Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 06:18   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Loke - et højtalerprojekt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 762
Sendt: 06 November 2006 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

Hej Nevermore og Børgely

Først et tillykke med jeres projekt!

Jeg undrer mig lidt over et par ting i jeres konstruktion.

I skriver:

'Efter 100 timers tilspilning var alle enige om, at en lille dæmpning af mellemtonen var på sin plads. Der blev prøvet alt fra 0 - 3 db. Det viste sig at det kun var 0,5 dB der skulle til.'

Men i har 2 ohm i serie med 15M4831G00 (går jeg ud fra det er, og ikke den 15W8531G00 som i skriver) og 10 ohm parallelt over...

Sammen med enhedens impedans på 4 ohm giver det en dæmpning på næsten 4 dB..? Og da enheden har en følsomhed på 90 dB, så er vi nede på 86 dB... Diskanten har i derimod ikke nogen dæmpning på, og har dermed en følsomhed på ca. 94 dB og de komponenter i anvender modsvarer et 12 dB HP bessel filter med en delefrekvens på 6 kHz..?

Dæmpeleddet på mellemtonen giver filteret en impedans på ca. 5 ohm at se ind i, og dermed modsvare filteret på mellemtonen et 12 dB Butterworth LP med en delefrekvens på ca. 2 kHz..?

2x26W har en effektiv spændingsfølsomhed på ca. 94 dB, og hermed svarer til følsomheden på diskanten... Men fra ca. 250 Hz og op til mellemtonens masseafkoblig og kabinettets baffelstep forstærkning, må følsomheden ligge en 6 - 8 dB for lavt, og derover op til de 2 kHz delefrekvens ca. 3 dB for lavt... Mellem 2 kHz og 6 kHz må der være et stort dyk i frekvensgangen... Hvis der ikke er det, så kan det faktisk næsten kun betyde en ting, og det er resonans i filteret...

Alt dette er selvfølgelig teoretisk, og virkeligheden forholder sig nok lidt anderledes, men umildbart virker det som om der er noget galt..?

Er filter tegningerne på hjemmesiden de endelige filtre?

Mvh Kim  

PS: Hvor mange liter har i, i kabinettet? Normalt skal én 26W bruge en 80 - 90 liter for optimal impuls response...

Til top Vis Neeper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neeper Besøg Neeper's Websted
 
Holmbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Oktober 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 4
Sendt: 07 November 2006 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

Hej Kim, og i andre, tak for dit indlæg.

Teknisk set har du ret.

Det filter som er vist er til den enhed jeg benytter i de 2 første modeller (dem med alufod) Det er en prototybe jeg fik lov at købe som er den enhed der senere blev til 15W8531G00 (som rigtig nok er 4 ohm). Vores enhed er 8 ohm (men den hed vist nok det samme, der står ikke noget på enheden).

Den laves ikke, og derfor har jeg anvendt 15W8531G00 i de næste modeller selvfølgelig med en ændring i mellemtonefilteret. Jeg vil sørge for at dette filter kommer med på hjemmesiden. Og nej, det er W og ikke M jeg bruger.

Lyder af en eller anden grund bedre (synes jeg) også i øvre mellemtone. Kabinettet er vel på ca 100L. Har også bygget et par med kun en bas det var slet ikke det samme.

Det giver forøvrigt ikke mening at tale om impulssvar fra en enhed hvor der er et filter i serie med denne da dette vil have stor indflydelse. Det er det samlede impulssvar der er vigtigt. DVS at hele højttaleren er i fase. 

Jeg har som sagt ikke beregnet ret meget da jeg har kunnet få hver enheds freq og imp og fase målt, og benyttet disse date i delefilter programmet. Heri "bygger" man så filteret indtil det er som det skal være. Efterfølgende er det så eftermålt i praksis og justeringer foretaget.

Til sidst lyttet ind "som du skriver i starten" og justeret lidt igen. I den sidste del er det her smag og behag kommer ind, og på et tidpunkt må man stoppe da man også gerne vil høre musik uden at være omgivet af loddekolber, komponenter og rod....hehe.

Går nu nok igang igen når de nye modstande, foliespoler og olie Kondensatorer kommer....

Med mange venlige hilsener

Michael    

Til top Vis Holmbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Holmbo
 
Bøgely
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Oktober 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 22
Sendt: 07 November 2006 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

Hej Kim og Michael,

herligt som i slynger om jer med frække ord. Kim: jeg har lige genlæst siderne med dine utroligt smukke speakers, designmæssigt rammer du lige i plet, men det er du nok også nødt til, hvis prisen ender over 60K...

Michael; Andreas var her i lørdags, hvor vi gav Loke gas med DT "Train of thought", fantastisk som de 2 basser kan starte og stoppe med kineseren spændt for! Jeg mangler ord - tak min ven.

Med venlig hilsen

Henrik

Til top Vis Bøgely's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bøgely Besøg Bøgely's Websted
 
Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 762
Sendt: 07 November 2006 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

Hej Michael

Hvis det er en 8 ohm bas/mellemtone enhed du anvender, og ikke den 15M 4 ohm i linkede til på hjemmesiden, så er følsomheden jo endnu værre end først antaget... Godt nok virker dæmpeleddet ikke så kraftigt som med en 4 ohm enhed, men tilgengæld så ligger enhedens følsomheden helt nede på 85.5 dB, og med de 2.5 dB dæmpning leddet giver så er du helt nede på 83 dB! Det er over 10 dB lavere følsomhed end basserne og diskanten..?

Uanset om frekvensgang, impedans og thiele/small parametre er udmålt i kabinetterne, så kan de enheders følsomhed da aldrig komme til at passe sammen..? Kan vi ikke godt blive enige om det? Eller?

Og ja, et filter har indflydelse på enhedens impuls svar, men en spole i serie gør da ikke at man skal bruge et mindre kabinet end ellers...

Du skriver en 15W8531G00 er en 4 ohm enhed? 8 tallet i model betegnelsen er impedansen, altså 8 ohm...

Det virker altså som om der er et eller andet galt?

Mvh Kim 

Til top Vis Neeper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neeper Besøg Neeper's Websted
 
Holmbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Oktober 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 4
Sendt: 07 November 2006 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Hej kim,

Jeg tror ikke at den enhed jeg anvender i de 2 første modeller kan sammenlignes med noget fra standard programmet. Har ikke nogen data på den ud over det jeg selv har målt. Så det giver ikke ret meget mening at diskutere denne version. (målingen på den endelige højttaler viser at der ikke er nogen mangler)

Så det kan vi godt blive enig om.

Det er rigtigt at spolen ikke gør at man kan bruge et mindre kabinet men den ændrer enhedens impuls svar. Med den "rigtige" kabinetvolumen kunne systemet gå endnu dybere, men da kravet om design også betød noget kunne et -3 på 33Hz ved fuld niveau godt godtages.

Impuls svaret er en kombination af enhed, vol og delefilter. 

Copy and past er nogen gange noget l....Sorry, det skulle have været 15W/4531G00

Med venlig hilsen

Michael

Til top Vis Holmbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Holmbo
 
Munken
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Marts 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 209
Sendt: 08 November 2006 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

Hej Michael

Kan se der et en 5. terminal på dine højttalere. -til jord formoder jeg.

Hvordan har du gjort det? -er det fastgjort på chassiet eller magneten?

Hvordan vil du beskrive lyd forbedringen (går ud fra der er en)

Til top Vis Munken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Munken
 
Holmbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Oktober 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 4
Sendt: 10 November 2006 kl. 07:28 | IP-adresse registreret  

Hej munken,

Ja det er rigtigt at der er en 5. terminal der er forbundet til chassierne, der så kan forbindes til jord. Isatte den kun fordi muligheden for dette er der gennem mine kabler (det skulle prøves).

Men der er ingen forskel at høre, og det gælder ligegyldigt hvilken forstærker jeg har haft spændt for. (det er derfor også kun på mine at dette er muligt)

Hilsen Michael

 

 

Til top Vis Holmbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Holmbo
 
anderspj
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 April 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 224
Sendt: 10 November 2006 kl. 08:22 | IP-adresse registreret  

Utroligt gennemført - særligt kombinationen af det helt dybsorte kabinet og den masive baffle giver en rigtig god materialekontrast.

Jeg glæder mig til at læse om jeres hovedtelefonforstærker, da jeg også godt kunne bruge sådan en.

Til top Vis anderspj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anderspj Besøg anderspj's Websted
 
Bøgely
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Oktober 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 22
Sendt: 21 November 2006 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

Der er faldet ro over beskederne, selv om der stadig er folk, der kigger forbi tråden. Jeg tror kun Micheal og jeg mangler, at takke Kenn (Nevermore) for den flotte og gennemførte hjemmeside om vore speakers, som flere af jer har rost - siden er helt og holdent Kenns arbejde. Flot min ven.

Tak for den venlige kommentar fra Anders PJ, der ved noget om design - har kigget din side.

Mvh

Bøgely

Til top Vis Bøgely's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bøgely Besøg Bøgely's Websted
 
Nevermore
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 105
Sendt: 08 December 2007 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Link rettet
Til top Vis Nevermore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nevermore Besøg Nevermore's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes