Hej Peter
Jeg har allerede læst dén artikel, som du linker til. Jeg stødte på artiklen andesteds på nettet. Men tak for tippet
.
Musikbranchens kreativitet er uendelig, når det kommer til begrænsning af musikkens udbredelse i cyberspace. Seneste skud
på stammen er altså at ligge en eller anden form for forvrængning ind på det enkelte track; et såkaldt vandmærke, ligesom vi
kender det fra pengesedler. Sjovt påfund, men enig, ikke brugervenligt.
Jeg kan ikke helt forliges med musikbranchens tilgang. I stedet for at bekæmpe og gå imod strømmen, bør branchen i stedet
adoptere den udvikling, som teknologien har sat i bevægelse. Udviklingen hverken kan eller vil stoppes. Så det er nok
nærmere et spørgsmål for musikbranchen om at tilpasse sig og forretningen. Jeg mener helt klart, at eksempelvis Spotify har
fat i noget rigtigt. Musikken vil flyde, uanset om musikbranchen synes om det eller ej. Derfor kan musikbranchen i min optik
ligeså godt være proaktiv og udvikle koncepter, der kan understøtte tidens udvikling, teknologi og forbrugerens adfærd - og
indrette "butikken", således at den fortsat kan være lønsom og beskytte musikernes og pladeselskabernes rettigheder.
Personligt har jeg ikke købt en fysisk plade de seneste 5 år. Istedet er jeg blevet storforbruger af Netflix og streaming i
almindelighed. AppŽen Beoplayer er eksempelvis fortrinlig. Itunes anvendes primært til at "håndplukke" titler enkeltvis, men er
genialt, fordi man ikke behøver at erhverve et helt album.
Vi ser lidt samme udvikling inden for de trykte medier; dagspressen. De kan heller ikke sælge "hele albums" i samme stil som
tidligere, om må derfor gå andre veje. En sektorløsning har bladhusene dog ikke helt fundet frem til endnu, men de er dog alle
enige om, at de skal gå digitalt. Og gør det på hver deres måde. Særligt "Tante Berlinger" mener jeg, at de har ramt noget
rigtigt. Klik ind på business.dk (red. Berlingskes erhvervsside) og læs ti artikler gengivet i fuld længde. Herfra koster det et
månedligt gebyr. Dette kunne man måske godt overføre til salg af musik på nettet. De første ti "smagsprøver"/ 10 timers
streaming er gratis, og herefter betaler man for sit forbrug den resterende del af måneden.
Nå, hvorom alting er så var det altså ikke lige den linkede artikel, jeg tænkte på, da jeg brugte ordet "nørderi". Jeg fornemmer,
at der er behov for lige at præsciere ordet "nørderi" set ud fra min terminologi.
Når jeg bruger ordet "nørderi" tænker jeg nærmere på det at selv vil modificere kredsløbsdesign, svinge loddekolben, coate
membraner, købe hundedyre kabler, som er dyppet i jumfrueolie og viklet i japansk silke opdyrket på en sydvendt
bjergskråning for at sikre den gode lyd osv. Ok... jeg ved godt, at det er sat på spidsen. Men alligevel.
Jeg har ingen interesse i at fremme salget af B&O. Med mit seneste indlæg prøvede jeg blot at forklare, hvorfor B&O formentligt
forfølger den strategi, som selskabet har lagt for dagen. Og ser verdenen, som de gør. Og ikke er særlig fokuseret på den
bagvedliggende teknologi bag produkter i deres kundevendte materiale.
Når B&O udvikler proukter, har de ikke særlig fokus på specifikationer osv. som en kundevendt del. Det skal ses i det lys, at
størstedelen af deres kunder ikke interesserer sig for det. Jeg ved godt, at en lille gruppe af B&Os kunder er meget teknisk
interesserede, men B&O er mere fokuseret på at levere en helhedsoplevelse med fokus på den gode lyd/kvalitet - uden at
sælge det på en masse tekniske informationer. Efter min mening vil det gå hen over hovedet på den almindelige forbruger. Den
almindelige forbruger er mere interesseret i, at produktet lever op til deres forventninger, når de oplever systemerne i
butikken.
I bund og grund handler det vel også bare om at kunne sætte sig i stolen og nyde musikken. Hvis det kan lykkes, så er det i
min optik et vellykket produkt - uagtet teknik og specifikationer.
Og jeg tror, at størstedelen af B&Os kunder tænker sådan. De er mildest talt uintereseret i at vide, hvilken teknik der anvendes
i produkterne. Det skal bare fungere og se flot ud.
Jeg kan ikke lade være med at drage en parallel til bilbranchen igen. Størstedelen af Audis kunder køber heller ikke en Audi for
at skrue i bilen. Disse kunder søger høj grad af køreglæde og komfort og eksklusivitet. Resten er ligegyldigt. Bevares, de vil
gerne vide lidt om antal kilometer pr. liter og antal hestekræfter. Men så er det vist også det. Og B&O kunderne er sikker glade,
hvis de bare får oplyst, at systemet har 150 watt og kan understøtte airplay eller lignende. Ja, kunderne er blevet meget
"medgørlige"
.
Peter, du må ikke opfatte mit seneste indlæg som et angreb på din interesse for hifi eller hifi-folket iøvrigt. Jeg tror bare ikke,
at B&O opfatter dette segment som attraktivt, fordi de henvender sig til en helt anden målgruppe; "Plug & Play" målgruppen
med hang til god lyd og lækker kvalitet.
Jeg håber, at der også må være plads til at diskutere et emne som dette i tråden, fordi der netop er mange aspekter, når talen
falder på B&O. Der vil altid være den lydmæssige og forretningsmæssige. Og når alt kommer til alt, er disse aspekter
uadskillige.
Iøvrigt stor ros til din tråd, fordi den rummer en masse mangfoldighed og en god tone - vel nærmest som den eneste tråd på
forummet,
. Det siger forhåbentligt en masse om B&O folk i almindelighed - uanset vores tilgang til produkterne.
Rasmus