Tilbage til HIFI4ALL.DK 31. maj 2025 | 08:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Gramofon projekter. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Per K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 August 2006
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 18 August 2006 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

Hej med jer.

Lidt surfen på nettet, efter en ny motor til mit gramofon projekt, ledte mig ind på Scheu´s hjemmeside. Efter at have set disse sider og en del flotte hjemmebyggede gramofoner her på siderne, fik jeg så lyst til at indvi læserne af disse sider, i mit projekt.

Jeg kunne desværre ikke selv finde ud af at ligge billeder ind, men Frederik Carøe har lovet at gøre det for mig.

Som billederne vil vise består konstruktionen af en separat motorenhed med "modtræks" remskiver for at opnå et ensartet træk i pladetallerknen. Den anvendte motor er en Papst, men den er begyndt at udsende små mislyde. ( har været anvendt på andet værk tidligere )

På plinten, der er fremstrillet af POM, er den ene halvdel af det tryksmurte og selvcentrerende lejet monteret. Den modsatte halvpart af lejet er drejet op i undersiden af pladetallerknen, som i øvrigt er fremstillet af aluminium.

Tanken er så at pumpe olie eller en anden væske op gennem den stationære part, som vil få tallerknen til at "flyde på væskefilmen. For at opnå et ensartet tryk vil jeg placere en beholder ca. 2 meter over gramofonen og lade tyngdekraften levere trykket. Nå væsken løber ud af lejet samles det op i en rende i plintet og ledes til en beholder der er placeret på gulvet. Herfra løfter en pumpe væsken op i "højtanken" igen.

Dette var ordene i denne omgang. Senere har jeg planer om at fremstille en tangentialarm, hvor glideren sejler/flyder langsom hen langs pladen.

Mvh. Per Knudsen.

Til top Vis Per K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Per K

Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem
DCA - Duelund Coherent Audio

Bruger siden: 01 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 August 2006 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Frederik Carøe
Til top Vis Frederik Carøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frederik Carøe Besøg Frederik Carøe's Websted

Scherer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 18 August 2006 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

FLOT FLOT FLOT arbejde

Det ser bare rigtig godt ud.

Det er saftsusemig noget af en pladetallerken!

Hvad vejer sådan en kammerat og hvilket matteriale er det? Det ligner alu.

Til top Vis Scherer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Scherer

Per K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 August 2006 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Pladetallerknen er fremstillet af aluminium og vejer efter endt bearbejdning ca. 12 kg. Tallerknen og den anden halvpart af lejet, som også er fremstillet af aluminium mangler et blive eloxeret, for derved at opnå en hård overflade.

Mvh. Per

HeJu
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 18 August 2006 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

Hej Per,

MEGET spænnende projekt ikke mindst på grund at ideen omkring lejet, som jeg synes er rigtig god. Finishen ser også meget fornem ud  stadiet taget i betragtning.

Mange spørgsmål:

1) Hvad er formålet med de radiere riller i konus som tallerken skal 'svæve' på?

2) Er konusen også noget du har 'snittet' - eller er det en pre-fab et-eller-andet?

3) Hvilken  væske(olie)filmstykkelse er der tænkt?

4) og hvor stort tryk skal der til at få den til at svæve - alias er de 2 m nok?

Jeg glæder mig meget til at følge med i rejsen

Per K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 August 2006 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

Hej igen.

Ad 1. Rillerne i pladetallerknen og de langsgående riller i "pyramiden" er laver for at opnå en hurtig fordeling af væsken/olien under opstart.

Ad 2. Konusen i pladetallerken og den stationære del af lejet er drejet ud i samme opstilling på drejebænken. Det er meget vigtigt at de har den samme stigning.

Ad 3. Diverse olier er afprøvet og dem med høj viscositet (W20-50) er fundet for træge, hvorimod typer med lav viscositet er bedre. Et forsøg med vand har også vist fine resultater. Med hensyn til filmens tykkelse vil den være bestem af trykket og når blot tallerkenen flyder/sejler, mener jeg ikke det er kritisk.

Ad 4.En beregning vil vise at et tryk på ca. 2m væskesøjle og det aktuelle areal sagtens kan bære de mere end det dobbelte af de 12 kg. De forsøg jeg har lavet indtil nu er dog udført med en manuel pumpe.

Mvh. Per

HeJu
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 August 2006 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Super... Spørge-Jørgen fortsætter nedenfor...

Per K skrev:

Ad 1. Rillerne i pladetallerknen og de langsgående riller i "pyramiden" er laver for at opnå en hurtig fordeling af væsken/olien under opstart. OK - dvs. de når altså ikke helt ned, sådan at trykket holdes under tallerkenen - smart.

Ad 2. Konusen i pladetallerken og den stationære del af lejet er drejet ud i samme opstilling på drejebænken. Det er meget vigtigt at de har den samme stigning.  Det forstås - men har du fået den fine overflade finish alene ved drejning? eller er der en overfladebehandling med i spil også? 

Per K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 August 2006 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Rillerne i pladetallerknen er vel det man kalder radiale, altså paralelle med tallerknens diameter.  Disse riller er ca. 1 mm brede og ca. 0,5 mm dybe og der er 10 stk jævnt fordelt over  konusens diameter, som er ca, 200 mm.

De langsgående riller i den stationære del af lejet er ca. 2,5 mm brede, o,5 mm dybe, 90 mm lange og der 6 stk, placeret jævnt rundt om konusen.

Der er som nævnt ikke lavet nogen overfladebehandling endnu, men jeg regner med at alle dele, der er fremstillet af aluminium skal eloxeres når de er færdigbearbejdet. En sådan overfladebehandling ændre ikke væsentligt ved overfladens finish, men gør den hård og altså mindre sårbar.

Overfladens finish i et sådan leje er ikke nær så kritisk som ved et såkaldt luftleje. Forklaringen er at luftmolekylerne er væsentligt mindre end væskemolekyler. Endnu en forskel på de to typer lejer er at luften lader sig komprimere og derfor bør luftfilmen i et sådan leje være så tynd så mulig for at være stabil. Dette er ikke tilfældet med et leje baseret på væske.

Mvh. Per

no-limit
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 August 2006 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

Meget spændende koncept med lejet, stor respekt herfra!

Glæder mig til at se den videre process i projektet samt den tangential arm du har i tankerne. Husk endelig at tage en masse billeder.

Morten

Til top Vis no-limit's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af no-limit

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 22 August 2006 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

Pladetallerknen er fremstillet af aluminium og vejer efter endt bearbejdning ca. 12 kg. Tallerknen og den anden halvpart af lejet, som også er fremstillet af aluminium mangler et blive eloxeret, for derved at opnå en hård overflade.

hvad er fidusen ved den hårde overflade?

mvh/slowon

Til top Vis slowon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slowon

Per K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 August 2006 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

Hej med jer igen.

Svar til Morten : Jeg vil lige sige at projektet med armen der fluder / sejler kommer til at vente nogen tid, hvis det overhovedet kan komme til at fungere. Jeg hører gerne andres kommentarer.

Svar til Slowon : Fidusen med den hårde overflade, er blot for at gøre de enkelte dele mindre sårbare.

Spørg og kommentér endelig.

Mvh. Per

no-limit
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 August 2006 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

Hvornår får vi lov at høre nogle lytteindtryk? Jeg synes det er kanon spændende med opbygningen af din pladespiller, dejligt at se en noget utraditionel måde at gøre tingene på. Og så ser den jo rigtig godt ud også.

Morten

HeJu
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 August 2006 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

Per K skrev:
Spørg og kommentér endelig.

Hej igen Per,

Ja - så du da også selv ude om det, er du...

Jeg er som sagt helt hooked på den lejekonstruktion - den tillader så vidt jeg kan vurdere at man med en 'almindelig' drejebænk kan lave et endog meget stabilt og støjsvagt leje. Dette er normalt ellers den 'sværeste' del ved en DIY pladespiller. Precissions slibning og lapning er ikke for os alle.

Så - Er ideen din egen? og/eller findes der andre eksempler, links, billeder eller andet - til os der bare må vide mere

Hold os endeligt orienteret om fremdriften.

Per K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 August 2006 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Hej HeJu, Morten og andre interesserede.

Først og fremmest tak for de rosende ord.

Projektet har været undervejs i et års tid og vil nok komme til at tage lidt tid endnu, da jeg også roder med en tangentialarm på hjul ( runde hobbykniv blade ) og en større modifisering af mine hjemmelavede båndhøjttalere a la Duelund. ( det er en helt anden historie ).

Idéen til lejet der er udformet som en konus, men båret på luft fik jeg af en god kammerat, som havde set noget lignende i en anden forbindelse. Nogle eksperimenter viste imidlertid at det ikke var stabilt, hvorfor jeg kom på idéen med at pumpe væske op i lejet - og det er stabilt. Det giver dog lidt udfordringer i af samle væsken op igen, men det må kunne klares.

Siden hen har jeg hørt at den franske gramofon producent, Verdiér enten har lavet eller laver en model med samme type leje, men det har jeg aldrig fået bekræftet.

En lille afsluttende bemærkning skulle lige være den, at forsætterslæden på en evt. drejebænk gerne skal være motordrevet, for derved at kunne lave en pæn overflade.

Mvh. Per 

Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006
Sendt: 25 August 2006 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Nøøøøøj! Hvad koster det at lave/få lavet sådan noget?

Guide til billedupload
Til top Vis Sveske's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sveske

no-limit
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 August 2006 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

Per K skrev:

Siden hen har jeg hørt at den franske gramofon producent, Verdiér enten har lavet eller laver en model med samme type leje, men det har jeg aldrig fået bekræftet.

Mvh. Per 

Ja, det er som du korrekt siger Verdiér som ogå laver nogle pladespillere med samme type leje. De laver 3 pladespillere med olieleje samt en enkelt der benytter sig af magnetisme.

Verdiér

Morten

Edit: undskylder double-post, kan ikke lige se en funktion til at slette posts med. Så kunne en moderator måske være så venlig at gøre det for mig?

Morten

no-limit
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 August 2006 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

Per K skrev:

Mvh. Per 

Ja, det er som du korrekt siger Verdiér som ogå laver nogle pladespillere med samme type leje. De laver 3 pladespillere med olieleje samt en enkelt der benytter sig af magnetisme. Men dog ingen som har samme høje finish som din.

Verdiér

Morten

Per K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 August 2006 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

Hej Sveske.

Enten har man adgang og kendskab til en drejebænk eller også må man nok glemme alt om dét. Med hensyn til fremstilling af pladetallerken og den stationære del af lejet, så har materialerne hertil kostet ca. 1000 kr. Fremstillingstiden er imidlertid noget helt andet, for her har jeg nok brugt ca. 30 timer ved en drejebænk. På et maskinværksted vil det ikke koste under 500 kr i timen. Herudover kommer så materialer og forarbejdning af plint, fødder, armbase og motorsektion - nej det vil løbe helt af sporet.

Såfremt der er andre der har spørgsmål er de meget velkommen.

Mvh. Per 

Per K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 August 2006 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

Hej no-limit ( Morten )

Tak for henvisningen til Verdiér hjemmesiden. Jeg tror nu ikke deres finish står tilbage for noget som helst og da slet ikke det jeg har lavet. Jeg havde håbet på de ville vise selve lejekonstruk-tionen, men det ønsker de nok at holde hemmeligt.

I øjeblæikket arbejder jeg som tidligere nævnt på en tangentialarm a la den Nottingham Analog og den RP ( her på siderne ) har lavet. Jeg mener imidlertid at den ultimative arm flyder / sejler på væske, idet friktionen gennem væske er nærlig nul når hastigheden er meget lav. Til gengæld stiger friktionen markant, når hastigheden bliver høj.

Når armen flyder / sejler langs pladen går det meget langsomt ( ca. 20 min pr. 100 mm ), men når det kommer store udsving ( kraftige bastoner ) øges hastigheden lokalt meget markant, men væsken i karet vil nu yde stor modstand og hermed får pick-up´en mulighed for at gengive de store udsving. ( SME har anvendt væske i form af silikone olie til dæmpning i mange år )

Det store uafklarede spørgsmål er, hvorvidt glideren kan sejle i karet uden at støde mod siderne og i det hele taget holde kursen. Det afhænger nok af karets og gliderens udformning ?

Mvh. Per

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 25 August 2006 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Hej Per,

Flot og meget anderledes konstruktion. Undrer mig over hvordan du får det hele sideværts stabilt - har du et eller andet der stabiliserer eller styrer? Jeg tænker også på, når du får en tråd/rem på som vil påvirke lejet i en vinkel på 90 grader - altså trække sideværts.

Lejet i en Platine kan jeg godt vise dig - selv om det her er en kopi. Pladetallerkenen er åben i toppen  den lille aluplade med centertappen kan skrues af:

Når toppen tages af er der direkte adgang til lejetappen som skubbes i fra neden. Selve den 20 kg tunge pladetalleken hvilker på magnetfiltet, men via en stilleskrue i bunden af plinten kan lejet trykkes op hvor der hviles på en lille kugle i oliebad. Der justeres til der bare lige er forbindelse for "jording" af vibrationer ned gennem lejet. Jeg vil tro der hviler under 1 kg på lejet i toppen.

Du kan se flere billeder af projektet på min hjemmeside.

Den store Platine kører med en 50 cm pladetallerken på 50 kg og den hviler i et trykleje med olietilførsel. Men lejet er så vidt jeg ved mere "normalt" ... ikke konisk som dit.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes