Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. april 2024 | 07:58   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Montana Revisited (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jan Graffo
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 589
Sendt: 06 Maj 2006 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Da det ikke ser ud til, at der bliver bragt en egentlig anmeldelse af de tidligere meget omtalte Montana højttalere, har jeg taget sagen i egen hånd og hjembragt deres monitorer. I det kommende par uger vil de få lov til at afspille alle typer musik.

Når jeg har fået overbikket (eller overhørelsen, hedder det vel) vender jeg tilbage med mine indtryk. Utålmodige lyttere og læsere kan surfe hen og se, hvordan højttalerne bliver bygget her:

http://www.highend.no/Nyheter.html

 



__________________
"There's no substitute for experience"
Til top Vis Jan Graffo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Graffo
 
rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 4050
Sendt: 06 Maj 2006 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

Jan Graffo skrev:

Da det ikke ser ud til, at der bliver bragt en egentlig anmeldelse af de tidligere meget omtalte Montana højttalere, har jeg taget sagen i egen hånd og hjembragt deres monitorer. I det kommende par uger vil de få lov til at afspille alle typer musik.

Når jeg har fået overbikket (eller overhørelsen, hedder det vel) vender jeg tilbage med mine indtryk. Utålmodige lyttere og læsere kan surfe hen og se, hvordan højttalerne bliver bygget her:

http://www.highend.no/Nyheter.html

 

 

Hej Jan

 

Nu du er ved det, kunne du så ikke hjemtage deres ht også og lave en anmeldelse af dem, de er da rigtig flotte i alle tilfælde. Vildt så mange forskellige finértyper man kan få dem i.

 

Michael

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset
 
Jan Graffo
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 589
Sendt: 07 Maj 2006 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

rattanhuset skrev:
Jan Graffo skrev:
Da det ikke ser ud til, at der bliver bragt en egentlig anmeldelse af de tidligere meget omtalte Montana højttalere, har jeg taget sagen i egen hånd og hjembragt deres monitorer. I det kommende par uger vil de få lov til at afspille alle typer musik. Når jeg har fået overbikket (eller overhørelsen, hedder det vel) vender jeg tilbage med mine indtryk. Utålmodige lyttere og læsere kan surfe hen og se, hvordan højttalerne bliver bygget her:

http://www.highend.no/Nyheter.html

Hej Jan    Nu du er ved det, kunne du så ikke hjemtage deres ht også og lave en anmeldelse af dem, de er da rigtig flotte i alle tilfælde. Vildt så mange forskellige finértyper man kan få dem i. Michael



__________________
"There's no substitute for experience"
Til top Vis Jan Graffo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Graffo
 
Jan Graffo
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 589
Sendt: 07 Maj 2006 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Nu er Montanas monitor også en højttaler, hvad du måske ikke ved, eller også er du morsom.

Men om de kan ses på virksomhedens hjemmeside har jeg faktisk helt glemt at tjekke, jeg fik bare mulighed for at låne dem, og vil lade dem spille hvadsomhelst et par dage, inden jeg begynder at lægge min foretrukne musik på cd-afspilleren og grammofonen. Hvor mange træsorter monitorerne kan fås i, ved jeg ikke og jeg ved heller ikke, hvilken træsort de herværende er i, men pæne er de da og med solide terminaler.

Stay tuned.

 



__________________
"There's no substitute for experience"
Til top Vis Jan Graffo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Graffo
 
rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 4050
Sendt: 07 Maj 2006 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

Jan Graffo skrev:

Nu er Montanas monitor også en højttaler, hvad du måske ikke ved, eller også er du morsom.

Men om de kan ses på virksomhedens hjemmeside har jeg faktisk helt glemt at tjekke, jeg fik bare mulighed for at låne dem, og vil lade dem spille hvadsomhelst et par dage, inden jeg begynder at lægge min foretrukne musik på cd-afspilleren og grammofonen. Hvor mange træsorter monitorerne kan fås i, ved jeg ikke og jeg ved heller ikke, hvilken træsort de herværende er i, men pæne er de da og med solide terminaler.

Stay tuned.

 

 

 

Undskyld, fik vist formulereret mig noget forkert. Det som jeg mente var, nogle af de andre modeller

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset
 
Jan Graffo
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 589
Sendt: 07 Maj 2006 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

Citér:
Undskyld, fik vist formulereret mig noget forkert. Det som jeg mente var, nogle af de andre modeller

Alt forladt. Faktisk har jeg hørt et par af de størrre modeller, dog ikke hjemme hos mig selv, men i et ikke særlig velegnet rum. Så vidt jeg ved, er en større model udlånt til (en anden til) samme formål, men jeg er ikke sikker på, om der kommer omtale her

Lydfilosofien fornemmes klart i den lille, selv om jeg ikke kan lave A-B test af to forskellige sæt højttalere. Umiddelbart virker lyden lidt slank, men man finder hurtigt ud af, at de kan spille bas - også i den grad, hvis den er på cd'en eller lp'en. Nu vil jeg tonse en masse NHØP, Haden, Pastorius, kontrabas og store orgelpiber igennem, så membranerne kan lære at de skal bevæge sig, selv om de er nye. Vender tilbage med mere omtale og lydeksempler.

 



__________________
"There's no substitute for experience"
Til top Vis Jan Graffo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Graffo
 
Jan Graffo
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 589
Sendt: 08 Maj 2006 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

Træsorten på de lånte monitorer hedder Anigre fiddleback. Det er sådden noet straight grain som på dyre piber, men ligner også bagsiden af en violin, hvad jeg ved, da jeg er bror til en violinist. Foreløbig hører jeg en Trio CD, men nu kan jeg igen ikke huske, hvad den hedder, og da jeg sidder på første sal og anlægget er nedenunder, må jeg vende tilbage. Men bassisten Bo Stief er med, og hans instrument er der ingen problemer med, heller ikke trommerne.

Vender frygteligt tilbage.

 



__________________
"There's no substitute for experience"
Til top Vis Jan Graffo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Graffo
 
Jan Graffo
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 589
Sendt: 09 Maj 2006 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

Når man ikke er vant til at anmelde højttalere, vil man helst ikke gøre det alt for dårligt, men her er et forsøg efter at have lyttet det meste af en uge på Montanas monitorer, der koster på den rigtige side af 16.000 for et sæt – stort set prisen for et sæt Dali Helicon 300, som jeg også har lyttet lidt på. Efter at have spillet på Montanaerne i 20-30 timer uden at lytte, fandt jeg en måde at komme i gang på.
Min stue er lidt mindre end 4 meter bred og næsten 8 meter lang. Der forefindes flere højttalere i hjemmet, herunder mindre hjemmebyg, 1 sæt Rogers LS3/5a på AB1 (et 3-vejs system) samt et nyere sæt Rogers LS3/5a (2-vejs system). Dertil et par bedagede men opkvikkede KEF Concerto, hvis mellemtone og diskant principielt svarer til enhederne i Rogers LS3/5a.
De små Rogers egner sig ikke til rum over 20-25 m2, og derfor kun til lytning på tværs af stuen. Der skal hurtigt skrues for højt op, hvis de skal spille den anden vej, og lyden fylder ikke rigtigt nok i rummet. Omvendt med Concerto, der mageligt spiller et lokale på 100 m2 op. Andre højttalere har haft svært ved at finde fodfæste hos mig. Hvis du ved noget om de nævnte (engelske) højttalere, har du forstået, at jeg ikke sværger til en alt for analytisk lyd. Men højtalerne gengiver stemmer og strygere mere naturligt, end det meste andet, jeg har hørt. Montana monitor er et 2-vejs system, som indeholder en speciel 7" Vifa der tager sig af bas og mellemtone, mens en 1" diskant klarer resten. Det lidt skæve kabinet måler 46 x 30 x 30 cm, hvilket de fleste fruer (og herrer?) vel kan leve med. Der opgives impedans på 6 Ohm og følsomhed på 89 dB.
Så mangler jeg vist bare at tilføje, at højttalerne er bygget “omvendt”, så bas/mellemtone sidder øverst, mens diskanten sidder nederst. Det betyder, at når højttalerne står på de medfølgende standere, så sidder diskanten ca. 15 cm over sofabordshøjde med den store højttaler ovenover og refleksporten nedenunder.
Fra de musikgenrer jeg har til rådighed, udvalgte jeg nogle eksempler, som jeg vil bruge i andre sammenhænge. Hvis ikke der står LP, er der tale om musik på CD. Hvis nogen undrer sig over, at jeg kan høre musik dagen lang, kan jeg lige fortælle, at jeg arbejder hjemme det meste af tiden. For overskuelighedens skyld har jeg givet hver skive et nummer, så må vi se, om nogen af dem bliver smidt ud undervejs.
Fortsættelse følger.



__________________
"There's no substitute for experience"
Til top Vis Jan Graffo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Graffo
 
Jan Graffo
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 589
Sendt: 09 Maj 2006 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

Nu er jeg kommet så langt, at jeg har fået grovsorteret det, jeg vil høre, og jeg er også i gang.

Vi har at gøre med en afslørende højttaler, der mere er en monitor end mine Rogers, der også har betegnelsen monitor. Jeg lægerg lidt blødt ud med noget af det, jeg godt kunne li at spille for ti år siden, mens jeg arbejdede ...

1. Season of the Witch fra Super Session: Steve Stills m.fl. Dejlig musik stadigvæk, men lydkvaliteten er ikke, som jeg husker den ... gå væk.
2. Visions of Johanna fra Bob Dylan: Blonde on Blonde. Guitar som sædvanlig rå, Dylans stemme klar, Al Koopers orgel tydeligt hele vejen igennem nummeret. Stort set ingen bas - alt ved det gamle. Lydkvaliteten diskutabel.
3. Lykkeland fra Poul Dissing CD af samme navn. Bas, trommer og ikke mindst Peter Bastians udflippende fagotsolo har stadig noget at sige menneskeheden, ikke mindst ved fuld udblæsning på disse HT.
4. Stormy Monday med Albert King (LP og CD). Njarh, LP’en er bedst, men ikke en lyd at råbe hurra for.
5. Jagten med John Shirley-Quirk fra LP'en HiFi Classics. Var det virkelig HiFi kvalitet dengang? Tjahh, tiden går. Med undtagelse af Lykkeland vil de andre blive lagt væk indtil videre.

Så til noget helt andet. En af de bedst indspillede cd'er fra nyere tid er en swing-cd med den unge Neumann familie. Og det swinger. Ikke bare det - det lyder jo, som om de står i vores stue, sagde min bedre halvdel. Det kan jeg kun sige ja til. De er helt ude i lokalet.

Vender tilbage

 



__________________
"There's no substitute for experience"
Til top Vis Jan Graffo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Graffo
 
Jan Graffo
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 589
Sendt: 14 Maj 2006 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

Efter en uges massage af højttalerne og efterfølgende lytning står det mig klart, at disse højttalere bliver svære at sige farvel til. Her følger lidt omtale af noget af den musik, jeg foreløbig kan kommentere på.

Pentangle: Avocet LP. Denne har altid haft en god lyd, men er meget fin her med smæk i guitaranslaget og tørhed i bassen.

Campanilleros m.m. fra Opus 3 testskiva Klang (LP) Optaget med rørudstyr. Hold da helt ferie, normalt er ringklokkerne sendt et par meter ud i rummet, men her ...

Trio Neumann Sings Swing CD. Meget naturlige og nærværende stemmer. Det hele er helt ude i rummet

Georgie Fame: Walking Wounded CD. Klapsalverne i indledningen til denne CD og instrumenterne kan næppe lyde mere livagtige, og der kan næppe lokkes nogen bedre basgengivelse af skiven.

Dave Brubeck: Take Five m.fl. Den originale, remastererede CD. Brubecks venstrehånd er mere fremtrædende end på studieindspilningen, og det skal den også være. God gengivelse af Paul Desmonds sax og bækkener, samt hvad trommeslageren ellers har i det øverste register - det hele kommer flot ud ud af kasserne. noget bækken og highhat skiller sig mere ud end i virkeligheden, men det er CD’ens mix.

Oscar Peterson trio: We get requests CD. Piano, bas og trommer fint adskilt på denne bedagede indspilning. Man må bare høre den medrivende trio igen og igen.

The Body Acoustic CD: (Brecker, Chesky m.fl.) bas, congas, klaver, basklarinet og trompet. Her er noget af den helt rigtige lydkvalitet, og det hele gengives flot, så man også må høre den igen og igen.

Det samme gælder Trio Music CD: bas, piano. Også god lyd her - viser at der er kontrol over bassen, som ikke løber løbsk, men som går dybt, når det skal være. Bo Stief kan være tilfreds med basgengivelsen, også på langs af stuen - og den går dybt. congas og alt andet trommeri gengives også godt.

Katrine Madsen: Close to you CD: Flot stemme og flot band med flot bas.

Renée Fleming: Handel - Magdalena Kozená: Lamento - hver sin CD - man er tæt på at græde snot, når man hører disse damer på disse højttalere.

Vender tilbage med indtryk fra aflytning af klassiske CD'er og LP'er.

So long




__________________
"There's no substitute for experience"
Til top Vis Jan Graffo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Graffo
 
Jan Graffo
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 589
Sendt: 15 Maj 2006 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

Jan Graffo skrev:

Renée Fleming: Handel - Magdalena Kozená: Lamento - hver sin CD - man er tæt på at græde snot, når man hører disse damer på disse højttalere.

Vender tilbage med indtryk fra aflytning af klassiske CD'er og LP'er.

Renée Fleming og Magdalena Kozená synger naturligvis også klassisk - Handel skulle have været Händel.  Stay tuned.




__________________
"There's no substitute for experience"
Til top Vis Jan Graffo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Graffo
 
Jan Graffo
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 589
Sendt: 17 Maj 2006 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Oehh - der var andre indlaeg, men det maa vaere i en anden traad?
Svaert med tysk tastatur, men ..... er lidt forvirret



__________________
"There's no substitute for experience"
Til top Vis Jan Graffo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Graffo
 
R.H.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Marts 2005
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Indlæg: 132
Sendt: 18 Maj 2006 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Hei

Jeg har selv Montana høyttalere og er EKSTREMT fornøyd. Når det gjelder Monitorer benytter jeg dem som bakhøyttalere i mitt system, men de låter så fantastisk også som fronthøyttalere at jeg tar dem frem og spiller et par, tre uker om gangen på dem i mitt CD system bare for å ha gleden av deres god lyd.

Mine høyttalere er i Andes Rosewood. I real life er dette en vanvittig flott finish.

Jeg har hørt mange stativhøyttalere, men ingen er i nærheten av disse hva gjelder lydkvalitet! Disse spiller ringer rundt det meste av stativhøyttalere uansett pris! For de som ikke tror det - PRØV SELV!! Det er det beste.

Jeg kan spille alt fra opera og klassisk til rock, blues og jazz. Disse håndterer all type musikk på en fremragende måte. De er utrolig godt oppløst og gir ett inntrykk av stort lydbilde. Når man lukker øyne og hører blandt annet på konsert opptak skulle man tro at det var langt større høyttalere man hører på.

Mitt lytterom er på 23-24 kvm og det som overrasker meg mest med disse høyttalerne er den fremragende dypbass. De går ned til 35Hz og vel så det med fullt trykk. Når man spiller vanlig musikk kan du høre bassen fint integrert og når det kommer en riktig "bassutladning" som feks Karunesh, Mari Boine's stortrommer så "banker det løs" som om det skulle være store høyttalere. Bassen smeller til kontant og stram - totalt definert med enorm kontroll.

De står på solide (ca 25kg) stands fra Sound Anchors, og er tilkoblet med Straight Wire Virtuoso H til diskanter og Straight Wire Black Silk, sistnevnte spesialkabel for bass. En skikkelig Boa slange!

Legger ved et bilde fra påsken hvor jeg benyttet tiden til å lytte til dem.



__________________
PBN Audio Olympia HT4 og Olympia Mini
PBN Audio Olympia L-Mini (pre amp)
PBN Audio Montana XP, Montana MRC, Montana SP3, 2xMontana SSW
Cary CD 303/300
Cary Cinema11 og Denon DVD3800BD
Til top Vis R.H.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af R.H. Besøg R.H.'s Websted
 
Jan Graffo
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 589
Sendt: 21 Maj 2006 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

"Jeg har selv Montana høyttalere og er EKSTREMT fornøyd. Når det gjelder Monitorer benytter jeg dem som bakhøyttalere i mitt system, men de låter så fantastisk også som fronthøyttalere at jeg tar dem frem og spiller et par, tre uker om gangen på dem i mitt CD system bare for å ha gleden av deres god lyd."

I mit tilfælde er der flere hindringer mod de store højttalere, som du har. Penge kunne jeg måske godt skaffe, men jeg er ikke så sikker på, at min bedre halvdel kan se charmen ved deres størrelse. Det kan hun derimod ved de små Monitorer, som pt står på fødder, der er noget pænere end dine  men nu må vi se, hvad vi mener inden vi skal aflevere dem igen.

Indtil nu har jeg hørt dem på PBN Audio's Olympia HT4 og på en Yamaha receiver med 2 x 140 watt, og jeg kan da godt forstå, at du vil bruge dem som baghøjttalere, når du har de andre, men jeg kan sikkert være godt tilfreds med disse som front.

Når jeg har luftet hunden, kommer der mere om mine lytteindtryk, og så er min føljeton snart færdig.

 



__________________
"There's no substitute for experience"
Til top Vis Jan Graffo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Graffo
 
Jan Graffo
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 589
Sendt: 21 Maj 2006 kl. 23:57 | IP-adresse registreret  

Jeg må nok se i øjnene, at jeg aldrig bliver højttaleranmelder, jeg er alt for længe om det, fordi jeg bliver ved med at høre musik og glemmer at høre højttalerne.

Men Muddy Waters, Luther Allison, The Body Acoustic, Gitte Hænning, Katrine Madsen og de andre nyere indspilninger, jeg har skrevet om, siger god for dem.

Det samme gør Renée Fleming, Magdalena Kozená, Rolando Villazón og Kiri Te Kanawa samt Zepp Znaider og Jaqueline du Pre. Der er dog stadig fire-fem skiver, jeg absolut må høre, og det kan ikke blive før onsdag, og så regner jeg med at afsige en hård men retfærdig dom i løbet af St.Bededag.

Har nogen lyttet intenst på Dali Helicon 300?



__________________
"There's no substitute for experience"
Til top Vis Jan Graffo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Graffo
 
Jan Graffo
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 589
Sendt: 25 Maj 2006 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

St. Bededag har vi passeret, men dagen efter Kr. Himmlefartsdag vil blive brugt til de sidste aflytninger af klassisk musik og dermed også min hårde men retfærdige dom, som kommer her i weekenden, hvorefter min anmelderkarriere får en pause.



__________________
"There's no substitute for experience"
Til top Vis Jan Graffo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Graffo
 
R.H.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Marts 2005
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Indlæg: 132
Sendt: 31 Maj 2006 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

....vi venter spent.....

__________________
PBN Audio Olympia HT4 og Olympia Mini
PBN Audio Olympia L-Mini (pre amp)
PBN Audio Montana XP, Montana MRC, Montana SP3, 2xMontana SSW
Cary CD 303/300
Cary Cinema11 og Denon DVD3800BD
Til top Vis R.H.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af R.H. Besøg R.H.'s Websted
 
Jan Graffo
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 589
Sendt: 02 Juni 2006 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

Endelig langt om længe har jeg dannet mig en mening om disse højttalere.

Faktisk tror jeg ikke, at man får noget bedre til prisen (15.900 for to), man skal nok nærmere betale mere for at få den samme lydkvalitet. Højttalerne er umiddelbart analytiske, og når man har vænnet sig til, at de ikke holder noget tilbage, må man høre den ene skive efter den anden og man kommer hele tiden i tanker om noget, man også skal høre. Når der så står 500 cd'er i reolen og hundredevis af LP'er i en anden reol, tager det sin tid, inden man kommer i tanker om, at man også har lovet at konkludere.

Det er forbløffende hvor dybt bassen går, og hvor tørt. En billig subwoofer (under Montanas nivo) har været koblet på, men den gav kun mudder, så væk med den. Måske kan den give lidt xtra, ved en jordskælvfilm, men jeg bruger ikke mit musikanlæg til den slags, kun til musik, og der behøver man bare de to højttalere.

Man skal være meget forsigtig med at vurdere på noget, man ikke har ført i AB-test, men hvis man skal sammenligne med noget, tror jeg man mindst skal kigge på (de dobbelt så dyre) Dynaudio Special 25 (der vel næppe kan gå så dybt) eller noget derhenad. Hvis man har en signalkæde, der er lidt for large med diskantgengivelsen, kan det måske være problematisk, i hvert fald på nogen indspilninger - højttaleren spiller det, der er på en cd/lp - og det er jo ikke altid lige godt.

Så hvis du skal have nye højttalere med en god chance for, at fruen accepterer dem - det har min gjort - så kan du roligt lytte til disse. Men pas på, måske blir det svært at slippe dem igen.

Med disse ord vil jeg ønske alle en god pinse.

 



__________________
"There's no substitute for experience"
Til top Vis Jan Graffo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Graffo
 
Jan Graffo
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 589
Sendt: 08 Juni 2006 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

Når jeg for tid om en uges tid, og jeg får sat mig ind i, hvordan man gør, vil jeg lægge nogle fotos op i tråden om mit hifiudstyr. Indtil videre har jeg dog for travlt med at høre musik....

__________________
"There's no substitute for experience"
Til top Vis Jan Graffo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Graffo
 
Jan Graffo
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 589
Sendt: 08 Juni 2006 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

Når jeg FÅR tid, hedder det .. må hellere gå til ro nu

 



__________________
"There's no substitute for experience"
Til top Vis Jan Graffo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Graffo
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes