Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. april 2024 | 18:47   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Strømforbrug Plasma vs LCD (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Rotte
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 September 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 169
Sendt: 21 September 2006 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Hej!

Jeg har hørt flere steder  (bl.a. i dette forum) at Plasmaskærme generelt bruger mere strøm end LCD. Jeg fandt en interessant artikel på en tysk hjemmeside:

http://www.spiegel.de/netzwelt/technologie/0,1518,436024,00. html

Til dem der ikke er helt med på sproget, så er konklusionen, at plasma bruger mere strøm, hvis de kun skal vise meget lyse farver. Ved sort er de faktisk billegere i forbruget end LCD. Man kan derfor ikke generelt sige, at plasma-tv bruger mere strøm end LCD. Det afhænger af hvad man ser og med hvilken model. Generelt er forskellen i hvertfald ikke så stor som man ellers skulle tro.

Hvad siger i til det?

Til top Vis Rotte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rotte
 
Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 August 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1071
Sendt: 21 September 2006 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Det passer fint med hvad jeg har læst flere steder. For fuld power ville plasma TV bruge mere strøm end LCD og CRT TV, men i praksis er forskellen lille, hvis ikke endda til plasmas fordel.
Til top Vis Naiera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Naiera Besøg Naiera's Websted
 
Madman
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Juni 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 374
Sendt: 21 September 2006 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Det er ikke just nogle nyhed, det er lang tid siden det kom frem herinde.
Til top Vis Madman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Madman
 
hilfiger
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 Januar 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 26
Sendt: 21 September 2006 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

 

Plasma bruger langt mere strøm end lcd. Jeg ved ikke hvorfor alle plasma ejere her på hifi4all bliver ved med at skrive det kun er når hvidt vises at specifikationerne holder..Producenterne ville jo ikke skrive det, hvis det var helt forkert, og hver gang én skulle have lånt en elmåler har der mærkeligt nok ikke været nogen tilbagemelding.. Kender kun en som har et plasma og hans elregning sparker røv. Til gengæld kan I jo glæde Jer over det er langt bedre at se bold og alm analogt tv hos jer.

Til top Vis hilfiger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hilfiger
 
Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 August 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1071
Sendt: 21 September 2006 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

hilfiger skrev:
Plasma bruger langt mere strøm end lcd.


Ja, det er jo nemt bare at lukke den slags ud...
Til top Vis Naiera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Naiera Besøg Naiera's Websted
 
osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1053
Sendt: 21 September 2006 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

Hilfiger

Noget der virkeligt kan *****  er når jeg ser reklamer for spare på  strøm, det gør noget ved mig. Og det blev ikke spor bedre da Elselskaberne meldte ud, at Liberaliseringen af  markedet skam ikke ville give Lavere priser, men tværtom at disse stiger.

NRGI og alle de andre, jeg får knopper

Til top Vis osprey's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af osprey
 
lennon
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Marts 2005
Status: Offline
Indlæg: 1076
Sendt: 21 September 2006 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

osprey skrev:

Hilfiger

Noget der virkeligt kan *****  er når jeg ser reklamer for spare på  strøm, det gør noget ved mig. Og det blev ikke spor bedre da Elselskaberne meldte ud, at Liberaliseringen af  markedet skam ikke ville give Lavere priser, men tværtom at disse stiger.

NRGI og alle de andre, jeg får knopper

Øhhhh....??

Til top Vis lennon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lennon
 
larl
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Oktober 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 912
Sendt: 21 September 2006 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

hilfiger skrev:
Plasma bruger langt mere strøm end lcd.

Og så kigger du selvfølgelig lige i databladede for de seneste plasma og LCD modeller (i samme størrelse) ikke ?

Jeg tror du får en aha oplevelse - som ikke følger din nuværende overbevisning.

Og begynder man at måle strømforbruget vipperer den først over til plasma skærmenes fordel. For plasma er langt mindre strømslugende end LCD i normal drift. Forstået på den måde at hvis der står 200W i specifikationerne for hhv. plasma og LCD, så betyder de faktisk at plasma bruger ca. 150W i normal drift mens LCD bruger 200W. Årsagen er at plasmas strømforbrug varierer efter indholdet i billederne. Jo mere hvidt jo højere strømforbrug. Mens på LCD er strømforbruget konstant.

Et 42" LCD bruger sædvaneligvis mindst det samme i strøm som et 42" plasma (samme alder)

  /Lars



__________________
recordere.dk - AV Nyheder, Anmeldelser og Debat
Til top Vis larl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af larl Besøg larl's Websted
 
hilfiger
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 Januar 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 26
Sendt: 22 September 2006 kl. 07:22 | IP-adresse registreret  

 

Har netop set at sonys nye lcd 40 tommer modeller står til 180 watt og pioneers nye 42 til 291. Dog en forbedring i forholdet til tidligere, hvor den eksterne tuner på pioneeren også slugte lidt. Spørgsmålet er stadig hvorfor de skulle skrive mere end den bruger, ligesom målingen af kontrast og antal farver de kan gengive, ikke altid er lige troværdigt..

Til top Vis hilfiger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hilfiger
 
PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1374
Sendt: 22 September 2006 kl. 08:52 | IP-adresse registreret  

Hej.

Det har vel noget at gøre med at plasmas psu'er er specificeret til kunne spytte 291 watt ud (som panelet så bruger fuldtud ved helt hvid skærm) mens lcd's psu er opgivet til 180w og det bruger den hele tiden, uanset billede.

mvh. Per. 

Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2
 
Mesl26
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Februar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 27
Sendt: 22 September 2006 kl. 10:34 | IP-adresse registreret  

Hej

et lidt underligt spørgsmål, nu er der alt den snak hvor mange watt LCD/plasma bruger. Men hvis nu et plasma bruger 200 watt, hvad bliver det i kr og øre pr time ????

Til top Vis Mesl26's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mesl26
 
lennon
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Marts 2005
Status: Offline
Indlæg: 1076
Sendt: 22 September 2006 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

Find ud af hvad dit el-selskab tar for en kilowatt-time incl moms.Et plasma tv m et forbrug på 200w koster så en femtedel af det, i timen - Bingo !
Til top Vis lennon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lennon
 
kaso
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 August 2005
Status: Offline
Indlæg: 959
Sendt: 22 September 2006 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

PHN2 skrev:

Hej.

Det har vel noget at gøre med at plasmas psu'er er specificeret til kunne spytte 291 watt ud (som panelet så bruger fuldtud ved helt hvid skærm) mens lcd's psu er opgivet til 180w og det bruger den hele tiden, uanset billede.

mvh. Per. 

Tjah - jeg læste for nylig et sted jeg ikke længere kan huske, hvor var, at LCD faktisk bruger mest strøm ved sort  (omvendt af plasma) - hvis det holder stik, kan forbruget jo ikke være konstant (omend maks/min forskellen formentlig er markant mindre end ved plasma - altså at LCD er relativt tæt på det opgivne forbrug konstant, hvor plasma har det som "maks" - med større variation). 

Visse LCD-TV regulerer lyset efter lyset i rummet og efter lyset i den aktuelle scene ("dynamisk kontrast") - ihvertfald sidstnævnte indbefatter at regulere baggrundslyset - og dermed strømforbruget. Jeg vil dog bemærke, at jeg selv har slået sidstnævnte funktion fra, da jeg syntes at den generede mere end den gavnede.

Tilhængere af gyserfilm, der primært foregår i mørket bør derfor vælge plasma - tilgængere af skisport skal holde sig til LCD - hvis de går meget op i el-forbruget

Vi kan alle glæde os over, at det meste af "spildforbruget" går til varme og derfor kan fratrækkes vores varmeregning

Til top Vis kaso's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaso
 
lunddal
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Februar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 815
Sendt: 22 September 2006 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

hilfiger skrev:

Har netop set at sonys nye lcd 40 tommer modeller står til 180 watt og pioneers nye 42 til 291. Dog en forbedring i forholdet til tidligere, hvor
den eksterne tuner på pioneeren også slugte lidt. Spørgsmålet er stadig hvorfor de skulle skrive mere end den bruger, ligesom målingen af
kontrast og antal farver de kan gengive, ikke altid er lige troværdigt..



Man kan sige det på denne måde. Plasma virker ved at "tilsætte" strøm til den enkelte pixel, og når alle er på fuld styrke, bruger den
f.eks. de 291W, men lad os så lege at man kigger på et billede der er sort på halvdelen af skærmen og hvidt på den anden halvdel, vil
strømforbruget falde til ca. det halve (de sorte bruger stadigvæk en lille smule strøm, da de ikke slukker helt).

Et normalt tv-billede består sjældent af rent hvid, og en normal tv-indstilling har heller ikke sat kontrast til 100%, så i praksis bruger et
plasma langt mindre end det opgivede tal.

En LCD skærm består derimod af måske to lamper og foran dem er pixelkamre der kan lukke mere eller mindre lys gennem, så selv på
en sort skærm er lyset tændt, og det kan som nævnt endda tænkes at en helt sort skærm bruger mere strøm end en skærm med
billede på, da der sikkert skal bruges mere strøm på at få krystallerne til at lukke helt.
Til top Vis lunddal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lunddal
 
P. Holm
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 Februar 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 134
Sendt: 22 September 2006 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

hilfiger skrev:

 

Plasma bruger langt mere strøm end lcd. Jeg ved ikke hvorfor alle plasma ejere her på hifi4all bliver ved med at skrive det kun er når hvidt vises at specifikationerne holder..Producenterne ville jo ikke skrive det, hvis det var helt forkert, og hver gang én skulle have lånt en elmåler har der mærkeligt nok ikke været nogen tilbagemelding.. Kender kun en som har et plasma og hans elregning sparker røv. Til gengæld kan I jo glæde Jer over det er langt bedre at se bold og alm analogt tv hos jer.

Det passer så overhovedet ikke. Jeg har selv en samsung c7h 42" plasma, som er sat til at bruge 380 watt!!! Jeg har haft en strømmåler sat på tv'et alene, og over flere gange målte jeg det samlede forbrug over f.eks. en aften, og hver gang lå den mellem 180 og 190 watt! Det er faktisk mindre end tilsvarende størrelse LCD.

Så er du da blevet det klogere!

Til top Vis P. Holm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af P. Holm
 
larl
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Oktober 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 912
Sendt: 22 September 2006 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

hilfiger skrev:
Har netop set at sonys nye lcd 40 tommer modeller står til 180 watt og pioneers nye 42 til 291. Dog en forbedring i forholdet til tidligere, hvor den eksterne tuner på pioneeren også slugte lidt. Spørgsmålet er stadig hvorfor de skulle skrive mere end den bruger, ligesom målingen af kontrast og antal farver de kan gengive, ikke altid er lige troværdigt..

Angivelsen af forbrug på plasma er max. forbrug.

Eksempel, LG 42PX5 HD-plasma:  Specificeret til 270W

Måler man derimod på det PX5, så bruger det 85-270W afhængig af billedindhold. Meget lyse billeder - der fylder hele skærmen ud - giver det højeste forbrug.

Men forbruget står hele tiden og svinger op og ned. I snit ligger den omkring 205W

LCD er derimod næsten konstant. Den svinger en smule, det samme gælder en LCD projektor, men det er et meget lille udsving (måske 5%).

Hvorfor angiver man så max. effekt?  Tja, det gør man jo på mange ting ligefra varmeovne til kogeplader. Det er et spørgsmål om at man kan dimensionere forbruget i hjemmet (fordele det på el-grupperne).

  /Lars



__________________
recordere.dk - AV Nyheder, Anmeldelser og Debat
Til top Vis larl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af larl Besøg larl's Websted
 
tarup 13
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Oktober 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 1646
Sendt: 22 September 2006 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

larl skrev:

hilfiger skrev:
Har netop set at sonys nye lcd 40 tommer modeller står til 180 watt og pioneers nye 42 til 291. Dog en forbedring i forholdet til tidligere, hvor den eksterne tuner på pioneeren også slugte lidt. Spørgsmålet er stadig hvorfor de skulle skrive mere end den bruger, ligesom målingen af kontrast og antal farver de kan gengive, ikke altid er lige troværdigt..

Angivelsen af forbrug på plasma er max. forbrug.

Eksempel, LG 42PX5 HD-plasma:  Specificeret til 270W

Måler man derimod på det PX5, så bruger det 85-270W afhængig af billedindhold. Meget lyse billeder - der fylder hele skærmen ud - giver det højeste forbrug.

Men forbruger står hele tiden og svinger op og ned. I snit ligger den omkring 205W

LCD er derimod næsten konstant. Den svinger en smule, det samme gælder en LCD projektor, men det er et meget lille udsving (måske 5%).

Hvorfor angiver man så max. effekt?  Tja, det gør man jo på mange ting ligefra varmeovne til kogeplader. Det er et spørgsmål om at man kan dimensionere forbruget i hjemmet (fordele det på el-grupperne).

  /Lars

Fuldstændig korrekt

vh. Henrik



__________________
B&W 801, VPI Scout m. transfiguration phoenix PU,EAR riaa, Pass 150 int. amp. Ayre cd, VDH Clearwater dobbelt, yter signalkabeler, Samsung 50"plasma tv. AKG 271.
Til top Vis tarup 13's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tarup 13 Besøg tarup 13's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes