Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. maj 2024 | 23:47   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af min hjemmebiograf
 HIFI4ALL Forum : Billeder af min hjemmebiograf
Emne Emne: Musicen for fuld udblæsning s.84 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 85
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
wrong
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 3644
Sendt: 02 December 2010 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

power watt skrev:
hvor er så lyden henne i stuen  svært at se



HEHE kan godt se hvad du mener. Nu er det jo sådan at her i huset opstår lyden i rummet og højttalerne forsvinder fuldstændigt i lydbilledet. Lige som jeg kan lide det

MVH WRONG


__________________
Vinyl er hyl!
Skateboarding kicks ass...
Til top Vis wrong's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wrong Besøg wrong's Websted
 
Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 4086
Sendt: 02 December 2010 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

De er simpelthen bare så flotte

Og så den lille diskrete center



__________________
Med venlig hilsen,

Brian7500



Til top Vis Brian7500's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian7500
 
wrong
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 3644
Sendt: 02 December 2010 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

Brian7500 skrev:

De er simpelthen bare så flotte

Og så den lille diskrete center



HEHE ja de er rigtig flotte. Jeg blev jo nødt til at købe en større fladskærm da den gamle 32" så helt malplaceret ud med centeren under

MVH WRONG


__________________
Vinyl er hyl!
Skateboarding kicks ass...
Til top Vis wrong's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wrong Besøg wrong's Websted
 
Entry
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Januar 2010
Lokalitet: Sverige
Status: Offline
Indlæg: 74
Sendt: 02 December 2010 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

wrong skrev:
Så er jeg nødt til at udbasunere min begejstring for disse højttalere

Som, dem der har fulgt med i min tråd ved, har jeg bøvlet med basproblemer. Og det uanset om det har været en stor eller lille højttaler der har været på besøg. Problemerne har været de samme. Peak ved 30-32Hz og 80Hz. 80Hz har også haft en modbydelig betoning der dræbte enhver lyst til at høre musik.

Da jeg lavede mit loft og bagvæg blev loftet beklædt med 1 lag designpanel og bagvæggen med 1 lag 13mm gips. Sidstnævnte resulterede i at bagvæggen ikke blev stiv nok og faktisk forværrede den omtalte betoning ved 80Hz.

Da så The Kiss havde forladt hytten tænkte jeg at jeg lige så godt kunne bruge ventetiden til noget fornuftigt og hvor var det da godt tænkt

Jeg beklædte bagvæggen med 1 lag 12,5mm fermacell fibergips. Og det har tilsyneladende givet pote. den mere lyddøde væg har tilsyneladende resulteret i en meget mere lineær frekvensgang. der er stadig en snert for meget bas i de nævnte områder men nu kan man da leve med det.

Resultatet er pt. at The Music kvittere med ultra stram og kontroleret bund og med en basdeffination der ikke tidligere har været oplevet i dette rum.

Mellemtone og top er der heller ikke noget at udsætte på som sådan. Her er masser af liv og detaljer og hvor er det fedt at den ene time efter den anden bare ryger afsted uden at man tænker over det. og den ene plade bliver afløst af den næste og den næste og den næste.......................

Der er og dog stadig lidt fnidder i øvre mellemtone som der skal arbejdes med. Så skal lige have leget med diffraktion/dæmpning på bagvæggen

Her er lige et par billeder af herlighederne







MVH WRONG

Flot set-up, med masser af lækre dele! Med hensyn til dine bas problemer vil jeg driste mig til en kommentar. For det er et lækkert bio-rum, men det er ikke umuligt at det simpelthen er rummets dimensioner derskaber problemet. Du kan jo ikke undgå at at de kommer lige vel tæt på sidevæggene - og det på begge sider. Og selvom du er væk fra bagvæggen, så er sidevæggen altså en svær med/modspiller. Det er ofte disse faktorer der gør at en højtaler man har lyttet til 3 timer i butikken, gør en i dårligt humør når man kommer hjem med den... Har selv prøvet det flere gange. Jeg havde engang for ca 100 år siden et par meget bredbaflede Boston A100. De var nemme at placere lydmæssigt, både i forhold til sidevæg og bagvæg. Mens et par mindre staiv B&W'er bare ikke kunne i samme stue. Rumkorrektions kredsløb i den dyre ende er sikkert ikke dårlige, men det er ikke sikkert de kan stille så meget op imod dine basproblemer. Der giver dit arbejde med rummet nok mere - både dæmpningerne og så det at dimensionerne på den måde forrykkes. Komstruktører som Stig Carlsson, Bose og andre har med mere eller mindre succes brugt rummets indflydelse når vi taler spredning, men det er ikke sikkert at bas problemet med en Carlsson ville være anderledes i dit rum. Hørte et fragment af et radioprogram hvor en lydtekniker talte om at de gamle huse og lejligheder, med højt til loftet var akustisk bedre miljøer og det er jeg enig i efter at have boet i både nyt og gammelt.

Håber du får løst problemet, for et set-up som dit skal altid lyde godt, sålænge indspilningen er god.

Til top Vis Entry's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Entry
 
AMILO
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Oktober 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 43
Sendt: 02 December 2010 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

Nu er det jo akustisk noget hø med bas enhederne placeret over hinanden, da den horisontale spredning øges i forhold til kun en enkelt bas enhed. Hvad med at vinkel bas modulerne lidt mere, så du undgår alt for mange reflektioner fra sidevæggene?

Entry, jeg mener nu at mit indlæg viser at de er i stand til at håndtere selv store peaks i bassen.

 

Til top Vis AMILO's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AMILO
 
wrong
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 3644
Sendt: 02 December 2010 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Entry skrev:

wrong skrev:
Så er jeg nødt til at udbasunere min begejstring for disse højttalere

Som, dem der har fulgt med i min tråd ved, har jeg bøvlet med basproblemer. Og det uanset om det har været en stor eller lille højttaler der har været på besøg. Problemerne har været de samme. Peak ved 30-32Hz og 80Hz. 80Hz har også haft en modbydelig betoning der dræbte enhver lyst til at høre musik.

Da jeg lavede mit loft og bagvæg blev loftet beklædt med 1 lag designpanel og bagvæggen med 1 lag 13mm gips. Sidstnævnte resulterede i at bagvæggen ikke blev stiv nok og faktisk forværrede den omtalte betoning ved 80Hz.

Da så The Kiss havde forladt hytten tænkte jeg at jeg lige så godt kunne bruge ventetiden til noget fornuftigt og hvor var det da godt tænkt

Jeg beklædte bagvæggen med 1 lag 12,5mm fermacell fibergips. Og det har tilsyneladende givet pote. den mere lyddøde væg har tilsyneladende resulteret i en meget mere lineær frekvensgang. der er stadig en snert for meget bas i de nævnte områder men nu kan man da leve med det.

Resultatet er pt. at The Music kvittere med ultra stram og kontroleret bund og med en basdeffination der ikke tidligere har været oplevet i dette rum.

Mellemtone og top er der heller ikke noget at udsætte på som sådan. Her er masser af liv og detaljer og hvor er det fedt at den ene time efter den anden bare ryger afsted uden at man tænker over det. og den ene plade bliver afløst af den næste og den næste og den næste.......................

Der er og dog stadig lidt fnidder i øvre mellemtone som der skal arbejdes med. Så skal lige have leget med diffraktion/dæmpning på bagvæggen

Her er lige et par billeder af herlighederne







MVH WRONG

Flot set-up, med masser af lækre dele! Med hensyn til dine bas problemer vil jeg driste mig til en kommentar. For det er et lækkert bio-rum, men det er ikke umuligt at det simpelthen er rummets dimensioner derskaber problemet. Du kan jo ikke undgå at at de kommer lige vel tæt på sidevæggene - og det på begge sider. Og selvom du er væk fra bagvæggen, så er sidevæggen altså en svær med/modspiller. Det er ofte disse faktorer der gør at en højtaler man har lyttet til 3 timer i butikken, gør en i dårligt humør når man kommer hjem med den... Har selv prøvet det flere gange. Jeg havde engang for ca 100 år siden et par meget bredbaflede Boston A100. De var nemme at placere lydmæssigt, både i forhold til sidevæg og bagvæg. Mens et par mindre staiv B&W'er bare ikke kunne i samme stue. Rumkorrektions kredsløb i den dyre ende er sikkert ikke dårlige, men det er ikke sikkert de kan stille så meget op imod dine basproblemer. Der giver dit arbejde med rummet nok mere - både dæmpningerne og så det at dimensionerne på den måde forrykkes. Komstruktører som Stig Carlsson, Bose og andre har med mere eller mindre succes brugt rummets indflydelse når vi taler spredning, men det er ikke sikkert at bas problemet med en Carlsson ville være anderledes i dit rum. Hørte et fragment af et radioprogram hvor en lydtekniker talte om at de gamle huse og lejligheder, med højt til loftet var akustisk bedre miljøer og det er jeg enig i efter at have boet i både nyt og gammelt.

Håber du får løst problemet, for et set-up som dit skal altid lyde godt, sålænge indspilningen er god.



Hej Entry.

Mit mål med mit setup har primært været at få stereodelen til at "synge" og derefter er surrounddelen bygget op omkring stereodelen.

Min stue er 4m bred og 8m lang med 2.65 til loftet og med stuk, som i hifienden, er blevet nedsænket og udformet som loft til kip, dog med med ca. 5% hælning. Det samme er bagvæg bare med snittet på den anden led


Jeg har leget meget med rummet og placering af højttalerne for at få det til at spille optimalt. Jeg er efterhånden kommet til den konklusion at der ER sidevæggene der er problemet, når den stående bølge ved 80Hz kommer buldrende. Nu er de dog til at leve med og jeg lægger nok mere mærke til det end andre ville gøre da jeg har været meget fokuseret på lige præcis det problem.

Min mening omkring div. rumkorriektionssystemer er at de virker da. Men de fjerner tilgengæld alt perspektiv, 3D og sjælen i musikken. Så defor kommer der IKKE sådan noget inden for mine døre. Har hørt både TacT, lyngdorf og Aydyssey produkter og ingen af dem har imponeret mig overhovedet.

Jeg er af den klare overbevisning at rumkorrektion skal laves i rummet og ikke i et apparat

MVH WRONG





 


__________________
Vinyl er hyl!
Skateboarding kicks ass...
Til top Vis wrong's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wrong Besøg wrong's Websted
 
wrong
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 3644
Sendt: 02 December 2010 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

AMILO skrev:

Nu er det jo akustisk noget hø med bas enhederne placeret over hinanden, da den horisontale spredning øges i forhold til kun en enkelt bas enhed. Hvad med at vinkel bas modulerne lidt mere, så du undgår alt for mange reflektioner fra sidevæggene?

Entry, jeg mener nu at mit indlæg viser at de er i stand til at håndtere selv store peaks i bassen.

 



Jeg har haft lige store problemer med bassen, uanset om det har været, en lille højttaler eller en stor højttaler der har været forbi mit lytterum og uanset om der har været 1 eller 2 eller 3 basenheder placeret over hinanden. VA Haydn, Dali Euphonia MS5, Dynaudio Confidence C2 og C4, VA The Kiss og nu The Music. Det sjove er at jeg har mindre basproblemer med The music end med The Kiss og det endda med fuldstændig samme placering på de 2 sidstnævnte.

Som sagt i ovenstående indlæg kommer der ikke noget rumkorrektion ind i mit hus da det er nerven og sjælen i musikken der er drivkraften og det formår div. korrektionssystemer med bravour at forplumre efter min mening.

Men det er selvfølgelig helt fint at du er tilfreds

MVH WRONG


__________________
Vinyl er hyl!
Skateboarding kicks ass...
Til top Vis wrong's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wrong Besøg wrong's Websted
 
Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 April 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 610
Sendt: 04 Februar 2011 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Hvor meget er loftet sænket?

Det er gips med masse huller i? gyptone eller?

Hvad er i hulrummet? rockwool eller?

Vurderer at lave 2 nye lofter selv men er i tvivl om løsningen, men på billederne ser dit loft rigtig flot ud!

Dyrt?:)



__________________

Til top Vis Claus_DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus_DK
 
wrong
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 3644
Sendt: 06 Februar 2011 kl. 08:43 | IP-adresse registreret  

Hej Claus.

Loftet er sænket med en reglar på 95mm, midt på loftet. Ude ved sidevæggende er det sænket med ca 20cm. Herefter er der krydsforskallet pr 30cm en 45x45mm reglar. Oppe over krydsforskallingen ligger der 100mm rockwool og imellem krydsforskallingen er der presset 50mm hårdbatts.

Selve gipsen er fra danogips og kendetegnes som designpaneler. De fåes med forskellige mønstre, hultyper og størrelser. Så det er bare at finde den man syntes bedst om.


Prismæssigt er det ikke en bekostelig affære hvis man kan lidt selv. Jeg har selv lavet det hele og kun indkøbt materialerne. og til både bagvæg(lavet på samme måde som loft bare med vandret snit/deling og med et lag alm. gips og 1 lag fibergips.) og loft inkl alt er der vel for ca 4000kr. ialt ca 25m2 loft og væg. Kan kun sige at det er de bedste penge jeg har givet ud i jagten på den lyd jeg søger efter.


The Music er nu ved at være nogenlunde tilspillet og det er suverænt den bedste højttaler jeg har haft her i stuen. Jeg har faktisk væsentlig færre basproblemer med den end jeg har haft med nogen anden højttaler. Og det er bare superfedt man kan sidde og nyde musikken uden at skulle irritere sig over betoninger og stående bølger der river alt nydelsen ud af oplevelsen.

Havde lige en ikke hifi-interesseret på besøg den anden dag. Han var dybt rystet over oplevelsen og var stensikker på at vi hørte komplet på mit surroundanlæg da det var Amused to Death der var på spillen

Allan Taylor gav ham gåsehud og Volbeat fik sat gang i festen

Eneste ankepunkt jeg sådan set har tilbage på min lyd er at jeg mangler en anelse mere 3D/fritståenhed.

MVH WRONG

EDIT: Kan lige se om jeg ikke kan få taget nogle billeder de bedre viser loft og bagvæg.

Kan stærkt anbefale denne løsning hvis du vil have tæmmet lyden i din stue. Mit er dog rent gætværk da jeg ikke har adgang til målegrej/viden der kunne beregne det præcist for mig.


__________________
Vinyl er hyl!
Skateboarding kicks ass...
Til top Vis wrong's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wrong Besøg wrong's Websted
 
Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 April 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 610
Sendt: 06 Februar 2011 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Mange tak for den forklaring!

Og tillykke med den gode lyd, det fortjener du sku også med alt det du har været "igennem", så og sige, for at finde DIT lyd nirvana:)

Prisen virker rimelig, jeg kan godt selv bygge osv, men spartlingen tror jeg nok jeg ville overlade til en maler:)

Akustikgibs. Er det ikke reelt en MASSE små helmholtz resonatorere?

Ville være fint med flere billeder af loftet hvis du får tid, men der et par stykker og man kan godt fornemme hvorledes det nok ser ud "real life".

 



__________________

Til top Vis Claus_DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus_DK
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 85
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes