i bassen!

Du vil sikkert kunne få lyd ud af kombinationen 3806+703 , men det er helt sikkert, at mere effekt vil give hørbar mere kontrol i musikken og mere punch til filmsekvenserne. Du kunne overveje Harmon/Kardon som drivkraft, der er f.eks. tilbud på topmodellen 7300 til 15K et andet sted her på sitet under annoncerne. (EDIT: Link)

Alternativt kan der jo kobles effekttrin på 3806'eren...



__________________
AVI + Squeezebox
Til top Vis CHTT's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CHTT
 
malkris
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 178
Sendt: 24 April 2006 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

Hej Techtor

Jeg har lige været inde og høre Dynaudio, det kan kun anbefales. Det svinger altså for fedt. Jeg solgte B&W da jeg arbejdede i hifiklubben for mange år siden og ingen af deres modeller har nogensinde åbenbaret samme mængder af nuancer i bassen. Samtidig slipper du for den lidt hårde B&W top.

Held og lykke med hvad end du vælger

Til top Vis malkris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af malkris
 
kaso
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 August 2005
Status: Offline
Indlæg: 959
Sendt: 24 April 2006 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Jeg har et anlæg bestående af B&W CM1NT (forgænger for 705'eren) CDMCNT (tilhørende center) og en ASW### Sub (+ LM1 baghøjtalere).

Det drives af en Denon 3802, der har rigelig power til at drive mine højtalere i en stue på 35-40m2 - og lyden er meget åben, nuanceret og præcis. Jeg kan ikke genkende rygterne om "skarp", "hård" eller "lys" lyd.

Jeg har sat systemet op til at sub'en tager sig af den nederste bas, hvor CDM1NT'erne så aflastes (og forstærkeren, da sub'en jo har sin egen forstærker).

Jeg har på ingen måde fortrudt købet, men prøv evt. at lån det hjem fra Hifi-klubben - det plejer at være muligt. Så kan du selv afgøre - og kan du samtidig låne Dynaudio højtalerne, kan du jo sammenligne direkte i det rum, der skal bruges.

Til top Vis kaso's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaso
 
Techtor
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 191
Sendt: 24 April 2006 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Hej, alle.

Mange tak for gode input! Godt at blive godt modtaget på et nyt forum.. :)

Er der så stor forskel på effekt for Denon 3806 og H/K 7300? Førstnævnte er rated med 2x120, medens H&K 7300 er opført med 2x125/7x110.. Er der stor forskel, eller er der kun 'det lille ekstra'?

Jeg tager til KT Radio for at lytte til Dynaudio - hifi4you bliver liiige lidt for langt væk, eftersom jeg bor i Gladsaxe..

Jeg tror også, at det er en god idé at låne utstyr med hjem - gerne samtidigt - så er det nemmere at bestemme sig.. Håber de har nogle godt brugte nogen - såvidt jeg kan forstå skal både B&W og Dynaudio spilles godt ind, gerne et par hundrede timer, før de når sit fulde potentiale..
..Hvis jeg ikke bliver 'frelst' hos KT Radio..


Hmm - hvis jeg går for Dynaudio, så har jeg læst at de også have rigelig med effekt - vil så 3806 give nok, eller bør jeg købe noget kraftigere, hvis jeg skal have højttalere i den klasse? Pris er jo også en faktor..

Uanset bør vel denne klasse højttalere være mere end nok for min trods alt ikke _så_ store kælder, eller hvad?

Ellers: Fedt opsæt, PeterG, de der Martin Logan ser vildt fede ud..

Mange tak for svar!



__________________
File not found. Fake it (Y/N)? _
Til top Vis Techtor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Techtor
 
CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1281
Sendt: 25 April 2006 kl. 08:53 | IP-adresse registreret  

Techtor skrev:

Er der så stor forskel på effekt for Denon 3806 og H/K 7300? Førstnævnte er rated med 2x120, medens H&K 7300 er opført med 2x125/7x110.. Er der stor forskel, eller er der kun 'det lille ekstra'?

Ja - Denon rater deres effekt med kun 2 kanaler ad gangen, men H/K er alle kanaler i drift samtidig! H/K har meget mere strøm end Denon'en - men tro ikke kun på det producenterne opgiver på papiret, brug ørene



__________________
AVI + Squeezebox
Til top Vis CHTT's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CHTT
 
kaso
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 August 2005
Status: Offline
Indlæg: 959
Sendt: 26 April 2006 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

Mht. indspilning af højtalere, er det korrekt fsva. B&W (jeg har ingen erfaring med Dynaudio). Min lokale HifiKlub gør dog altid det, at de sætter deres nye demohøjtalere til at spille om natten for at spille dem ind - ind imellem med den bivirkning, at de skal derind om natten, når alarmen bliver aktiveret af lidt for højt spillende højtalere

Mine egne højtalere var ingen fornøjelse ved udpakningen, men efter ca. et døgns uafbrudt brug, lød de fremragende!

(Jeg holdt mig på afstand imens)

Til top Vis kaso's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaso
 
Daring Dane
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 Januar 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 200
Sendt: 27 April 2006 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

Hej Techtor

Som du kan se ud af min signatur, så har jeg både Harman Kardon og Dynaudio. Det er jeg meget glad for! Jeg synes det fungerer godt sammen. Jeg synes Audience 82 er en god all round højttaler, som langt hen af vejen overflødiggør en subwoofer. Jeg kunne godt tænke mig en sub en gang, men jeg savner den bestemt ikke. Audience 82 spiller DYBT og giver et godt punch - især et DTS lydspor som på Master & Commander eller Underworld lyder vildt godt på dem.

Det er rigtigt at Dynaudio skal have en ordentlig forstærker foran. Jeg ville nok ikke købe noget mindre end min AVR 5500 til dem. Jeg kunne rigtig godt tænke mig en AVR 7300, da jeg kan forestille mig, at den ville få endnu mere ud af højttalerne, som jeg er overbevist om ikke har vist deres fulde potentiale endnu. Jeg er efter 2 år stadig meget begejstret for dem.

Jeg har set at Dynaudio Focus er lidt dyrere end Audience 82. Jeg har ikke hørt dem op mod hinanden. Jeg hørte Focus på KT messen i Odense i efteråret, hvor de blev drevet af Macintosh - det var efter min mening et af messens bedste setup, men lokalet var også mere optimalt end mange af de andre.

Held og lykke! Og lad os høre hvad du beslutter dig for.

Daring Dane



__________________
Harman Kardon AVR 5500, Harman Kardon DVD 25,
Dynaudio Audience 82, Dynaudio Audience 122C, Tannoy R1
Til top Vis Daring Dane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Daring Dane
 
Daring Dane
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 Januar 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 200
Sendt: 27 April 2006 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

Der var lige et par Dynaudio Audience 82 til salg - og han er åbentbart åben for bud!

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=12495

Happy hifi

Daring Dane



__________________
Harman Kardon AVR 5500, Harman Kardon DVD 25,
Dynaudio Audience 82, Dynaudio Audience 122C, Tannoy R1
Til top Vis Daring Dane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Daring Dane
 
Techtor
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 191
Sendt: 28 April 2006 kl. 01:07 | IP-adresse registreret  

Hej, Daring Dane.

Jeg går så ud fra at dette bud er for et par med højttalere - KTradio har jo nye Audience 82 til en ikke så meget lavere pris..

Jeg skal så denne weekend lytte til nogle Dynaudio - måske bliver det nogle 220 Focus, Audience 82, eller noget helt andet?

Mange tak for respons!
Mvh.
T.



__________________
File not found. Fake it (Y/N)? _
Til top Vis Techtor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Techtor
 
janwa
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1288
Sendt: 28 April 2006 kl. 01:11 | IP-adresse registreret  

Husk at kabler og højtaler skal spilles til, ikke tilspillet ting kan lyde hvas, skrap i lyden i starten.

Der går minst 100 timer før der sker noget
Til top Vis janwa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janwa
 
kaso
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 August 2005
Status: Offline
Indlæg: 959
Sendt: 28 April 2006 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

janwa skrev:
Husk at kabler og højtaler skal spilles til, ikke tilspillet ting kan lyde hvas, skrap i lyden i starten.

Der går minst 100 timer før der sker noget

Højtalere: Ja!
(Primært blødgøring af kantophæng)

Kobber ændrer sig ikke ved at transportere lidt elektriske signaler!

Til top Vis kaso's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaso
 
Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1708
Sendt: 28 April 2006 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

Jeg vil nu også gerne anbefale en H/K reciver af de større og et sæt b&W n804, måske et par brugte... hvis du er Hooked på B&W's mellemtone så tror jeg du skal holde dig til dem.... men god lytning !

__________________
Med Venlig Hilsen
Til top Vis Knoxville's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Knoxville
 
Techtor
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 191
Sendt: 10 Maj 2006 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Jeg har så lyttet til nogle Dynaudio Focus 140, og kunne virkelig lide lyden.. :)

KT Radio siger, at de skal få nogle Dynaudio Focus-højttalere ind, så jeg måske kan lytte til Focus 220 næste uge eller ugen efter..
Jeg vurderer også en Arcam AVR-300, som skal være rigtig så god til musik, i tillæg til at være en god og kraftig hjemmebio-reciever.

Jeg vurderer også den helt nye AVR-350, men 20,700 lyder lidt meget for en reciever, der skal koste 1500 britiske pund.. Måske kommer den høje pris af, at den er helt ny på markedet?



__________________
File not found. Fake it (Y/N)? _
Til top Vis Techtor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Techtor
 
vnv nation
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 September 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 252
Sendt: 10 Maj 2006 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Jeg kan kun anbefale Arcam, de laver utrolig musikalske amp´s.

Jeg har i tidernes morgen prøvet en Cayin DP12, mener jeg den hed, det er også en udemærket mulighed, der har massere af krafter.

Fjernbetjeningen var dog helt til grin.

Yamaha har også lige lave to fantastiske surround receivere - 2600/4600, de er også et lyt værd.

Vil ikke anbefale dig Denon, jeg synes at man bliver træt af at høre musik på dem. Denon er fantastisk som surround. Til info har tidligere haft 3805.



__________________
mvh Thomas
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=38934
Til top Vis vnv nation's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vnv nation Besøg vnv nation's Websted
 
Techtor
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 191
Sendt: 22 Maj 2006 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Med KT Radio's 20% rabat de to sidste uger, så har jeg foretaget et lille leap of faith og bestilt lidt guf..

Jeg har endnu ikke hørt Dynaudio Focus 220 - kun 140'ere, men har bestilt et par 220 alligevel, sammen med en Focus 200C..

Jeg også har lyttet til Arcam AVR-300, og kunne godt lide den, men har i stedet bestilt den ganske nye efterfølger; AVR-350, som skal have bedre forforstærker og mindre støj. Og HDMI-switching, som er nice to have..

De siger, at varerne måske kommer allerede i denne uge.. Whee!!
De skal vidst spilles godt ind, mindst 250 timer, fortæller Stereophile..

Jeg skal også have lidt kabel - kan nogen anbefale noget digital lydkabel, ca 8-10m?
Og bør jeg så købe optisk eller coax?



__________________
File not found. Fake it (Y/N)? _
Til top Vis Techtor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Techtor
 
vnv nation
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 September 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 252
Sendt: 23 Maj 2006 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Techtor skrev:

Med KT Radio's 20% rabat de to sidste uger, så har jeg foretaget et lille leap of faith og bestilt lidt guf..

Jeg har endnu ikke hørt Dynaudio Focus 220 - kun 140'ere, men har bestilt et par 220 alligevel, sammen med en Focus 200C..

Jeg også har lyttet til Arcam AVR-300, og kunne godt lide den, men har i stedet bestilt den ganske nye efterfølger; AVR-350, som skal have bedre forforstærker og mindre støj. Og HDMI-switching, som er nice to have..

De siger, at varerne måske kommer allerede i denne uge.. Whee!!
De skal vidst spilles godt ind, mindst 250 timer, fortæller Stereophile..

Jeg skal også have lidt kabel - kan nogen anbefale noget digital lydkabel, ca 8-10m?
Og bør jeg så købe optisk eller coax?

Køb altid Coax, giver det bedste udbytte, 99% af gangene.



__________________
mvh Thomas
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=38934
Til top Vis vnv nation's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vnv nation Besøg vnv nation's Websted
 
Techtor
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 191
Sendt: 24 Maj 2006 kl. 07:58 | IP-adresse registreret  

Mmmh - KT Radio var hurtige - jeg modtog højttalerene allerede i går..

Allerede out of the box spiller de nye Dynaudio FOcus 220 markant bedre end mine gamle KEF'ere, og de kommer kun til at blive endnu bedre. Mmmmh...
Nu er det bare at spille højttalerene ind; de spiller nu døgnet rundt i kælderen..

Har købt en 8m coax - fungerer udmærket.



__________________
File not found. Fake it (Y/N)? _
Til top Vis Techtor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Techtor
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes