Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. maj 2024 | 07:29   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Spørgsmål - kategorien er lukket (Forum låst Forum låst)
 HIFI4ALL Forum : Spørgsmål - kategorien er lukket
Emne Emne: Skæv balance (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Dr. Lyd
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Abitz Audio. Lukket efter eget ønske.

Bruger siden: 15 Januar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 905
Sendt: 02 Juli 2006 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Jeg har et lille problem.......håber nogle har et par gode bud. Et problem jeg har haft hele tiden, men er blevet tyderligere med mine nye højtalere.

Jeg kan ikke få 100 % punktformighed i midten af lydbilledet...altså mellem højtalerne...lyden hælder lidt til højre hele tiden. Jeg er nødt til at bruge min balanceknap på min forforstærker ( ca. 2 - 2. 5 db). Billeder af min stue kan ses under "mit link"....dog undtagen sofaen.

Jeg kan ikke helt greje hvorfor, men er af den mening min sofa (hjørnesofa) og mit fjernsyn driller lidt i venstre side, men om det er hele problematikken ved jeg ikke. Jeg synes, at jeg kan "høre" sofaen i venstre side.....den kan ikke flyttes. Hvad gør jeg ?

 

Til top Vis Dr. Lyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr. Lyd
 
Carstong
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 04 Juni 2006
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 442
Sendt: 02 Juli 2006 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

2 til 2.5 db er meget er du sikker det kan godt tyde på at din forstærker har en defekt
Til top Vis Carstong's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Carstong
 
Dr. Lyd
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Abitz Audio. Lukket efter eget ønske.

Bruger siden: 15 Januar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 905
Sendt: 03 Juli 2006 kl. 09:06 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke forstærkerne er defekte, men skyldes måske snare rummet......eller indretningnen af rummet. Jeg vil dog lige prøve med anden højtaler og forstærker i den kommende uge....eller flytte rundt på nogle ting.

Til top Vis Dr. Lyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr. Lyd
 
Zorglub
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2460
Sendt: 03 Juli 2006 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

Prøv at bytte om på ht kablerne på forstærkern, følger problemet med over så har du lidt af et svar, gør det ikke ja så er det jo nok rummet.

Jeg har selv haft problemet engang, en ældre Nakamichi konstruktion hvor det netop var effektdelen der havde problemet.

Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted
 
Dr. Lyd
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Abitz Audio. Lukket efter eget ønske.

Bruger siden: 15 Januar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 905
Sendt: 03 Juli 2006 kl. 09:26 | IP-adresse registreret  

God ide......prøver i løbet af dagen.
Til top Vis Dr. Lyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr. Lyd
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3691
Sendt: 04 Juli 2006 kl. 01:03 | IP-adresse registreret  

Dr. Lyd skrev:

Jeg har et lille problem.......håber nogle har et par gode bud. Et problem jeg har haft hele tiden, men er blevet tyderligere med mine nye højtalere.

Jeg kan ikke få 100 % punktformighed i midten af lydbilledet...altså mellem højtalerne...lyden hælder lidt til højre hele tiden. Jeg er nødt til at bruge min balanceknap på min forforstærker ( ca. 2 - 2. 5 db). Billeder af min stue kan ses under "mit link"....dog undtagen sofaen.

Jeg kan ikke helt greje hvorfor, men er af den mening min sofa (hjørnesofa) og mit fjernsyn driller lidt i venstre side, men om det er hele problematikken ved jeg ikke. Jeg synes, at jeg kan "høre" sofaen i venstre side.....den kan ikke flyttes. Hvad gør jeg ?

 

Kære Dr. Lyd...

Pyha...der er mange fejlmuligheder! Men 2-3 dB er sgu' meget. Jeg tvivler på at din sofa kan gøre udslaget, når det tilsyneladende er ret højt op i frekvensområdet du hører ubalancen (f.eks stemmer).

Du skal lege med dine kabler og tænke logisk og konsekvent...hrmmpf! 

Byt højttalerkabler på forst. / Byt signalkabler (pre/power) / Byt signalkabler (cd) / Byt signalkabler (phono) osv osv. Flytter ubalancen så det nu er omvendt?

Hvis det ikke er nogen af dine signalkilder der er skyld i miséren, må du prøve at låne noget andet grej - hhv. for- og effektforstærker.

Er problemet pludselig dukket op? Kan du have haft problemet længe uden at opdage det? (Det har du næppe, da et par dB er temmelig meget!).

Kan én af højttalerne have en defekt? (Vel næppe sandsynligt, når det er Martin Logan...) 

Hold hovedet koldt og tag kun ét skridt ad gangen...

Der er kun en vej tilbage, og det er....fremad!

 

Mvh. Niels L. (Nilau)

PS. Prøv nu alligevel for en sikkerheds/nemheds skyld at flytte sofaen først...bare midlertidigt... Måske slipper du for at rode med alle de (forbandede) kabler...

PPS. Du har en mono-knap. Brug den i første omgang.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 
F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 4023
Sendt: 04 Juli 2006 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Det er anlægget som er problemet; det skal du pakke pænt ind og sende til nedenstående adresse: XXX

Nej, spøg til side: Dit lytterum ser ud til at være ret ens rent venstre/højre-mæssigt og det er ret vigtigt!

Der er vel vinduer bag anlægget, og ligeledes til venstre og højre for anlægget. Er stuen ikke en vinkelstue, så burde alt være som det skal!

Væggene er vel også lavet af samme materialer; beton er meget levende, hvorimod gipsvægge æder bas!

TV æder også lyd (og indfører diffusitet). TV er af det onde i lytterum, adr!

En usymmetrisk opstilling af møblerne kan skævvride perspektivet, men der skal altså nogle kubikmeter møbler til!

En sofa som ikke kan flyttes? Er den meget tung? Er den limet fast? Får du håndkantsslag, hvis du vover at rykke den bare 5 centimeter?

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians
 
Dr. Lyd
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Abitz Audio. Lukket efter eget ønske.

Bruger siden: 15 Januar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 905
Sendt: 04 Juli 2006 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg er nu ret sikker på at det er sofa + fjernsyn i venstre side der driller. Jeg har prøvet at skifte om på højre og venstre kanal på signalkablerne....resultat....stadig det samme.....lyden hælder stadig mod højre.....så jeg tror ikke det er anlægget, men møblerne. Jeg har også eksperimenteret med at flytte mig nærmere højtalerne uden at ændre på noget andet og det virker tilsyneladende ganske godt....men der er heller ikke så mange forstyrrende elementer ude på siderne.

Men ja....jeg vil prøve at flytte den ene del af hjørnesofaen (kan skilles ad) og fjernsynet således at stuen fremstår så symetrisk så muligt.

Det med fjernsynet kunne løses.....en flad på væggen. Det med sofaen er sværere.....men nu prøver jeg med en ting af gangen og analyserer mig frem.

Problemet har altid været der ved nærmere eftertanke, blot måske ikke så udpræget som nu med mine nye højtalere......de er åbenbart ret afslørende...præcise om man vil.....whatever !!!!! men det har de nu afsløret. Det kan være at udstrålingmønstret fra højtaleren og reflektionen fra rummet gør noget lidt anderledes end de foregående højtalere jeg har haft. Indtil videre redder jeg lyden med balancen justeret til 2.3 db mindre til højre kanal. 

Jeg roder lige lidt videre.

Til top Vis Dr. Lyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr. Lyd
 
Carstong
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 04 Juni 2006
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 442
Sendt: 04 Juli 2006 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

min sofa står 1 meter fra min højre højtaler og samt at bagvæken er skæv, kan ikke genkænde dit problem

Til top Vis Carstong's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Carstong
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3691
Sendt: 04 Juli 2006 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

Dr. Lyd skrev:

Hej

Jeg er nu ret sikker på at det er sofa + fjernsyn i venstre side der driller. Jeg har prøvet at skifte om på højre og venstre kanal på signalkablerne....resultat....stadig det samme.....lyden hælder stadig mod højre.....så jeg tror ikke det er anlægget, men møblerne. Jeg har også eksperimenteret med at flytte mig nærmere højtalerne uden at ændre på noget andet og det virker tilsyneladende ganske godt....men der er heller ikke så mange forstyrrende elementer ude på siderne.

Men ja....jeg vil prøve at flytte den ene del af hjørnesofaen (kan skilles ad) og fjernsynet således at stuen fremstår så symetrisk så muligt.

Det med fjernsynet kunne løses.....en flad på væggen. Det med sofaen er sværere.....men nu prøver jeg med en ting af gangen og analyserer mig frem.

Problemet har altid været der ved nærmere eftertanke, blot måske ikke så udpræget som nu med mine nye højtalere......de er åbenbart ret afslørende...præcise om man vil.....whatever !!!!! men det har de nu afsløret. Det kan være at udstrålingmønstret fra højtaleren og reflektionen fra rummet gør noget lidt anderledes end de foregående højtalere jeg har haft. Indtil videre redder jeg lyden med balancen justeret til 2.3 db mindre til højre kanal. 

Jeg roder lige lidt videre.

 

Dr. Lyd:

Martin Logan-højttalere er sådan set fuldstændig ligeglade med hvad der er placeret på siderne af dem!* Hér taler jeg om selve panelerne. I basområdet kan du selvfølgelig komme ud for 'ulineariteter' hvis der er a l t for stor forskel på 'møbleringen' i hhv højre og venstre kanal.

Du kan såmænd ha' en sidevæg én meter fra den ene højttaler og i den anden side fire meter...det betyder intet. Det ville det til gengæld gøre med en 'traditionel' højttaler!

Hilsen

Nilau

 

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 
NriK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1781
Sendt: 04 Juli 2006 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Har du prøvet at bytte om på højttalerne?

Hvis der er en defekt i dine elektrostater er biasspændingen måske for lav i den ene side.
Hvis de er gamle ( sorry hvis jeg ikke kender martin logans modelnumre) kan membranen være 'slidt' og skal skiftes.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3691
Sendt: 04 Juli 2006 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

NriK skrev:

Har du prøvet at bytte om på højttalerne?

Hvis der er en defekt i dine elektrostater er biasspændingen måske for lav i den ene side.
Hvis de gamle ( sorry hvis jeg ikke kender martin logans modelnumre) kan membranen være 'slidt' og skal skiftes.

Hej...

Jeg véd, at Dr. Lyds højttalere er næsten helt nye, så de er næppe 'blevet' slidt...

I øvrigt kan man næsten altid redde Martin Logan-paneler, der er blevet lidt trætte. De kan støvsuges* med børste (membranen er meget svær at ødelægge!) og endelig kan man tage dem med under bruseren. De skal bare være HELT tørre igen inden de genmonteres!

*Gerne tre-fire gange om året. Så er de altid på toppen!

Mvh.

Nilau

 

Men det er sandelig en god idé at prøve en sideombytning af dem!

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 
StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 1274
Sendt: 04 Juli 2006 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Til at starte med ville det nok være en god idé bare at bytte om på ht. kablerne højre/venstre så er alt frem til højttalerne da testet...

Mvh,

Karsten



__________________
www.studiosound.dk
Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted
 
Zorglub
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2460
Sendt: 04 Juli 2006 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

Det er altså super humor når folk ikke læser en tråd inden de poster i den 

Dr. Lyd, har du prøvet at lade konen høre det? jeg plejer at kalde min til hjælp når jeg tror der er unoder i mosen. Af og til kan man høre sig helt tosset på noget.
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted
 
StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 1274
Sendt: 04 Juli 2006 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Det var nu mest denne tilbagemelding der triggede mig:

"Jeg har prøvet at skifte om på højre og venstre kanal på signalkablerne....resultat....stadig det samme.....lyden hælder stadig mod højre....."

Mvh,

Karsten



__________________
www.studiosound.dk
Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted
 
Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2871
Sendt: 04 Juli 2006 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

Det er har jeg prøvet et par gange, begge gange var der røget en Dac chip. Men eftersom du har prøvet signal kablerne så må turen være kommet til højtalerkalberne, dernæst højtaleren (byt rundt  på dem)..  osv, du er nød til at gå lidt systematisk til værks for at være sikker på at det ikke er dit udstyr den er gal med.



__________________
Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
Til top Vis Ikke Slipsefyr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ikke Slipsefyr Besøg Ikke Slipsefyr's Websted
 
Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1099
Sendt: 05 Juli 2006 kl. 00:54 | IP-adresse registreret  

Halløj i bageovnen,


Mon Dr. Lyd's manglende balance kan skyldes, at han i sommervarmen har glemt at tage en dram til også det andet ben?

Medens drammens fortræffeligheder ikke kan understreges nok, så er det også af yderste vigtighed, at der fordeles ligeligt mellem de to ben. Altså først en til den ene ben, så en til det andet. Og så fremdeles

Nå, nu var det vist egentlig lyd, det handlede om

Jeg var på et tidspunkt selv igennem et større mareridt med lydforskelle i mit setup. Det kan være ekstremt frustrerende, specielt hvis ens setup er af rimelig ny dato.

Som flere nævner er der desværre ikke andet at gøre, end at bruge udelukkelsesmetoden meget systematisk (fejlen kan ligge mere end et sted).

Som nr. absolut 1 ville jeg nok gennemgå og rense alle stikforbindelser.

Lyt efter eventuelle mislyde i forbindelse med ubalancen (helst i mono) - f.eks. efter betoninger eller forvrængning.

Hvis ombytning af kabler ikke hjælper, så må det være et andet komponent. Start her evt. med CD spillen direkte i power amp'en - husk at skrue ned først

Hvis fejl væk, så er det et af de ikke-tilsluttede komponenter.

Hvis fejl ikke væk, så fortsæt på samme måde, indtil fejl opstår -> "synderen fundet".

Prøv at indsætte lånte komponenter. Lån et par andre HT'er for at se om fejlen evt. kan være på dine ML'ere. Nye produkter kan også have fejl, og vi er tilbøjelige til at udelukke dem som fejlkilde, blot fordi de er nye. Not so.

Tænk også tilbage på i hvilken forbindelse fejlen er blevet introduceret. Varmen? Nyt grej? En voksprop i det ene øre?

Som du selv er inde på, så kan rumreflektioner også være årsagen. Hvis dette er tilfældet, så vil der næsten altid være et sted i rummet, hvor reflektionerne kan høres en smule tydligere end andre steder (læs: arnestedet for reflektionen). Altså op af hjørnedivaneseren og hoppe lidt rundt til musikken med udslåede ører.

Håber du finder fejlen hurtigt. Ellers er der sommertilbud på afbrændinger!



__________________
Denny Crane tilbage på TV, dammit!

Strøm FAQ - lavet af forummet

Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted
 
Dr. Lyd
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Abitz Audio. Lukket efter eget ønske.

Bruger siden: 15 Januar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 905
Sendt: 08 Juli 2006 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

Har prøvet alle råd med kabelskift, men lige meget hjalp det. Tror jeg har fundet fejlen.......har flyttet venstre højtaler længere til venstre...ca 3 cm.....og vinklet den lidt ud. Virker tilsyneladende......men grammofonen hælder stadig en del til højre.....det må være den der har snydt mig. Må prøve at justere pickuppen bedre. Hvilke parametre afgør om den hælder lyden til den ene eller den anden side  
Til top Vis Dr. Lyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr. Lyd
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3691
Sendt: 08 Juli 2006 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Dr. Lyd skrev:
Har prøvet alle råd med kabelskift, men lige meget hjalp det. Tror jeg har fundet fejlen.......har flyttet venstre højtaler længere til venstre...ca 3 cm.....og vinklet den lidt ud. Virker tilsyneladende......men grammofonen hælder stadig en del til højre.....det må være den der har snydt mig. Må prøve at justere pickuppen bedre. Hvilke parametre afgør om den hælder lyden til den ene eller den anden side  

 

Skud fra hoften: For meget antiskating! Men ellers er der mange muligheder hvis tonearmsgeometrien skal optimeres!

Du har et stykke vej endnu, Dr. Lyd....

Mvh.

Nilau

 

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 
F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 4023
Sendt: 09 Juli 2006 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

Du bør afprøve med en CD-kalibreringsdisc!

Og via hovedtelefoner!

Grammofonen er åbenbart heller ikke i niveau rent venstre/højre-mæssigt!?  (En sådan skal jo justeres både venstre/højre (trackingvinkel) og såmænd også i højden og hældning bagud, men det fåes der kalibreringsværktøj til!)

Hvis du bytter om på venstre og højre højttalerkabel (i højttalerenden), så SKAL fejlen rykke over i den anden højttaler, såfremt det er noget med udstyret. Kunne det være en skævhed på bare 0,5dB på et slidt volumen-potmeter? 

Bytter du om på højttalerne, og rykker fejlen så med højttalerne, ja så er det højttalerne.

Sker der intet, underordnet hvad man end gør, så er det lytterummet! Som du selv har fundet ud af, så gør selv en tomme en ganske betydelig forskel!

Det fuldogsåstændige symmetriske lytterum/koncertsalskopi findes kun i beboelser, hvor kvinder sjældent kommer! Skal der bo mennesker af begge køn, så vil der være (lidt) arbejde med at rette perspektivet op!

Underordnet hvor du har dit TV, så vil det "æde" lyd og ikke kun i basområdet, ligeledes vil møblerne! 

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes