Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. maj 2024 | 22:43   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Duo Beta og Luxman (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 06 Juli 2006 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

På min Luxman l120 A er der Duo Beta kredsløb.

Det skulle være med til at man ved lav styrker for en bedre lyd ? en slags kalsse a ved lav effekt eller ?

Kan nogen forklere hvorfor/hvordan det virker og hvis det giver en bedre eller renere lyd ved lavere styrke om det så er en fordel at bruge den til meget let drevne højtalere (96db/1w eller mere)

Dem jeg har i tankerne kan kun tåle 55 watt medens forstærkeren vist er på 120 - men når jeg spiller 40 watt igennem dem spiller de øredøvende højt.

Fint vis nogen herinde kan huske dette luxman duo beta begreb




__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 5449
Sendt: 06 Juli 2006 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Audiokarma.org

From Luxman manual:

"DUO BETA CIRCUIT

Generally a large amount of NFB (negative feedback) is introduced to enhance amplified characteristics. This method is highly effective when applied to stable wave-forms, such as sine waves, with static characteristics. On the other hand, NFB can cause damaging effects to musical signals with dynamic characteristics. This occurs because input signals are constantly changing, never retaining the same shape when the reversed phase is returned from the output stage.

With this in mind, only amplifiers that feature unbiased characteristics, without the need to rely on NFB, can be considered truly superb. As such, Luxman places utmost priority on developing amplifiers that incorporate a superior open loop characteristic before NFB is applied. When less NFB is applied, operation of the amplifier becomes less stable. Therefore, we extract sound from the inaudible range by applying a DC servo to bring operational stability to reality. And to bring tight, well-tailored waveforms to the listening environment."



"Duo Beta means there are TWO separate feedbacks with different gains! Beta 1 works with the full frequency range and with low feedback-less than 37 dB. Beta 2 handles the subsonic range (0-5Hz ) ONLY and with high feedback increasing to 0 at DC. Therefore the damping factor is very high at low frequencies and with no phase angle change. This explanation comes from a Luxman ad."

Bed ikke mig om at forklare det.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 06 Juli 2006 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

Sørens også - den havde jeg også fundet et sted og jeg fatter altså ikke et hak
Er der monstro nogen herinde der kan ??????



__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1926
Sendt: 06 Juli 2006 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

Mener at 120'ern er fra ca. 1981, og jeg kan huske den som en amp. med megen egenlyd, nærmest Scan Dyna 3000 og 4000 agtigt. Skip den, og det spiller for dig

Bare min mening.

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3095
Sendt: 06 Juli 2006 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

I princippet er det blot en fancy betegnelse for et modkoblingskredsløb parallelt med en DC-Servo. Intet nyt under solen her .... det findes mange andre steder, men er blot ikke fremhævet som noget særligt.

37 dB global modkobling er meget og nok ikke helt efter "bogen" ifølge dagens standard.



__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 06 Juli 2006 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg mere at vide uden at blive klogere - men det kan jeg måske blive ved at være spørge jørgen bare lidt mere

Mik112 skriver megen egenlyd - og skip den ? - hvad mener du helt præcist med egenlyd ?? Jeg har lige pt sat en luxman 600 reciever til mine horn og det lyder knap så godt som min gamle QUAD 303 - jeg tænkte at 120 A'eren med det der fancy kredsløb måske var bedre ! Når men du skriver skip den - vil det sige helt farvel ?

Janils skriver: 37 dB global modkobling er meget og nok ikke helt efter "bogen" ifølge dagens standard - Jeg ved ikke hvad det vil sige og om det er godt når man spiller lavt eller skidt ? og er du i øvrigt ening med Mik112 om at den bør skippes ??

Det er nok ikke herinde jeg skal sælge den ovenpå den gode reklame den får




__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 443
Sendt: 08 Juli 2006 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

De 37dB er målt, beregnet "or what ever" på hvilken model ???
Please lad være med at benytte AK som reference for reelt er det en (admin-) gruppe af folk som ejer butikker, værksteder og som meget smart benytter AK til at nasse/lever af de lokale medlemmers uvidenhed (USA) ..., meget ofte ved at levere fejl information vedr. teknologi, specs, problemer og reperationers omfang/sværhedsgrad



Til top Vis The Dude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Dude
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 08 Juli 2006 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

The Dude

Nu er det jo ikke sådan at jeg skal repareret min udemærkede forstærker af uvidende mennesker i USA - jeg er blot nysgerrig om nogen kan forklare mig hvad duo beta betyder da jeg ikke fatte en hujende fis af den engelske beskrivelse endsige de 37 db hvis herkomst tilsyneladende nu også er af skummel karakter.

Har duo beta kredsløb en positiv indfledelse ved lavt output i forbindelse med højtalere med meget lav driftseffekt eller er det blot pjat. ????

Hvad mener mik112 med egenlyd og scandyna 3-4000 ???

på forhånd tak



__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 443
Sendt: 08 Juli 2006 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

Duobeta er faktisk ret smart
Der laves et kraftig feed back under ex. 5Hz for at holde et lavt DC-Offset,
samtidigt med at det hørbare område har en meget mindre feedback som er godt for lyden.

Mht. om det skulle give bedre lyd ved lave lydtryk ???
Det gør det altså ikke..,
Det er nemlig et mere et spørgsmål om kvalitet af først og fremmest volumepot, strømforsyninger og tomgangsstrøm.

Scandyna husker ikke helt sikkert den model ...prøv at beskrive den ...er det en radio ...så brug Lux'en
   
Til top Vis The Dude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Dude
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 08 Juli 2006 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Tak !

Jeg holder fast i lux'en lidt endnu :-)


__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1926
Sendt: 08 Juli 2006 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Så fik jeg mere at vide uden at blive klogere - men det kan jeg måske blive ved at være spørge jørgen bare lidt mere

Mik112 skriver megen egenlyd - og skip den ? - hvad mener du helt præcist med egenlyd ?? Jeg har lige pt sat en luxman 600 reciever til mine horn og det lyder knap så godt som min gamle QUAD 303 - jeg tænkte at 120 A'eren med det der fancy kredsløb måske var bedre ! Når men du skriver skip den - vil det sige helt farvel ?

Janils skriver: 37 dB global modkobling er meget og nok ikke helt efter "bogen" ifølge dagens standard - Jeg ved ikke hvad det vil sige og om det er godt når man spiller lavt eller skidt ? og er du i øvrigt ening med Mik112 om at den bør skippes ??

Det er nok ikke herinde jeg skal sælge den ovenpå den gode reklame den får


L120A lød forfærdeligt sammenlignet med eks.v Pioneer A90 (og den var slem) B&O, Scandyna mfl. havde samme problemer. Ikke styr på bassen og diskanten og øvre mellemtone blev tillagt en nærmest runsavsagtig klingen. Og bare rolig, du skal nok få den solgt, der er altid købere til et gl. klenodie.

Ovenstående står selvfølgelig for min egen regning

 

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 08 Juli 2006 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Mik112

Når du kan huske 120A'eren kan du så også huske R 600 (luxman reciever) var de karakteristika du nævner i forbindelse med 120A'ren også gøldende for andre Luxman produkter.

Jeg går og roder med gammelt grej til mine duelundhorn - min Quad 303 er ok den der har passet bedst til højtalerene indtil nu, men den skal have en gang elektrolyt og kondensater udskiftning så lige nu er det altså eksperimenter afvejet af at jeg ikke gider at gå så meget i detaljer at jeg hele tiden skal have noget nyt og bedre - det skal bare lyde godt

Jeg må se på nettet hvad en scandyna er - har aldrig hørt om den


__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 443
Sendt: 09 Juli 2006 kl. 05:30 | IP-adresse registreret  

L120A er egentlig slet ikke så dårlig en konstruktion,
men de sædvanlige unoder for perioden hærskede, man ville gerne blære sig med den hurtigste risetime,
dette blev "fixet" ved at man lod frekvensgangen går højere en klogt var for lydkvaliteten.
med simple midler kan stortset alle sen 70'er og 80 forstærkere tweakes til ganske god lyd
Hint. ændre rc-filter i power-ampens indgang til en noget mere realistisk værdi ...typisk på lux amps er det på 300KHz
Til top Vis The Dude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Dude
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 09 Juli 2006 kl. 07:26 | IP-adresse registreret  

undskyld min uvidenhen Dude - det RC-filter du nævner ændres det ved at man skruer på noget inde i forstærkeren eller ænderes det ved at man skifter et komponent ud.

Nu er jeg ikke så ung som jeg var engang og derfor er min hørelse måske knap så go' hvad angår høje toner som jeg kan nok være ligeglad med om min forstærker går op til 300khz ??  - der var en test for nylig af en ringetone som amerikanske skolebørne havde på deres mobil telefon som deres voksne lærere ikke kunne høre da den lå ganske højt oppe - den kunne jeg godt høre - men jeg ved egentlig ikke hvor langt ned og hvor højt op jeg hører - jeg tror også at >Coral Flat 10 som er opgivet til 35-20.000 hz med rimeflad kurver alligevel ruller lidt af i yderpunkterne i forhold til hvad man kan opnå med moderne højtalere - men det kan jeg sagtens leve med - efter jeg fik duelundhornene har jeg besluttet mig for at jeg ikke gider høre på bulder reflex boks højtalere nogensinde igen og jeg kommer ikke til at bruge penge på grej i en størrelsesorden som det kræves for at finde konventionelle højtalere der er bedre - skulle jeg vinde i lotte vil jeg stadig bruge pengene på noge så gammeldags som et sæt Tannoy Royal Westminster HE og de er vel dybest set også konstrueret udfra antikke principper :_)

Men som sagt - det RC-filter hvad skal jeg gøre ved det ?


__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 443
Sendt: 09 Juli 2006 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

Ringetonen var en hoax ...den lå lige under 16KHz så selv folk på 40 år med interesse for lyd kunne høre den med lethed

mht. rc-filtere så påvirker de en forstærkers ydelse i negativ retning,
hvis det er for lavet med en for høj skæringsfrekvens vil det alt for ofte tvinger forstærkeren til at arbejde med for meget (udvedkommende) støj, problemmet er bestemt ikke blevet mindre for en typisk PC strømforsyning som støjer som død og h! har en arbejdsfrekvens på 200KHz ...vi er omgivet af disse støjsendere ...vores moderne kilder er ofte ligeledes udstyret med switchmode psu'er ...jeg bryder mig ikke om dem...de støjer!!!
for indstråling af HF er sagt meget kontant direkte usundt og dårligt for LF amps ...de skal ikke!§ arbejde med andet en musik! Et rigtig grelt ex. er det vedhæftede billed af Luxman L530's indgangstrin, rc-filteret som består af R401/C401 (470Ohm/33pF) har et -3dB punkt ved (hold fast) +1MHz

NAD var den første producent der lavede konsumgrej der tog den side af sagen rigtig alvorligt.
Et godt valg af RC-filter er efter min egen erfaring 1KOhm/1nF = ca. 160KHz   
Til top Vis The Dude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Dude
 
Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1091
Sendt: 09 Juli 2006 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Audiokarma.org

From Luxman manual:

"DUO BETA CIRCUIT

Generally a large amount of NFB (negative feedback) is introduced to enhance amplified characteristics. This method is highly effective when applied to stable wave-forms, such as sine waves, with static characteristics. On the other hand, NFB can cause damaging effects to musical signals with dynamic characteristics. This occurs because input signals are constantly changing, never retaining the same shape when the reversed phase is returned from the output stage.

With this in mind, only amplifiers that feature unbiased characteristics, without the need to rely on NFB, can be considered truly superb. As such, Luxman places utmost priority on developing amplifiers that incorporate a superior open loop characteristic before NFB is applied. When less NFB is applied, operation of the amplifier becomes less stable. Therefore, we extract sound from the inaudible range by applying a DC servo to bring operational stability to reality. And to bring tight, well-tailored waveforms to the listening environment."



"Duo Beta means there are TWO separate feedbacks with different gains! Beta 1 works with the full frequency range and with low feedback-less than 37 dB. Beta 2 handles the subsonic range (0-5Hz ) ONLY and with high feedback increasing to 0 at DC. Therefore the damping factor is very high at low frequencies and with no phase angle change. This explanation comes from a Luxman ad."

Bed ikke mig om at forklare det.

For mig at se er Duo-beta et modkoblingskredsløb som vi kender fra alle mulige andre. Langt de fleste forstærker som ikke er klasse A (uden modkobling) har en eller anden modkobling, man siger jo mere modkobling jo ringere lyd. Mit indtryk er dog at modkobling med omtanke er fint og der findes mange almindelige forstærkere (med modkobling) som spiller godt i klasse A/B. Jeg vil helst ikke rode mig ud i mere, men mindes også at der er lokal modkobling og global modkoblingsbegreber som jeg imidlertid ikke kan forklare.

Mvh



__________________
NSR/Gianelli - two stroke retro
Til top Vis Bradman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bradman
 
The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 443
Sendt: 09 Juli 2006 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

Skægt nok var jeg ved at skrive en bemærkning i mit andet svar,
om at det ikke skulle være nødvendigt at komme ind på lokale fb loops i dette topic ...,
jeg tog mig i det og undlod det... øv! på trods af at dette topic meget hurtigt kan løbe over i den retning
Peter's svar ...viser blot at ens første tanke er altid den rigtige, jeg skulle altså ha' nævnt det punkt
Til top Vis The Dude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Dude
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 09 Juli 2006 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Surt at det var en hoax med de ringetoner - jeg blev lige så glad for at jeg ikke var groet helt til af spindelvæv

Vil det du siger betyde at en lille bitte NAD som fx 3020 spiller bedre end luxman'en ?

Har det nogen betydning at der ikke er nogle computere i rummet hvor den står?

Vil et støjfilter på elkontakten hjælpe ?

og hvad er "Et godt valg af RC-filter er efter min egen erfaring 1KOhm/1nF = ca. 160KHz" ?? er det en dims man kan få byttet ud - en hyldevare komponent eller er det rakatvideskab og mange arbejdstimer der skal bindes i projektet ?

__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 443
Sendt: 09 Juli 2006 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Det er rene hyldevare de to komponenter (pr. kanal) ex.
1nF/400V- 1% Philips polypropylene
1KOhm - 1/4 watt metalfilm modstand

Den lille NAD 3020, 3020a, 3120, 3140, 3150, 3155 er særdeles gode forstærkere i deres respektive prisklasser, rene vindere mht. deres ydelse rent musikalsk ...så det er et ja! til om de overall er et bedre valg set mod en Lux L120A
Men du får jo tilgængæld slet ikke den samme lækre finish som du har på din Luxman
3120 er den model af 3020 som ikke havde tonekontrol, filtre.
Jeg havde ledt efter den indtil jeg "skvattede" over en 3150    

mht. PC'er og deres udstråling, så er afstand kontra mindre indstråling i dit stereo anlæg en lineær funktion, større afstand mindre indstråling ..., men mere vigtigt er at der ikke deles stikkontakt/fase..., netstøjfilter findes i de fleste PC strømforsyninger .., et eksternt netstøjfilter på såvel pc som stereo anlæg vil være godt..., prioter stereo anlæg højst hvis du vil tilføje netstøjfilter.

NAD 3120
Til top Vis The Dude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Dude
 
Lax
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 August 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 191
Sendt: 09 Juli 2006 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

L120A er en udmærket forstærker. Har selv haft een i flere år. Går man efter mere detajlering/kontrol over bassen, er det de større modeller som M-05, M-06,M-06a, M-07, osv. De anvender iøvrigt også Duo/Beta systemet.

Til top Vis Lax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lax
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes