Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. april 2024 | 10:53   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: HD10-XT center (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 December 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 548
Sendt: 26 August 2006 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Hej..

 

Jeg skal igang med at bygge  mig en ny center, og after at jeg i vinters byggede mig en S12-D fra Frequence fik jeg for alvor øjenen op for selvbyg..

 

nå men her er mit nye projekt. http://www.frequence.dk/sites/hd10-xt.htm

som man kan se er det ikke en center, men jeg har fået tegningerne fra frequence, over hvordan den så skal bygges op.

Da svigerfare er folkeskole lærer har jeg fået adgang til sløjt lokalerne, og dermed de maskiner som jeg nu skulle komme tiul at bruge/mangle. Planen er at skærre alle sidderne  samtr top og bund i smig. evt også front og bag, villle dette være godt?

Nu da jeg er færdig med at studere er planen at vi skal i vores eget, og dermed får jeg også mulighed for at få et rum kun til bio, derfor er planen også at lave et 7.1 evt 7.2 setup, hvor alle højtalere skal bygges ud fra Frequence HD udvalg, dog kunne PCA også blive blandet ind i det på et tidspunkt. (se nedenfor). Planen er at fronten på højtalerne skal betrækkes med stof. (CC10 Sort prof. frontstof der har maximal åbenhed for lyd og næsten ingen visuel gennemsigtighed. Elastisk og let at arbejde med. Fastgøres f.eks på en udskåret MDF plade og fastgøres med en hæftemaskine bag på rammen.)

 

komentarer og ideer modtages meget gerne

her er et spændende site, når det først kommer igang

www.pca-speakers.com

 

efter et (indebrændt) idlæg i en anden tråd, vil jeg lige gøre opmærksom på at jeg naturligvis vil uploade billeder når jeg kommer igang. Pladerne bliver skåret til på Tirsdag, hvis alt går vel.

 

 

Til top Vis Visca Blaugrana's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Visca Blaugrana
 
Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 December 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 548
Sendt: 26 August 2006 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

Ja så har jeg lige været ude og hente matrialerne, og samtidig blev jeg lige indbudt til at høre deres anlæg i aktion, HD12-XT. Og spørg mig lige om jeg blev forelsket!! Jo tak temlig meget enda.. Så der er ingen tvivel om hvad mit næste projekt bliver!

 

de kan forresten ses her

http://www.frequence.dk/sites/hd12-xt.htm

Til top Vis Visca Blaugrana's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Visca Blaugrana
 
Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 December 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 548
Sendt: 30 August 2006 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

Ja så er der sket lidt mere, jeg har fået skåret pladerne til, og fået skåret hullerne til enhederne. Planen var at alle plader skulle saves i smig, men da jeg skulle til igang, vidste det sig at rundsaven, kun kunne save i max 43 grader (Hvem fanden laver en rundsav der ikke kan skære i 45 grader???) Nå men jeg var så DESVÆRE nød til at lade pladerne lappe over hinanden..

Nå men idag fik jeg så lavet huller til enhederne idag, og selvfølgelig, havde jeg glemt min passer hjemme, så istedet brugte jeg et tegneprogram, til at tegne nogle præcise cirkler ud og så brugte jeg ellers stiksaven..

Nå men selve samlingen af kabinettet vil blive gjort om en uge, og så skal der nok komme billeder.

Er der nogle der har hørt HD10-XT, enten som center eller på andre måder, hvad med HD12-XT, andre der har hørt disse fantastiske højtalere!!

Til top Vis Visca Blaugrana's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Visca Blaugrana
 
Gyzz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 April 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 81
Sendt: 31 August 2006 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Hej Visca

Rigtigt spændende projekt du har gang i, jeg er meget nysgerrig om udfaldet på den 10-XT center, da jeg selv har denne konstruktion som center i min bio (har bygget kabinettet, men endnu ikke råd til enheder ).

Min plan er at bruge den sammen med 2stk VP6-XT front, evt. med sidekick modul, og 4stk VP6  baghøjtalere, for en bedre spredning fra DX diskanten (og lidt billigere ).

MVH

Gyzz

NB.: husk at der ikke kan komme for mange billeder i indlæggene

Til top Vis Gyzz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gyzz
 
Mighty-boy
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 316
Sendt: 31 August 2006 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

Hej Visca!! Det lyder rigtigt lækkert... Jeg har også haft kontaktet Frequence med netop samme idé som dig, og jeg fik også tilsendt tegninger til projektet.. Jeg har lavet et test kabinet til HD10-XT i center versionen (altså uden sokkelen for neden til delefilter). Jeg har lavet et 5cm rum over selve "kabinettet" der skal fyldes med sand.. Delefilteret vil jeg montere eksternt. Internt kabel vil blive vdh clearwater, hvilket jeg også kun kan anbefale dig at bruge.. Det medfølgende fra frequence er, som det eneste derinde fra, ikke noget at råbe hurra for. Jeg har ikke fået indkøbt enhederne / selve kittet endnu, da jeg altså vil lave et par test kabinetter først - det er mit første diy projekt.. Vil med spænding følge med i din tråd.. Jeg vil senere hen, hvis centeren bliver en succes, lave et par HD6-XT der vil blive brugt som front ht - hvilke sandsynligvis vil give et stort løft i.fht. til min nuværende dali 400... THUMBS UP for initiativerne drenge  Vi får os uden tvivl, lavet nogle lækre center højttalere

Ps. hvilken finish havde i regnet med??

Til top Vis Mighty-boy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mighty-boy
 
Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 December 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 548
Sendt: 31 August 2006 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

Gyzz skrev:

Hej Visca

Rigtigt spændende projekt du har gang i, jeg er meget nysgerrig om udfaldet på den 10-XT center, da jeg selv har denne konstruktion som center i min bio (har bygget kabinettet, men endnu ikke råd til enheder ).

Min plan er at bruge den sammen med 2stk VP6-XT front, evt. med sidekick modul, og 4stk VP6  baghøjtalere, for en bedre spredning fra DX diskanten (og lidt billigere ).

MVH

Gyzz

NB.: husk at der ikke kan komme for mange billeder i indlæggene

 

Hej..

 

Jeg glæder mig skam også meget til at jeg får dem bygget færdige, er overbevist om at den nok skal spille helt utroligt. Min plan er at skifte alle højtalere i mit set up, som kun består af *host* eltax, dog har jeg som tidligere nævnt også bygget en subwoffer, planen på mit mit setup er HD12-XT som fronter, selvfølgelig HD10-XT som center også HD6-XT som surround, og rear højtalere, har i samarbejde med Eyrún blevet enige om at dette er det optimale. Jeg står og skal ud og købe hus om et halvt års tid og her ligger det helt fast at der skal være plads til en bio. Så det glæder jeg mig enormt til.

 

Mighty-boy skrev:

Hej Visca!!.. Jeg har lavet et test kabinet til HD10-XT i center versionen (altså uden sokkelen for neden til delefilter). Jeg har lavet et 5cm rum over selve "kabinettet" der skal fyldes med sand.. Delefilteret vil jeg montere eksternt. Internt kabel vil blive vdh clearwater, hvilket jeg også kun kan anbefale dig at bruge.. Det medfølgende fra frequence er, som det eneste derinde fra, ikke noget at råbe hurra for. THUMBS UP for initiativerne drenge  Vi får os uden tvivl, lavet nogle lækre center højttalere

Ps. hvilken finish havde i regnet med??

 

 

Dit kammer til sand lyder som en rigtig spændende ide. Det glæder jeg mig til at høre mede om når det bliver din tur, ang delfiltret er der så nogen grund til du placere det eksternt? Jeg har fået mit modificeret, så jeg bruger nogle andre spoler, og induktionsfri modstande, hvilket jeg godt er klarover ikke bare er lykken, men har lytter til det på et par alm. HD10-XT og her gjorde det vitterlig en forskel. Alle kondensatorer er fra Jantzen så delfiltret består kun af komponenter, af meget høj klasse! Hvilket bringer mig vidre til punktet om interne ledninger, her troede jeg faktisk ikke at der var noget at klage over men det er altid dejligt at få noget nyt at vide, så det vil jeg helt sikkert følge, ærgerligt at bygge en god højtaler og så spare på det punkt. Hvor kan man købe dette?

Ang finish regner jeg bare med at spartle og så ellers male med en mat sort, for nu når de alligevel skal gemmes i et mørkt bio-rum, vil jeg ikke have nogle refleksioner fra dem, dog ligger det ikke helt fast endnu, men jeg skal helt sikkert have frontstof på (kun som pynt, når der skal ses film, ryger det helt sikkert af).

 

Billeder kommer i morgen da jeg lige skal låne digital kameraet, i firmaet i morgen.

Jeg ligger også lige billeder op af subben, den står også uden finish da jeg som sagt ikke har lagt mig helt fast endnu

 

MVH Carsten

 

Til top Vis Visca Blaugrana's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Visca Blaugrana
 
Mighty-boy
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 316
Sendt: 01 September 2006 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

Lyder rigtig fedt med dine lytteoplevelser, tror jeg vil følge dig og købe jantzen komponenter, hvor meget ekstra kostede disse? - for som du selv siger, er jeg også selv indstillet på at betale de "sidste" par hundrede for en total tilfredsstillelse..

Sandet virker også meget fornuftigt, og skaber lige den ekstra resonansdæmpning.. ellers regner jeg med at de fleste sider også skal belægges med blygummi - man kan jo aldrig få for meget?? Egentlig er der ikke en decideret fordel ved at placere det eksternt, når vi snakker dette "middel" prisleje.. Hvis man laver selvbyg til flere tusinde mener jeg dog at have hørt det kan gøre en forskel. Hvordan har du egentlig gjort med hensyn til afstivning?

Ang. kablet kan det købes på www.hificable.dk til 50kr pr. meter, hvilket er lige til at overkomme, synes jeg, det er jo ikke flere hundrede meter det drejer sig om :) du kan se kablet utrolig positivt omtalt herinde på forummet utallige steder ;)

Glæder mig til at se nogle billeder og få noget inspiration fra din tråd, til jeg selv går igang.. Held og lykke med det.. Matsort lyder som en god idé hvis den skal fremstå lidt diskret i et mørkt rum - ja selv sort kan være "diskret" Mvh.

Til top Vis Mighty-boy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mighty-boy
 
Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 December 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 548
Sendt: 02 September 2006 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

Hej ja så er det blevet tid til billeder løb lige ind i et par pils og en landskamp igår..

 

Mighty-boy skrev:

Lyder rigtig fedt med dine lytteoplevelser, tror jeg vil følge dig og købe jantzen komponenter, hvor meget ekstra kostede disse? - for som du selv siger, er jeg også selv indstillet på at betale de "sidste" par hundrede for en total tilfredsstillelse..

Ja der er bestemt ingen grund til at sparre lige på det sidste, det fortryder man 100% sikkert

Mighty-boy skrev:

Sandet virker også meget fornuftigt, og skaber lige den ekstra resonansdæmpning.. ellers regner jeg med at de fleste sider også skal belægges med blygummi - man kan jo aldrig få for meget??

hmm blygumme har jeg personligt aldrig haft den store fidus til og ang resonansdæmpning, ja så er jeg ikke sikker på at det er nødvendig, men nu ser vi om jeg skal til at bygge nyt kabinet når jeg først får mulighed for at lytte til dyret.

QUOTE=Mighty-boy]

Egentlig er der ikke en decideret fordel ved at placere det eksternt, når vi snakker dette "middel" prisleje.. Hvis man laver selvbyg til flere tusinde mener jeg dog at have hørt det kan gøre en forskel. Hvordan har du egentlig gjort med hensyn til afstivning?

[/QUOTE]

Jeg har bygget i 19mm mdf, og har undersøgt om det skulle være nødvendig med yderlig afstivning, hvilket ikke var tilfældet, men selvfølgelig, kan det være det bliver lavet i version 2 (hvis det kommer så langt)

QUOTE=Mighty-boy]

Ang. kablet kan det købes på www.hificable.dk til 50kr pr. meter, hvilket er lige til at overkomme, synes jeg, det er jo ikke flere hundrede meter det drejer sig om :) du kan se kablet utrolig positivt omtalt herinde på forummet utallige steder ;)

[/QUOTE]

Ja det må man sige kan også se at der er en der har det til salg her på sitet til 40 kr meteren, så her går man vist ikke helt galt i byen. Vil du også anbefale det, mellem reciver og centeren?

QUOTE=Mighty-boy]

Glæder mig til at se nogle billeder og få noget inspiration fra din tråd, til jeg selv går igang.. Held og lykke med det.. Matsort lyder som en god idé hvis den skal fremstå lidt diskret i et mørkt rum - ja selv sort kan være "diskret" Mvh.

[/QUOTE]

 

Og så til det sjove billeder..

 

 

Her er det tilslutningen til min S12-D, som man kan se er det ikke en hypex forstærker, men en fra en Jamo, spiller franragende, subkablet er et Tara Labs, kan ikke lige huske hvilket.

 

som man kan se har jeg ikke gjort noget for finish, men det skyldes som tidligere nævnt, at jeg ikke er 1000% sikker på hvordan jeg vil have det.

 

 

som man kan se er det lidt af en kasse, som også KUN kommer frem når der skal se film (dette kommer fra kærsten)

 

 

Her er alle pladerne som skal bruges til projektet..

 

 

og hvordan den ”formentlig” kommer til at se ud. Den yderes rammen som man kan se er til frontstof.

 

Til top Vis Visca Blaugrana's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Visca Blaugrana
 
peewee©
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 August 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 502
Sendt: 13 Februar 2007 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

hvordan går det med dit projekt? er du blevet færdig. hvad synes du om den, jeg overvejer nemlig selv at bygge den center, har dog ALDRIG prøvet det før.......

__________________
Rotel RSP-1068
2 * eAR202, anden ICE
Avance Signature 8 MK. II
NO SolaWing/

Min hjemmebio
Til top Vis peewee©'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af peewee©
 
Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 December 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 548
Sendt: 21 April 2007 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Hej..

 

Beklager jeg ikke har fulgt op på projektet.. Det hele gik lidt i stå grundet fammilie problemer, men det er overstået nu..

Jo centeren er færdig nu dog ikke i finnish da jeg lige er flyttet så hvilken finnish det skal være ligger ikke helt fast, samtidig er der også andre bolde i luften ang diy lærrede og andre tin, samtidig skal arbejdet jo også passes, som i kan høre er jeg fuld af dårlige undskyldninger

 

Og men det bliver nok mat sort som jeg tidligere havde bestemt mig for men det bliver først engang til sommer da jeg har flere ting som skal males, nye højtaler samt rack..

men billeder følger senere i weekenden

Til top Vis Visca Blaugrana's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Visca Blaugrana
 
Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 December 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 548
Sendt: 22 April 2007 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

ja så er der nye billeder

Først min center HD10-XT som topic jo entlig omehandler Jeg har fået lyttet en del til den og ovenud lykke lig for den den passer simpelthen perfekt til mit temprament, gengiver stemmer perfekt og går også rimlig dyb (omkring 60 hz) En center som jeg altid har drømt om.. Som i kan se er den ikke malet endnu dette bliver gjort til sommer, da der er flere ting der skal males. Oven på ligger frontstoffet, detter er der da jeg personligt ikke syntes at enhedder er det flotteste i verden, Men dette fjernes hvis der rigtig skal spilles multikanals musik, og lejlighedsvis til en god film..

Med fronstof, det er og bliver pænere :)

 

Men som tidligere nævnt så har jeg også bygget et ny rack, bestående af legablokke.

Her skal Pladerne males sorte. Men går med overvejelser om at male blokkene også, men kan ikke helt blive enig med mig selv, nogle der har erfaringer??

Ellers skal der på vægen bygges et lærred til min Optoma HD70 det bliver en plade af ukendt type som skal males med Screen Goo, hilken farve ligger ikke fast, men tror det bliver hvid, evt light gray.

Til sidst et oversigts billed.

Og hvem siger eltax ikke kan bruges fornuftigt? lige pt gør de et udemærket job som stander til mine højtallere som jeg har på lån fra frequence det er M6 som på et tidspunkt skal rygges om som baghøjtalere og så erstattes af nogle HD12-XT (forsatan en genial højtaler)

 

test

Til top Vis Visca Blaugrana's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Visca Blaugrana
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes