Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. maj 2024 | 16:57   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af min hjemmebiograf
 HIFI4ALL Forum : Billeder af min hjemmebiograf
Emne Emne: 2 nye 18" subs, opdateret (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 9
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 April 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 610
Sendt: 04 Februar 2011 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

Det er ikke forkert læst, men målingerne er ikke "max output" målinger, men kun responsmålinger. Jeg har forsøgt at få begge enheders output til at være ens, dvs 87-88db max i dette tilfælde.

Det er udelukkende for at se forskellen mellem enhederne. Maelstrommen har en Q=0.8 og LMSen har en Q=0.65 ca.

Jeg har ikke foretaget nogen max output målinger endnu, er lige ved at blive bekendt med subsne i de nye kasser.

Eneste jeg har målt er ca 105db ved lyttepositionen på mit radioshack lydmåler og det synes jeg er RET højt faktisk.



__________________

Til top Vis Claus_DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus_DK
 
lassencad
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Banned for life!!!

Bruger siden: 19 December 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 330
Sendt: 04 Februar 2011 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Ja 105dB er godt nok højt .
Men jeg vil mene med min erfaring at giver du de to enhedder et større kab ville de kunne spille meget højere hvis altså man vil det.
Men det er rigtigt pænt det du har lavet der.
Jeg har selv to 18"subs. Da jeg laaangt om længe fik den første havde jeg det sådan Hvorfor skulle det ta så lang tid. da jeg så fik den anden var jeg ved at falde ned af stolen over at lytte til dyb bas i stereo.
Selv om der er langt imellem dem.
Mangler du  indspil med Dyyybbas kan jeg godt give dig div Cd titler.
V.H.
Til top Vis lassencad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lassencad
 
Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4622
Sendt: 04 Februar 2011 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Claus_DK skrev:

Er rigtig nysgerrig efter om fx audyssey XT32 ville give et bedre resultat end BFD...særligt med 2 subs.

Tror uanset min næste reciever bliver med XT32 + pro kit.

 


Jeg har lige fået en NAD M15HD med Audyssey Pro. Den kan kun korrigere for en sub, men jeg synes at der er en langt større forbedring i lyden når man slår Audyssey til end jeg oplevede med XT.
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9872
Sendt: 04 Februar 2011 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

105 db er ikke så højt endda, når det er under 80hz, der er tale om. Det er pga ørets meget lave følsomhed her. Skal man have glæde af det , skal man mindst 90-95db. Bortset fra det, så er super flot arbejde. Godt du bor i hus.......

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 April 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 610
Sendt: 05 Februar 2011 kl. 00:42 | IP-adresse registreret  

lassencad skrev:
Ja 105dB er godt nok højt .
Men jeg vil mene med min erfaring at giver du de to enhedder et større kab ville de kunne spille meget højere hvis altså man vil det.
Men det er rigtigt pænt det du har lavet der.
Jeg har selv to 18"subs. Da jeg laaangt om længe fik den første havde jeg det sådan Hvorfor skulle det ta så lang tid. da jeg så fik den anden var jeg ved at falde ned af stolen over at lytte til dyb bas i stereo.
Selv om der er langt imellem dem.
Mangler du  indspil med Dyyybbas kan jeg godt give dig div Cd titler.
V.H.

Uden tvivl. Med subs kan du vælge 2 ud af disse tre variabler: Loud, Low, small.

Med LMSen vinder man ikke væsentlig så snart man er over 125 liter ca. andet end at du kan drive den med en mindre forstærker. Desuden ender du op med en helt andet Q værdi for systemet og det har også noget at sige efter min mening.

Ifølge tests af LMS, på hometheatershack, spiller en LMS i  et 75 liters kabinet vs en i 200 liter, ca 2db mindre i 20hz (så vidt jeg husker). Det er en DEL større kabinet for 2db...Jeg valgte simpelthen at acceptere det output loss for at kunne lave et kabinet som konen ville acceptere!

Iøvrigt oplever jeg bl.a. min Maelstrom X som lidt bedre spillede i det mindre kabinet. Kan naturligvis tilskrives en hel del variabler, men sådan oplever jeg det.

Jeg valgte et WAF venligt kompromis fremfor kæmpe kabinet denne gang. 105db i lyttepositionen er HØJT efter min mening og det trykker i sofa og krop.

Og ja, helt enig 2 subs er så meget bedre end 1, det er nok endda måske den største forbedring jeg har gjort mig...

Hvilke 18" subs har du?

Kom endelig med forslag til musik med masser af bas!

Jeg synes John Mayers nye CD, nummeret "Perfectly Lonely", har meget bas, på den gode måde. Bassen er stram og tager simpelthen fat i en, i det nummer.



__________________

Til top Vis Claus_DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus_DK
 
Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 April 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 610
Sendt: 05 Februar 2011 kl. 00:47 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:
Claus_DK skrev:

Er rigtig nysgerrig efter om fx audyssey XT32 ville give et bedre resultat end BFD...særligt med 2 subs.

Tror uanset min næste reciever bliver med XT32 + pro kit.


Jeg har lige fået en NAD M15HD med Audyssey Pro. Den kan kun korrigere for en sub, men jeg synes at der er en langt større forbedring i lyden når man slår Audyssey til end jeg oplevede med XT.

Oh ok, du havde da ellers den super fede Denon top model!

Men den Denon og så NAD'en, det er vel audyssey begge to, men NAD'ens Audyssey lyder simpelthen bedre? Eller hvordan skal det forstås det du skriver?

Begge subs oppe foran så nu eller hvordan?

Har du så også skiftet effekten ud?



__________________

Til top Vis Claus_DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus_DK
 
Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 April 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 610
Sendt: 05 Februar 2011 kl. 00:53 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
105 db er ikke så højt endda, når det er under 80hz, der er tale om. Det er pga ørets meget lave følsomhed her. Skal man have glæde af det , skal man mindst 90-95db. Bortset fra det, så er super flot arbejde. Godt du bor i hus.......

Hehe, takker, og ja, dejligt med hus med den slags spektakel!

105db, højt eller ikke højt - well, jeg synes det er rimelig heftigt. Jeg testede i Star wars 2, når rumskibet passerer i starten og så den der eksplosion til sidst.

Jeg lytter gerne til musik ved 88-92db max peaks omkring 95db. Over det synes jeg det bliver for højt.

Jeg ser oftes film med MV omkring -10 og så med subs på +10db tror jeg. Før jeg fik 2 subs og LMS'en kunne jeg slet ikke køre min sub så "hot" som nu. Det er ingen problem nu og de kan ikke lokaliseres overhovedet og det lyder "rigtigt".

Det hele er ret nyt så har slet slet ikke fået lyttet og målt og vejet det hele endnu!:)

Men sjovt er det!



__________________

Til top Vis Claus_DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus_DK
 
Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4622
Sendt: 05 Februar 2011 kl. 06:17 | IP-adresse registreret  

Claus_DK skrev:

Oh ok, du havde da ellers den super fede Denon top model!

Men den Denon og så NAD'en, det er vel audyssey begge to, men NAD'ens Audyssey lyder simpelthen bedre? Eller hvordan skal det forstås det du skriver?

Begge subs oppe foran så nu eller hvordan?

Har du så også skiftet effekten ud?


Tja. Jeg synes bare jeg havde for mange penge placeret i det. Og så lyder NAD sættet faktisk bedre. Det kan bare ikke en brøkdel af hvad Denon sættet kunne, men der er ikke noget jeg mangler.

Denon kunne også køre Audyssey Pro, men kun i USA. Herhjemme var den låst til XT. Og der er tydelig forskel på de to.

Mine subs står i midten mellem højttalerne foran og i midten på bagvæggen. Helt i tråd med Harman White Paper
http://www.harman.com/EN-US/OurCompany/Technologyleadership/ Documents/White%20Papers/multsubs.pdf

Jeg forventer i øvrigt at skifte mine Crown K2'er ud med to Crown XLS 2500 for at spare lidt strøm og slippe for varmen om sommeren
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted
 
Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 April 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 610
Sendt: 05 Februar 2011 kl. 09:10 | IP-adresse registreret  

Jeg kan godt huske at du ville placere dine nye subs således, jeg tænkte så, at da du nævner at NAD'en ikke kan EQ 2 subs, så havde du måske stillet dem anderledes.

Men NAD'en kan godt lave 2 forskellige delay settings så? Men du må lige hjælpe mig her

Hvad præcis kan man med NAD'en og pro kittet?

Jeg har mine subs foran p.t. da min BFD ikke kan sætte delay, så har kun 1 global delay til begge subs. Det fungerer fint i mit rum - jeg har lidt ringing i 30-40hz men det er stort under kontrol med 6 filtre på hver sub. Det tog lang tid dog, at indstille det og er stadig MEGET interesseret i hvad fx det nye XT32 med subEQ kan gøre i mit setup.

Fx en Onkyo 5508 virker fristende!:)

Jeg troede faktisk den crown k2 var fanless og forholdsvis kølig?

 



__________________

Til top Vis Claus_DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus_DK
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9872
Sendt: 05 Februar 2011 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

Claus_DK skrev:

allanowich skrev:
105 db er ikke så højt endda, når det er under 80hz, der er tale om. Det er pga ørets meget lave følsomhed her. Skal man have glæde af det , skal man mindst 90-95db. Bortset fra det, så er super flot arbejde. Godt du bor i hus.......

Hehe, takker, og ja, dejligt med hus med den slags spektakel!

105db, højt eller ikke højt - well, jeg synes det er rimelig heftigt. Jeg testede i Star wars 2, når rumskibet passerer i starten og så den der eksplosion til sidst.

Jeg lytter gerne til musik ved 88-92db max peaks omkring 95db. Over det synes jeg det bliver for højt.

Jeg ser oftes film med MV omkring -10 og så med subs på +10db tror jeg. Før jeg fik 2 subs og LMS'en kunne jeg slet ikke køre min sub så "hot" som nu. Det er ingen problem nu og de kan ikke lokaliseres overhovedet og det lyder "rigtigt".

Det hele er ret nyt så har slet slet ikke fået lyttet og målt og vejet det hele endnu!:)

Men sjovt er det!

Ja, det er dejligt at kune mærke musikken også. Men de 105 db jeg nænver, er kun ment under de 80 hz. Derover er 105 db jo ret højt. Mine Snell A2 giver let de 105db under en lyttesession uden at på nogen måde at lyde anstrengt. Ikke fordi jeg har prøvet det, for det er højt.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 904
Sendt: 05 Februar 2011 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

Det ser sgu godt ud! Kunne være sjovt med nogle kompressionsgrafer og sammenligne med mael-x'en. (Og ja, jeg ved
godt jeg stadig skylder nogle :)).

Svend P skrev:

Jeg forventer i øvrigt at skifte mine Crown K2'er ud med to Crown XLS 2500 for at spare lidt strøm og slippe for varmen om
sommeren


Det ville da være noget af en nedgradering IMO? Jeg ved ikke med den nye XLS-serie, men de gamle havde utroligt meget
blæserstøj... Men hvis du mangler en køber til K2'erne, så send endelig en PM
Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted
 
Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4622
Sendt: 05 Februar 2011 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Claus_DK skrev:

Fx en Onkyo 5508 virker fristende!:)

Jeg troede faktisk den crown k2 var fanless og forholdsvis kølig?

 



Ja, det er heller ikke så galt. Den bruger 80 W i tomgang. Når man har to er det bare 160 W. De nye XLS drive core er digitale. Hver bruger 32 W, så man sparer 100 W bare i tomgang. Plus de er langt mere effektive med strømmen når de spiller. Jeg er gået i Apollo 13 mode, da jeg fandt ud af at jeg bruger 850 W når jeg ser film.
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted
 
lassencad
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Banned for life!!!

Bruger siden: 19 December 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 330
Sendt: 05 Februar 2011 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Hej Claus.
Vi kan evt ringe sammen så kan du selv skrive ned.Jeg sender en besked til dig med mobil nr.
Da jeg efterhånden har samlet mig en del med meget dyb bas.
Men jeg ved at ikke ret mange har hørt/mærket en ægte 20Hz tone.Hvis man har glemmer man bare tanken om at genskabe det hjemme. Men noget af vejen kan man komme og det er bare dyrt.
Derfor har mange heller ikke noget at sammenligne med. Alt for mange forveksler kraftig bas med dyb bas.
Du spurgte til mine subs.
Det er to 18" Snell subs. 17-80Hz +-2dB. Enhed kan bevæge sig 3".
De kan hvis altså man har plads og strøm nok ( det har jeg ikke) gengive en 20Hz tone ved 120dB.
Man skal ikke, men de kan.
Se evt mit indlæg 3x18"snell under Højttalere.
V.H.Carsten

Til top Vis lassencad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lassencad
 
Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 April 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 610
Sendt: 05 Februar 2011 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:
Claus_DK skrev:

Fx en Onkyo 5508 virker fristende!:)

Jeg troede faktisk den crown k2 var fanless og forholdsvis kølig?

 



Ja, det er heller ikke så galt. Den bruger 80 W i tomgang. Når man har to er det bare 160 W. De nye XLS drive core er digitale. Hver bruger 32 W, så man sparer 100 W bare i tomgang. Plus de er langt mere effektive med strømmen når de spiller. Jeg er gået i Apollo 13 mode, da jeg fandt ud af at jeg bruger 850 W når jeg ser film.

Lol ja, ok, jeg tror ikke jeg tør at regne ud hvor meget jeg bruger når alt mit grej kører.....



__________________

Til top Vis Claus_DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus_DK
 
Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 April 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 610
Sendt: 05 Februar 2011 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

lassencad skrev:
Hej Claus.
Vi kan evt ringe sammen så kan du selv skrive ned.Jeg sender en besked til dig med mobil nr.
Da jeg efterhånden har samlet mig en del med meget dyb bas.
Men jeg ved at ikke ret mange har hørt/mærket en ægte 20Hz tone.Hvis man har glemmer man bare tanken om at genskabe det hjemme. Men noget af vejen kan man komme og det er bare dyrt.
Derfor har mange heller ikke noget at sammenligne med. Alt for mange forveksler kraftig bas med dyb bas.
Du spurgte til mine subs.
Det er to 18" Snell subs. 17-80Hz +-2dB. Enhed kan bevæge sig 3".
De kan hvis altså man har plads og strøm nok ( det har jeg ikke) gengive en 20Hz tone ved 120dB.
Man skal ikke, men de kan.
Se evt mit indlæg 3x18"snell under Højttalere.
V.H.Carsten

Jeg kan ikke finde den tråd?

120db@20hz, det er rimelig hardcore må jeg sige:)



__________________

Til top Vis Claus_DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus_DK
 
Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 April 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 610
Sendt: 05 Februar 2011 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

Jonas_h skrev:
Det ser sgu godt ud! Kunne være sjovt med nogle kompressionsgrafer og sammenligne med mael-x'en. (Og ja, jeg ved
godt jeg stadig skylder nogle :)).

Svend P skrev:

Jeg forventer i øvrigt at skifte mine Crown K2'er ud med to Crown XLS 2500 for at spare lidt strøm og slippe for varmen om
sommeren


Det ville da være noget af en nedgradering IMO? Jeg ved ikke med den nye XLS-serie, men de gamle havde utroligt meget
blæserstøj... Men hvis du mangler en køber til K2'erne, så send endelig en PM

Jeg skal prøve at komme med nogle SPL grafer. Mit måleudstyr clipper over 96db har jeg fundet ud af, og har ikke lige fået styr på hvorfor, og hvordan jeg får det indstillet. To be continued.



__________________

Til top Vis Claus_DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus_DK
 
l´Blundt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 905
Sendt: 05 Februar 2011 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

lassencad: Kan du ikke komme med et luink til disse super-enheder?
Så vidt jeg ved så er LMS Ultra netop toppen af poppen indenfor sub´s. Og den kan da vist ikke en gang bevæge sig de 3". Og
de Snell er jo så, hvor gamle?



Mvh. l´Blundt
Til top Vis l´Blundt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af l´Blundt
 
velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Oktober 2003
Status: Offline
Indlæg: 1740
Sendt: 05 Februar 2011 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

l´Blundt skrev:
lassencad: Kan du ikke komme med et luink til disse super-enheder?
Så vidt jeg ved så er LMS Ultra netop toppen af poppen indenfor sub´s. Og den kan da vist ikke en gang bevæge sig de 3". Og
de Snell er jo så, hvor gamle?



Mvh. l´Blundt

de snell blev forhandlet af klubben fra 97 og frem til ca 2002, der er et sæt af dem til salg herinde på ksb dog for dyrt, en svensker.......snell reference type A

jeg kører selv med samme sub med et sæt jbl 250ti....rigtig nok kan den give udsving på 3" og på min velodyne sm1 viser den 17hzren på frekvenskurven......

mvh velkommen

Til top Vis velkommen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velkommen
 
Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 April 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 610
Sendt: 05 Februar 2011 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Udfordringen er lang vandring under kontrol, eller BL værdien, og der ligger LMS'en, mig bekendt, helt i top.

Men selv den bedste "sealed" sub har svært ved, at hamle op med et køleskab stort ported, herligt monster af en sub:=)

Man kan ikke få det hele, altså småt kabinet, spille dybt og højt. Det er og bliver som regel et kompromis mellem de tre variabler.

Har man mulighed for at bygge en 500 liters sonotube med en 150cm lang 20cm port, ja så har man bas ned i 12hz vd SPL som kan mærkes.

Jeg kender ikke de 18" snell enheder, men reference A systemet med tilhørende subs har da så vidt jeg ved været rimelig rost, men det har vel en del år på bagen efterhånden, trodsalt.



__________________

Til top Vis Claus_DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus_DK
 
l´Blundt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 905
Sendt: 05 Februar 2011 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

velkommen: Har du målt udsvinget på 3"? For jeg har ikke kunne få det bekræftet andre steder end fra Snell selv.
Jeg tvivler kraftigt på at disse enheder kan hvad der påstas de kan. Derfor min skepsis til udsagnene fra lassencad. Og så
måske en smule provokation fra min side, fordi han aldrig er kommet med underbyggelser af sine påstande. Spørger du
lassencad er det ikke godt nok at din SMS-1 viser 17hz lineært, dette gør min også.



Mvh. l´Blundt
Til top Vis l´Blundt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af l´Blundt
 

<< Forrige Side af 9 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes