Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. maj 2024 | 15:17   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: THX reference level - hvad er det? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 884
Sendt: 29 November 2006 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der kan forklare mig om 5dB over THX reference level (referenceniveau) er højt? Jeg er ikke helt inde i THX specifikationerne.



__________________
Venlig hilsen
Olsen
Til top Vis Olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Olsen
 
TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4163
Sendt: 29 November 2006 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

Olsen skrev:

Er der nogen der kan forklare mig om 5dB over THX reference level (referenceniveau) er højt? Jeg er ikke helt inde i THX specifikationerne.

THX reference level er RØVhøjt... Det svarer til maksimalt lydtryk på 105 dB i lyttepositionen (!)per højttaler, 115 dB fra subben. Jeg synes ikke at det er specielt behageligt at se en film ved ref. level, jeg tør slet ikke tænke på 5 dB over. Og det vil iøvrigt kræve en hel del af grejet at opnå det.

Normalt anbefaler man ofte at trække 10 dB fra, når man indstiller hjemmebiffen. Jeg synes 10 dB under er passende, mens 5 dB under er pænt højt - og ref. level synes jeg som sagt er for højt.

EDIT: 5 dB over THX level er noget der ligner lydniveauet på et diskotek hvor de VIRKELIG trykker den af... (alt efter indholdet af filmen sføli). Hvis der er fuld skrue på alle højttalere, snerper vi henad 120 dB i lyttepositionen, vel at mærke over hele frekvensområdet.



__________________
Mvh. TC
www.tapeconnection.dk

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted
 
TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4163
Sendt: 29 November 2006 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Anlægget der skal til at levere 5 dB over THX ref. level i en almindelig stue, ligner iøvrigt noget med store Cerwin Vega hele vejen rundt, og 500 reelle watt per højttaler...



__________________
Mvh. TC
www.tapeconnection.dk

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes