Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 12:18   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Tandberg setup (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 273
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
X-ray
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Marts 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 554
Sendt: 30 Oktober 2014 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Tante Berg skrev:
....når min søde assistent vender tilbage...

Du smører godt på... - søde...

Hilsen X-ray.

__________________
Tandberg TA-300M, TR-200, TR-1000, TR-1040P, TR-1055, TR-2075, TD-165, HifiSystem15 og 17.
Sansui AU999, Marantz 2252B, Luxman R1500, Beolab/master 5000, Tungsram-3F T3535, Dynaco A25X, TD124MKII.
Til top Vis X-ray's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af X-ray
 
Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2247
Sendt: 15 November 2014 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

X-ray:



Jeg har erhvervet mig et Tandberg-effekttrin, en TPA 3003 A. Jeg havde ikke før set en TPA 3003 i sort(de var sølvfarvede, de første apparater i 3000-serien), og jeg anede heller ikke at TPA 3003 fandtes med et 'A' i modelbetegnelsen. Men de findes altså Jeg har købt det i USA, og det er et ualmindeligt flot apparat. Ekstremt velholdt og endda med palisander sider

Ovenstående billede, og de to nedenstående billeder er fra auktionen på eBay:

 

Tandberg TPA 3003 A skulle vise sig at være endnu flottere i virkeligheden Det var næsten med rystende hænder at jeg begyndte udpakningen...





Det var ikke pakket særligt forsvarligt, men miraklet ville at TPA 3003 A arriverede ganske uskadt. Det var mere held end forstand. Ellers var der intet at klage over. Leveringstiden var 9 dage fra nær Chicago til Storkøbenhavn Jeg er meget imponeret over standen af dette apparat.

Der er endda den originale manual med På bagsiden af manualen står der 'Printed in Norway 1981'. Tandberg TPA 3003 (i sølvfarve) kom i 1979. Jeg gætter på at de sorte udgaver blev introduceret i USA først. Og jeg antager at min egen TPA 3003 A er en af de allersidste inden afløseren TPA 3006 A, som kom i 1984, begge effekttrin på 150 Watt i 8 Ohm

Tjek i øvrigt hvilket sæt højttalere som er afbilledet i manualen på nr 2 billede:





Det er selvfølgelig ikke uden sværdslag at få sådan et apparat integreret i mit lille Tandberg setup Først og fremmest har effekttrinnet kun udgange til et sæt højttalere. Tandberg TR2075 har tre Jeg har jo i efterhånden en del år haft TR2075 til at spille i hhv stue, soveværelse og køkken. På den måde har TR2075 været (og er) hjertet her i huset


Jeg har været tvunget til at finde min Tandberg TR2045 frem fra gemmerne og koble mine orange Fasett'er i køkkenet til TR2045. Jeg kan ikke undvære radio i køkkenet. Det betyder ikke noget at jeg ikke har lyd i soveværelset. Jeg kunne godt sætte Fasett'erne i soveværelset til TR2045, men jeg bruger det ikke. Men køkkenet skal have radio
Og så får jeg også motioneret min Tandberg TR2045. Den har jeg ofte tænkt på at sælge, men det er aldrig blevet til noget. Og nu er det jo fantastisk at have den



Tandberg TR2045 har stået stille i flere år, og apparatet skulle lige løbes i gang. Det spillede ikke i højre kanal til at starte med... Men efter ca 10 minutter, så spillede apparatet som det skulle og jeg har fuld lyd derude nu Et meget godt eksempel på at apparaterne 'dør' ved ikke at blive brugt  

Tandberg TPA 3003 A gør jo ikke meget væsen af sig. Der er en power-knap og en rød diode, og det var det. Ganske diskret sort kasse med 150 bundsolide Watt Man skal helt tæt på for at kunne nyde de små detaljer: 

Ovre fra sofaen er det til gengæld detaljer i lyden som er det interessante Det er en ganske anden lyd, end den jeg er vant til fra Tandberg TR2075. Det er jo det 'nye' lydideal som faktisk startede allerede i 1977 for Tandberg's vedkommende, med TR2075 MkII og året efter, i 1978, kom TR2080.
Jeg har overhovedet ikke været utilfreds med lyden fra mit setup. Jeg synes at Tandberg TR2075 spillede rigtigt godt med mine TML 3005. Men jeg har længe været nysgerrig omkring Tandberg TPA 3003, som er samtidig med TML 3005. Dét synes jeg var både spændende og relevant. Derfor begyndte jeg at lede efter en TPA 3003.
Jeg havde været fuldt ud tilfreds med en TPA 3003 i sølvfarve. Men da denne TPA 3003 A i sort med palisander-sider dukkede op, så synes jeg at det skulle være netop den, da den er så forholdsvis speciel  

Og jeg er ikke blevet skuffet Først og fremmest er der ingen unoder med apparatet. Det spiller bare Det bliver heller ikke varmt, bare håndlunkent. Og så lyder det altså fantastisk på mine TML 3005. Jeg hører ting og sager i musikken som jeg ikke har hørt før. I hvert fald ikke nær så tydeligt som nu. Og det er ikke bare 'mere diskant'. Det er over hele spektret. TPA 3003 A har et solidt greb om sagerne Og det er hvad enten jeg spiller højt eller lavt. Der er godt nok synergi mellem TPA 3003 A og TML 3005
Det er selvfølgelig 'overkill' at have 150 Watt i min 20 kvadratmeter stue, men pyt med det. Det spiller med et stort overskud og lyden passer altså perfekt til TML 3005. 

Min søde assistent var forbi dagen før jeg modtog min Tandberg TPA 3003 A, medbringende to sikringer. En der skulle i apparatet og en ekstra, just in case Tak, X-ray, det var rettidig omhu Apparatet har jo levet med 110 Volt over there. Så der skulle skiftes denne sikring og så skal man lige sætte 'skyderen' til 230 Volt. Jeg har også været nødt til at klippe det amerikanske stik af netledningen og sætte et dansk stik på

Jeg spillede et par lp'er i går aftes, og jeg må sige at det har aldrig lydt bedre. Der er kommet helt 'nyt' liv i mine lp'er med denne forstærker. Det er jo egentligt tankevækkende, for det er stadig TR2075 der agerer for-forstærker. Hvad det end er der gør det, så er det noget af en aha-oplevelse  

Tandberg TPA 3003 A har ikke været specielt billig. Det skyldes især told/moms og forsendelse. Men det vidste jeg jo på forhånd. Det korte af det lange er at jeg er meget tilfreds med mit nye Tandberg-produkt Og som Seansmiller så rigtigt sagde det for nyligt, så er Tandberg jo det kloge valg. Det er svært at argumentere imod

Rigtig go' Tandberg-weekend

__________________
'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
Til top Vis Tante Berg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tante Berg
 
tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1431
Sendt: 15 November 2014 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

Alt for fedt et apparat!! Tillykke med det 

Jeg tror gerne at den har mere greb om 3005'erne, og det glæder jeg mig til at høre 

Fedt at du har manualen, og man deri kan se at de er beregnet til at spille sammen - den må være det helt rigtige valg, og så et mint eksemplar, i sjælden sort

Der er jo nærmest ikke et øje tørt


Til top Vis tunghør's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tunghør
 
seansmiller
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 511
Sendt: 15 November 2014 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

Endnu engang tillykke med købet Tante  Og du får et par stykker af de her med på vejen for det kloge valg:    Hahahahahahaha

Fedt at den bare spiller! Og prangede ser det jo ud med hele tre power apparater i dit beskedne stue stetup!

Godt at du har fået minimeret den fysiske musiksamling for at skabe nødvendig plads til apparater samt de undselige højttalere. Hahahahahahaha

Jeg glæder mig til at høre "den lille nye"


__________________
En Tandberg gi'r sig aldrig ud for mere end den er
Til top Vis seansmiller's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af seansmiller
 
Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2247
Sendt: 24 December 2014 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Tunghør: Mange tak. Du har ret, der er ikke et øje tørt. Det var et godt køb med den TPA 3003 A

Seansmiller: Jeg takker mange gange. Ja, det var ikke meningen at jeg skulle have andet end TPA 3003 A ind i setup'et som 'ekstra-udstyr' Men omstændigheder har tvunget mig til at finde min TR2045 frem, da der som bekendt skal være lyd i køkkenet også  

Tandberg TR2045 står nederst i setup'et. Det er ikke helt optimalt, da den sender varmen op i TPA 3003 A. Der er lidt lunt på toppen af effekttrinnet efter nogle timers brug. Men det går indtil videre. Optimalt skal TPA 3003 A have sin egen hylde, og det kommer også henad vejen Når jeg sidder og hører musik i stuen, så slukker jeg for TR2045.

Nu har jeg haft Tandberg TPA 3003 A i knap halvanden måned og der er absolut ingen unoder eller ubehagelige overraskelser. Den spiller bare totalt fedt. Jeg skal afholde mig fra at beskrive lyden yderligere, da det som regel ikke giver nogen mening at beskrive lydoplevelser med ord. Men lyden giver mig gåsehud og der er en del 'wow' og 'aha...' når jeg sidder og lytter Og så får jeg gerne blod på tanden og vil høre mere musik. 

Jeg får også lyst til at 'grave' efter mere og for mig ny musik på nettet. For det meste, så er musikken langt fra ny, nærmest tvært imod Men jeg nyder det i fulde drag og jeg får udviddet min musikalske horisont hele tiden
Der er med andre ord ikke en finger at sætte på grejet i stuen. Det spiller så englene synger og gåsehuden er udtalt



Der er til gengæld lidt issues med Tandberg TR2045. Dog ikke noget som jeg ikke kan leve med. Når jeg tænder den om morgenen, så går der ca 20-30 sekunder før der er lyd i den første kanal(venstre). Og så går der yderligere i omegnen af to minutter før højre kanal vågner op til dåd. Jeg antager at det er et par trætte elektrolytter. Og her tænker jeg på de to store elektrolytter derinde. Jeg lever fint med det, da apparatet spiller fint når først der er liv i det Der skal da kigges til det ved lejlighed, men det er ikke en hastesag.



Jeg har stadig mine orange Tandberg Fasett'er ude i køkkenet og dem er jeg meget glad for De spiller altså stadivæk meget overbevisende, og de passer rigtigt godt til Tandberg TR2045. Fasett'erne har jeg haft i mange år efterhånden og dem er jeg stadig meget glad for



Nu er det blevet den 24 december og dermed juleaften. Jeg kan ikke selv holde julemusik ud. Der er dog en enkelt undtagelse, og det er Chris Rea og hans Driving home for Christmas Det er et gedigent julenummer uden at det bliver for meget

Et stemningsbillede fra Oslo i julen 1933:



Glædelig Tandberg-jul derude



__________________
'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
Til top Vis Tante Berg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tante Berg
 
Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2247
Sendt: 11 Januar 2015 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

Bedst som alt ånder fred og idyl i mit lille Tandberg setup, så sker der selvfølgelig noget. Jeg bruger jo min båndoptager i perioder. Min gode gamle Tandberg TCD300 fra 1972, som jeg har købt af første ejer for efterhånden en del år siden.



I går aftes ville jeg igen optage noget musik fra nettet som jeg ikke kunne få lov til at downloade. Der er båndoptageren jo fantastisk at have i setup'et Så indspiller jeg hvad jeg vil have og efterfølgende afspiller jeg det ind i min pc. Tit og ofte er lyden bare bedre når den har været en tur igennem systemet her, ikke mindst fordi jeg lige kan skrue op eller ned for bas, mellemtone og diskant inden jeg smider det ind på min pc Og det er ikke kun mig der siger det

Men hver gang jeg satte båndoptageren i gang, så stoppede den straks igen. Øv. Men jeg var godt klar over hvad problemet var. Enten var remmen knækket eller også var den bare røget af.
Her i formiddag skilte jeg så båndoptageren ad. Og ganske rigtigt, remmen var røget af. Den er jo nok lidt slap, her 43 år senere. Den har aldrig fået skiftet rem. Det er ikke utænkeligt at jeg køber et nyt sæt remme(der er også en mindre rem til tælleren).



Jeg skiller ikke båndoptageren alt for meget. Jeg har efterhånden 'tawet' på at føre remmene op og under forhindringerne derinde, selvom det er nogle år siden at jeg sidst har haft fingrene i en båndoptager
Remmen så godt nok noget støvet og tør ud. Så den blev lagt i bad i form af en sjat vindues-rens:



Der har den så ligget i nogle timer eller tre. Jeg rensede selvfølgelig akslen som den løber på, også med en vatpind med vindues-rens på. Vatpinden blev kulsort. Jeg blev ved til der ikke vare mere sort på vatpinden. Og jeg tørrede efter med en frisk og tør vatpind Endelig ikke sjaske med noget derinde

Selve 'ankeret' fik lidt nav-fedt i de tre slidser hvor kuglerne ligger:



Kønt er det ikke, men det betyder ikke noget, da man ikke kan se det Jeg rensede også de to tone-hoveder derinde med acetone på en vatpind. Og de to capstan'er og trykruller. Også med acetone. Jeg ved godt at der i manualen over Tandberg TCD300 står at Tandberg anbefaler rense benzin, men det kan huset ikke byde på. Igen med kulsort vatpind til følge. Men nu er det gjort Lige et billede af akslen, som er den lille runde messingaksel oven på propellen, lige under fjederen:



Og så samlede jeg det hele igen. Her er et billede af begge remme korrekt monteret:




Lækker sag!

Og remmen bliver altså siddende hvor den skal Men jeg må hellere få strammet lidt op derinde. Altså se at få købt nye remme
Jeg har hængt båndoptageren op igen og så skulle man tro at jeg var færdig. Men næh nej. Lige nu er der ikke lys i det venstre VU-meter. Så jeg skiller den ad igen (ikke helt så omfattende som før)... Jeg tror at jeg er kommet til at skubbe lampen bagud og dermed ud af den lille gummibøsning som den sidder i. Jeg tvivler på at lampen er gået. De er ualmindeligt langlivede og sejlivede, de små lamper

Her på falderebet skal I ikke snydes for et oversigtsbillede:



Nå, jeg må ha' båndoptagen ned igen og lige rette den lille misere

Rigtig go' Tandberg-søndag

__________________
'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
Til top Vis Tante Berg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tante Berg
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 11 Januar 2015 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

Tonehoveder renser man ikke i acetone, men Isopropyl alcohol eller Isopropanol. Remmene renser man fint uden sprit eller andre flygtige væsker, men almindelig god håndsæbe, hvor man blot nulre remmen mellem fingrene og så skyller efter med rent vand.  

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2247
Sendt: 12 Januar 2015 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

allanowich: Ja, jeg ved det godt. Det havde jeg i huset for længe siden. Men så gik der mange år hvor jeg ikke havde båndoptager og så var det ikke aktuelt mere. Tak for tippet med håndsæben Det har jeg nu noteret mig. For gummiremme bliver tørre henad vejen.
Her er et udklip fra manualen fra 1972. Og der står godt nok højt og tydeligt at acetone ikke må bruges...jeg gør det aldrig mere, og jeg håber at hovederne overlever:



Jeg er altså ret vild med denne båndoptager:






__________________
'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
Til top Vis Tante Berg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tante Berg
 
Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2247
Sendt: 28 Februar 2015 kl. 09:41 | IP-adresse registreret  

Jeg har i al beskedenhed fået et par gode ideer, når jeg selv skal sige det Jeg har jo haft to recievere i stuen for at bevare lyden i køkkenet, da der kun er terminaler til et enkelt sæt højttalere på Tandberg TPA3003 (150 Watt effekt-trin). Det er ret voldsomt med alle disse apparater, og det hører med til historien at min TR2045 (den 'lille' reciever) liiiige skal varme op (efterhånden varer det 6-8 minutter), før den spiller. Det har selvfølgelig været kilde til irritation, især om morgenen.

Oveni var det meget besværligt at optage fra analoge medier over på min pc. For hovedtelefon-udgangen på Tandberg TR2075 er 'død', når TR2075 udelukkende bruges som forforstærker... Dette lille problem har jeg løst ved at hægte mine sorte Fasett'er på TR2075, og bruge dem når jeg optager til pc. Så fjerner jeg kablet til TPA3003 og sætter bøjlerne i igen, i TR2075. Så spiller Fasett'erne i stuen. Og så slog det mig at Fasett'erne i køkkenet også skulle hægtes på TR2075. På den måde kunne jeg 'afskaffe' TR2045 igen

Et kig ned til ormegården:



Og kablet der går ned til Tandberg TPA3003:



Det bliver ikke mere fleksibelt end denne løsning, og jeg er meget tilfreds Skal jeg nyde musik i ro og mag, så er det på det store stue-setup, med Tandberg TML3005
Når jeg bare skal høre radio, og det er som regel radio24syv så foregår det på Tandberg TR2075 og to sæt Fasett'er, et i stuen og et sæt i køkkenet. Finten er at jeg sætter bøjlerne i TR2075, inden jeg går i seng. For så er der radio om morgenen

Det ser således ud i stuen nu:




Det spiller forrygende godt. Og på TML3005 bliver det ikke bedre, i hvert fald ikke her i huset Jeg kan stadig imponeres over hvor godt Tandberg TML3005 lyder

Og et billede af venstre side af setup'et :




Min Tandberg TR2045 skal uden tvivl have nye elektrolytter. Det skal jeg snarest have kigget til Og så må jeg hellere få købt en ny og frisk rem til min Tandberg TCD300. Den smider remmen jævnligt nu og det går ikke. Men alligevel er det imponerende at problemet først begynder nu, her 43 år efter at den blev produceret

Alt ånder fred og idyl igen

Rigtig go' Tandberg-lørdag

__________________
'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
Til top Vis Tante Berg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tante Berg
 
bl@bazic.dk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Maj 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 76
Sendt: 30 August 2015 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

Hej!
Nu ved jeg godt at tråden hedder Tandberg Setup. Men har da også set at der diskuteres teknik. Derfor denne kopi af artikel jeg stødte på i
min søgen på stabistor problem i TP41/43
Den er godt nok på engelsk-God læselyst

Tandberg Huldra Radioes


Huldra 9 in DX News, no. 5, 1969, DX-listeners club.

Tandberg is probably the most well known of all Norwegian radio producers. Although the original Tandberg company was dissolved in 1978,
the Tandberg name lives on in several companies.

Tandberg's Huldra series was the top of the line radio and came in twelve or thirteen different versions over about fifty years:
1.     Huldra 1A and 1B 1934-1936. The first superheterodyne Tandberg receiver, dual conversion with intermediate frequencies 2 MHz and
137 kHz. Push-pull output amplifier.
2.     Huldra 2, 1938-1940. First Huldra with a magic eye, variable selectivity,negative feedback in audio power amplifier, and standard 455
kHz IF. The first Huldra with coverage of 1.6-3.3 MHz (‘The trawler band'). Push-pull output amplifier.
3.     Huldra 3, 1941-1947. First Huldra with 3 shortwave bands. Class A output amplifier.
4.     Huldra 4, 1950-1954. The only Huldra with 8 bandspread shortwave bands, catacomb band switching, thick film silver ceramic coils in
the oscillator circuits, traps for improved mirror image rejection and a noise blanker. The first Huldra with intercom function. Push-pull output
amplifier.
5.     Huldra 5, 1956-1958. The first Huldra with FM band. Push-pull output amplifier.
6.     Huldra 6, 1961-1962. The first Huldra with a stereo amplifier. Class A output amplifiers.
7.     Huldra 7, 1963-1965. The only Huldra with ... nothing new - identical to Huldra 6, except for a minor change in the audio output
amplifiers (ECL86 replaced with ECC83 + EL84). Class A output amplifiers.
8.     Huldra 8, 1965-1968. The first Huldra with transistors (in audio amplifiers), the first with continuously variable tone controls and even a
tone control defeat button. Also the first with coverage of full international FM band (up to 108 MHz), and Automatic Frequency Control (AFC)
in the FM-tuner. The last Huldra with a magic eye, and the last one with intercom. Huldra 8 is the last one with banana jacks for audio input
and also the first one with 5-pin DIN plugs for audio input, and with DIN loudspeaker plugs.
9.     Huldra 9, 1968-1971. The first Huldra with FM presets (varicap tuning ), first one with a built-in ferrite antenna for long and medium
wave bands, first Huldra with FM tuning knob as bandspread tuning on shortwave, and also the first with an (optional) stereo decoder. This is
the first Huldra of the age of Hi-Fi as it is the first one with an output power specification. The last Huldra with tubes (in AM receiver and
FM/AM IF amplifier), with variable IF selectivity (DX/local button), and with coverage of ‘the trawler band'.
10.     Huldra 10, 1974. The first Huldra with only silicon transistors, separate IF amplifiers for AM and FM and the first one with stereo
decoder as standard.
11.     Huldra 11, 1976-1978. The first Huldra which has eliminated the loudspeaker coupling capacitors, the first with relay switching for
delayed loudspeaker outputs, and with ceramic filters in FM IF amplifier. The first one with a LED that replace the incandescent light in the
stereo indicator.
12.     Huldra 12, 1978-1983. The only Huldra with ceramic filters in AM IF amplifier, with a silent switch (muting when changing inputs), and
the only Huldra where all band-switching in AM-tuner is done with diodes. Huldra 12 has an audio amplifier which is almost identical to the
one in Huldra 11, except for some small changes to minimizetransient intermodulations distortion and finally the tiny DIN loudspeaker
terminals have been replaced with more solid loudspeaker terminals
To be determined:
•     English lettering: Huldra 9 comes in both a Norwegian and an English version (Thanks for info from K. Marshall, England). My Huldra 10
is in English only.
•     Huldra 6 has printed circuit boards, Huldra 4 does not, when did Tandberg start using PCBs?
The Tandberg radios follow the general history of radio with some time delay. What are features that did not make it to the Huldras? They
never had a digital readout or phase-locked loop frequency control in the receiver, neither did they have a synchronous AM detector. They
were also too early for things like support for RDS (Radio Data System).

Problems with Tandberg equipment
The main problems with Tandberg equipment from the 60’s and 70’s, are, in my experience:
•     Dial lights do not work.
•     AM variable capacitor is stuck due to stiffened grease in the main shaft of the variable capacitor. Can be undone by heating or
dismantling. Often the dial cord is also broken, as someone may have tried to move the stuck capacitor with the tuning knob and used a little
bit too much force.
•     Power supply filter capacitor or output capacitors stop working.
•     One or more output transistors burned out (can be due to leaky output capacitors). Be sure to measure and replace driver transistors
and diodes also, otherwise a new pair of output transistors will not last long
•     Field strength indicator and/or center tuning indicator instruments are broken. The glue dissolves with time and the connection to the
moving coil is broken. Can sometimes be repaired with some luck and if you are accurate and patient.
•     Selenium rectifier does not work. Can be replaced with silicon rectifiers.

•     Stabistor (stabilyt) in portable radio TP41 no longer works (see image to the right). It stabilizes the voltage to 1.5 Volts and can be
replaced by to silicon diodes and one germanium diode in series (2 x 1N4148 + AA119) in parallel with 220 uF as in the successor TP43.
•     Mechanical contacts, in switches or between boards, have become unreliable.
•     Transistors in plastic housing that stop working, or which become noisy




__________________
Børge
Til top Vis bl@bazic.dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bl@bazic.dk
 
Bartesam
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 September 2007
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Indlæg: 62
Sendt: 15 September 2015 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Endelig tilbake fra service for noen måneder siden. Spilt en del på den i sommer. Vært helt fra hverandre, alle komponenter loddet ut, målt, skiftet ut dårlige, loddet inn igjen og justert. Flott sak :)



__________________
Mvh Tom
Til top Vis Bartesam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bartesam
 
Bartesam
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 September 2007
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Indlæg: 62
Sendt: 15 September 2015 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Spilt mye på dette et par helger nå



__________________
Mvh Tom
Til top Vis Bartesam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bartesam
 
Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2247
Sendt: 03 Oktober 2015 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

Bartesam: Det er stærke sager, som du flasher. Det er jo toppen af poppen, og lidt til. Jeg har stadig til gode at høre hhv. TPA3016 A og TCD3004 A. Flotte apparater, som uden tvivl lyder bragende godt

Jeg har til gengæld fået hørt et sæt Tandberg TL2520 henover sommeren, da jeg havde sådan et sæt til reparation. Det er det sædvanlige problem som TL2520 og TL3520 har, nemlig mørnede ophæng på bassen. Faktisk drejede det sig i udgangspunktet om hele 4 bas-enheder. Jeg startede med enhederne som blev leveret løst, ved siden af højttalerne.

 



På billedet kan man se det originale ophæng kontra det nye ophæng som jeg satte på. På den første enhed var ophænget i stykker hele vejen rundt, og jeg tror at den både har ligget og stået. Måske mest ligget. Den var meget svær at centrere. Jeg var nødt til at løfte ophænget af igen(efter at limen var helt tør) på chassiset på ca halvdelen, og lime igen, for at få enheden til at fungere. Det lykkedes og der var ikke et øje tørt. Vulsten blev trukket lidt 'fladere' af denne operation, men pyt. Enheden spiller og den lyder godt. Senere kan ejeren lave det om, hvis han synes. Men det tror jeg ikke at han gør. Og der er frontstoffer på. Det ses kun hvis man ved det.



Jeg blev noget overrasket da jeg tog fronstofferne af dette sæt TL2520. For basserne fejlede ingenting. De havde endda gummiophæng. Men jeg skiftede alligevel til de to basser som jeg havde fikset. Og så blev jeg for alvor overrasket. For det var to 4 Ohm's enheder der sad i. De to som jeg havde repareret er 8 Ohm's enheder og det er dem som TL2520 er født med. Magneten så også ganske anderledes ud, som det kan ses på billedet.



Jeg var meget spændt på at høre hvordan Tandberg TL2520 lyder. Om det måske var et fornuftigt alternativ, eventuelt til soveværelset. Det første der slog mig var at der manglede diskant i venstre side. Uhauha...hvis diskanten var brændt af, så ville det være en vaskeægte tragedie. Jeg skilte højttaleren ad igen, og heldet var med mig og ikke mindst ejeren af TL2520. Det var en dårlig lodning, som hurtigt blev klaret.





Jeg kunne nu nyde disse højttalere til fulde, koblet til min lidt for lækre Tandberg TR2075 En god kombination. Jeg var dog 'advaret' fra ejeren af TL2520, at TL2520 ikke kunne noget som Tandberg TL3520 ikke kan bedre. Og det er jeg meget enig i. Tandberg TL2520 spiller forrygende, isoleret set. Ingen tvivl om det. Men de kan ikke vippe TL3520 af pinden. TL2520 har en 8" bas, mod TL3520's 10" bas. Der er bare mere af det hele i mine TL3520'er. Men en lækker og vellydende lille højttaler, sådan en Tandberg TL2520.

Her i huset er der ellers ikke sket noget nyt med hensyn til mit lille Tandberg setup. Jeg spiller stadig på Tandberg TR2075 som bare ER hjertet i mit hjem. Fasett'er er koblet på i både køkkenregionerne og i stadsestuen. Jeg har ikke sat højttalere til i soveværelset i erkendelse af at jeg ikke ligger derinde og hører musik. Der sover jeg bare.
I stuen har jeg lidt ekstra udstyr, i form af et Tandberg TPA3003 A effekttrin på 150 Watt. TR2075 agerer forforstærker når jeg rigtigt skal nyde den gode lyd. Højttalerne der er sluttet til er stadig de yderst sjældne Tandberg TML3005. Det lyder bragende godt.
Mine Tandberg TL3520 står inaktive i soveværelset. Men jeg nænner ikke at skille mig af med dem, for de lyder altså for godt. Især størrelsen taget i betragtning. Men selvfølgelig kan de ikke hamle op med TML3005.



Jeg har indspillet ALT mit danske musik til min pc, fra både kassettebånd og lp'er og singler. Det tager sin tid, men nu er det gjort, og betjeningskomforten er i top. Man kan selv lytte med på denne optagelse/indspilning:

Rock me Baby

Lige på denne optagelse har jeg ikke rørt ved tonekontrollerne. Det har jeg gjort på senere indspilninger. Ganske nænsomt forstås. 

Det er ganske imponerende hvor godt det stadig spiller, det hele. En del af grejet har passeret 40 år... Man må bare bøje sig i støvet. Tandberg klarer tidens tand. Og det er stadig svært at få øjnene fra det.

Rigtig god Tandberg-lørdag derude

__________________
'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
Til top Vis Tante Berg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tante Berg
 
Kjell Kranzberg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Juli 2007
Lokalitet: Sverige
Status: Offline
Indlæg: 121
Sendt: 29 November 2015 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Hajsa Tante Berg!
Hur har du det?
Du husker väl mig? Det var noen år siden...



Måske är du intressert i att kige på en bild av mitt nuvarande setup med Tandberg TIA 3012 och SEAS Kit 303R.




Til top Vis Kjell Kranzberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjell Kranzberg
 
Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2247
Sendt: 21 December 2015 kl. 09:20 | IP-adresse registreret  

Kjell Kranzberg: Jeg har ikke glemt dig. Jeg håber alt vel Det er da et dejligt lille setup du har der. Din Tandberg TIA 3012 er lidt speciel, synes jeg. Gitteret/låget ser uoriginalt ud? Er det det? Måske for at den kan slippe mere varme ud? Jeg har selv haft en TIA 3012 A for efterhånden mange år siden. Og min blev rimeligt varm, dog uden at jeg oplevede problemer ved det. Men varm, det blev den altså. Men jeg oplevede den som velspillende.
Jeg lod senere min TIA 3012A indgå i handelen som udbetaling for et lidt større sæt, bestående af hhv TCA 3008A og to stk TPA 3009 A (monotrin på 180 Watt i 8 Ohm). Tænk, det er ca 25 år siden at jeg måtte erkende at økonomien ikke kunne bære den opgradering... Det jeg lærte dengang var at handle k-o-n-t-a-n-t, fremadrettet. Det er det eneste der dur. Og så var det at jeg begyndte at købe brugt grej i stedet for. Der rækker pengene noget længere. Og det har jo været en fornøjelse lige siden



I de sidste par måneder har jeg arbejdet hårdt med at få optaget ALT hvad jeg har på vinyl. Lp'er og singler. Alt det danske havde jeg klaret for et par år siden. Men der var jo også alt det udenlandske. Det har været et enormt projekt. Men nu ER det gjort
Det drejede sig om ca 140 lp'er og ca 85 singler A/B. Jeg lægger mig fladt ned og tilstår gerne at jeg ikke går og sætter lp'er på i det daglige. Og da slet ikke singler... Det tror jeg ikke at der er mange der gør i vore dage. 

Især singlerne stod bare og samlede støv. Jeg har som sagt optaget side A/B på stort set alle singler. Og de ligger i en mappe på min pc. Men det var jo ikke gjort med det. Jeg har derfor lavet en anden mappe hvor kun A-siderne er i. Ellers giver det ingen mening Nu kan jeg afspille alle singlerne som det passer mig. Betjeningskomforten er i top nu Lp'erne ligger som en fil pr album. På den måde er det stadig som at sætte en lp på, dog uden at skulle 'besvære' sig med at vende pladen midt i det hele, men stadig med den dejlige lyd fra pladespilleren. Apropos min pladespiller, så er jeg en kende imponeret. Det er som bekendt en Tandberg TT500 (Thorens TD 150 MkII). Den gør det altså godt. Jeg har haft den i snart 8 år. Men den er helt tilbage fra ca 1970 Fantastisk. Simpel mekanik, og kun ganske lidt elektronik indeni. En regulær 'evighedsmaskene'
Niveauet med hensyn til optagelse af vinyl har været højt. De dage hvor jeg har optaget har jeg bidt tænderne sammen for at det skulle blive til noget ca 11 lp'er på en dag. Singler? De tog to dage. Den sidste dag optog jeg 45 singler (A/B) og en lp. Det tager tid...



Billederne har jeg flashet før, men sådan ser det ud i skrivende stund. Der er ikke sket noget på grej-fronten siden jeg fik Tandberg TML3005 ind ad døren for små 2 år siden.



Tandberg TML3005 spiller jo bragende godt. Der er ikke noget at udsætte på dem. Dog er det lidt overkill at have mit effekt-trin ind over. Tandberg TPA 3003A er også et fedt apparat, ingen tvivl om det Men det er et 'irritationsmoment' at jeg kun har lyd i stuen når jeg spiller på Tandberg TPA 3003A og TML3005. Så det spiller kun når jeg vil sidde og nyde musikken i stuen.
I det daglige spiller jeg på Tandberg TR2075, med et sæt Fasett'er i stuen OG et sæt Fasett'er i køkkenet. Det holder hele vejen De små Fasett'er spiller bare fedt. De overrasker og imponerer dagligt Og så passer de noget nær perfekt til Tandberg TR2075  
Nu er det så småt ved at være tid til at lade julefreden sænke sig, så jeg vil runde af med at ønske alle en glædelig jul

Et af mine ganske få favorit julenumre : Driving home for christmas





__________________
'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
Til top Vis Tante Berg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tante Berg
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 21 December 2015 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

Der er dømt "ren" julestemning, når man ser billederne at det herlige vintage-udstyr
god jul, nils
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Roky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1974
Sendt: 21 December 2015 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

Ønsker også alle en glædelig jul

I anledningen, tillader jeg mig at reposte et par billeder af min TR2080. Den er desværre ikke i brug for tiden, men det kommer den helt
sikkert en dag !





Efter min mening, har den TR2080 jeg har erhvervet mig, det flotteste "spil" i fineren, jeg endnu har set:



Som nogle måske kan huske, har jeg også et trækabinet i sort finish. Spørgsmålet er så, hvornår sort og riopalisander går af mode

Jeg synes stadigvæk, at designet holder maks i dag !
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky
 
Roky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1974
Sendt: 21 December 2015 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Billederne er fra 2008 !
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky
 
MathiasFB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi

Bruger siden: 02 Januar 2008
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 1404
Sendt: 21 December 2015 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Det ser jo stadig rigtig godt ud

God jul!



__________________
Mvh Mathias Boesgaard
Til top Vis MathiasFB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MathiasFB Besøg MathiasFB's Websted
 
Kjell Kranzberg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Juli 2007
Lokalitet: Sverige
Status: Offline
Indlæg: 121
Sendt: 25 December 2015 kl. 07:20 | IP-adresse registreret  

Tante Berg skrev:
Kjell Kranzberg: Din Tandberg TIA 3012 er lidt speciel, synes jeg. Gitteret/låget ser uoriginalt ud? Er
det det? Måske for at den kan slippe mere varme ud?


Meget flott setup du har Tante Berg!
De där höjtalerne ser man ikke hver dag.

Nei, gitteret är ikke originalt. Original gitter manglede, jeg lavede et selv.

Godt Nytår till dig og alle på "Tandberg Setup"!



Til top Vis Kjell Kranzberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjell Kranzberg
 

<< Forrige Side af 273 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes