Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. april 2024 | 01:21   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af min hjemmebiograf
 HIFI4ALL Forum : Billeder af min hjemmebiograf
Emne Emne: Rendyrket stereo til en 15 årig :-) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 15
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sHaCk_kO
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 1488
Sendt: 29 Oktober 2006 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

er det en stadard, fra den tid den var ny, (pickup)



__________________
Primare-Thule-Rega-VA-Velodyne-Panasonic BD35
:o)
Til top Vis sHaCk_kO's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sHaCk_kO
 
mathias 2
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Juni 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1669
Sendt: 30 Oktober 2006 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

sHaCk_kO skrev:

er det en stadard, fra den tid den var ny, (pickup)

ja.. altså den er blevet udskiftet, men til samme model som før. så det hele er standart.



__________________
Til top Vis mathias 2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mathias 2
 
sHaCk_kO
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 1488
Sendt: 30 Oktober 2006 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

okey.

ved ikke så meget om, pickup og hva der ville værer bedst til den, men ville da mene at du kan vinde lidt bedre lyd der ved at opgradere den



__________________
Primare-Thule-Rega-VA-Velodyne-Panasonic BD35
:o)
Til top Vis sHaCk_kO's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sHaCk_kO
 
LMG03
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 127
Sendt: 08 December 2006 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

det er et stykke tid siden at du har kommet med opdateringer, så jeg ville lige høre om der er sket noget siden sidst?
Til top Vis LMG03's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LMG03
 
mathias 2
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Juni 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1669
Sendt: 08 December 2006 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

der er desværre ikke kommet så meget... har fået anskaffet 45 lp'er og fået bi-wire i ht'er.

__________________
Til top Vis mathias 2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mathias 2
 
Emi_one
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 August 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 298
Sendt: 15 December 2006 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Kan man høre foreskellen med bi-wire?

Over vejer lidt om man skulle prøve det.



__________________
Tømmer!
Til top Vis Emi_one's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Emi_one
 
mathias 2
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Juni 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1669
Sendt: 16 December 2006 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

Emi_one skrev:

Kan man høre foreskellen med bi-wire?

Over vejer lidt om man skulle prøve det.

det kan man sagtens jeg kunne i hvert fald... jeg ved ikke om ht'en skal være af en hvis kvalitet før det kan høres.. men du kan jo prøve dig frem.. du kan enten ligge dobbelt eller bi-wire.



__________________
Til top Vis mathias 2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mathias 2
 
HAK!
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Juli 2006
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 209
Sendt: 16 December 2006 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

mathias 2 skrev:
Emi_one skrev:

Kan man høre foreskellen med bi-wire?

Over vejer lidt om man skulle prøve det.

det kan man sagtens jeg kunne i hvert fald... jeg ved ikke om ht'en skal være af en hvis kvalitet før det kan høres.. men du kan jo prøve dig frem.. du kan enten ligge dobbelt eller bi-wire.

Helt enig!!! Bi-wire er helt klart en forskel der er til at høre!

Det skal bare prøves

Til top Vis HAK!'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HAK!
 
Feeble
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 671
Sendt: 18 Januar 2007 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

HAK! skrev:
mathias 2 skrev:
Emi_one skrev:

Kan man høre foreskellen med bi-wire?

Over vejer lidt om man skulle prøve det.

det kan man sagtens jeg kunne i hvert fald... jeg ved ikke om ht'en skal være af en hvis kvalitet før det kan høres.. men du kan jo prøve dig frem.. du kan enten ligge dobbelt eller bi-wire.

Helt enig!!! Bi-wire er helt klart en forskel der er til at høre!

Det skal bare prøves

Det variere meget om hvor store forskellene er... Men jo, har man mulighed så gør det!

 

Til top Vis Feeble's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Feeble
 
krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 5449
Sendt: 15 Februar 2007 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Du kan få en passende ny nål til din Ortofon hvis du skulle ønske det. Forsendelse er vist kun på 5,-€.

Den er sikkert udmærket men det bliver også i omegnen af 400,-dkr. Den er jo ikke gul som din nuværende så jeg ved ikke om den er lige så god. Men du bliver da fri for at skulle afmontere PU'en.

Hvor højt nåletryk kører du med? Ifølge Cartridge Database har FF-15 XE MK II anbefalet VTF på 1.5-3.0gm. Jeg vil nok anbefale et sted imellem 2.25-3.0gm. Ingen grund til at gå under midter-værdien.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler
 
mathias 2
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Juni 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1669
Sendt: 15 Februar 2007 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Du kan få en passende ny nål til din Ortofon hvis du skulle ønske det. Forsendelse er vist kun på 5,-€.

Den er sikkert udmærket men det bliver også i omegnen af 400,-dkr. Den er jo ikke gul som din nuværende så jeg ved ikke om den er lige så god. Men du bliver da fri for at skulle afmontere PU'en.

Hvor højt nåletryk kører du med? Ifølge Cartridge Database har FF-15 XE MK II anbefalet VTF på 1.5-3.0gm. Jeg vil nok anbefale et sted imellem 2.25-3.0gm. Ingen grund til at gå under midter-værdien.

tak den vil jeg købe hvis den jeg har nu skulle gå i stykker/bliver slidt op.

øhh det ved jeg ikke lige... den står på 0... jeg ved ikke om det står for 0mg eller for 0 som en midterværdi...??



__________________
Til top Vis mathias 2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mathias 2
 
krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 5449
Sendt: 15 Februar 2007 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Hmm... Nu ved jeg jo ikke lige hvordan din Akai arm er skruet sammen men hvis det lyder godt ville jeg nok ikke lige pille på den før end du ved hvad der er hvad.

Hvad hedder din Akai? AP-820 eller hvad? Det er lidt svært at se selv med briller.

Så vidt jeg kan se så har du en 2-delt kontravægt hvor den forreste lette del med numrene på kan justeres uafhængigt af resten af den tunge kontravægt? Og knappen lige til højre for basen/omdrejningspunktet er måske til anti-skating eller hvad?
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler
 
mathias 2
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Juni 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1669
Sendt: 16 Februar 2007 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Hmm... Nu ved jeg jo ikke lige hvordan din Akai arm er skruet sammen men hvis det lyder godt ville jeg nok ikke lige pille på den før end du ved hvad der er hvad.

Hvad hedder din Akai? AP-820 eller hvad? Det er lidt svært at se selv med briller.

Så vidt jeg kan se så har du en 2-delt kontravægt hvor den forreste lette del med numrene på kan justeres uafhængigt af resten af den tunge kontravægt? Og knappen lige til højre for basen/omdrejningspunktet er måske til anti-skating eller hvad?

Den hedder AKAI AP-B20.

ja, det er rigtigt, at den bagerste del af kontravægten kan justeres.

ja, den er til anti-skating (hvad det så end er? )



__________________
Til top Vis mathias 2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mathias 2
 
krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 5449
Sendt: 16 Februar 2007 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

Jeg går ud fra at den forreste del af kontravægten med tallene på kan drejes uafhængigt af resten?

Hvis du vil eftertjekke om nåletrykket (VTF) er korrekt kan du gøre følgende (du kan selvfølgelig også lade den være når den nu spiller godt? ):

Du skal udbalancere armen. D.v.s. at du drejer kontravægten bagud indtil at armen er i stand til at svæve helt vandret (med hæve/sænke mekanismen nede) uden at ville søge opad eller nedad. Anti-skating knappen skal stilles på nul inden du udbalancerer armen. Vær forsigtig så du ikke kommer til at skade pick-up nålen med en pludselig uheldig bevægelse!

Når armen er udbalanceret låser du den i armholderen (husk at løfte hæve/sænkemekanismen igen ) og derefter drejer du på den lille forreste del af kontravægten med tallene (hvis det er sådan den er konstrueret?) UDEN at komme til at dreje på resten af kontravægten - ellers er den foregående udbalancering jo ikke meget værd. Skiven med tallene sættes til 0. Du kan jo lige gen-eftertjekke bagefter at armen stadig kan svæve i vater.

Når det er gjort skruer du på hele kontravægten (skiven med tal skulle gerne følge 100% med) og sætter nåletrykket til det anbefalede. I din pick-up's tilfælde er det altså mellem 2.25g. og 3.0g. Prøv at starte med 2.5g. Hvis du oplever nogle problemer med sporingen skal du ikke være bange for at hæve trykket. For lavt nåletryk er betydeligt værre end lidt for meget. Du må bare ikke gå over de 3.0g.

Når nåletryk er sat stiller du som udgangspunkt anti-skating til den samme værdi. Altså 2.5 f.eks. Anti-skating modvirker skating (deraf navnet ). Skating er den kraft der trækker armen og dermed nålen ind imod centertappen og altså indersiden af rillen i vinylen. Kig evt. på "Om pladespillere" linket i min signatur. En god artikel skrevet af Jan Nielsen (janils) der runder det meste.

Hvis du skulle opleve at der er lidt mere støj eller forvrængning i én af kanalerne frem for den anden kan det være p.g.a. ukorrekt anti-skating. Hvis venstre kanal er problemet skal der mindre anti-skating til og omvendt selvfølgelig (med mindre at du har byttet rundt på kablerne et sted i dit setup ). Men det kan som sagt også være p.g.a. for lavt nåletryk.

Sig endelig til hvis du er i tvivl om noget. Du skulle nødigt ende med et nåletryk der er helt ude i skoven.


Edit: Man kunne nemt fristes til at fjerne den aftagelige nåleforpart inden udbalanceringen af frygt for at komme til at skade denne men det går selvfølgelig ikke da man så ender med for højt VTF når man isætter nålen i huset igen bagefter (det si'r selvfølgelig sig selv men jeg ville nævne det alligevel ).
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler
 
mathias 2
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Juni 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1669
Sendt: 17 Februar 2007 kl. 00:37 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Jeg går ud fra at den forreste del af kontravægten med tallene på kan drejes uafhængigt af resten?

Hvis du vil eftertjekke om nåletrykket (VTF) er korrekt kan du gøre følgende (du kan selvfølgelig også lade den være når den nu spiller godt? ):

Du skal udbalancere armen. D.v.s. at du drejer kontravægten bagud indtil at armen er i stand til at svæve helt vandret (med hæve/sænke mekanismen nede) uden at ville søge opad eller nedad. Anti-skating knappen skal stilles på nul inden du udbalancerer armen. Vær forsigtig så du ikke kommer til at skade pick-up nålen med en pludselig uheldig bevægelse!

Når armen er udbalanceret låser du den i armholderen (husk at løfte hæve/sænkemekanismen igen ) og derefter drejer du på den lille forreste del af kontravægten med tallene (hvis det er sådan den er konstrueret?) UDEN at komme til at dreje på resten af kontravægten - ellers er den foregående udbalancering jo ikke meget værd. Skiven med tallene sættes til 0. Du kan jo lige gen-eftertjekke bagefter at armen stadig kan svæve i vater.

Når det er gjort skruer du på hele kontravægten (skiven med tal skulle gerne følge 100% med) og sætter nåletrykket til det anbefalede. I din pick-up's tilfælde er det altså mellem 2.25g. og 3.0g. Prøv at starte med 2.5g. Hvis du oplever nogle problemer med sporingen skal du ikke være bange for at hæve trykket. For lavt nåletryk er betydeligt værre end lidt for meget. Du må bare ikke gå over de 3.0g.

Når nåletryk er sat stiller du som udgangspunkt anti-skating til den samme værdi. Altså 2.5 f.eks. Anti-skating modvirker skating (deraf navnet ). Skating er den kraft der trækker armen og dermed nålen ind imod centertappen og altså indersiden af rillen i vinylen. Kig evt. på "Om pladespillere" linket i min signatur. En god artikel skrevet af Jan Nielsen (janils) der runder det meste.

Hvis du skulle opleve at der er lidt mere støj eller forvrængning i én af kanalerne frem for den anden kan det være p.g.a. ukorrekt anti-skating. Hvis venstre kanal er problemet skal der mindre anti-skating til og omvendt selvfølgelig (med mindre at du har byttet rundt på kablerne et sted i dit setup ). Men det kan som sagt også være p.g.a. for lavt nåletryk.

Sig endelig til hvis du er i tvivl om noget. Du skulle nødigt ende med et nåletryk der er helt ude i skoven.


Edit: Man kunne nemt fristes til at fjerne den aftagelige nåleforpart inden udbalanceringen af frygt for at komme til at skade denne men det går selvfølgelig ikke da man så ender med for højt VTF når man isætter nålen i huset igen bagefter (det si'r selvfølgelig sig selv men jeg ville nævne det alligevel ).

hmm du snakker om forskellige drejningsmoduler til udbalancering. jeg kan altså kun finde en, den hvorpå der sidder nogle tal. (den røde ring) er der andre jeg har overset?

jeg forstå heller ikke hvad du mener med "dreje kontravægten udadtil"? skal jeg dreje "skiven" med tallene på eller skal jeg bare "svinge(forsigtigt" med armen så den står i fri luft?

jeg vil da også sige mange tak for hjælpen



__________________
Til top Vis mathias 2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mathias 2
 
krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 5449
Sendt: 17 Februar 2007 kl. 01:26 | IP-adresse registreret  

Hej Mathias.

Din kontravægt med tallene på: Er den 2-delt eller ej? Kan den forreste del med selve tallene på ikke drejes uafhængigt af resten af kontravægten? Eller er det ét samlet hele?

Jeg bilder mig ind at jeg kan se en skillelinje imellem de (påståede) 2 dele når jeg zoomer ind på billedet, men jeg er naturligvis ikke sikker.

Med "dreje kontravægten udadtil" mener jeg bare at rotere selve kontravægten den vej der gør at den forflytter sig længere bagud væk fra resten.

Snakker vi helt forbi hinanden?

Er der i det hele taget tal på selve kontravægten eller er der bare streger som markering?
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler
 
mathias 2
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Juni 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1669
Sendt: 17 Februar 2007 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Hej Mathias.

Din kontravægt med tallene på: Er den 2-delt eller ej? Kan den forreste del med selve tallene på ikke drejes uafhængigt af resten af kontravægten? Eller er det ét samlet hele?

Jeg bilder mig ind at jeg kan se en skillelinje imellem de (påståede) 2 dele når jeg zoomer ind på billedet, men jeg er naturligvis ikke sikker.

Med "dreje kontravægten udadtil" mener jeg bare at rotere selve kontravægten den vej der gør at den forflytter sig længere bagud væk fra resten.

Snakker vi helt forbi hinanden?

Er der i det hele taget tal på selve kontravægten eller er der bare streger som markering?

ja jeg er ikke helt sikker på hvad du mener. er kontravægten ikke den der sidder bagerst med tallene på? eller er det også kontravægt det der sidder hvor rotationsaksen for armen er?

 



__________________
Til top Vis mathias 2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mathias 2
 
krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 5449
Sendt: 17 Februar 2007 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

"er kontravægten ikke den der sidder bagerst med tallene på?"

Jo. Den du har indcirklet med rød streg på billedet.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler
 
mathias 2
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Juni 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1669
Sendt: 17 Februar 2007 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
"er kontravægten ikke den der sidder bagerst med tallene på?"

Jo. Den du har indcirklet med rød streg på billedet.

hmm... så vidt jeg kan huske (er ikke hjemme) så kan den kun dreje på en måde...?



__________________
Til top Vis mathias 2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mathias 2
 
krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 5449
Sendt: 18 Februar 2007 kl. 01:37 | IP-adresse registreret  

Fandt lige et par billeder på ScrewPay:





Den forreste sorte skive med tallene kan drejes uafhængigt af den sølvfarvede kontravægt. Så efter at armen er udbalanceret drejes denne skive så "0" peger lige op (kl. 12) - som sagt uden at forstyrre kontravægten.

Derefter drejes/roteres kontravægten den vej der gør at den forflytter sig fremad og øger nåletrykket. Skiven drejer med og man kan derved se hvornår man har opnået det rette nåletryk (såfremt at armen er præcist nok konstrueret men det er en helt anden historie).
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler
 

<< Forrige Side af 15 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes