Nye samarbejdspartnere, ny platformstankegang og fokus på udvikling af egen kerneteknologi skal sikre B&O's overlevelse. Det er nemlig sin sag at være en af de små spillere i international konkurrence med elektronikmastodonter.
B&O har igennem tiderne skabt nogle særdeles spændende teknologiske nyskabelser. I nyere tid kan nævnes forstærkersystemet ICEpower og højttalersystemernes akustiske linser. Men samtidig er der en fornemmelse af, at B&O ofte er et skridt bagefter, når det gælder de teknologiske salgsargumenter. For mens andre lyd- og billedproducenter nærmest sprøjter nye modeller spækket med smarte nye features ud på markedet hver måned, så virker produktlanceringerne fra B&O noget mere sendrægtige.
Vi har derfor spurgt udviklingsdirektør Brian Møller, hvordan B&O har tænkt sig at takle fremtiden, når det gælder udviklingshastighed, innovation og ny teknologi. Med halvandet år i chefstolen er han relativt ny på posten, men med i bagagen har han erfaringer fra mobiltelefonbranchen.
Hvad kan B&O lære af mobiltelefonindustrien?
»Der er ingen tvivl om, at vi skal reducere vores udviklingstid og her kan man godt skele til mobiltelefonindustrien. Tidligere kunne det tage mange år, før et produkt kunne komme på markedet. I dag har vi for eksempel udviklet et helt nyt tv på bare ni måneder, hvilket er rekord hos B&O,« fortæller Brian Møller.
Som eksempel nævner han, at det tog over syv år at udvikle den karakteristiske Beosound 9000 med de seks CD'er på højkant.
Derfor kigger Brian Møller og hans kolleger på, hvor udviklingen kan få mere fart på. Og når det gælder tv har de allerede plan:
»Vi er ved at finde en producent af chipsets til vores tv. Det skal være en teknologisk førende producent med en aggressiv udviklingsstrategi. Det betyder, at vi løbende kan lægge den nyeste hardware ind i vores tv og koncentrere os om at udvikle de billedbehandlingsalgoritmer, som gør vores tv specielle. Både vores klassiske design og de nyeste kan så blive opdateret, når næste generation af chipsets bliver frigivet,« siger han og tilføjer, at det nok er de færreste som ved, at B&O's tv i dag får udskiftet skærmteknologi hver sjette til niende måned.
Hvordan finder B&O frem til de bedste teknologier?
Vi har blandt andet etableret en proces, hvor vi køber konkurrentprodukter, som vi analyserer i detaljer for at lære om nye eller andre måder at løse forskellige problemer på. Vi kigger for eksempel på komponentvalg og userinterface for på den måde at samle inspiration til vores næste generation af platforme,« fortæller Brian Møller.
Når I nu køber de samme hardware-komponenter som konkurrenterne, hvordan vil I så skille jer ud på markedet?
»Vi skal konkurrere på oplevelsen af produkterne. Vi ved jo, at mange af de mobiltelefoner, som bliver lanceret netop nu, indeholder den samme hardware. Det er indpakningen og softwaren som gør det.
Kunne I også finde på at kaste jer over Android-styresystemet?
»Nej, det vil være alt for tidligt. Et system som Android er selvfølgelig interessant, men vi ved, at de selskaber, som bruger det, lider under, at det konstant bliver ændret og kommer med nye opdateringer. Det mener vi ikke, at vores kunder har tålmodighed til. De betaler for at få noget, som virker fra dag ét. Men Android og GoogleTV er naturligvis noget vi holder øje med, da det kunne gå hen og blive en game-changer,« slår Brian Møller fast. Dermed holder han også fast i en af de grundlæggende B&O-dyder: at produkterne skal holde, og helst i mange år.
Produktsøjler lægges ned
Fuld integration af lyd, billede og internet alle steder i hjemmet er et af tidens store salgsargumenter og selv om B&O i mange år har haft det specielle Beolink på produktprogrammet, så har der hele tiden været et lille problem: Flere af B&O's produktserier talte nemlig ikke samme sprog og skulle først 'oversættes' inden de kunne fungere sammen med Beolink. Det skal der nu ryddes op i og til det skal platformsideen introduceres:
»Vi har traditionelt arbejdet i forskellige søjler rent produktmæssigt: for eksempel én til tv og én til stereo. Det har desværre betydet, at der er udviklet forskellige softwaresystemer til de enkelte produkter. Men nu har vi i praksis 'lagt' søjlerne ned, så der i stedet er to grundlæggende platforme, nemlig audio og video. Oven på de platforme samler vi så de konkrete produkter. For eksempel et tv, som jo både skal indeholde god lyd og et godt billede. Samtidig er vi i gang med at udvikle et nyt fælles digitalt netværk så alle produkter nemt kan kobles sammen og udnytte de nye muligheder, der ligger i den digitale verden,« forklarer Brian Møller.
B&O har været kendt for mange proprietære løsninger. Vil det fortsat være sådan?
»Nej, vi skal være mere åbne rent teknologisk. For eksempel skal vores løsninger nemt kunne fungere med andre producenters produkter og vi skal invitere andres øko-systemer indenfor i B&O's verden. For nylig har vi lanceret en app til iPhone, så den kan styre vores Beolink. Vi vil fortsat gøre tingene på vores B&O-måde, men vi vil også gerne invitere andre med ind,« siger Brian Møller.
Er jeres udviklingsorganisation overhovedet gearet til sådan en forandring?
»Den nye måde at arbejde på har betydet, at vi skal arbejde meget mere med test og konfigurationsstyring af software. Derfor har vi suppleret med nogle erfarne folk, som har arbejdet i netværks- og mobiltelefonindustrien. I det hele taget har vi skruet voldsomt op for test parallelt med selve udviklingsfasen. Dermed skulle vi gerne få færre overraskelser i sluttesten,« siger Brian Møller.
Fakta: Det går skidt, men det er forventet
Sidste fredag præsenterede B&O-koncernen regnskabstal for perioden 1. juni til 31. august 2010. Tallene viste et fald i omsætningen fra 565 til 562 mio. kroner sammenlignet med samme periode sidste år og et underskud før skat på 35 mio. kroner, hvilket var lidt bedre end sidste år, hvor tabet landede på 50 mio. kroner. Største lyspunkter i regnskabstallene var en stigning på det asiatiske marked (minus Japan) på 18,8 procent og tæt på en fordobling af omsætningen inden for automotive-divisionen, som leverer lydudstyr til luksusbiler.
Fra Ingeniørens Elektroniktillæg. Oktober 2010. |