Forfatter |
|
RAZZER Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 803
|
Sendt: 01 Oktober 2006 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter at have læst en del rosende ord om vdh clearwater er jeg begyndt at ovejer om det er noget for mit anlæg. Mine hter jamo d830 (concert 8, har en neutral lyd men hælder dog lidt til det lyse) . Bruget pt tmc biwire som jeg føler lukker lidt for meget for lyden og gør den lidt indelukket. Derfor overvejer jeg derfor dobbeltræk løsningen med clearwater spørgsmålet om det vil klæde jamoerne? og om jeg skal køre dobbelt 3 eller 4 dobbelt prisen er jo stadig relativ lav så, hvis lyden forbedres med flere træk jo ikke noget problem. Jeg har allerede et sæt jumbere fra black magic , som jeg har tænkt mig at bruge til diskanten. Men kunne det være bedre at køre biwre med clearwateren? Men når der nu kæres dobbelt, 3 eller 4 dobbelt så bliver priserne jo snart de samme som dyrere vdh ht kabler så hvad kan betale sig.
Spørgsmålene bliver således:
- Vil lyden klæden anlægget
- Hvor mange antal dobbeltræk bør jeg køre med.
- Skal jeg køre single wire og bruge jumber eller biwire med clearwater
- Hvad med andre vdh kabler trade off ifht. clearwater
mvh Rasmus
|
Til top |
|
|
Japer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 Februar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 890
|
Sendt: 01 Oktober 2006 kl. 21:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har clearwater og bruger dem ikke. De var ikke gode på mit anlæg eller bare generelt for mine ører. Ved der er en masse herinde der kan li dem også derfor jeg tænkte jeg ville prøve dem. De er jo ikke så dyre. Men det lød skidt som sagt, nærmest ødelæggende for lyden vil jeg sige. Havde hørt de virkelig var stramme i bunden . Ku jeg ikke lige høre og må sige det er et generelt larmende og forvirrende kabel at sætte på sit anlæg. 03 herfra. Et fnidder kabel.
|
Til top |
|
|
RAZZER Forum Bruger

|
Sendt: 01 Oktober 2006 kl. 21:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK meget ærligt svar. godt at også høre nogle med en anden erfaring.
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
Sendt: 03 Oktober 2006 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
VdH Clearwater er i sig selv ikke noget at råbe op om!... en anelse til den lyse side unden den store opløsning og lidt grokornet, lettere rodet og ligeledes ikke særligt neuanceret, (i forhold til min referance der er Taralabs RSC. Master Gen2. dette er dog i en NOGET ANDEN prisklasse.)
I bunden gør det samme sig gældende.. ikke særligt meget styr over tingene, ikke den store neuancering eller kontrol, men det rækker subjektivt ganske dybt, men som sagt uden den store kontrol og styring.
Perspektivet er ganske rumligt men ikke så precist og skarptskåren og det roder lidt det hele.
Dynamikken opleves ganske god, der er god atack i kablet, men det er bare som om der ikke er styr over "udladningerne".
Lagt dobbelt, altså to stk. kabler pr. side, eller BIWIRE udgaven brugt som singlewire, ændre det sig ganske markant!
Der strammes godt op, bunden blivere fastere, (men mangler stadig neuancering og den sidste kontrol og overblik, i forhold til min reference på området der er dobbelt Taralabs RSC. Prime500 eller RSC. Prime1000 anvendt som singlewire kabel, ja endda selv som single "run" samt også her RSC. Master Gen2.)
Toppen bliver lidt mere neuanceret og knap så grokornet, og der kommer klart flere og tydligere detaljer og opløsning, perspektivet roder heller ikke så meget som før, dynamikken der er ganske fin ellers bliver endnu bedre og der kommer lidt mere styr på tingene..
Så til pengene (selv for et dobbel sæt eller biwire udgaven) er det faktisk et ganske godt kabel, der vil klæde udstyr der enten er ekstrem neutrale eller lidt til den mørke side (hvis der ikke er neutralitet eller det hælder lidt mod det lyse så er dette kabel IKKE det du skal vælge!)
Dog vil jeg mene at det høre sig til i mid fi. og til lidt bedre og dyre grej, er der klart bedre alternativer. (pris. og ydelse harmonere ganske fornuftigt i dette kabel, og den lave pris afspejler også hvor det bør anvendes, dog kan det lagt dobbelt, godt lige klare sig ok.. i mere seriøst hifi sammenhænge, men kun lige. og KUN HER SOM DOBBELT!! eller biwire kørt som single.)
Skal jeg være ærlig så udfra hvad du har af grej, og dets tonale karakter vil jeg tro at der er en chance for at du får for lys og tynd lyd fra det, men det er kun et kvalificeret gæt, måske vil det lige gå an..??
mvh. __________________ M.
|
Til top |
|
|
RAZZER Forum Bruger

|
Sendt: 03 Oktober 2006 kl. 12:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak miju , god og lang beskrivende forklaring, netop rsc master gen. 2 har jeg haft kig på på brugtmarkedet? kan det passe at nyprisen er 11000 for et sæt singlewire? jeg vil i tilfælde af køb af sådant et singlewire kombinere det med black magic jumberen som også er et kobber kabel. MHt center vil clearwateren i dobbelt ikke være optimal der? eller hvad vil du anbefale? mvh Rasmus
|
Til top |
|
|
RAZZER Forum Bruger

|
Sendt: 03 Oktober 2006 kl. 12:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til miju jeg har forresten set din kombination af prism 500 og master , men det kan har jeg ikke pengene nu, så nøjes med jumberen fra Black magic
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 03 Oktober 2006 kl. 15:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Biwire ER IKKE så pokkers vigtigt! medmindre man biamper. og jeg vil endda ikke engang tilråde det hvis der deles mellem diskant og mid+bas eller diskant+mid. og til bas OVER 200 Hz.
Du opnår ogtest meget bedre lyd ved at eks. anvende 2000 kr. på et singlewire kabel, end du får ved at bruge 1000 kr. pr. sæt. for to sæt. kabler til biwiring.
Biwiring kan give lidt i situationen hvor du allerede HAR et godt kabel du ikke vil skifte og så en dag får råd til et MAGENTIL! og SÅ biwire med dette, så er der så klart oftest lidt ekstra at hente der.
Biwiring er jo dog et must hvis man vil biampe, for at få en seperat anp. på bassen, og herved tage den byrde fra den amp der trækker toppen (diskant og mid. sammen) og dette er næsten altid en fordel og noget der giver mere kontrol og overskud mm.
IGEN dog vil jeg heller ikke anbefale at biwire og biampe mellem diskant og mellemtone!..
Dette da der altid er små forskelle på amps. i mellem (problemet med en amp og kanal forskelle her er stort nok!!.. ) men når man deler dem helt på med seperate strømforsyninger, netkabler, signalkabler osv. osv. er der bare for meget der KAN gå galt.. kun med de bedste amps. vil jeg tilråde dette, hvor tollerancerne er så små at det reelt ikke betyder noget.
Jeg mener dog altid at opleve bedst homogenitet i lyden ved diskant og mid. samlet i et kabel og fra EN amp.
Bassen under 200 Hz. er dog en lidt anden historie, her er det ikke så kritisk, øret er ikke nær så følsomt for fase tid og her af homogenitet som længere oppe, selv om det bestemt dog ikke er noget frikort til at gøre hvad man vil! for selvfølgelig kan vi høre hivis det slet ikke er optimalt selv her nede og længere ned også..
MEN! man slipper nemmere og for det meste fint fra at anvende biwire, og så gar lidt forskellige kabler i den dybere bas, samt måske endda forskellige amp's. jo dybere man deler jo mindre kritisk.
Det jeg gør er at anvende en billigere Taralabs model til bassen under 150 Hz. men dog stadig et RSC. kabel som det jeg anvender på toppen, altså samme fabrikat (Taralabs) og samme grund konstruktion/leder teknologi og her af meget beslægtet lyd og opførsel.
Her ved sikres bedst mulig samspil og homogenitet.
Taralabs RSC: Master Gen2 kabler har langt bedre opløsning og fin detaljering, perspektivske egensaber og micro dynamik mm. opefter fra nedre mellemtone og helevejen op efter, end det billigere RSC. Prime500
MEN! Prime500 har precis som Master også har god bund og fin dynamik samt fin neuancering nede under 150 - 200 Hz. forskellen er faktisk ikke til at høre! her og et master vil være overkill!...
PÅ denne måde går det helt fint at biwire og biampe på den måde.
Men det korte og det lange er... brug hellere alle dine penge på ET rigtig godt sæt singlewire kabel..
mvh.
__________________ M.
|
Til top |
|
|
Præsten Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2057
|
Sendt: 03 Oktober 2006 kl. 15:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Miju, har du erfaring med at lave "Clearwater-tricket" på Tara RSC-kabler? Jeg har RSC Prime 1000, altså biwire-udgaven, som jeg også bruger den som, men kun i højttaler-enden. Forstærkeren har kun et sæt terminaler (Holfi Power NB1). Mens jeg læste denne tråd kom jeg lige til at overveje, om ikke man skulle prøve at smide det hele på bassen, og så lave en jumper til diskanten? Altså ligesom alle gør med Clearwater. Det skal helt sikkert prøves derhjemme 
/Præsten __________________ 2A = 101010
DEQX-bruger/supporter
Undervands-Rugby
Præstens OB1
|
Til top |
|
|
RAZZER Forum Bruger

|
Sendt: 03 Oktober 2006 kl. 16:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok så du mener det er ok at bruge de jumber. Mht Master gen.2 så er den model jeg har set på annderledes end dit, det er mørkt lilla blåt med hvide ender hvad er forklaringen på det?
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 09:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har kun set dem se ud som mine.. (Reference, Master & Decade) de mørke er deres AIR serie...
Ved ikke om der er variationer i termineringen? eller om de har lavet mindre ændringer hend af vejen i forhold til de modeller jeg selv har stiftet bekendtskab med?
Du bør altid bruge jumperen så denne går fra top til bassen, altså kablet forbundet til top! (diskant & mid.)
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 09:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Præsten skrev:
Miju, har du erfaring med at lave "Clearwater-tricket" på Tara RSC-kabler? Jeg har RSC Prime 1000, altså biwire-udgaven, som jeg også bruger den som, men kun i højttaler-enden. Forstærkeren har kun et sæt terminaler (Holfi Power NB1). Mens jeg læste denne tråd kom jeg lige til at overveje, om ikke man skulle prøve at smide det hele på bassen, og så lave en jumper til diskanten? Altså ligesom alle gør med Clearwater. Det skal helt sikkert prøves derhjemme 
/Præsten
|
|
|
Jeg har lavet det med Prime500 som jeg køre på bassen... her giver det mere hul igennem, helt klart!.. men igen så tror jeg at du hvis dine højtalere er flerevejs og deler til bas (med diskant og mid. sammen) under 300 Hz. at du vil opnå bedre resulteter ved biwire!.. MEN! deles der over 300 hz. kan det være en ide at eksperimentere hvad der lyder bedst!...
Har du et mindre to vejs system, så drop biwiring og lav "Clear Water tricket" (køb så lidt Prime500 og strip det og brug disse ledere som jumpers.. eller nup lidt fra de kabler du har... )
|
Til top |
|
|
rockforlife Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 18 Juli 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2382
|
Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 10:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
I mine ører, er Clearwater langt bedre end den gæve Bornholmer antyder Det skal heller ikke køres i dobbel konfig. Men i trippel konfig. 2 til bassen, og 1 til top.
Jeg er ikke til de megalange indlæg som Hr. Kofoed, men vil sige kort og godt: Trippel Clearwater er i mine øre bedre end dobbel. Men. Prøv det selv. __________________ HYGGE HEJSA!
|
Til top |
|
|
Præsten Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2057
|
Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 10:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja, det er vel lidt en mellemting jeg har. Dali Helicon 400, som jo er "2½+½" vejs. Bassen deles ved 700 Hz, bas/mellemtonen ved 3kHz, diskanten/båndet ved 13kHz. Jeg har i hvert fald tænkt mig at forsøge med Clearwater tricket, lige så snart jeg har en aften til rådighed. Desværre er RSC Prime kablerne besværlige at afisolere, synes jeg.
/Præsten __________________ 2A = 101010
DEQX-bruger/supporter
Undervands-Rugby
Præstens OB1
|
Til top |
|
|
RAZZER Forum Bruger

|
Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 14:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Underligt!
Enten er de en ældre eller også en nyere version??...
Jeg har ikke set dem i den mørke "farve" før... de ligner mere de nye AIR... (men de er i mine øjne mere brune i det.)
Men uanset hvad så står der Master Gen2 fabriks termineringen på så er de helt sikkert KANON! kabler!!
Kan kun på det varmeste anbefale dem!.. der er bare SÅ! meget hul igennem!!.. og på en total fed måde!.. åbene, detaljerede og ganske analytiske og dynamiske, med super perspektiv, alt det uden på nogen måde at virke "tippende2 til en og anden side.. altså et fantastisk afbalanceret (neutralt) kabel der bare lukker max igennem.
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 14:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Præsten skrev:
Tja, det er vel lidt en mellemting jeg har. Dali Helicon 400, som jo er "2½+½" vejs. Bassen deles ved 700 Hz, bas/mellemtonen ved 3kHz, diskanten/båndet ved 13kHz. Jeg har i hvert fald tænkt mig at forsøge med Clearwater tricket, lige så snart jeg har en aften til rådighed. Desværre er RSC Prime kablerne besværlige at afisolere, synes jeg.
/Præsten
|
|
|
ved 700 Hz. vil jeg ikke anbefale biwiring! men et par jumpers (af samme kabel type som "hoved" kablerne) fra to til bund terminalerne og så single wiring til terminalerne der er til diskant & øvre mid.
Taralabs kablerne (især RSC. typerne = Prime500 - Prime1000 & Prime 1800) er en "bitch" at afisolere og arbejde med selv.. men det kan da gøres og kræver en del tålmodighed.. (Reference, Master og Decade Gen2 kablerne er praktisktaget UMULIGE! og er jo derfor fabriks terminerede, og den anbefaler jeg på ingen måde at "pille" ved!!)
Men prøv CW. tricket! trods besværet! du vil ikke fortryde!.. især i bassen kommer der "hug" i på den total fede måde!.. max. kontrol og neuancering og super dybde....
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 14:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
rockforlife skrev:
I mine ører, er Clearwater langt bedre end den gæve Bornholmer antyder Det skal heller ikke køres i dobbel konfig. Men i trippel konfig. 2 til bassen, og 1 til top.
Jeg er ikke til de megalange indlæg som Hr. Kofoed, men vil sige kort og godt: Trippel ClearWater er i mine øre bedre end dobbel. Men. Prøv det selv.
|
|
|
Må indrømme at jeg ikke har prøvet C.W. trippel konfiguration!..
Men jeg vil mene at bedst vil være dobbel til BÅDE! top og bas! hvis man absolut skal / vil biwire.
Men dobbel, fungere ganske fornuftigt som alm. singlewire og jeg mener bestemt ikke at de er dårlige!....
De er rigtig gode til prisen!. (og faktisk et stykke over)
Der er bare bedre efter min mening!.. (men igen så kommer det jo meget an på smag & behag samt hvad udstyr man har?) og de der er bedre er jo så også i en HELT anden pris klasse.
mvh.
__________________ M.
|
Til top |
|
|
RAZZER Forum Bruger

|
Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 15:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjovt nok med farven men begge kabler er gode som du selv siger bare navnet er det samme , hvor gammel er dit kabel da? mit valg bliver master gen.2 til hterne og så kan jeg prøve cW til center. Er der andreforslag til center? centeren kører biwire så jeg kan prøve at køre 3 dobbelt til bas og dobbelt til diskant.
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 18:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
RAZZER skrev:
Sjovt nok med farven men begge kabler er gode som du selv siger bare navnet er det samme , hvor gammel er dit kabel da? mit valg bliver master gen.2 til hterne og så kan jeg prøve cW til center. Er der andreforslag til center? centeren kører biwire så jeg kan prøve at køre 3 dobbelt til bas og dobbelt til diskant.
|
|
|
Har købt det brugt, men regner med efter hvad jeg kan se på medfølgende materiale, fra lige omkring hvor HFK. først fik dem.. 95 - 96...
Jeg kan huske at på det tidspunkt var de alle ens.
Reference Gen2 var dog lavet så begge leder halvdele lidt nede af kabler var samlet under samme kappe (som normalt set) men med samme udseende (farve mm.) som de andre på denne ydder kappe..
Master Gen2 & det største Decade Gen2 var så to delt (mono ledere) men alle med samme "kobberfarvede" udseende.
Senere blev også Reference kabler to delt som de to ande og kom til at hedde Reference Gen2 +
Om de to andere eller kun Master måske? så også undergik en opgredering og måske farvemæssig ændring skal jeg ikke kunne sige??? (jeg har i all fall ikke lagt mærke til det) jeg bemærkede kun at de nye AIR var kommet i en gyselig brun ydder kappe da de kom frem.. 
Og at de trods højre pris og nye teknikker mm. IKKE lød anderledes og eller især bedre!..
Master Gen2 er helt klart et ultra fedt kabel.. tæt fulgt at Reference Gen2+ (forskellen er bitte på disse) min bror har et, som jeg har skaffet ham, og jeg har derfor prøvet det og sammenlignet... forskellene er som sagt micro mellem master og Reference!..
Decade har jeg hørt og drømmer våde drømme om!... har dog ikke kunne finde det som højtaler kabel endnu..
MEN! har dog scoret et par sæt som balanceret interconects ( hvad der faktisk er endnu svære at finde, altså konfigureret med XLR) et på 1m. og et på 0.6m.
Det er bare et super KONGE!! kabel!.. bedre har jeg sgu aldrig hørt! ( det sku da lige være The One, men her er forskellen dog faktisk til at overhøre!..)
Håber en dag at slå mine "klør" i et Decade Gen2 højtalerkabel!! (så pensioneres mine dobbel Prime500 til fordel for master Gen2 på bassen) HER! er der faktisk i modsætning til mellem reference Gen2+ og Master Gen2 en MARKANT forskel! ikke voldsom! men markant alligeve! og noget nemmere og tydligere at høre end mellem Ref. og Master..
DOG! er de forskelle kun er ganske bitte på mit grej, man skal op i endnu tungere og bedre grej end det jeg har, for at virklig nyde godt af det!.. MEN! jeg vil det alligevel!!!!!! he he..
Og så jeg kan sige SÅDAN! ormegården er nu optimeret 100% (også ud over mit udstyrs ydelse! det er IKKE! kablerne der er noget at hente hos!)
mvh.
__________________ M.
|
Til top |
|
|
Raskolnikov Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 4606
|
Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 18:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er også rigtig godt tilfreds med Clearwater. Det er i mine ører et meget neutralt kabel i dobbel konf.
__________________ Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
|
Til top |
|
|