Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2025 | 00:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Lukke basporte på højttalere? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
outofsync
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 11 Januar 2007 kl. 07:59 | IP-adresse registreret  

Hej alle!

Hvad synes i om at lukke basporte på højttalere? Jeg ved intet, men det kunne lyde som en god idé, så trykket ikke udjævnes gennem porten, men skubber enheden i stedet. Burde enheden så ikke bevæge sig mere præcist!?

Min anden tanke er at jeg vel egentlig laver om på konstruktionen? eller er det ligemeget? Hvis højttaleren en lavet til at være basrefleks, skulle kabinettet så ikke være en størrelse osv. hvis det skulle have været lukket? eller er det stort set ligemeget?

Jeg ville meget gerne have grundreglerne her forklaret..

Tak,

Nicholas

Til top Vis outofsync's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af outofsync Besøg outofsync's Websted

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 11 Januar 2007 kl. 08:07 | IP-adresse registreret  

1: Det er gratis at prøve

2: Der er både positive og negative effekter af dette

3: Prøv om du kan beskrive hvad du oplever når du blokerer helt eller delvist.

4: Hvis du ikke oplever det store er det nok ikke her du skal finde "flaskehalsen" i dit anlæg.

Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

outofsync
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2007 kl. 08:12 | IP-adresse registreret  

Umiddelbart synes jeg at lyden bliver mere præcis og mindre buldrende. HT'erne er i forvejen sat til small, så de stopper omkring 80hz, derunder ryger i subben!

I går havde vi ingen problemer med stemmer(som er grunden til alt dette arbejde), men det KAN være placebo. Men jeg synes altså lyden er mere præcis og detaljeret.

Jeg blokerede fuldstændig med sokker, dem med puma logo!

Til top Vis outofsync's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af outofsync Besøg outofsync's Websted

outofsync
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2007 kl. 09:20 | IP-adresse registreret  

Jeg læste en der skrev:

"En reflexhøjttaler bliver ikke en god lukket ved tilstopning, den bliver kastereret...."

Det er vel kun i basområdet(under 80hz ca.) der menes, ikke? Diskant og mellemtone skulle være det samme, håber jeg?

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 11 Januar 2007 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

Så vidt jeg har erfareret mister du noget dybdet og dynamik, bassen bliver mindre brutal og kan synes mere præcis heraf. Det har meget med rummet kontra højttalerne at gøre, jeg har selv haft sokker i reflexen på nogle billige højttalere engang, men det er ved at være længe siden, og sådan noget gør jeg ikke mere
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

sonyes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 11 Januar 2007 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Du kan evt dæmpe porten med en håndflud sugerør som du binder sammen. Dette trick har jeg selv prøvet med succes. Det gav mig en mere præcis bas.
Til top Vis sonyes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sonyes

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 11 Januar 2007 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

sonyes skrev:
Du kan evt dæmpe porten med en håndflud sugerør som du binder sammen. Dette trick har jeg selv prøvet med succes. Det gav mig en mere præcis bas.

Store eller små?

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 11 Januar 2007 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

Jeg brugte store da jeg gjorde det, virkede ret godt.
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

sonyes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 11 Januar 2007 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:

sonyes skrev:

Store eller små?

Jeg brugte store, men man kan vel prøve begge dele.

Til top Vis sonyes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sonyes

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Sendt: 11 Januar 2007 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Jeg fik et råd herinde med en ski-sok - det forbedrede lyden i et par fede vintage sansui højtalere meget men stjal selvfølgelig bas - med basrefleks rør er dine kabinetter tunet til at få din basenhed til at yde noget ekstra bas fx under de 50 hz den går ned til - når du deler ved 80 hz vil det så sige at højtaleren har et kabinet der prøver at få 50 hz til at gå ned til fx 30 hz uden der er noget signal ved 50 hz og så bliver det de 80 hz og det er for meget som du derfor opfatter som bulder. Hey guys am I loosing it eller er det rigtigt

edit - se "kopis" forklaring den er vist lidt mere klar og konklusionen er der vist ingen tvivl om - prop en sok i hullet !

l´Blundt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Januar 2007 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

Som jeg har forstået det så resonere porten ved den frekvens den er tunet til, og lige omkring den. Og bliver enheden bliver bremset omkring tuningen. Under tunings punktet bliver den så uladet af porten og bevæger sig meget mere samtidig med lydtrykket falder markant. Altså er det ikke enheden der levere den ekstra bass, direkte ihvertfald.

Et eller andet sted på forum er der linket til en side med en god animeret forklaring på hvordan refleksen fungere. Men kan ikke huske hvor. Måske andre kan hjælpe med det link?

Mvh. l´Blundt

Til top Vis l´Blundt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af l´Blundt

kopi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2006
Sendt: 11 Januar 2007 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Hej Nicolas.

Din basreflex port virker som en fjeder med en vægt i... Luften inde i kassen har en elasticitet og virker som en "fjeder". Luften i røret "Proppen" har en vægt som så er forbundet med højttalermembranen via "fjederen". Når membranen bevæger sig langsomt følger "proppen" bare med. ved høje frekvenser står "proppen" stille og fjederen absorberer al energien. Ved een frekvens, resonans, bevæger proppen sig rigtigt meget. Resonansfrekvensen er bestemt af proppens og fjederens størrelse, og ligger gerne et sted mellem 25 og 60Hz. Fordi proppen flytter sig så meget ved resonans giver den ekstra lydtryk ved denne frekvens og man kan derfor strække frekvensgangen af højttalersystemet nedad i frekvens. Men alting koster - fasen af lydtrykket som kommer fra porten er ikke i samme fase som lydtrykket fra membranen, så hvis du har en konstant (dyb) tone går det hele fint - det buldrer. Skal du til gændgæld gengive en stortromme som klinger hurtigt af, har du et problem, da porten spiller med i længere tid en membranen - "proppen dingler rundt i fjederen". Nu du bruger sub under 80 Hz ville jeg klart proppe en sok eller noget andet tæt i porten og nyde den langt bedre faserespons og klarhed. Dine enheder har også bedre af det da de ikke kommer til at have extreme udsving under resonansfrekvensen (Jeg ved ikke hvordan du deler mellem sub og resten) - held og lykke, jeg mener du er på den rette vej!

m.v.h. Thomas

Til top Vis kopi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kopi

quad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 11 Januar 2007 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Det er da det bedste første indlæg jeg endnu har læst rigtig god forklaring.
Velkommen til Kopi   

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2007 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

velkomme på hifi 4 all Thomas/ kopi

Det er den bedste audio forklaring jeg længe har læst - hatten af og masser af **** for fjeder og prop - jeg prøvede selv at forklare noget i den retning men hvor er det dejligt at få det skåret ud i pap.

Bliv endelig hængene - kan du forklare andre audio fænomener på samme måde skal jeg lige grave en ting eller to frem jeg endnu ikke har fattet en bjælde af!

kopi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2007 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Tak -> Kom an - kom an!!

Jeg har rimeligt godt fat i fysikken og tilsvarende snor/spand/papir analogier, men bed mig ikke smide tal og formler sammen (en kubikmeter luft vejer ca. 1kg), jeg er lidt talblind.. og så vil jeg hellere smide en sok i porten og have styr på det hele igen  og der findes mange gode box/port programmer som kan vise dig i tal og kurver hvad der sker.

Egentligt sjovt at et "quick fix" som en basreflex er blevet hængende så længe, i en område hvor man søger så korrekt gengivelse som muligt. Gud ske tak og lov for digital korrigering og aktive filtre.

Øhh - fik jeg smidt en "prop" i porttråden?

//T

Standard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Januar 2007 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Fin forklaring af Kopi

En anden faktor man ikke må glemme er, at basenheden på 2-vejs højttalere, spiller højt op i mellemtoneområdet.

Afhængig af udformningen af basrefleksporten og mængden/placering af dæmpningsmateriale, slipper en del mellemtone ud af porten. Dette lydbidrag med tilfældig fase, lægger sig oven i det egentlige signal og farver dette. Af samme årsag, vil mellemtonen fra et lukket 2-vejs kabinet ofte opleves renere og bedre defineret.

Hvis du deler dine højttalere aktivt ved 80 Hz, ville jeg ikke være i tvivl om at lukke porten.

Til top Vis Standard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Standard

outofsync
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2007 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

kopi skrev:

Hej Nicolas.

Din basreflex port virker som en fjeder med en vægt i... Luften inde i kassen har en elasticitet og virker som en "fjeder". Luften i røret "Proppen" har en vægt som så er forbundet med højttalermembranen via "fjederen". Når membranen bevæger sig langsomt følger "proppen" bare med. ved høje frekvenser står "proppen" stille og fjederen absorberer al energien. Ved een frekvens, resonans, bevæger proppen sig rigtigt meget. Resonansfrekvensen er bestemt af proppens og fjederens størrelse, og ligger gerne et sted mellem 25 og 60Hz. Fordi proppen flytter sig så meget ved resonans giver den ekstra lydtryk ved denne frekvens og man kan derfor strække frekvensgangen af højttalersystemet nedad i frekvens. Men alting koster - fasen af lydtrykket som kommer fra porten er ikke i samme fase som lydtrykket fra membranen, så hvis du har en konstant (dyb) tone går det hele fint - det buldrer. Skal du til gændgæld gengive en stortromme som klinger hurtigt af, har du et problem, da porten spiller med i længere tid en membranen - "proppen dingler rundt i fjederen". Nu du bruger sub under 80 Hz ville jeg klart proppe en sok eller noget andet tæt i porten og nyde den langt bedre faserespons og klarhed. Dine enheder har også bedre af det da de ikke kommer til at have extreme udsving under resonansfrekvensen (Jeg ved ikke hvordan du deler mellem sub og resten) - held og lykke, jeg mener du er på den rette vej!

m.v.h. Thomas

Hej Thomas.

Tak for din post, og din forklaring. Det er selvfølgelig grunden jeg havde tænkt mig til, men jeg ville ikke have kunne få ord på det på den måde!! (ok, jeg havde ikke tænkt hver enkelt lille ting, men visse hovedtræk)

Jeg har købt flere sokker, for at gøre det på alle fire B&W'er. Men hvad med subwooferne? Jeg har en QLN Sub 12 med TRE basporte, og der er aldrig skruet mere end 25% op for den. Det samme gør sig gældende med min Audio Pro 12, dog kun med én port. SÅ, hvis man siger at det kræver meget mere styrke at have et lukket kabinet, så burde det stadigvæk kunne lade sig gøre:) (men hvor  langt vil de så gå ned....uden porte..)

Tak igen,

Nicholas

kopi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2007 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Hej Nicolas.

Det kommer meget an på hvad du vil med dit setup.

Du skriver du har 4 stk B&W'er så du kører et homecinema setup? du har 2 stk aktive Sub'er i dette? eller har du to stereo setups i hver sit rum? Jeg kan ikke helt finde ud af hvilken Audio Pro du har, kan du præcisere lidt mere? jeg fandt ingen "Audio Pro 12" på deres hjemmeside..

Hvis det er et homecinema ville jeg vælge at køre med Audio pro sub'en såfremt den er af den servo styrede type. Jeg ved ikke hvordan elektronikken vil reagere på at du blokerer porten, så det er på eget ansvar! Jeg ville stille den i et hjørne eller op ad en væg for at booste dens lydtryk. Under alle omstændigheder ville jeg kun køre med een sub når det ikke er den samme type. QLN'en har såvidt jeg kan se på deres hjemmeside 2 porte (formentligt tunet til hver sin frekvens) og jeg tror du vil stække den for meget hvis du blokerer portene. Nu har du 2 sub'er og sidder derved på noget recycling cash - hvad med at sælge disse og købe en ægte servostyret subwoofer uden basreflex. Så vil du have ryddet op i dit setup og givet dine B&W'er en hyggeligere nabo.

For at være lidt teknisk skal dit Q være så lavt som muligt. Q'et beskriver hvor hurtigt membranen stopper efter du har "givet slip" på den. Et Q på 0,5 i en lukket kasse er et godt system, de fleste er tunet til 0,7 da det giver den fladeste frekvensrespons. Et basreflex system har et Q for både membran og port, det er derfor det ikke altid lyder så godt, man skal jo have noget energi ud af porten og derfor må dens q være stort, så proppen kan danse i fjederen. Derfor er det ret cool med servostyrede sub'er da man derved kan få et lavt Q samtidigt med at frekvens responsen er i orden - servoen bremser membranen hvis den er på afveje.

Til alle reflexelskere - undskyld jeg disser teknologien, jeg har bare svært ved at komme til tåls med et system der "lever" af at være omkring 360grader ude af fase med sig selv.. 

Advarsel! - det kræver noget tilvænning at gå fra et mudret reflex sub system til et servostyret system der slår med korte velplacerede boksehandske slag i mellemgulvet. Det er kontant og præcist men ret kedeligt hvis du er til bulder cinema action bas - jeg er til stereo HiFi, mit sub Q er 0,33 (uden servo), men må erkende at der også er en vis charme i at din egen drink skvulper med når T-rex'en nærmer sig. På den anden side har du lige pludselig et anlæg med adskillige typer stortrommer i stedet for den altid samme, noget svulpende boom - boom.

Håber det er OK jeg foreslår at du slagter noget udstyr for at komme videre?

So long - T

outofsync
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2007 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

Hej Thomas!

Hov, ja, jeg var vist lidt upræcis! Den hedder:

Audio Pro Sub Impact: 12" enhed, 200 watt forstærker(de har den ikke på siden mere)

og QLN sub 12  http://www.qln.se/index2.php3?page=speaker_sub12&submenu =speakers

Jeg leder netop nu efter en stram og tør lyd. Det tror jeg vil passe mig bedst!

Det er OK at du foreslår slagtning af udstyr:)

Ja, jeg har 4 stk 602, og begge subs i samme rum. Jeg har lige droppet centeren.

Nicholas

kopi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2007 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Hej Igen Nicolas.

Vi skal lege lidt!!

Find dine bedste sokker frem og prop dem i alle porte på QLN'en. og stil den op ad væggen med de tilstoppede porte mod væggen.

Tag Audio Pro'en ud af setupet - Arghh - øv nu fatter jeg det vist!! du filtrere for og bagkanaler gennem hver sin sub!? - nå men der skulle ikke være meget bas output i bagkanalerne (det er bare effekter der ligger der), så stadig ud med Audio Pro'en og fød bagkanalerne direkte fra effektforstærkeren (fuldtone).

Start med at sætte delefrekvensen forholdsvis højt 100Hz og skru op for sub'en til du kan høre der kommer bund igen. skru nu en smule ned for delefrekvensen (90Hz) og juster sub niveau igen. Du kan sikkert gøre dette trick et par gange, med lavere og levere frekvens, og få mere og mere bund, men niveauet for sub volumenkontrollen vil stige for hver gang du skruer ned for delefrekvensen. På et tidspunkt vil du bemærke at der kommer et hul i frekvensgangen fordi dine 602'ere ikke kan følge med ned i frekvens (formentligt ved omkring 60Hz delefrekvens) og subben ruller af for hurtigt. Og så må du skrue lidt op for delefrekvensen igen og derved lappe hullet - Alting koster - du har nu formentligt 35-40Hz som laveste output i stedet for 25Hz som QNL ellers lover. Men bassen er formentligt blevet væsentligt strammere.

Besværligheder - du vil formentligt opleve at dit rum driller så gør dig den tjeneste at du sidder det samme sted hver gang du laver et nyt prøvelyt. Og vid at bassen altid er kraftigst hvis du sidder tæt på bagvæggen og derved ikke kan nyde dine bagkanaler . Der vil altid være lidt knald med frekvansgangen i bassen p.g.a. rummets størrelse og form - så må du TacT'e/Lyngdorf'e eller finde en anden måde at hente det tabte ind. Det er her det rigtigt bliver spændende og dyrt!

Det er fredag aften og du har formentligt ikke anmeldt fest i opgangen, så vent med at lege til i morgen tidligt hvor alle har tømmermænd og ikke har kræfter til at klage

/T

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum