Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. maj 2024 | 13:23   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Balanceret rør-preamp (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 9
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1263
Sendt: 02 September 2006 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

Hej Jan

Må jeg foreslå EF804 som godt nok er en lille pentode til din riaa, røret er et low-noise, med en forstærkning på over 200 gange, måske du kunne anvende det som mc forstærker, jeg har ikke selv prøvet det, ej heller hørt det, bare et foreslag

Mvh

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin
 
Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1263
Sendt: 03 September 2006 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

 

Så fik jeg monteret trafoer til glød samt højspændning, gløden har kørt hele natten, så jeg var sikker på at der ikke var fejl i kredsløbet.

Jeg regner med at i løbet af ugen at tilslutte højspændningen, for ligge at tjekke om den går op i røg

Mvh

Torben

Lidt flere billeder af dyret, med tilhørende kabinet, som jeg påtænker at indbygge den i.

 

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3095
Sendt: 03 September 2006 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Solvin skrev:

Hej Jan

Må jeg foreslå EF804 som godt nok er en lille pentode til din riaa, røret er et low-noise, med en forstærkning på over 200 gange, måske du kunne anvende det som mc forstærker, jeg har ikke selv prøvet det, ej heller hørt det, bare et foreslag

Mvh

Jeg har fået fat i et sæt helt nye Philips E810F "SQ". Efter sigende skulle det være noget af et kult-rør specielt til brug for en MM indgang, så måske det skal bruges der.



__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1263
Sendt: 05 September 2006 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

 

 billed af riaa kurven simuleret, udfra mit diagram, som det ses holder kurven sig inden for 0,50 dB over det meste af området. faldet i bassen er bevidst - 5dB ved 20 Hz så ikke for mange plade buler slipper igennem.

Mvh

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin
 
MRC_Hans
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Juni 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 320
Sendt: 08 September 2006 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Nydelig konstruktion. Som allerede nævnt er fasesplitteren ikke en ideel løsning, da der er meget stor forskel på impedansen i de to udgange. En long-tail (differentialforstærker) er meget bedre i balance, eller du kan lave en to-trins fasevender (signalet fra det første rør spændigsdeles og fødes til et identisk trin). Princip diagram (her brugt til en push-pull udgang):

(herfra: http://www.hans-egebo.dk/Tutorial/amplifiers.htm )

Der er naturligvis ingen konstruktion der er 100% perfekt, men katode-anode splitteren er klart den ringeste. (Den er også den billigste, så hvis den er god nok, så.....)

...

Mht. kult er der jo også kult i at bruge trioder. Alt andet lige er en triode mere støjsvag end en pentode, men ved LF er forskellen marginal. Pentoder er langt mere liniære i deres grundfunktion end trioder, men en omkostningsmæssig svaghed er, at de stort set ikke findes som dobbeltrør. Derfor vil man, trods den større forstærkning, som oftest ende med et større antal rør, hvis man bruger pentoder.

Mvh Hans

Til top Vis MRC_Hans's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MRC_Hans
 
Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1263
Sendt: 08 September 2006 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

MRC_Hans skrev:

Nydelig konstruktion. Som allerede nævnt er fasesplitteren ikke en ideel løsning, da der er meget stor forskel på impedansen i de to udgange. En long-tail (differentialforstærker) er meget bedre i balance, eller du kan lave en to-trins fasevender (signalet fra det første rør spændigsdeles og fødes til et identisk trin). Princip diagram (her brugt til en push-pull udgang):

(herfra: http://www.hans-egebo.dk/Tutorial/amplifiers.htm )

Der er naturligvis ingen konstruktion der er 100% perfekt, men katode-anode splitteren er klart den ringeste. (Den er også den billigste, så hvis den er god nok, så.....)

...

Mht. kult er der jo også kult i at bruge trioder. Alt andet lige er en triode mere støjsvag end en pentode, men ved LF er forskellen marginal. Pentoder er langt mere liniære i deres grundfunktion end trioder, men en omkostningsmæssig svaghed er, at de stort set ikke findes som dobbeltrør. Derfor vil man, trods den større forstærkning, som oftest ende med et større antal rør, hvis man bruger pentoder.

Mvh Hans

Hej Hans

Jeg er bekendt med svagheden i den fasevender jeg benytter, long-tail fasespilteren, er heller ikke i balance, når den får et single-ended signal, det kan dog rettes ved at sætte en trimmer imellem de to anodemodstande, den fasesplitter jeg benytter kan også briges i balance ved at fifle lidt med anodemodstanden. Det er korrekt at de to halvdele ikke har samme udgangsimpedans, men det vigtigste er at de to signaler er omtrent lige store. men som jeg jeg har beskrevet, så skal  jeg holde et sted for at omkostningerne ikke bliver astronomiske, jeg ville også gerne have brugt rør-ensretning, sammen med et serie-regulatorrør, men igen, et sted skal jeg holde.

Ps. jeg er at finde ved Viborg's super træf, den 30 September, hvor jeg viser nogle af mine konstruktioner frem.

Mvh

Torben

 

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin
 
Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1263
Sendt: 08 September 2006 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

 

Jeg har sat alle sejl til, eller næsten da jeg lavede min 32 watt'er rør-slæde, den har 14 rør ialt, uden at være integreret, altså en ren effekt-forstærker.

 

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin
 
Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4128
Sendt: 08 September 2006 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

Fedest!

Mvh.
Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu
 
Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1263
Sendt: 08 September 2006 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:
Fedest!

Mvh.

Takker og bukker, men der har ikke været højspændning på endnu, såååå jeg er spændt på om den går op i røg, har dog tjekket op til flere gange om der skulle være fejl i det printudlæg jeg har lavet, har ikke fundet nogen, men man ved aldrig.

Mvh,

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin
 
Andreas KBH
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 469
Sendt: 08 September 2006 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

 tror den passer fint i mi stue

__________________
Venligst Andreas

Back home in a cold country...
Til top Vis Andreas KBH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andreas KBH
 
Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1263
Sendt: 08 September 2006 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Andreas KBH skrev:
 tror den passer fint i mi stue

Ham jeg har lavet den til, har trukket lidt i land, men vi må vente og se, ellers sætter jeg den til salg her på hifi4all. Det er ikke føste gang jeg er blevet brandt af, så i fremtiden vil jeg forlange det halve inden jeg begynder at bygge, da det ikke er spor sjovt at have alle de penge ude at svømme.  Skulle det gå sådan at jeg ikke kan komme af med den, bliver den hugget op, da delene kan bruges i andre sammenhæng.

Mvh,

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin
 
Andreas KBH
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 469
Sendt: 08 September 2006 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Har man bestilt noget så forpligter det til køb

Ellers må han jo bare overtales



__________________
Venligst Andreas

Back home in a cold country...
Til top Vis Andreas KBH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andreas KBH
 
Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1263
Sendt: 08 September 2006 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

Andreas KBH skrev:

Har man bestilt noget så forpligter det til køb

Ellers må han jo bare overtales

Det mener jeg også. Det startede da jeg havde en anden rør-forforstærker til salg på dba, vi kom i snak over mail, hvor han spurte om den var balanceret, hvilket den ikke var, jeg skrev at jeg kunne lave en balanceret udgave, hvis han ønskede det. Det var i orden, så jeg begyndte på konstruktionen, sendte billeder af diagramet, senere printudlæget, han kom med de ting han ville have tilføjet, bla. en sub udgang.

Da jeg havde næsten færdiggjort printet, havde han en del andre ting der kom i første række, en terrasse, plus et par ting mere. Han var stadig intereseret, dog skulle vi vente til sidst på året inden han havde penge. Nu må jeg vente og se om han vender tilbage.

Mvh,

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin
 
MRC_Hans
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Juni 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 320
Sendt: 11 September 2006 kl. 08:17 | IP-adresse registreret  

Det vil da være helt rimeligt at forlange et depositum, inden man går igang med den faktiske opbygning (dvs. begynder at bekoste komponenter). Diskussionen om konstruktionen må vel betragtes som en forhandlingsfase, hvor kunden har ret til at trække sig, hvis han ikke synes det ser ud som det han ønsker sig.

Hans

Til top Vis MRC_Hans's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MRC_Hans
 
Fiddoo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Juni 2005
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 838
Sendt: 11 September 2006 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

Er der nogen som helst mulighed for at du kunne lave sådan en med fjernbetjening ? Så kunne jeg nemlig godt være interesseret.

__________________
Mvh. Frank K.
Til top Vis Fiddoo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fiddoo
 
no-limit
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 826
Sendt: 11 September 2006 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

Fiddoo skrev:
Er der nogen som helst mulighed for at du kunne lave sådan en med fjernbetjening ? Så kunne jeg nemlig godt være interesseret.


Det er vel ikke så svært at tilføje et kredsløb til fjern betjening? eller hvad ved jeg.

Morten

Til top Vis no-limit's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af no-limit
 
Fiddoo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Juni 2005
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 838
Sendt: 11 September 2006 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

no-limit skrev:
Fiddoo skrev:
Er der nogen som helst mulighed for at du kunne lave sådan en med fjernbetjening ? Så kunne jeg nemlig godt være interesseret.


Det er vel ikke så svært at tilføje et kredsløb til fjern betjening? eller hvad ved jeg.

Morten



Nej, det ved du nok ikke


__________________
Mvh. Frank K.
Til top Vis Fiddoo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fiddoo
 
MRC_Hans
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Juni 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 320
Sendt: 11 September 2006 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

Fjernbetjening til en røropstilling? Nej, ved du nu hvad .

 

Hans

Til top Vis MRC_Hans's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MRC_Hans
 
Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1263
Sendt: 11 September 2006 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

MRC_Hans skrev:

Det vil da være helt rimeligt at forlange et depositum, inden man går igang med den faktiske opbygning (dvs. begynder at bekoste komponenter). Diskussionen om konstruktionen må vel betragtes som en forhandlingsfase, hvor kunden har ret til at trække sig, hvis han ikke synes det ser ud som det han ønsker sig.

Hans

Jeg vil også i fremtiden forlange et depositum inden jeg begynder at bygge, dog har jeg altid fundet det svært at forlange penge inden jeg har et færdigt produkt, at fremvise.

Mvh

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin
 
Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1263
Sendt: 11 September 2006 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

Fiddoo skrev:
Er der nogen som helst mulighed for at du kunne lave sådan en med fjernbetjening ? Så kunne jeg nemlig godt være interesseret.

Mener du at alt skal være fjernbetjent, indgange, volumen. Jeg har søgt med lys og lygte efter et 4 gangs motorstyret potentiometer på 100K, men har ikke kunnet finde et sådan. Jeg kan få et 10K, men så skal jeg bruge flere rør, da fasevenderen ikke kan belastes med 10Kohm, så skal der indføres en katodefølger mere.

Mvh

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin
 

<< Forrige Side af 9 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes