Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. april 2024 | 17:52   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Lav-selv kabler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Soersch
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket konto efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 17 Juni 2006
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 127
Sendt: 04 November 2006 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

Er der nogle der har flettet kabler (EKK instalationskabel) efter Svalanders anvisninger ? ?

Der er flere i Sverige der har prøvet og de siger det er godt (men gør nas i fingrene at flette).



__________________
Computeren er den opfindelse, hvormed man kan begå flest fejl hurtigst - dog er tequilla og håndvåben mulige undtagelser..
Til top Vis Soersch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Soersch
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 04 November 2006 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

ehb_elh skrev:

Så fik Jesper også lavet kabler....

håber i kan lide billederne

ehb_elh

Det ser fint ud, men + og - til hver højttaler burde løbe hver for sig med 10 cm mellemrum.



__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
KimG
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Juli 2004
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 670
Sendt: 04 November 2006 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Soersch skrev:

Er der nogle der har flettet kabler (EKK instalationskabel) efter Svalanders anvisninger ? ?

Der er flere i Sverige der har prøvet og de siger det er godt (men gør nas i fingrene at flette).

Jeg kan ikke lige se henvisningen til EKK, men svjh. svarer det til vore NKT installationskabler.
Tænker du på signal- højttaler-, eller net-kabel?

Har prøvet signal- og højttaler-kabel efter Svalanders anvisninger. Jeg vil kalde det ærlige kabler.
Med musikglæde.
Fx. højttalerkabel flettet med 1,5kvmm lakisoleret tråd overgår med lethed Kimber 8TC. Det hele er simpelthen bare mere rigtigt.
Men ja, man kan godt gå hen og blive lidt træt i fingrene.

Tilføj så lige et konjugatled, og bliv overrasket. http://www.svalander.se/teknik/kablar/konjugat.htm - samme idé/teori findes andre steder på nettet.

 



__________________
Kim
Til top Vis KimG's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KimG
 
Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3344
Sendt: 04 November 2006 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

ehb_elh skrev:

Så fik Jesper også lavet kabler....

 

 

Er det kabelstrømpen fra AV-Connection du har brugt ? De ser ret kedelige ud på deres hjemmeside, men dine er jo noget flottere.

 

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley
 
Pølsemanden
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Oktober 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 04 November 2006 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

For nogle år siden prøvede jeg at se hvad man kunne lave med noget 1,5kvmm NKT instalations kabel, da jeg altid har synes at det der kabel værk har været noget overvuderet pjat. Jeg tog 4 leder, skrællede isoleringen af og puttede et snørebånd over hver leder og snoede dem derefter med boremaskinen. Jeg lavede 4 enkelt leder, så jeg havde til et stereo sæt. Jeg monterede de biligste forgyldte bananstik fra Farnell med ganske almindelig lodetin. Jeg drejede derefter nogle bøsninger til bananstikkene i egetræ og nogle træstykker, ligeledes i egetræ, der lignede et forlænget 8tal og satte dem på kablet for at holde dem adskildt fra hinanden. På disse 8taller fik jeg graveret "ConeXsioN REF", og de lignede noget som kostede det blå ned fra himlen. Jeg sluttede dem så til mit anlæg, hvor jeg ellers havde noget AudioQuest Ruby kabel på, og jeg synes jo selvfølgelig at det spillede meget bedre med mine nye kabler. Jeg lavede derefter 3 signalkabler hvor jeg tog en skærm fra et antennekabel og 2 indeleder fra NKT monteret med et snørebånd inden jeg satte skærmen på og så et snørebånd uden på skærmen igen og en tur i boremaskinen for at det skulle sidde godt fast rundt om inderlederen.Jeg monterede nogle billige teflon guldphonostik også fra Farnell og drejede nogle træbøs til dem også og en avlang træklods jeg også fik graveret med samme navn, Skærmen monterede jeg kun i sendeenden og brugte så de 2 inderleder til + og -.

 

Efter jeg havde lavet alt det her arbejde og brugt alle de penge på at lave noget som skulle ligne High End kabler, skulle de jo prøves mod nogle andre kabler. Jeg fik samlet Hifigutterne til en week-end hvor vi skulle høre på lidt forskelligt og prøve at lave det anlæg vi synes var det bedste. Vi tog hjem til den ene af dem hvor han har et par BKS bånd og noget hjemmebygget forstærker i et rigtigt godt avstemt rum. Alle os andre tog vores dyrtkøbte hifi med og jeg røg lige forbi KT-Radio og fik noget Mark Levison med til låns. Jeg havde jo så også taget mine kabler med og havde bildt alle de andre ind at det var et par prototyper fra et nyt dansk firma jeg havde lånt, jeg sagde at det var en af grundlæggerne af Gryphon som stod bag. Det anlæg vi kom fremtil som spillede bedst var Audio Research forstærker, Wilson Watt/puppy, Mark Levinson CD, Thorens pladespiller med Mørk arm med Rohmann pickup og en Gryphon ria. Med hensyn til kabler blev det MIT signalkabler og ConeXsioN REF højttalerekabler. Jeg skal da lige love for at de blev lange i hovedet da jeg fortalte dem sandheden om hvad det var for noget billigt l**t de lige havde stemt ind som en klar vinder på kabelsiden. De kabler som jeg var oppe imod, var Adioquest Ruby, Clear og Dragon, MIT, BKS og noget Kimber. Med hensyn til signalkablerne spillede de også bedre end alle AudioQuest kablerne og Kimber, men de der MIT kabler med den der mystiske boks på spillede bedre end mine kunne præstere.

Efter denne dag kunne jeg ikke finde på at købe et kabel til ret mange kroner, men jeg skal ikke kunne sige om det er mig og mine venner som bare er nogle halvdøve idioter, men efter min overbevisning er der mindst 10 andre ting som er mere vigtigt end ens kabler, så respekt til dig Peter Pan at du vil dele dette inlæg med os andre.

Til top Vis Pølsemanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pølsemanden
 
Fiendto
Lukket konto
Lukket konto

Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Juli 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 10
Sendt: 04 November 2006 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

Mig bekendt, er et A/Q RUBY et signalkabel & ikke et højttalerkabel.

Iøvrigt kaldes det RUBY kabel for - Det romatiske kabel, fordi det smører med - ikke bred pensel, men med STOR malerrulle.

Et kabel der INTET er værd 

Et bart NKT kabel, eller et skrællet NKT kabel i en bomulds"strømpe", lyder - som førstegangsindtryk, meget åbent - men når alt kommer til alt er det meget hårdt i toppen.

Et kabel jeg absolut kun ville bruge til bas - og max op til 150 Hz

Til top Vis Fiendto's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fiendto
 
Zorglub
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2460
Sendt: 04 November 2006 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Soersch skrev:

(men gør nas i fingrene at flette).



Et godt kabel flette tip er at tage havehansker på, så kan du holde fast og mister ikke din dyrbare hud
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 04 November 2006 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

Også tak til dig Pølsemanden for din fine beretning.  

__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
Pølsemanden
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Oktober 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 04 November 2006 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

Fiendto skrev:

Mig bekendt, er et A/Q RUBY et signalkabel & ikke et højttalerkabel.

Iøvrigt kaldes det RUBY kabel for - Det romatiske kabel, fordi det smører med - ikke bred pensel, men med STOR malerrulle.

Et kabel der INTET er værd 

Et bart NKT kabel, eller et skrællet NKT kabel i en bomulds"strømpe", lyder - som førstegangsindtryk, meget åbent - men når alt kommer til alt er det meget hårdt i toppen.

Et kabel jeg absolut kun ville bruge til bas - og max op til 150 Hz

Det er sku rigtigt at det var signalkablet der hed Ruby, jeg tror nok at det HT kabel jeg havde hed type 2 eller 4, det var ivertfald samme farve som rubykablet.

Jeg vil dog stadig mene at kabler er for overvuderet, da f.eks rummet, HT, lydkilde og forstærker er meget mere vigtigere end det der kabel pjat. Jeg kan se at hvis man har anlæg i +200 000 krone klassen kan et kabel flere 1000 kroner måske godtgøres. Men hvis man som de fleste har et alm. budget på 20-50 000 var det nok bedre at dæmpe rummet, ordne strømforsyningen i sin forstærker eller købe nogle bedre HT'er. Da kunne man så lave nogle billige kabler som Peter Pan's selv og få meget mere lyd for pengende.

Dette er bare mine 2 øre

Til top Vis Pølsemanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pølsemanden
 
flaz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juni 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1149
Sendt: 05 November 2006 kl. 00:53 | IP-adresse registreret  

Det lyder spændende!  - eller rettere der SER spændende ud

Jeg har dog lige et par spørgsmål: hvis man nu køber et kabel med 2x3mm^2, kan man mon så bare bruge samle de to ledere i hver ende? - tilsammen giver det jo 6mm^2, eller skal det være hvor hver leder er 6mm^2?

Jeg har forstået fidusen i at + og - skal adskilles

 

Til top Vis flaz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flaz
 
BeoFan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Juli 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 405
Sendt: 05 November 2006 kl. 01:02 | IP-adresse registreret  

KimG skrev:
Soersch skrev:

Er der nogle der har flettet kabler (EKK instalationskabel) efter Svalanders anvisninger ? ?

Der er flere i Sverige der har prøvet og de siger det er godt (men gør nas i fingrene at flette).

Jeg kan ikke lige se henvisningen til EKK, men svjh. svarer det til vore NKT installationskabler.
Tænker du på signal- højttaler-, eller net-kabel?

Har prøvet signal- og højttaler-kabel efter Svalanders anvisninger. Jeg vil kalde det ærlige kabler.
Med musikglæde.
Fx. højttalerkabel flettet med 1,5kvmm lakisoleret tråd overgår med lethed Kimber 8TC. Det hele er simpelthen bare mere rigtigt.
Men ja, man kan godt gå hen og blive lidt træt i fingrene.

Tilføj så lige et konjugatled, og bliv overrasket. http://www.svalander.se/teknik/kablar/konjugat.htm - samme idé/teori findes andre steder på nettet.

Tak for linket

 Meget spændende læsning om kabler og fletning og meget mere på  www.svalander.se ,- og så er de fleste af ideerne ovenikøbet gratis eller meget billige at udføre.

 Bestemt en side, jeg vil sætte mig ned at nærlæse

 

Til top Vis BeoFan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BeoFan
 
ehb_elh
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 303
Sendt: 05 November 2006 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:
ehb_elh skrev:

Så fik Jesper også lavet kabler....

 

 

Er det kabelstrømpen fra AV-Connection du har brugt ? De ser ret kedelige ud på deres hjemmeside, men dine er jo noget flottere.

 

Tak for de pæne ord.

Ja det er dem fra deres hjemmeside det er den lille udgave og selve kablet er nu 1 cm i diameter.

Jesper

Til top Vis ehb_elh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ehb_elh
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 05 November 2006 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

Hej Jesper

Hvordan lyder kablerne så ?
 
De nye kabler ser meget fine ud.
 
Nu vil jeg så anbefale dig at prøve at holde + og - kablet til hver højttaler i en afstand på 10 cm.
Det kan du jo prøve ved at tage de 2 kabler du har lavet, og tilslutte til kun den ene højttaler,
altså forbinde + fra det ene kabel og - fra det andet kabel. Den anden højttaler tilslutter du så
med et eller andet kabel du har liggende. Nu vil du så kunne høre om der er en lyd forskel.
 
Er der det, ja så kan du jo vælge at bygge dine kabler om.
 
Prøv det, så køre det for dig, er jeg sikker på.


__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
Jan Graffo
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 589
Sendt: 05 November 2006 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Kære Peter Pan. Tak for din instruktive vejledning. Det er den slags, der rykker i en verden, der er proppet med alt for megen prisfiksering. Hvor lange kan kan man lave et sådant sæt kabler, vil du mene? Kan de feks. være 2,5 eller 3 meter?

Kommer du også med en byggevejledning til en fin cd-afspiller, så er jeg på, hvis det kan betale sig at købe alle stumper i dubletter.




__________________
"There's no substitute for experience"
Til top Vis Jan Graffo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Graffo
 
Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1871
Sendt: 05 November 2006 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

Jan Graffo skrev:
Kære Peter Pan. Tak for din instruktive vejledning. Det er den slags, der rykker i en verden, der er proppet med alt for megen prisfiksering. Hvor lange kan kan man lave et sådant sæt kabler, vil du mene? Kan de feks. være 2,5 eller 3 meter?Kommer du også med en byggevejledning til en fin cd-afspiller, så er jeg på, hvis det kan betale sig at købe alle stumper i dubletter.


Uden at fornærme Peter Pan, kan man vel godt sige at der er meget langt rent elektronik-teknisk, fra at fikse sit eget HT kabel og til at bygge en fuld-funktionel CD-afspiller.
Til top Vis Sjoenne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sjoenne
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 05 November 2006 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Sjoenne skrev:
 

Uden at fornærme Peter Pan, kan man vel godt sige at der er meget langt rent elektronik-teknisk, fra at fikse sit eget HT kabel og til at bygge en fuld-funktionel CD-afspiller.

Der har du helt ret Sjoenne.

_____________________

Jan Graffo.

Højttaler kablerne kan godt være 2,5 eller 3 meter lange, når der vælges 6 kvmm bliver den Ohm'ske modstand ikke noget der er værd at tale om.

_____________________

flaz

Du kan godt købe et kabel med 2 x 3 kvmm, og samle de to ledere i hver ende og tilsammen få 6 kvmm, men det er nok bedst at hver leder er 6 kvmm.

Nu ved du jo hvor det kan købes

 



__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
ehb_elh
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 303
Sendt: 05 November 2006 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

TARA LABS Omni 2 kabel

det kabel jeg har inde i strømpen er overnstående og synes det spiller virkelig godt...

det er jo 2,5 mm^2 kable med 12 gauge ledere

http://www.hifiklubben.com/image/prod/TLOMNI2SC_1_b.jpg

synes virkelig det er lækkert som det er nu...

Jesper

Til top Vis ehb_elh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ehb_elh
 
ehb_elh
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 303
Sendt: 05 November 2006 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

Zorglub skrev:
Soersch skrev:

(men gør nas i fingrene at flette).



Et godt kabel flette tip er at tage havehansker på, så kan du holde fast og mister ikke din dyrbare hud

hvad er det da for nogle prut hånder i har..

jesper

Til top Vis ehb_elh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ehb_elh
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 06 November 2006 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

Her et andet link til et spændende projekt.

DIY; Højtalerkabel   Byggebilleder.
Singelwire högtalarkablage.

Tara Labs PS 58:-/m. 4m dvs 232:-
Kabelstrumpa från Elfa 18.80:-/m. 9m. 286:- (inkl. moms)
Banankontakter (Kjell&CO) 16:-/st. 4st. 64:-
Krympslang ClasOhlson ~ 100:-

682 spänn för denna kabel då. Mkt bra!

Se tråden her: http://www.minhembio.com/macce/36633



__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
flaz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juni 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1149
Sendt: 07 November 2006 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

Hvor mange kvmm kan de såkaldte z-plugs tage?

Hvad kan man evt vikle om kablerne så de bliver skærmet bedre? - staniol?

Til top Vis flaz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flaz
 

<< Forrige Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes