Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 23:45   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: Superbit vs. alm. DVD (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Schrammelll
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Maj 2003
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 817
Sendt: 09 December 2003 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

Jeg har nu 3 af disse superbit dvd'er og har været imponeret over billed- og lyd-siden på Snatch og Men In Black sammenlignet med de tidligere danske versioner. På lydsiden inderholder superbit også DTS spor hvilket ikke har været tilfældet på de andre.

Men for et par dage siden modtog jeg så Gladiator R2 (UK) i superbit. Her blev jeg imidlertid lidt skuffet. Jeg synes ikke DTS-sporet var så godt som erindrer at have hørt det tidligere på den danske R2 dobbeldisk version... Jeg lånte derfor den anden version for at teste lidt. Og rigtig nok...! Jeg synes DTS-sporet er mixet bedre på den danske R2-udgivelse. Lydbilledet hænger bedre sammen, bassen er bedre markeret, og specielt baggrundsmusikken virker ikke så kunstig som den gør på Superbit versionen. Det lader til man har taget et nærmest perfekt lydspor og alligevel ændret uden at opnå en forbedring, som det tidligere har været tilfældet. (Begge versioner er 768 kbps DTS)
På billedsiden kunne jeg ikke umiddelbart se forskel.

Er der andre der har oplevet noget i samme stil med Superbit dvd'er?!

Og tilsidst: Hvorfor dropper de ikke DD sporet på Superbit, og kører fullrate DTS istedet for halfrate???

Til top Vis Schrammelll's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Schrammelll
 
S.B.P.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 506
Sendt: 09 December 2003 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg kun testet Das Boot i Superbit, men her er både billedet og specielt lyden væsentlig bedre end den almindelige R2 (og for så vidt R1)version..

Har selv Gladiator R2 dansk version - en fremragende udgivelse! Det lyder da bare utroligt at SuperBit-versionen har en dårligere lyd? Det kan være producenten har prioriteret billedet så højt, at der ikke rigtig har været plads til en god lydkvalitet også?? Er SuperBit-versionen på 1 disk? Hvis ja kunne det tyde på det førnævnte er tilfældet, da SuperBit formatet fylder ekstremt meget.. 

Til top Vis S.B.P.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af S.B.P.
 
Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 762
Sendt: 09 December 2003 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

Hej Schrammelll

Det du oplever, er der skam også en teknisk begrundelse for...

ALLE "Superbit" udgivelserne er nemlig i 768Kbps/16bit! Dette er dog ikke særligt "super"... Det er faktisk det værst tænklige...

Om DTS er 768kbps eller 1532kbps er ikke så afgørende.. Det er noget med om frekvensgangen går til 18KHz eller 22KHz.. eller der omkring...

Det vigtige, og alt afgørende er, hvor stort dynamikområdet er...

Det kan nemlig både være 16bit, 20bit og 24bit..

Den danske udgave af Gladiator er i 24bit DTS. Superbit er 16bit som altid..

Superbit burde skifte navn til "Super16bit"

16bit DTS kan faktisk være så dårligt nogen gange, at dolby digital sporet er bedre... Dolby kan være 20 bit..  

Mange tror, ikke det er så vigtigt at dynamikområdet er over 96dB (16bit) da man jo sjældent kommer over et lydtryk på 96dB... Så burde det da ikke være et problem...

Problemet ligger i den måde en D/A converter virker på.. Ved fuldt niveau er forvrængningen meget lav, og jo lavere niveau den gengiver, des større bliver forvrængningen...

Så nede ved normale niveauer, F.eks - 30dB til -60dB er forvrængningen ret høj for et 16bit signal, og væsentligt lavere for et 24bit signal.

16bit digital signal: -60dB, THD+N = ca. 2,00%

24bit digital signal: -60dB, THD+N = ca. 0,02%

Og det er vel at mærke digital forvrængning man slipper for ved højere bit dybde.. Det er der vil ikke nogen som mener er godt...?

Mvh

Kim

Til top Vis Neeper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neeper Besøg Neeper's Websted
 
S.B.P.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 506
Sendt: 09 December 2003 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

Til Neeper:

Ved du hvorfor SuperBit altid kun er 16 bit? Siden de nu forsøger at gøre så meget ud af billedet, virker det da mærkeligt at de benytter den ringest mulige dynamik (16 bit)...

Til top Vis S.B.P.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af S.B.P.
 
Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 762
Sendt: 09 December 2003 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

Hej S.B.P.

Det ved jeg ikke.. Jeg synes også det virker mærkeligt.. Jeg skrev en lang og grundig mail til Superbit, omkring de her 16bit... Fik aldrig svar..

Men de skriver jo faktisk heller ikke selv at lyden er topklasse.. De skriver at der er fantastisk billede, og både DD og DTS lyd... De skriver faktisk ikke noget om at lyden er god.. Og i mange tilfælde er den jo også væsentligt dårligere end normal udgivelsen..

Jeg har selv for nylig købt en InFocus ScreenPlay 5700, og troede faktisk at scaleren eller de-intelaceren (furudia) var lidt dårlig.. Synes tit man ser at billedet hakker, og tværre ud... Efter jeg så igår købte en Philips VR 969 Super VHS maskine, som skal bruges til tv tuner, opdagede jeg med en tidligere udlejede VHS film, at billedet var perfekt i alle bevægelser...

Jeg har selv en Thule Audio DVD250B Digit II, og har prøvet en del andre DVD afspillere, inkl. den nye Denon DVD A11. Det er det samme jeg ser på alle sammen.. Billedet hakker og splatter ud, når der sker lidt for meget, lidt for hurtigt...

Komprimeringen på DVD er åbenbart for høj til at køre store billeder på projektor.. Op til 10 Mbps MPEG2 er bare ikke godt nok... Til mig.. Jeg vil have HD-DVD!*S*

Pointen er, at de nok har gjort alt for at mindske bevægelses fejlene, at der ikke er plads til ordenlig DTS lyd.. Så jo.. De burde skrotte DD sporet, og ligge 1532Kbps/24bit DTS på..

Mvh

Kim  

Til top Vis Neeper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neeper Besøg Neeper's Websted
 
Schrammelll
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Maj 2003
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 817
Sendt: 09 December 2003 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Hej Neeper

Tak for forklaringen... Der blev jeg klogere!

Jeg var ved at tro det var mig og mine øre der var galt med...! Det virker alt sammen besynderligt at man dropper alt ekstra materiale osv. for at lave en "superverion" hvor lyden er produceret efter et minimums standard...

Jeg har 3 spørgsmål endnu:

Er der en metode hvorpå man kan checke hvor mange bit et lydspor er på?! Evt. via computer, da min dvdafspiller ikke kan hitte ud af det?!

Findes der udgivelser i DTS 1532kbps/24bit...? Hvis ja hvilke!?

Er der nogen der vil købe Gladiator (R2) Superbit!?!

 

Til top Vis Schrammelll's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Schrammelll
 
Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Indlæg: 119
Sendt: 10 December 2003 kl. 07:39 | IP-adresse registreret  

Her er en list med bitrate på DTS-udgivelser, men den er ikke komplet og skriver ikke noget om det er 16/20/24 bit.

http://homepage.ntlworld.com/bwescombe/dts_dvd.htm

 

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests
 
Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 762
Sendt: 11 December 2003 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

Hej Schrammelll

Angående dine spørgsmål...

1: Den måde jeg kan se det på, er ved at kigge på min forforstærker/surroundprocessor. Det er en Thule Audio PR350B, og viser ved log on på DTS, hvilken opløsning det er i. Skriver F.eks 768K/16 hvis jeg sætter Superbit på..*S*

Thules nye integreret surround forstærkere (Sphere) kan også vise DTS opløsningen. Efter hvad jeg ved, så er Thule de eneste i verden, som oplyser DTS opløsningen, på det indkommende signal. Hvorfor der ikke er andre der har lavet det, ved jeg ikke. Det er en ret væsentlig information...

2: Der er nogle DVD koncerter som er i DTS 1532kbps/24bit.. Tror egentlig aldrig jeg er stødt på en film i den opløsning, men der er ret mange i 768kbps/24bit. Eksempler: Pearl Harbor, Saving Private Ryan, Signs, Gladiator, Moulin Rouge, Minority Report, Jurassic Park 3, Løvernes Konge, Monsters Inc.

Der er mange flere end dem jeg nævner her, jeg kan bare ikke lige huske hvilke.

3: Du må godt beholde din Super16bit Gladiator*S*

Mvh

Kim

Til top Vis Neeper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neeper Besøg Neeper's Websted
 
Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Indlæg: 119
Sendt: 12 December 2003 kl. 07:57 | IP-adresse registreret  

Neeper skrev:

Thules nye integreret surround forstærkere (Sphere) kan også vise DTS opløsningen. Efter hvad jeg ved, så er Thule de eneste i verden, som oplyser DTS opløsningen, på det indkommende signal. Hvorfor der ikke er andre der har lavet det, ved jeg ikke. Det er en ret væsentlig information...

På min YAMAHA RX-V1400 kan jeg se bitrate, samplingsfrekvens og om der er "flag" på DVD'en, på både DD og DTS DVD'er, men ikke om det er 16/20/24 bit ???.

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests
 
jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3792
Sendt: 12 December 2003 kl. 09:08 | IP-adresse registreret  

Der også nogle film udgivelser der findes i fullrate dts.

Der er dog ofte tale om japanske s.e's som f.eks. blade, ronin, the transporter etc.

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted
 
Schrammelll
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Maj 2003
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 817
Sendt: 12 December 2003 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Smider man film i computeren med powerDVD, så kan man læse opløsningen, men dog ikke om det er 16, 20 eller 24 bit.

De DTS-film jeg har haft igennem er alle 768 kbps, men DVD-audio skiver med DTS-lydspor kører fullrate med 1536 kbps... (Og sikkert også 24 bit for det lyder vanvittigt godt!!!)

Jeg har følgende dvd-a med DTS:

B.B. King & Eric Clapton - Riding with the king

R.E.M. - Automatic for the people

Til top Vis Schrammelll's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Schrammelll
 
Jannick
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1319
Sendt: 12 December 2003 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Er utrolig overrasket over at så mange DTS film køre med half-rate.

__________________
MVH Jannick Petersen
Til top Vis Jannick's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jannick
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes