Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. maj 2024 | 16:17   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Spørgsmål - kategorien er lukket (Forum låst Forum låst)
 HIFI4ALL Forum : Spørgsmål - kategorien er lukket
Emne Emne: NAD 3150 eller Arcam Alpha 5 plus (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ronald
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 September 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 12
Sendt: 04 Juni 2006 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

Jeg har to forstærkere at vælge imellem:

NAD 3150 eller Arcam Alpha 5 plus

Den første er oldgammel (83) og den anden er bare gammel.

Jeg kan finde en del rosende omtaler af 3150'eren og den lyder som den skal: varm i lyden osv. Når jeg sætter Arcam'en til, kan jeg godt høre at
den spiller fedt, men det er jo vanskeligt at lytte og vurdere den efter NAD'en, da den nemt kommer til at lyde lidt for hård.

Er der nogen her på forummet der har en mening eller nogle bud på hvordan jeg kan lytte mig frem til et valg (så jeg ikke flytter rundt på dem
hele tiden og bruger al min tid på det.

Jeg spiller på et par små Heybrook Prima højttalere og lytter til en del blandet musik fra Jazz til Nick Cave og en del alm Rock ala Bowie osv.

åh ja og så hører jeg meget vinyl og der er jeg også tilbøjelig til at tro at NAD'en, på trods af dens alder måske har en fordel...?

/Ronald
Til top Vis ronald's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ronald
 
The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 443
Sendt: 25 Juni 2006 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

Hej

NAD 3150 er stadig en super vellydende 2x60W forstærker med meget få svagheder ..., Jeg har en selv pt. min PC forstærker

RIAA er diskret opbygget med 4x 2SK163 (FET) 6x BC546, 6x BC556

Power-amp'en benytter BC546/556 i ingangstrinet, predriver BF423/2SD669 (Darlington kobling), Bias-trin 2SD669, driver-transer 2SB646/2SD669, Power-transer er et sæt Sanken 2SA1215/2SC2921 pr. kanal, forøvrigt er der tale om nogle meget hurtige ring-emitter power-transer med Ft på henholdsvis 60/50MHz ..., De har tidligere har været rimligt dominerende i "High End" power-amps

Der er fire reguleret strømforsyninger de to af dem til power-ampens første og andet trin,
de to sidste er fælles for RIAA og linie-del ..., linie-delen har yderligere lokalt to reg. PSU til den enlige NE5532 op-amp.

Så det er egentligt ikke underligt at den lyder rigtig godt! for NAD's konstuktør ..ham Nordmanden lavede simpelthen et kanon godt arbejde

Hvis vi skal gå over til det mere alvorlige nemlig svaghederne ...man skal altid huske ..."Ingen Roser uden torne"

Så er det eneste egentlige svage punkt i apperatet ... volume/balance pot'et ...keep it clean!

jeg vil ikke regne det følgene som en fejl

Over tid vil alle små lytter i de reguleret PSU'er blive "stegt" stille og roligt på grund af den fysiske pladsering i nærheden af de små køleplader (ovre i den højre side af apperatet) ..der er et par stykker til der bliver stegt nemlig i nærheden af relæ kredsløbet pga. at der sidder en modstand og fiser en masse varme af ..det skal den altså gøre under drift

Men alt i alt er den gode nyhed, at der altså ikke er flere EL-Konder i en NAD 3150 en at det 100% kan betale sig at skifte dem alle! de fleste af dem er mindre en 47µF/50V- største/dyreste er 2x 470µF/63V- ..,

De fire hoved-lytter til power-amp'en (4x 4700µF/50V-) de fejler intet i mit apperat

Send mig en PM hvis du har brug for et diagram    
Til top Vis The Dude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Dude
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette forum er blevet låst af Administrator.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes