Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. maj 2024 | 02:17   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af min hjemmebiograf
 HIFI4ALL Forum : Billeder af min hjemmebiograf
Emne Emne: Surround (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 9
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1281
Sendt: 21 November 2003 kl. 08:56 | IP-adresse registreret  

wrong skrev:

Det ser rigtig godt ud du!!!

Kan godt se på det hele at jeg nok snrt må få skrabt sammen til en projektor. For det er sgu da for fedt. Hvad har du givet for prjktr og lærred??

MVH WRONG

TAKKER

Og det kan helt klart anbefales oplevelsen er næsten rigtig biografagtig, man glemmer næsten at man kan stoppe filmen selv, når man skal ud efter kaffen

Projektoren koster ca 15K (Laserdisken og Tapeconnection),- og lærredet koster ca. 5K,- og er fra Qualityscreen. Lærredet passer rigtig godt til projektoren og giver et glimrende sort niveau til en LCD projektor. Jeg synes iøvrigt det er meget vigtigt at projektoren er meget stille, en susen i øret ødelægger temmelig meget af filmoplevelsen.



__________________
AVI + Squeezebox
Til top Vis CHTT's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CHTT
 
CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1281
Sendt: 21 November 2003 kl. 09:05 | IP-adresse registreret  

Mr. High Fy skrev:
?????????? Hvad er dette progressive scan ????????????????

Hmm.. jeg ved ikke om jeg kan vove mig ud i en langhåret forklaring på noget jeg ikke har et hundrede procent styr på. Så her er et udklip fra en artikel her på sitet:

Hvad er Progressive scan, og hvad betyder det for mig
!:
Ved normale tv-udsendelser er billedet splittet op i 50 halve billeder, et såkaldt interlace signal. Et normalt tv viser kun hver anden line hver gang den tegner billedet, de 50 halve billeder ses af øjet som ét løbende billede. DLP og LCD projektorer arbejder altid i Progressive scan. Det betyder at der kun vises hele billeder, og ikke halve. De 50 halve billeder slås sammen til 25 hele billeder. Da 25 billeder i sekundet er for lidt til at give et flydende billede vises hvert billede to gange. Billedet bliver altså konverteret fra interlace til progressive inden det vises. Denne konvertering foretages ved hjælp af en såkaldt de-interlacer (også kaldet linedoubler), enten i projektoren, i en ekstern de-interlacer/linedoubler eller som en del af en DVD-afspiller. Konverteringen fra interlace til progressive er ikke nogen simpel proces, af flere årsager. For det første er det vigtigt at slå fast at billedet på en DVD-plade IKKE er lagret progressivt, men interlaced. Når billedet aflæses fra skiven får man 50 digitale halvbilleder at arbejde videre med (60 ved det amerikanse NTSC, såsom reg. 1 film) Dette signal kan så vises interlaced eller progressivt. Dette gælder uanset hvilket format man benytter til overførsel af billedet, også i fremtidige digitale overførselsstandarder. Der er forskel på hvordan konverteringen foregår alt efter det oprindelige materiale. Når indspilningen er lavet med almindelige tv-kameraer er indspilningen foregået ved 50 Hz interlace. Billedet består altså af 50 unikke halv-billeder, og man kan ikke bare slå to halvbilleder sammen til et, fordi billedet har flyttet sig fra ét halvbillede til det næste. Gennem avancerede computerberegninger genskaber man 25 nye, hele billeder ud fra de 50 originale. Hvert billede vises så to gange, så resultatet bliver 50 Hz progressive. Nøjagtig det samme sker ved NTSC, blot fra 60 halbilleder til 30 helbilleder. Billedkvaliteten er et resultat af kvaliteten af disse beregninger, og altså kvaliteten af de-interlaceren. Mange billigere DVD-afspillere med progressive scan laver ikke disse beregninger, men slår blot billederne sammen, eller fylder de manglende liner ud ved at gentage hver linie i billedet to gange. Begge dele resulterer i dårlig billedkvalitet, og det er derfor vigtigt at benytte dén de-interlacer der har den bedste kvalitet, hvis man har de-interlacer i både afspiller og projektor.

Når det oprindelige materiale er film, som er optaget progressivt, er processen på den ene side mere enkel, på den anden side med nye problemer. Processen er forskellig for det europæiske PAL-system og for det amerikanske NTSC. Først PAL:

Film indspilles med 24 billeder i sekundet. Når filmen lagres i PAL-formatet speeder man hastigheden op med ca. 4 %, så det passer med 25 billeder i sekundet (normalt ikke mærkbart). Disse 25 hele billeder splittes op i 50 halvbilleder. Ved afspilningen er det en meget simpel ting at lægge de 50 halvbilleder sammen til 25 hele, da halvbillede 1 og 2 tilsammen udgør 1 helt billede. Det der til gengæld ikke er simpelt for de-interlaceren er at finde ud af om det oprindelige materiale var film eller TV, og altså om den blot skal lægge billederne sammen eller udføre de førnævnte computerberegninger. Vælger den forkert bliver resultatet ringere billede. Igen har kvaliteten af de-interlaceren altså betydning.

Ved NTSC kan man ikke bare speede filmen op, da det ville være mærkbart. Der benyttes derfor en speciel teknik der kaldes 2-3 pulldown (eller 3-2 pulldown, begge er korrekt). For hver fire hele billeder i filmen skal der skabes 10 halve billeder. To halve billeder kaldes en ”frame”. Én frame består altså af et helt billede, delt op i to halve billeder (fields). Man skaber ud fra de 4 originale frames 5 nye frames, se figur 1. Bemærk rækkefølgen i de enkelte fields i de 5 nye frames, først to gange A, dernæst 3 gange B osv. Bemærk at første halvbillede (field) fra frame B og D benyttes to gange. Når dette billede vises på et almindeligt tv opleves billedet som en mere eller mindre flydende helhed. Da hvert billede ikke vises lige mange gange kan man opleve at billedet hakker ved bevægelser. Men når billedet skal vises progressivt opstår problemerne. Hvis vi bare gør som ved PAL, og lægger de enkelte halvbilleder sammen, vil frame 1, 2 og 5 være korrekte, men frame 3 og 4 vil være sammenlægninger af hhv. billede B/C og C/D. Det giver forvræninger af billedet. En god de-interlacer har såkaldt reverse 2-3 pulldown. Det betyder at den i stedet for at skabe 30 hele billeder finder frem til de gentagede halvbilleder, og kasserer dem. Tilbage er så de oprindelige 4 frames, og vi har et billede på 24 hele billeder i sekundet, svarende til det oprindelige format. Da NTSC displays arbejder i 60 Hz vises hvert andet helbillede 2 gange, og hvert andet 3 gange. Dette resulterer i de samme rykvise hak-problemer som ved interlace-afspilning. Visse de-interlacere benytter diverse teknologier til at udjævne denne hakken, til et mere jævnt billede. Igen er kunsten for de-interlaceren at vælge den rigtige metode til de rigtige formater.

Progressive scan fungerer kun på componentdugangen og findes på flere nyere og som regele dyrere (undtaget cambridge) DVD'er. Derfor er jeg på lagt efter en Denon DVD 2200 eller 2800MKII når jeg får råd.

 



__________________
AVI + Squeezebox
Til top Vis CHTT's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CHTT
 
jisimu
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Oktober 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 202
Sendt: 21 November 2003 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

Der er også en ret udførlig artikkel om progressive scan på nedenstående link og der er også test af forskellige DVD'er med progressive scan.

http://www.hometheaterhifi.com/volume_7_4/dvd-benchmark-part -5-progressive-10-2000.html

Til top Vis jisimu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jisimu
 
CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1281
Sendt: 21 November 2003 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Hej jisimu

Tak - fedt link

Jegt kan se at Denons dvd'er ligger i den go'e ende: sjovt det er 1600'eren der er den bedste?



__________________
AVI + Squeezebox
Til top Vis CHTT's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CHTT
 
jisimu
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Oktober 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 202
Sendt: 21 November 2003 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

Nu skal man jo huske på at testen snart er et år gammel så de nyeste DVD'er ikke er med.

Det er undre mig er dog at HTPC løsningerne klare sig så dårligt da man mange steder for at vide at nettop en ordentlig designet og opsat HTPC er bedre en selv de dyre DVD'er

Til top Vis jisimu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jisimu
 
Webmonkey
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Juni 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1070
Sendt: 21 November 2003 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

nydeligt kombination af performance og lebensraum...      



__________________
In the Land of Hometheater, The Three Eyed Monster is King......
Til top Vis Webmonkey's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Webmonkey
 
CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1281
Sendt: 21 November 2003 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

Webmonkey skrev:
nydeligt kombination af performance og lebensraum...      

Takker - og er enig. Det var også en del "dealen" med at installere en projektor; større billede og større gulvplads. Desuden skal man jo ikke se film hele tiden...

 (men næsten)



__________________
AVI + Squeezebox
Til top Vis CHTT's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CHTT
 
KBAndersen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1100
Sendt: 21 November 2003 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

Det ser bare rigtig godt ud. Må jeg spørge dig hvad det har stået i kr/øre. ?

Jeg har også betonloft i mit hus, men har planer om et sænket loft og så få lagt rør op, så der kan blive forberedt for surround en dag.



__________________
Mvh
Kenneth
Til top Vis KBAndersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KBAndersen
 
CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1281
Sendt: 22 November 2003 kl. 08:40 | IP-adresse registreret  

Hej KBAndersen - tak for det

Desværre er det ikke ejebolig, så ingen fiksfakserier her . Men kommer langt med hvide kabelbakker...

Pris?, tjah lad os bare sige at det rammer den forkerte side af 45K (nyværdi), men det er samlet over 2½ år - så det hjælper jo lidt

 



__________________
AVI + Squeezebox
Til top Vis CHTT's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CHTT
 
biojensen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Installation/RoomAV

Bruger siden: 04 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 571
Sendt: 22 November 2003 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

CHTT skrev

  • Min eneste anke er en lille smule "pixelering" ved hurtige bevægelser. Pixeleringen er større en 'hønsenettet', så jeg tror ikke det er projektoren - måske skyldes at jeg ikke har progressive scan på DVD'en

Svar til CHTT

Har du prøvet at justere Flicker tweak .Det kan måske hjælpe lidt på dit pixel problem, du kan også prøve at stille din panasonic lidt uskarpt det kan også hjælpe til at minske pixel problemmet.Her er et link til en side med en masse tips til justering af panasonic projektorer.

http://www.avstuff.net/viewforum.php?f=2&sid=ca995e0e038 34dd4626178a33fa84cab

Til top Vis biojensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af biojensen Besøg biojensen's Websted
 
CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1281
Sendt: 23 November 2003 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

biojensen: Tak for linket - har prøvet justeringerne - men det gav ikke rigtigt noget. Måske stiller jeg bare for høje krav til en LCD projektor .

Jeg tror jeg vil forsøge at låne en DVD med progressive scan engang ved lejlighed for at se om det giver en synlig forskel.



__________________
AVI + Squeezebox
Til top Vis CHTT's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CHTT
 
stereo_nyder
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 24 November 2003 kl. 09:41 | IP-adresse registreret  

Det ser helt ok ud...

Men placeringen af subwooferen... Har du prøvet at flytte rundt på den? Jeg har aldrig oplevet din placering af den som den bedste!

De opsætninger jeg har lavet, giver placering af subwooferen imellem fronthøjtalerne, eller i hvert fald på samme væg, det bedste resultat.



__________________
Husk: kvalitet og nydelse koster!!
Til top Vis stereo_nyder's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stereo_nyder
 
CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1281
Sendt: 24 November 2003 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

Hej Stereo_nyder

Hmmm...den kære subwoofer fylder jo en del og jeg får ikke "lov" til at smide den hvorsomhelst i stuen. Mit rum giver desuden velvilligt mislyde og resonanser, så det i sig selv giver begrænsninger. Faktisk er det ikke så slemt som det kunne være med den nuværende placering, så jeg må stille mig tilfreds med dette kompromis

...desuden så står de jo ved samme væg, som du selv foreslår?



__________________
AVI + Squeezebox
Til top Vis CHTT's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CHTT
 
MicoBrian
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 November 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 37
Sendt: 26 November 2003 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Hej

Det ser godt nok lækkert ud...det er jo en klar forbedring efter at du har fået rykket rundt på stuen.

Er der forresten en der gider forklare mig shawamasound-begrebet. Jeg bor godt nok i Ishøj, og vi har masser er shawama....men mit lokale pizzaria ved ikke andet om lyd, end det bip der kommer fra frituren, når fritterne er færdige.

Brian

Til top Vis MicoBrian's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MicoBrian Besøg MicoBrian's Websted
 
navr
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 November 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 4
Sendt: 26 November 2003 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

...! NIIICE !...

Synes godt nok du skulle stille din subwoofer et andet sted, men ellers ser det fandme godt ud...

 

 

 

Til top Vis navr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af navr
 
CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1281
Sendt: 26 November 2003 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

TAKKER

Brian> Shawamasound? - det ligesom en shawarma; man ruller noget rundt omkring indholdet...

navr> subwooferen bliver stående af indretningspolitiske årsager  



__________________
AVI + Squeezebox
Til top Vis CHTT's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CHTT
 
Jazoo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 August 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 12
Sendt: 03 December 2003 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Hej

Mht. dit problem med pixelering ved hurtige bevægelser, har jeg samme oplevelse og jeg bruger en sony DVP930 med progressive component output. Så jeg vil da afgjort råde dig til låne en DVD afspiller med progressive for at se om det hjælper, får du investerer i en selv.

NB: Jeg har ikke prøvet nogle af de omtalte tweaks

 

Til top Vis Jazoo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jazoo
 
CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1281
Sendt: 03 December 2003 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Jazoo skrev:

Hej

Mht. dit problem med pixelering ved hurtige bevægelser, har jeg samme oplevelse og jeg bruger en sony DVP930 med progressive component output. Så jeg vil da afgjort råde dig til låne en DVD afspiller med progressive for at se om det hjælper, får du investerer i en selv.

NB: Jeg har ikke prøvet nogle af de omtalte tweaks

 

Hmmm...det lyder da kedeligt Tak for tippet

Jeg har p.t droppet en progressive scan afspiller pga. økonomi  ...det er jo snart jul...

 



__________________
AVI + Squeezebox
Til top Vis CHTT's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CHTT
 
ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2867
Sendt: 29 December 2003 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Hej CHTT,

Hvad er det for et program du har lavet din oversigttegning med - visio?

Til top Vis ppp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ppp_dk
 
CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1281
Sendt: 29 December 2003 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

ppp_dk> Hejsa - det er Adobe Illustrator 10. Et illustrationsværktøj med vektorgrafik i Adobe's grafiske pakke. Dvs. den kan lave "skalérbar" grafik uden at miste opløsning. Ganske udemærket program...



__________________
AVI + Squeezebox
Til top Vis CHTT's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CHTT
 

<< Forrige Side af 9 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes