Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. april 2024 | 06:07   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Hvilket TV-kort skal jeg have? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 674
Sendt: 28 August 2006 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg er imponeret af disse mediacentre, så derfor vil jeg selv have en. I en "fattigrøvsudgave". Dvs. den skal være billig. Jeg har et par ønsker, og ved ikke hvad jeg skal give for at få dem opfyldt.
Min MCE skal bruges til billeder, evt. lidt MP3 og film. Ikke HDTV/HD-alt-muligt-andet. Bare alm. analog/digital TV

PC system:
AMD XP1700+
512 DDR333 RAM
Asus motherboard
Geforce FX5200 m. 128 MB DDR RAM
Soundblaster live! 1024 lydkort

Ønsker af TV kort:
1) analog TV
2) digital TV (BEMÆRK: Ikke et krav, men kunne være rart med henblik på fremtidig TV) (jeg har TDC KabelTV. Noget jeg bør være opmærksom på her?)
Jeg ønsker kun at tage de gratis kanaler, da jeg ikke har intensioner om at betale for digitalt TV. Det bruger jeg ganske simpelt ikke TV nok til.
3) Optagelse fra TV... noget at være opmærksom på her mhs. opløsning? Ønsker en fornuftig TV-optagelse, og ikke røv elendig.
4) MPEG-2 skulle aflaste computerens CPU (????) så dette er nok en fordel
5) Min smertegrænse ligger på 500 - 600 kr.

Hvad foreslår I?

Håber I kan vejlede mig i denne jungle



__________________
Mvh, Michael Jensen
Til top Vis MichaelJDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelJDK Besøg MichaelJDK's Websted
 
avsh
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 218
Sendt: 28 August 2006 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

Vedr. kabelTv se mere her:

http://dvb.perch.dk/DVB.php

En digital løsning til kabelTV alle kanaler digital koster ca. 1200-1300,-

Analog Tv kort, f.eks. et populært TV-kort, hauppauge 150 kan godt fås til den pris du nævner...

 

Til top Vis avsh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af avsh
 
MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 674
Sendt: 28 August 2006 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

Ok.

Man kan rundt omkring få en digital-boks, som kan skaffe skaffe adgang til alle de gratis digital kanaler der er... til en 500 mand eller noget der ligner. Man kan ikke få et TV kort der kan det samme?

Hvis og hvis ikke: Hvilket kort vil kunne gøre alt jeg spørger efter til de penge jeg stiller op? Synes det er svært at gennemskue...



__________________
Mvh, Michael Jensen
Til top Vis MichaelJDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelJDK Besøg MichaelJDK's Websted
 
avsh
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 218
Sendt: 28 August 2006 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

Jo ..

Du skal blot købe et såkaldt DVB-T TV-kort.  Der efterhånden en del og de koster ikke mere end de analoge TV-kort.

Ved DVB-T er der et problem med at få vist/optaget undertekster. Der er vist pt. kun et program der kan klare det, det hedder www.dvbviewer.com...

Hvis dette skal program anvendes eller MCE (uden undertekster) kræves der af TV-kortet har de såkaldte BDA-drivers.

Der findes kort fra de kendte leverandører, hauppauge, twinhan, technotrend, terratec m.fl., som leveres med disse drivers.

Til top Vis avsh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af avsh
 
kstorm
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 August 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 12
Sendt: 29 August 2006 kl. 07:34 | IP-adresse registreret  

Hvis du har kabeltv vil jeg kraftigt anbefale ikke at købe et DVB-T kort (det er kun hvis man har egen antenne).

DVB-C er til kabeltv se http://dvb.perch.dk/DVB.php for yderligere informationerm som før nævnt



Til top Vis kstorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kstorm Besøg kstorm's Websted
 
avsh
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 218
Sendt: 29 August 2006 kl. 08:08 | IP-adresse registreret  

Endnu er mulighed, set i relation #kstorm indlæg:

Dr1, dr2,Tv2 er ikke kodet på kabel-tv. Derfor kan de modtages med et DVb-C kort alene, f.eks. et Technotrend C1500 budget kort ..  (pris ca.70€)

Det kan så evt. udbygges senere med ci-interface og CAM-modul for at vise kodet kanaler. 

Til top Vis avsh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af avsh
 
MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 674
Sendt: 29 August 2006 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

Kanon!

Hvilket analog TV kort (dvs. uden den digitale del) kan så klare alt det jeg stiller op - og stadigvæk indenfor det samme budget?
Jeg quoter lige mig selv:

MichaelJDK skrev:

Ønsker af TV kort:
1) Analog TV
2) Optagelse fra TV... noget at være opmærksom på her mhs. opløsning? Ønsker en fornuftig TV-optagelse, og ikke røv elendig. Dog er en superduper kvalitet heller ikke et MUST (hvilket også vil have sin naturlige afspejling i budgettet?)
3) MPEG-2 skulle aflaste computerens CPU (????) så dette er nok en fordel
4) Min smertegrænse ligger på 500 - 600 kr.

Er der nogen som vil foreslå et kort som kan klare dette? Ved ikke om kodning i MPEG-4 eller DivX er noget der er værd at kigge efter?



__________________
Mvh, Michael Jensen
Til top Vis MichaelJDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelJDK Besøg MichaelJDK's Websted
 
MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 674
Sendt: 29 August 2006 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

Der er mange som bruger et TV kort, men slet ingen som kan hjælpe?

__________________
Mvh, Michael Jensen
Til top Vis MichaelJDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelJDK Besøg MichaelJDK's Websted
 
kstorm
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 August 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 12
Sendt: 30 August 2006 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Jeg har hørt mange gode historier om hauppauge pvr 500MCE http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=138478

Det har 2 analoge tunere....(se og optage fjernsyn samtidig), desuden har hauppauge været på banen længe = relativt stabilt.

/Kasper
Til top Vis kstorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kstorm Besøg kstorm's Websted
 
kstorm
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 August 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 12
Sendt: 30 August 2006 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Ellers det her: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=161274, hvis du insisterer på at holde dig inden for smertegrænsen :)

/Kasper
Til top Vis kstorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kstorm Besøg kstorm's Websted
 
MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 674
Sendt: 01 September 2006 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

kstorm skrev:
Ellers det her: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=161274, hvis du insisterer på at holde dig inden for smertegrænsen :)

/Kasper

Hvad er det for et kort? Jeg får en 404 fra EDBpriser.dk...



__________________
Mvh, Michael Jensen
Til top Vis MichaelJDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelJDK Besøg MichaelJDK's Websted
 
MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 674
Sendt: 01 September 2006 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Jeg har interesse i at bruge computeren som en VHS-maskine. Altså optage fra TV (blandt andet).
Hvad er mine odds for at få PC'en til at tænde selv, optage på den rette kanal og slukke igen når programmet er slut? Hvordan gøres det?



__________________
Mvh, Michael Jensen
Til top Vis MichaelJDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelJDK Besøg MichaelJDK's Websted
 
MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 674
Sendt: 03 September 2006 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

Anyone?

__________________
Mvh, Michael Jensen
Til top Vis MichaelJDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelJDK Besøg MichaelJDK's Websted
 
avsh
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 218
Sendt: 03 September 2006 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Et Htpc er jo princippet en almindelig PC og alt efter software kan den bringes til:

Tænde og slukke via fjernbetjening (kræver normalt en særlig opsætning af USB-porten hvor fjenbetjeningen er tilsluttet, så der er strøm på hele tiden)

Automatisk opstart før optagelse. 

Nedlukke automatisk, hvis den er Idle (der kører ikke noget) 

Der kan anvendes to metoder til "slukket" enten standby eller Dvale.

 

Til top Vis avsh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af avsh
 
MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 674
Sendt: 04 September 2006 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Hvordan klares denne opsætning af USB-porten?

Og denne auto-nedlukning... hvordan kan det klares?

Forslag af TV-kort er stadigvæk meget velkomne



__________________
Mvh, Michael Jensen
Til top Vis MichaelJDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelJDK Besøg MichaelJDK's Websted
 
avsh
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 218
Sendt: 04 September 2006 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Eksempel på program der kan  klare automatisk nedlukning:

http://www.xpmediacentre.com.au/community/crunchie-hibernato r/4090-arksoft-releases-hibernator-take-control-your-machine .html

Dette program virker på den måde at man definerer hvad der er idle, altså hvad kører der, når PC-en ikke laver noget. Der tages et "fingeraftryk" af cpu-forbrug, disk- og netaktivtet.

Programmet er installeret som en screen-saver og hvergang screensaver går igang testes om maskinen er idle og hvis ja, lukker maskinen ned... Dvs. hvis PC-en optager eller anvender player, skal den ikke lukke ned. Konceptet kræver et ret clean opsætning, kun de relevante programmer installeret ...

Med hensyn til USB-porten er du nød til at se efter i manualen til motherboardet, om der er den mulighed....

 

Til top Vis avsh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af avsh
 
MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 674
Sendt: 11 September 2006 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

Fedt!

Så mangler jeg jo bare TV-kortET der kan klare alt jeg skal bruge! Nogen bud?



__________________
Mvh, Michael Jensen
Til top Vis MichaelJDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelJDK Besøg MichaelJDK's Websted
 
Cardassio
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 19
Sendt: 12 September 2006 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

Hej michaelJDK

Jeg vil anbefale dig at få digitalt TV, da dette også bliver standard i fremtiden. Nu har du jo TDC kabel TV så du skal nok have et Technotrend Budget C-1500 kort som egentlig er fuldstændig identisk med Hauppauge Nova kort som er en det dyere. Hauppauge køber sine kort fra Technotrend og sætter deres klistermærke på. Nedenstående link er til en tysk shop, da man ikke på nuværende tidspunkt kan få det i DK, men de sender direkte til døren

http://www.dvbshop.net/product_info.php/info/p16_Technotrend -Budget-C-1500-incl--Remote--W98-ME-2K-XP-MCE-.html

Ovenstående kræver jo selvfølgelig at du får DVB-C (cable) signalet fra TDC. Det er heller ikke noget problem, men koster typisk en 50´er om måneden. Jeg bor i Aalborg og kan modtage Stofas digitale spejl hvor alle kanaler sendes til dig både digitalt og analogt for 50 kr om mdr.

TDC har noget lignende

http://www.stofa.dk/showpage.php?shortcut=stofaxtradds&s earchword=digitalt+spejl link til Stofas digitale spejl.

Ellers hvis du kun vil have analogt TV kan jeg anbefale Hauppauge PVR150 MCE som koster ca 500 kr. Det har jeg selv og det kører upåklageligt. (Indeholder dog kun en tuner, så man skal være på den kanal når man optager TV) Ellers er der som nævnt før PVR500MCE udgaven af Hauppauge som har 2 analoge tunere.

Til top Vis Cardassio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cardassio
 
Mlarsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 September 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 288
Sendt: 13 September 2006 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

Hvad med den her, synes det ikke som at være den bedste tvtuner til opgaven? Hauppauge WinTV-HVR-3000. Jeg kender den ikke, jeg så den bare på producentens hjemmeside og ifølge denne kan man både køre analog, digital og satelit med den...:

http://www.hauppauge.nu/pages/products/swe_1prod_data_HVR300 0.html



__________________
Med venlig hilsen
Michael Larsen
Min hjemmebio: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=18095&KW=ml arsen
Til top Vis Mlarsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mlarsen
 
Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 957
Sendt: 14 September 2006 kl. 08:15 | IP-adresse registreret  

Cardassio skrev:

Hej michaelJDK

Jeg vil anbefale dig at få digitalt TV, da dette også bliver standard i fremtiden. Nu har du jo TDC kabel TV så du skal nok have et Technotrend Budget C-1500 kort som egentlig er fuldstændig identisk med Hauppauge Nova kort som er en det dyere. Hauppauge køber sine kort fra Technotrend og sætter deres klistermærke på. Nedenstående link er til en tysk shop, da man ikke på nuværende tidspunkt kan få det i DK, men de sender direkte til døren

http://www.dvbshop.net/product_info.php/info/p16_Technotrend -Budget-C-1500-incl--Remote--W98-ME-2K-XP-MCE-.html

Ovenstående kræver jo selvfølgelig at du får DVB-C (cable) signalet fra TDC. Det er heller ikke noget problem, men koster typisk en 50´er om måneden. Jeg bor i Aalborg og kan modtage Stofas digitale spejl hvor alle kanaler sendes til dig både digitalt og analogt for 50 kr om mdr.

TDC har noget lignende

http://www.stofa.dk/showpage.php?shortcut=stofaxtradds&s earchword=digitalt+spejl link til Stofas digitale spejl.

Det vil jeg ikke anbefale

Hvis ikke manden ved mere om HTPC en det fremgår af de indlæg(med alt respekt) er digitalt tv på pc en for stor mundfuld for ham. Jeg har selv lavet mange MCE computere, og det er ikke barnemad.

Citér:

Ellers hvis du kun vil have analogt TV kan jeg anbefale Hauppauge PVR150 MCE som koster ca 500 kr. Det har jeg selv og det kører upåklageligt. (Indeholder dog kun en tuner, så man skal være på den kanal når man optager TV) Ellers er der som nævnt før PVR500MCE udgaven af Hauppauge som har 2 analoge tunere.




Denne løsning er der mere fornuft i. Vil man have bruge digital kan kan der således kobles settopboxe/selector boxe til tv-kortene via s-video eller andet. Det vil effektivt give næsten det samme resultat men med mindre bøvl.

Jeg kan helt ærligt ikke se fidusen i et digitalt Internt tv kort med betadrivere og alle mulige lappeløsninger.

Dit digitale TV signal er da bedre end det analoge bevares, men det ændrer ikke på at du får alskinds problemer med undertekster og samtidigt det faktum at det stadigvæk kun er i opløsningen 720*576 forvent ikke HD kvali.

En selectorbox eller stofaX der kobles til dit analoge tv-kort er den bedste løsning pt.







__________________
DK's bedste HTPC Forum

Til top Vis Patriarken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Patriarken Besøg Patriarken's Websted
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes