Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. maj 2024 | 10:16   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Projekt: DIY højtaler (2 vejs) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 12 Januar 2007 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

Kan du ikke lige poste en måling? "ganske lineær" er jo relativt. Det vil være lækkert at se en kurve, samt lidt om omstændighederne. De simuleringer jeg har lavet i lspCAD (på målinger) har været skræmende dårlige. Det samme med Lars Clausens seriefilter.

Det var på min forhenværende ibook, med et dowloaded freeware program. Jeg har ikke længere info. Måleforholdene var absolut ikke optimale, men jeg sammenlingnede med fabrikslavede højttalere, og i mit rum var der ikke skræmmende forskelle på min egen højttaler og de fabrikslavede (infiniti Kappa og Piega C3)

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1715
Sendt: 12 Januar 2007 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

Hey,

Det er lidt svært uden en måling, at vurdere filteret. Peter ved AR kunne ikke få det til at virke, sidst han viste en måling. Jeg har normalt, som mange andre, 10dB imellem hver linie på y-aksen. Han havde 30. Så ser alt liniært ud. Så er der også om man har brugt smoothing eller ej, gatening osv.

Personligt, vil jeg ikke anbefale filteret. Jeg vil klart anbefale at købe nogle enheder ved DAT og få hjem af dem til at lave et filter, eller bedre, købe et af deres kits man ved virker.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 12 Januar 2007 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Jeg har stor respekt for din viden, men har dog også set flere af de kendre DIY have succes med seriefiltre (omend mere komplicerede end AR-XO). Den helt store force ved at følge vejledningen til AR-XO filteret er at man med egne ører får hørt hvor stor effekt samspillet af komponenter har for den endelige lyd. Her er filteret med sin simple opbygning utroligt velegnet som læreprojekt.

Et simpelt parallelfilter kan naturligvis give den samme lærdom.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1715
Sendt: 12 Januar 2007 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

Hey,

Troels Gravesen har lavet mange seriefiltre og de spiller meget godt dem jeg har hørt, samt måler godt. Men det er noget helt andet end AR filteret. Og seriefiltre er endnu sværrere at lave uden måleudstyr da enhederne påvirker hinnanden.

Jeg vil give dig ret i at simple filtre er fine til at lære med. Men man bliver næsten nød til at kunne holde det op imod noget visuelt, som f.eks. en måling, for at bruge det til noget der kan blive godt.

Hvis han gerne vil have en højttaler der dur i første-anden hug må han have hjælp med enten et kit eller måleudstyr. Hvis han vil lege et stykke tid inden, og købe lidt filterstumper (de gule monacor er billige og ok til leg) er det jo fint at prøve lidt af hvert.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted
 
audiomaster
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 September 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 33
Sendt: 12 Januar 2007 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

Det er lidt svært uden en måling, at vurdere filteret. Peter ved AR kunne ikke fEdet til at virke, sidst han viste en måling. Jeg har normalt, som mange andre, 10dB imellem hver linie pEy-aksen. Han havde 30. SEser alt liniært ud. SEer der ogsEom man har brugt smoothing eller ej, gatening osv.

Personligt, vil jeg ikke anbefale filteret. Jeg vil klart anbefale at købe nogle enheder ved DAT og fEhjem af dem til at lave et filter, eller bedre, købe et af deres kits man ved virker.

Jeg forstår godt du synes at det er trykkest at få lavet et delefilter hos DAT, men så forsvinder det sjove jo. Man gør det jo også for glædens skyld. Jeg vil selv lave et delefilter af en eller anden type.



__________________
audiomaster - audiomaster - audiomaster
Til top Vis audiomaster's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af audiomaster
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 13 Januar 2007 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1715
Sendt: 15 Januar 2007 kl. 08:34 | IP-adresse registreret  

Hey,

AudioMaster > Problemmet er bare, at det kan du ikke. Jeg er ked af at sige det, men uden måleudstyr får du aldrig et godt resultat. Du får noget der vil kunne spille nogle af dine plader nogenlunde, og andre meget dårligt. Det er umuligt at få styr på frekvensgangen, og langt mere umulig at få styr på fasen, uden måleudstyr.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted
 
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1442
Sendt: 04 Februar 2007 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv på et tidspunkt haft SPH-165 KEP, de er fænomenale, kører selv nu med lillebroderen SPH-135 KEP i mine værkstedshøjttalere, de fungerer fint ......dog vil jeg sige at jeg har fortrudt salget af mine SPH-165 KEP, de tåler mere belastning og de er de 300.- mere værd pr. stk

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics
 
Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1091
Sendt: 05 Februar 2007 kl. 08:50 | IP-adresse registreret  

audiomaster skrev:
syncroniq skrev:

Hey,

Det er lidt svært uden en måling, at vurdere filteret. Peter ved AR kunne ikke fEdet til at virke, sidst han viste en måling. Jeg har normalt, som mange andre, 10dB imellem hver linie pEy-aksen. Han havde 30. SEser alt liniært ud. SEer der ogsEom man har brugt smoothing eller ej, gatening osv.

Personligt, vil jeg ikke anbefale filteret. Jeg vil klart anbefale at købe nogle enheder ved DAT og fEhjem af dem til at lave et filter, eller bedre, købe et af deres kits man ved virker.

Jeg forstår godt du synes at det er trykkest at få lavet et delefilter hos DAT, men så forsvinder det sjove jo. Man gør det jo også for glædens skyld. Jeg vil selv lave et delefilter af en eller anden type.

Hej...

Jeg vil mene at DAT ikke kan leverer andet en god bud på et filter - i bedste tilfælde. De har agenturet på en del mærker, men at virkelig løfte et "gør det selv" projekt vil jeg være lidt forsigtig med. Jeg vil heller kalde det inspiration.

Jeg synes det virker god fornuft at læse lidt om enheder og filtertyper og prøv dig lidt frem. Som udgangspunkt kan en to-vejs sagten spille godt med et hjemmebixet filter, måske måler det ikke perfekt, men målet er vel glæden ved at få det til at spille i det hele taget. Processen omkring at lære at dæmpe, finde delefreq, filtertype, udvælge gode komponenter, det er en god start. Min erfaringer er, når man først er gået i gang, så tager det om sig.

Mit indtryk er at man skal ikke bygge selv for at spare penge, man skal gøre det fordi det er fedt. Der er masser af "lærepenge" som ikke kommer igen - kun i form af erfaringer. Det er lettere at købe noget i den blå avis. Ellers vil jeg sige at Syncronics "gør det selv" to-vejs faktisk virker rigtig gennemtænkt!

Mvh   

 



__________________
NSR/Gianelli - two stroke retro
Til top Vis Bradman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bradman
 
syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1715
Sendt: 05 Februar 2007 kl. 09:54 | IP-adresse registreret  

Hey,

Jeg vil give bradman ret, men dat er det bedste svar på hjælp der findes i dk. Det at kunne tage ind i en butik, face 2 face og få hjælp er bare meget federe end at skrive mails. Jeg vil til en hver tid anbefale DAT over de to andre.

Jeg ved DAT har købt en del basenheder hjem af den jeg bruger, så det kunne være de har et godt tilbud på den, hvis du var interesseret i min højttaler. Der kommer dog et nyt filter online inden længe, som jeg vil anbefale over det der ligge på min side lige nu.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes