Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. april 2024 | 07:07   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Svens DAC (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 788
Sendt: 31 Januar 2007 kl. 00:10 | IP-adresse registreret  

Duelund support skrev:
Har lært af afdøde Steen Duelund at der er en " lyttemæssig" gevinst ved at fjerne plastikken fra elektrolytter for at reducere statisk elektricitet. Efterfølgende bevikling med silke og påsmøring af linolie reducerer også dette - udover en dæmpende effekt.
Skal pointere at det er mig der lavede de" Duelund modificerede " Pioneer 656``ere.

Det kan jeg kun bekræfte.

Jeg begyndte mine modifikationer med at købe et netstik fra Steen Duelund i bakelit. Jeg havde hørt at det skulle være bedre, men jeg var da temmelig tvivlende. Men prøves skulle det, selvom jeg tvivlede på effekten og specielt om det var muligt for mig at  høre forskellen. Men det var det. Fornemmelsen af mere hul igennem var ikke stor, men dog hørbar. Så foreslog Steen mig, at tage plastikken af de to store kondensatore i min Marantz CD 17 K.I.Sign. Det kunne jeg godt høre at det var en forbedring.

Nogle timer senere ringede Sten og spurgte om forsøget. Jo det gav en mere detaljeret bas med lidt mere fornemmelse af hul igennem.

Så blev jeg foreslået at smøre lindolie på dem bagefter. Det gjorde efterklangen mere tydelig fra optagelsen.

Når sådanne små ting er hørbare, tænkte jeg, hvad kan så større ting gøre, og jeg gik igang med at skifte strømkabel, bøsninger osv.

Mvh. Sven



__________________
Mvh. Sven
Til top Vis Sven Palvig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sven Palvig
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 31 Januar 2007 kl. 01:11 | IP-adresse registreret  

Jeg har også været på den "vogn" og var overbevist troende - i dag er jeg af den opfattelse at det kun er tweaks som kompencerer for andre fejl, så min konklusion er at med god sund elektronik og ordentlige højtalere så er det uden betydning

 

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1508
Sendt: 31 Januar 2007 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

Vil acceptere at ved brug af rør udstyr er det muligvis uden betydning. På transistorgrej skal all plastic væk.
Hvis du mener det er uden betydning vil jeg tro dit anlæg ikke er godt nok. Nu kommer du sikkert og pointerer at det har kostet 5000.000 - det gør ingen forskel. Har hørt anlæg til 2 millioner som ikke kunne spille.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 31 Januar 2007 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

Nej, jeg har faktisk så god lyd at jeg ikke gider det "småpilleri", og nej det er overvejende DIY til rimelige priser

Jeg må erkende at jeg er skadet nok til at jeg alligevel fjernede plastik på forsyningslytter på min seneste forstærker, hvor bagplade ydermere er lavet af Pertinax og resten i træ og kobber med messinskruer osv. 

Men der vil altid være meget plastik du aldrig får fjernet - og jeg gyser ved tanken om at alle nu skulle begynde at fjerne isolering på fosyninger med store livsfarlige lytter og andre forbindelser, og jeg mener det er en lidt uansvarlig opfordring - det skal gøres med omtanke

 

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1508
Sendt: 31 Januar 2007 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

Helt klart har du ret i at det skal gøres med omtanke. Man skal foreks. være opmærsom på at den negative forsyningspænding kan ligge på elektrolytters hus. Hvis det så er en rørspille med adskillige hundrede volt i forsyningen kan det medføre hjertestop at pille ved det. Jeg kan ikke helt tilslutte mig at det er meget plastik som ikke kan fjernes. Selvfølgelig er transistorer og IC kredse indkapslet i plastic og det---.
Kan se at du også har fået øje på betydningen af magnetisme i nærheden af elektroners vandring.
Når man nu føler man er kommet i mål forstår jeg at man ikke længere gider-jeg er efterhånden også ved at være der.
Hvis der ikke lige var---. Hvis nu fabrikanterne selv forstod betydningen af disse sammenhænge så kunne man måske bare nyde musikken.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 31 Januar 2007 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Der er et punkt som jeg VED har ret stor betydning - det er de klassiske ringkerner som ofte ligger med vindingerne helt tæt ved stelførende kabinet

Der er rimelig god gevinst i at løfte trafoen bare nogle millimeter, og låget må gerne være pertinax som også afkobles fra trafoen, og det er igen en god ting at bruge en messingbolt til fastspænding - her har jeg så yderligere afkoblet messing bolten fra stel/kabinet med en rund skive/møtrik lavet i pertinax

 

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1508
Sendt: 31 Januar 2007 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Du ved åbenbart en hel del om hvordan man frembringer god lyd. Jeg laver selv mine kabinetter fortrinsvis i træ dog er bundpladen i min effektforstærker alu. Man skal være opmærksom på at alu. virker magnetisk i forbindelse med store strømme derfor kobber bag transistorer. Kabinetterne til mine ting er ikke stelførende. Transformatorerne bliver limet fast med silicone. Har lige haft besøg en som skulle købe kobberkondensatorer. Han sværger til rørgrej og mente at det var første gang han havde hørt transistorgrej spille så godt som mit. Det skyldes for det meste fraværet af plastic og magnetisme.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic
 
Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 788
Sendt: 31 Januar 2007 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

Samt en kraftig strømforsyning på dine ting.

Mvh.

Sven



__________________
Mvh. Sven
Til top Vis Sven Palvig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sven Palvig
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes