Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. maj 2024 | 06:56   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: NAD 8200 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 443
Sendt: 15 August 2006 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

Jeg vil høre om der nogen der skulle ligge inde med audioavisen reklame på denne dejlige "baspumpe"
og som er villig til at lave et scan til mig ?
Den var topmodel i HiFiKlubbens første højttalerserie som blev produceret tilbage i ca. 1980

Jeg kan nemlig kun sådan ca. huske dens specs

23Hz - 20KHz -3dB
6W/96dB SPL
100/150W normal/musik





Til top Vis The Dude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Dude
 
The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 443
Sendt: 21 August 2006 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

Bonk!!   

Så er der blevet opgraderet delefiltere med Audyn caps, hvilket ikke var helt billigt fordi at alle flanker er 18dB/okt.
der er RC filtere til bas og mellemtone de fik også en gang "poly"
Bi-wire blev også lavet nu hvor jeg var i gang

Enhederne er følgene typer:

Diskant:

Scanspeak D2008 2 stk. den der ikke ses sidder på toppen og rundstråler, enheden er den samme type som blev benyttet i Linn Isobarik et sæt højttalere der kostede en "bondegaard" den gang "Ruder Konge var knægt!"   

Mellemtonen:
Seas13F-6MBX 4Ohm ..., coatningen viser helt klart at der tale om en costum made enhed og den lyder godt!   

Bas:
Vifa P25WO ...10" Polypropylene bas som der er alm. lager vare og slet ikke ringe i et så stort kabinet

Hvis man ser bort fra at der originalt blev benyttet Wicon Bi-polar lytter ... aaaad!!!!   
så er det rent faktisk ret gode egenskaber der kommer ud af sådanne LinkwitzRiley filtere      

Resultatet er at de efter den mod lyder temmelig godt, minder mig en del om de store Mirage højttalere i deres helhed ... Boooom!!!

jeg fandt sættet meget! billigt for min kære nevø som ønskede mest muligt "bang for bucks" kombineret med god lyd
han driver dem i bi-wire mode med en Kenwood KA-1100SD som køre som ren power-amp (2x160W/8Ohm), forforstærker er en Doxa (den med sølv farvet front) der kører passivt, CD afspiller er pt. en utweaket NAD 501 ...den er næste punkt der skal pilles ved


Til top Vis The Dude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Dude
 
exciter
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 1440
Sendt: 21 August 2006 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

Der er nu ikke noget som højttalere fra dengang man gik mere op i lyd end "hvor smal en højttaler kan vi mon lave..." .
Der bliver smidt meget "guld" ud nu om dage fordi det er blevet gammelt og for kasseagtigt at se på, rart at se at der er nogen som stadig påskønner de gamle sager.
Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter
 
jack
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 492
Sendt: 21 August 2006 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

Sikke dog nogle charmerende højttalere. Er det med 10" basser?

Hvor meget står sådan nogle i på brugtmarkedet sådan ca? Kunne godt finde på at købe et par.

btw - var der ikke en udgave, der hed Nad 8002. Hvad var forskellen på de 2 modeller i øvrigt.



__________________
I am always right, unless I´m wrong.
Til top Vis jack's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jack
 
nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3481
Sendt: 21 August 2006 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

Så vidt jeg kan huske er det 8200 mk II der var den største

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4
 
The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 443
Sendt: 21 August 2006 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Jack ...lige under en stor penge seddel kan gøre det hvis du er heldig

nhj4 ..super mange tak!

jep! 8200 MKII var en den bedste NAD der er lavet, den var med klinker på indersiderne af kabinettet, filterne var 24dB/okt.

Det er rart at vide at 8200 kan tåle 150/250W ...jeg sagde i går til min nevø at han egentlig godt kunne bruge 250W til at tæmme dem 100% i den dybeste bund og 25Hz +-4 dB virker efter min mening som en meget, meget konservativ spec,
de går reeelt ned til hullerne i sokkerne
HighFidelity testede 8002 den gik meget længere ned en specs oplyser

Til top Vis The Dude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Dude
 
nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3481
Sendt: 21 August 2006 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

The Dude skrev:
Jack ...lige under en stor penge seddel kan gøre det hvis du er heldig

nhj4 ..super mange tak!

jep! 8200 MKII var en den bedste NAD der er lavet, den var med klinker på indersiderne af kabinettet, filterne var 24dB/okt. det var en ret god højttaler, en af klub medarbejderne købte den og jeg var hjemme og høre den under normale forhold og den lød godt.

Det er rart at vide at 8200 kan tåle 150/250W ...jeg sagde i går til min nevø at han egentlig godt kunne bruge 250W til at tæmme dem 100% i den dybeste bund og 25Hz +-4 dB virker efter min mening som en meget, meget konservativ spec,
de går reeelt ned til hullerne i sokkerne
HighFidelity testede 8002 den gik meget længere ned en specs oplyser Har selv haft 8002 men da jeg skifted kondensator ud med bedre så kunne den spille god musik.

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4
 
The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 443
Sendt: 19 Februar 2007 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

Opdate!

Knægten fik for et stykke tid siden en Denon DCD-1560 indkøbt af Onkel for en slik  

Den skal asap. have en større mod. diagram er skaffet, LC Clock, hurtige op-amps, sokler, konder er indkøbt ..., sååå den rykker endnu mere om kort tid 

Ydermere har han også fået en (meget billig) Pioneer F-99X tuner som her lørdag fik en gennemgående mod. af hoved og lokale strømforsyninger, bedre op-amp i lowpass filteret, udgangskonderne ændret så tuneren nu er lineær ned til ca. 2Hz -3dB ...den blev faktisk "priceless" i sin ydelse (hehe)  

Knægten er ikke uden evner i det at han for få dage siden i storskrald fiskede en Marantz PM84 med en afbrækket volumeknap, selv med den fejl er den jo ikke ringe som power-amp for det er jo en af dem med MOS-FETs i udgangen og "Quarter A"   

hvis den virker ok ??? (har ikke set den endnu) overgår han til Bi-Amping ..., senere vil jeg lave et 2 vejs elektronisk delefilter (24dB Okt.) ..., 160W til bassen kombineret med 105W (de 25W i Klasse A) til mellemtone/diskant vil øge lydkvaliteten såvel som det maximale lydtryk ganske betragteligt, de unge kan jo ikke få lydtryk nok ...

Jeg har også nådigst doneret ham et par Gamma VLD-12 bånd-tweetere (uden horn) ..de skal stå på toppen af høttalerne og pifte lyden op fra 13-14 Khz

Til top Vis The Dude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Dude
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes