Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. maj 2024 | 15:11   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Mellemhjulet viser frem (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 793
Sendt: 30 Januar 2007 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Jeg vil her gerne vise nogle af mine selvbyg projekter, i håb om at nogen kan få glæde af at rode lidt mere med tingene, end bare endeløse kabelskift

Dette første indlæg vil jeg bruge som en slag index over hvad der kommer på med tiden.


Udskiftet med andet: Det første er et par højttalere, med enheder fra 1950'er og et spøjst udseende.



Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet
 
Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 793
Sendt: 30 Januar 2007 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

Saba Cello er en 2 vejs konstruktion med enheder fra 50'erne. De er relativt store, ca. højde: 110 cm, bredde, 40 cm og dybde 50 cm, hvilket i dag er sjældent set til en 8" tommer bas. Det mest forbløffende er at siderne består af 4 mm krydsfiner, sådan bygger man bare ikke højttalere??? Så jeg skulle jo lige prøve for sjovs skyld. Jeg har tidligere bygget transmissionslinje højttalere med sandwichopbygget kabinet med et par cm sand imellem, og det er jeg overbevist om er den "rigtige måde at gøre det på", men nogen gange må man jo også afprøve sine egne fordomme.

De har en driftseffekt på omkring 96 db, det kunne jeg også godt bruge. Den samlede pris for sættet blev ca. 1600 - 1700 kr.

For nu ikke at sende Krenzler på overarbejde med links, så er er en linksamling relevant for Saba Cello højttaleren:

Det hele startede med at jeg var ved at opgive at få vellyd ud af mine Lowther PM6A enheder og faldt over det her, baskabinet med Lowther som mellemtone/diskant dipol ovenpå:
http://store.hifiauthority.com/olsherkits.html


Så fandt jeg den her side hvor der var en der havde udskiftet Lowther med nogle gamle, ca. 1955, højttalere
http://de.geocities.com/peter_rehkop/system.html


Blev lidt nysgerrig efter dipolprincippet og de gamle enheder og fandt de her mærkværdigheder:
http://www.tube-amp.de/greencone/index.htm


Og, yes, der var en kopi man kunne bygge:
http://methe-family.de/sabacello.htm


Originalerne ser ud til at være dem her:
http://www.auditorium-23.de/Speakers/Rondo.html
Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet
 
Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 793
Sendt: 30 Januar 2007 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

 
Min udgave startede sådan her, vi var ved at flytte, Lowther Ace horn kasserne røg ud efter at have lytte til Saba enhederne i den her opsætning, paf. Så kunne jeg nøjes med at flytte enhederne.





Så var lysten der endelig til at komme i gang, flytningen var overstået og det var tid til at lave noget sjovt.





Jeg er absolut ikke snedker, så jeg lærer en del om træarbejde undervejs.





F.eks. at hjælpeværktøjer kan få tingene til at glide hurtigere, selvom de tager tid at lave





Skarpe iagttagere vil se at formen er lidt anderledes end forbilderne, det var mest forårsaget af en løbsk stiksav. Man skal ganske enkelt ikke lave den slags indadbuet vinkler, det endte med at der lige er et par millimeter for stor afstand i den kurve som man ser på billedet:




Så er jeg klar til at sætte ben på, saven er en japansk Kataba sav, til krydsfiner og den slags, dejligt værktøj.




Og jo, der skal være hul i bunden:




Der er mange forskellige udformninger af bagsiden, muligvis blive der skåret mere af med tiden.




Jeg viser lige enhederne inden de ryger ind i kabinettet, gad vide om der er nogen der undre sig over skruen i diskanten? Årgang 1955, kan sikkert kun tåle 5 - 10 watt, man kan alligevel afgive et rimeligt lydtryk, skulle junior have klassefest ville jeg nok sætte noget andet ind ;-)









Klar til lytning, hmm første indtryk er at Lowther Ace hornet ihvertfald ikke kommer tilbage.

Nu har jeg altså også kørt med de Saba enheder i en dipol (122 x 55 cm) i ca. 5 måneder inden, EQ'et med en digital EQ
så jeg var ikke helt paf over lyden denne gang. Jeg tvivler på at det er højttaleren for resten af livet, men jeg ville sørme gerne have haft dem i de mange år jeg boede i en lille lejlighed. De har ganske enkelt nogle klare kvaliteter man ikke finder i mange moderne højttalere. De har naturligvis også nogle ulemper, som måske, måske ikke kan minimeres. Jeg vender tilbage med et forsøg på en beskrivelse, når jeg har hørt på dem et par uger. Pt. bliver de drevet af en lille rørforstærker på ca. 3 watt

Værsgod at grine




 
Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet
 
KimG
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Juli 2004
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 670
Sendt: 30 Januar 2007 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

Det ser herligt ud...
Hvor i alverden finder man højttalerenhederne nu til dags ?

Det kan vel nok gøre lidt ondt i sjælen på de, der har kastet mange penge ud på enheder -

- At se, hvor lidt, der skal til -

Om det lyder så godt, som du siger



__________________
Kim
Til top Vis KimG's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KimG
 
Buch
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Juni 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 546
Sendt: 30 Januar 2007 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

De er bare superfede de der "green cones". Enhederne og kabinetter er iøvrigt ofte til salg på ebay.de.

__________________
hilsen Buch
Mit anlæg
Til top Vis Buch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Buch
 
krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 5449
Sendt: 30 Januar 2007 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Hvor meget bas får man ud af sådan en?
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler
 
-nt-
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 December 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 171
Sendt: 31 Januar 2007 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

Mellemhjulet skrev:
 
Jeg viser lige enhederne inden de ryger ind i kabinettet, gad vide om der er nogen der undre sig over skruen i diskanten?

Ja, den diskant ser godtnok lidt sjov ud. Jeg har også set andre gamle højttalerenheder med skrue i midten af membranen.  

Til top Vis -nt-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af -nt-
 
Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2040
Sendt: 31 Januar 2007 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

-nt- skrev:

Mellemhjulet skrev:
 
Jeg viser lige enhederne inden de ryger ind i kabinettet, gad vide om der er nogen der undre sig over skruen i diskanten?

Ja, den diskant ser godtnok lidt sjov ud. Jeg har også set andre gamle højttalerenheder med skrue i midten af membranen.  

Det er da for at man med ramme alvor kan skrive at "højttaleren bliver holdt som i en skruestik" når man blærer sig med lyden

Spøg til side, de ser fine ud, Hr. Mellemhjul. Det er rart at se at nogen tør give sig i kast med anderledes løsninger.

 

/Præsten



__________________
2A = 101010
DEQX-bruger/supporter

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten
 
pmoren
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Juli 2005
Status: Offline
Indlæg: 176
Sendt: 31 Januar 2007 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

Hej Mellemhjulet !!!

Nu har jeg jo fulgt lidt med i dit bygge program, her i vinter og du har jo mailet

mange gode fotos af forløbet, og de ligner jo godt nok de orginale  som han

Tyskeren har bygget , Rondo meget fint. Og jeg har hvist spurgt der før, om du

ikke ville prøve og sætte 1 af dine Lowther PM6 enhedder i også høre dem, ved siden

af hinanden ( bare sådan et forsøg ) for de kabinetter kunne jo godt være skabt til et

sæt PM6 enhedder ikkke ??.

Og det er jo stadigvæk rart og se at folk stadigvæk kaster sig ud i hjemmebyg af højtaller

for det gjore alle raske drenge jo i slut 60erne og i 70erne, dejlig måde og lære lidt og hifi

og elektronik, og hvor langt man kan når hvis man bare vil prøve selv, så end lille bøn til

nye " hifi-t**ser " begynd her, for der findes jo tons vis af tegninger og ider på nettet, og

det er nemmere end dengang jeg selv begyndte der i 70erne der var der jo High Fidelitys

gulvhorn og Lowther og nogle andre jeg ikke lige kan huske nu . Så kom igang drenge !!

Og Mellemhjulet tak for den hjælp du har givet mig her i vinter med link og den slags.

 

Hilsen Poul Moren

Til top Vis pmoren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pmoren
 
Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 793
Sendt: 31 Januar 2007 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

@KimG:
Mine enheder er købt via Ebay.de, søg på Saba Greencone, prisen svinger omkring 1000 kr for et sæt alt efter årstid.

@Krenzler:
Man får masser af bas, hvis der er noget på pladen. Med masser mener jeg altså ikke surround bulder som man tit hører til film, men betydelig mere end f.eks. mine forhenværende Lowther Ace horn.

De første dage var de lidt tynde i lyden synes jeg, men det kan skyldes den musik jeg hørte. Nu er der nok, men det svinger meget fra plade til plade, meget mere end før. Og hvis man holder sig til moderate lydtryk, jeg ved ikke helt hvad de kan klare.

En Bob Marley plade lyder somom der er nogen der har skruet op for bassen og sat loudness til. Donald Fagens "The nightfly" lyder tynd og blodfattig. Postmand Per sidder lige i skabet.

Cd'er lyder ok, hvis de er nyere, indenfor de sidste 5 - 8 år. Cd'er fra sen 80 tidlig 90 lyder tit meget kunstige. Men der er naturligvis masser af undtagelser. Det er dog som om der er blevet større forskel på lyden fra CD og LP.

Det er jo også sådan at siderne på højttalerne vibererer lystigt. Alt efter hvilke toner er vibrationener kraftig forskellige steder. Det er vel en slags basmembran der.

Pmoren har forslået at jeg eksperimentere lidt med dæmpning i højttaleren, så det vil jeg gøre på et tidspunkt Jeg mangler også at få målt frekvensgangen, jeg har lidt indtryk af at jeg deler for lavt, så der er et for højt diskantniveau omkring delefrekvensen, men jeg venter med at pille til jeg har fået målt på dem.


@Pmoren
Jeg ved ikke helt med Lowther enhederne De fik jo lidt baghjul af de her Saba enheder, men jeg skal nok prøve en dag familien er draget på tur, måske i vinterferien. Jeg ville umiddelbart ikke tro det gik godt, på den anden side fatter jeg stadig ikke man kan bygge højttalere i så spinkelt materiale, og at de så lyder så godt som de gør. Spinkel? Tja, de vejer faktisk lige under 8 kg, det er ikke meget for sådan en størrelse højttaler med enheder i.

Og så må jeg jo tilslutte mig din ide om at prøve at bygge selv, man lærer jo en masse, også at se igennem de syge reklamer de finder på. Det behøver jo ikke at være de her, der er som du siger masse af tegninger på nettet. Hvis man vil have lidt mere moderne tilgang til højttaler byg er der f.eks. masser af konstruktioner hos Troels Gravesen:

http://www.troelsgravesen.dk/Diy_Loudspeaker_Projects.htm

Og så lykkedes det mig jo at lime dem sammen helt uden at bruge skruer eller søm. Jeg fugtede heller ikke krydsfinerpladerne, så de er spændt hårdt op. Det var jeg lidt nervøs for om det ville gå.
Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet
 
krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 5449
Sendt: 03 Februar 2007 kl. 04:49 | IP-adresse registreret  

Hvornår bliver næste afsnit sendt.

Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler
 
Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 793
Sendt: 03 Februar 2007 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Hvornår bliver næste afsnit sendt.



Tja, det kommer nu. Alting foregår jo ikke i medvind evig succes. Nu har de spillet en uges tid, og det gør de godt nok til at jeg vil hive min lille 2A3 Singel ended effektforstærker ud af systemet, fordi jeg skal bruge nogle af stumperne til min EL84 baseret differential  effektforstærker, som pt. er skilt ad. (Den adskilte har lidt mere spark i lyden, hvor den singel ended er lige lovlig magelig.)

Så af interesse for især det grønne monster K, skal min Tandberg Huldra 10 overtage de næste uger, mens jeg får flytte stumpene over.
Jeg ville dog lige foretage en måling først, så jeg installerede lydkort og lydprogram, og fik denne katastrofale måling



Godt nok meldte jeg ud med at de måske var LIDT for lyse, men slet ikke i den grad, og det faldt hurtigt på plads efter et par dage. Tilspilning af  kabinetter?,  joh siderne på højttalerne SKAL jo spille lystigt med, så bassen blev mærkbart bedre meget hurtigt. Så denne måling var majet overraskende

Jeg tog så equalizeren og rettede skidtet op til ret frekvensgang, men det lød usædvanligt mørkt og indelukket, lidt ligesom at vikle hovedet ind i en dyne

Selve lydkortet (M-Audio Audiophile USB) var  korrigeret for frekvensgangen så det er en ret line, så det kunne ikke være synderen.

Så fik jeg sat tape-loopet på mikseren (Behringer UB802) mellem ind og ud på lydkortet, så mikserens frekvensgang blev taget med, og så fik jeg pludselig denne pudsige frekvensgang her. Det er den orange streg, de 3 spidser ved 50 hz etc er sikkert brumrelateret, så dem kan man se bort fra, og så er kurverne rykket så de ligger tæt på hinanden for sammenligningens skyld.



Det ser jo i mistænkelig grad ud til at mikseren gør et eller andet ved målingen. Højttaleren (grøn streg) har en resonansfrekvens på ca. 75 herz, og den begynder naturligvis at falde af der. Diskanten triller ned ad bakke fra ca. 11 khz, hvilket sandsynligvis er en kombination af det er en 4 tommer diskant, samt at den umodkoblede singel ended effektforstærker sikkert også har en frekvensgang der falder tidligt af. Så den del af det tror jeg er korrekt nok. Til gengæld ser det ud til at der er en skævvridning af frekvensgangen i mikseren (orange streg). Drejer man sin skærm lidt på skrå, så den orange linje er vandret, ser det faktisk ikke så slemt ud

Nu er frekvenskurver jo ellers et godt værktøj, men det er jo ikke til at lave noget med værktøj man ikke kan stole på. Men det er et problem der må vente til senere.

Næste rapport blive med Tandberg lyd.................... stay tuned.


Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet
 
syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1715
Sendt: 04 Februar 2007 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

Hey,

Jeg ville få lavet en måling med pålideligt udstyr og så få dit eget til at danne samme måling. Så kan du stole på det fremover. Du bor lidt langt væk, men du er velkommen forbi og få en måling på mit Clio hvis det er.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted
 
Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 793
Sendt: 04 Februar 2007 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

Jeg ville få lavet en måling med pålideligt udstyr og så få dit eget til at danne samme måling. Så kan du stole på det fremover. Du bor lidt langt væk, men du er velkommen forbi og få en måling på mit Clio hvis det er.



Tak for tilbuddet. Jeg har haft det installeret før, men har skiftet harddisk. Sidst tog det også lidt tid inde jeg fik alle indstillinger sat rigtig, men så var målingerne også rimelig troværdige.

Måske skulle jeg bare bygge en lille mikrofonforstærker selv, det ville jeg bare ikke bruge tid på i første omgang, og Behringeren er jo billig og meget udbredt blandt hobbymålere, så det burde kunne virke, som det jo også har gjort før.

Jeg prøver at sætte en CD til line in, og ser om jeg kan få troværdige kurver fra en test cd. Når jeg  kan det, er resten vel ok.
Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet
 
Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 793
Sendt: 28 Februar 2007 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

Lidt opdatering på Saba projektet.

Jeg har set at High Fidelity kun viser målinger fra 500 Hz og op. Her ligger mine også inde for de ca. 10 db som er normalt at se i bladet. Toppen mellem 8 og 10 kHz er sandsynligvis at jeg deler lidt for lavt. Toppen ved 2kHz ved jeg endnu ikke hvad er.
EDIT: Målingerne er 1/3 oktav af begge højttalere fra lyttepositionen, ca 3 meter fra højttalerne.



Under 500 Hz går det til gengæld galt, og er årsagen til den tynde lyd i første omgang:



Jeg undrede mig lidt over dette, indtil jeg kan til at tænke på baffel step.
Det er et fænomen man kan læse lidt mere om her: http://www.trueaudio.com/st_diff1.htm
Basalt set er det om hvordan højttalerenheden oplever verden når bølgelængden bliver lang.

Man kan få et program til at simulere fænomenet: http://www.tolvan.com/edge/">http://www.tolvan.com/edge/

Her vist en højttaler med nogenlunde den form mine Saba har, først med den størrels baffel de har, og så med en baffel på det dobbelte for at illustre forskellen i frekvens:





Som man kan se udfra målingerne og simuleringen passer det meget godt med at højttalerne ruller af fra 500 Hz og nedefter.

Man kan korrigere for den slags enten ved et 2.5 vejs system med 2 ens bas/mellemtone hvor man kører fuldt frekvensområde i den ene enhed og lader den anden rulle af opefter så det korrigere for faldet. Man kan korrigere i delefiltret. Jeg har lidt modstand mod store spoler i serie med bassen, så jeg har korrigeret i min digitale equalizer, og skubbet højttalerne lidt længere ind mod væggen.

Så pt. spiller jeg via en Behringer DEQ2496 der er sat foran en Tandberg Huldra 10, og til prisen er det bestemt en dejlig lyd, så længe man holder sig til moderate lydtryk. Det bliver så stående sådan et stykke tid, det er tid til nye projekter.

Og så har jeg jo også hørt pmorens anlæg i mellemtiden: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=37382&P N=2&TPN=7

Og de Tannoy lyder jo bestemt ikke dårligt, så jeg er lidt begyndt at tænke på at få gang i mine 12" med alnico magneter for at nærme mig lidt den måde at gengive musik på. De små Saba enheder har ganske enkelt ikke mulighed for at flytte luft på samme måde, og Tannoyerne er lige så musikalske som Saba enhederene.

Nok for denne gang.


Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet
 
Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 793
Sendt: 01 Marts 2007 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

Lige nogle links til Baffle step problematiken:

En forklaring til: http://www.salksound.com/bsc.html

En lidt mere detaljeret forklaring med nogle mulige løsninger. Læg især mærke til Paul Joppa løsningen til brug før effektforstærkeren, rigtig smart:

http://www.t-linespeakers.org/tech/bafflestep/intro-bds.html

Se den chamerende udførsel af en rigtig gør det selv løsning her med 2 kondensatore, 4 modstande, samt 4 hun phono stik, til brug mellem for og effektforstærker nederst på denne side:

http://boozhoundlabs.com/ff225k/

For de dovne er billedet her



Man kan også lave en variable udgave, se her: http://sound.westhost.com/bafflestep.htm#var-equaliser
Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet
 
Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 793
Sendt: 03 Marts 2009 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 04 Marts 2009 kl. 00:29 | IP-adresse registreret  

Hvad er det for en Altmann/MotherofTone inspireret tingest ved siden af rørampen ? ehh, soundwest baffelstep regulering  men den er da i flg diagram passiv og kræver ikke batteri ?

 

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 793
Sendt: 04 Marts 2009 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

Sorry, teksten smuttede åbenbart. Det er en Tripath 2020 med batteridrift, de spiller nu forbløffende, men jeg har lige fået den, så hvor forbløffende ved jeg ikke 

Det er ikke en http://www.mother-of-tone.com/byob.htm , men jeg havde nogle Ivar hylder i overskud, så hvorfor ikke

Jeg ville egentlig bare starte tråden op igen, da jeg gerne vil afslutte de alt for mange hifi projekter i år, der er for mange løse ideer.

Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet
 
Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 793
Sendt: 04 Marts 2009 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

Så listen er lang i år. Der er mange halvfærdige ideer og projekter som jeg gerne vil have ryddet op i, så jeg får et anlæg der indfrier mine egne forventninger og også bliver noget pænere.

Tripath forstærker modulet blev købt, efter at have hørt en kollegas Trends kopi. I forhold til den lidt modificeret rørforstærker, spillede den faktisk på nogle måder lidt bedre, men manglede lidt magien i mellemtonen. Det så dog ud til de kan laves godt. Jeg kan se bruger Holberg, er meget glad for sin Tripath udstyret forstærker:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=70878&P N=2

Lidt Googling førte til at en Tripath 2020 blev anset som havende en lidt mere røragtig lyd, end den Tripath 2024 som sidder i Trends. Det virker som det passer. Jeg tror nu nok jeg vil foresætte med rør i mellemtone og diskant, og så bruge den Tripath til bassen. Det vil nok smelte fint sammen. På Altmann siden bliver i øvrigt beskrevet hvordan lyden ændre sig på hans, ikke Tripath, forstærker, alt efter hvilken spænding batteriet har. Umiddelbart gør det samme sig gældende med Tripath forstærkeren. Det er iøvrigt sjovt at noget så billigt kan spille så godt.

Så skal der laves TO pladespillere færdig, begge Lenco baseret. Den ene bliver en stor sag, og der skal bygges en Ladegaard arm til den. På den anden skal armen bygges om. Det er en Lenco L78 med autostop, og eftersom der spilles mange børneplader her i huset er det vældig praktisk:



Der er lavet lidt indledende øvelser, så jeg ved nogenlunde hvad jeg vil der.

Det er jo så praktisk at have en god forforstærker, og det bliver sådan en her, bare med 2 riaa dele i fra starten, det bliver en FVP5A, eller SVP1 som den også kaldes, den er nok noget af det første som skal være færdig af praktisk årsager:

http://www.vacuumstate.com/index.tpl?rubrik=8&lang=2& ;a=%25C7%253CysG%25FDhp&b=733835.7318292517

Højttalerne er skiftet ud. Enhederne til mellemtone/diskant er stadig Saba, men fra ca 1951 - 52. (Diskanten på billedet er skiftet til en ældre udgave) Som ekstra kryderi er der også nogle field coil mellemtoner på lager fra før 1948, de begyndte at lave dem før 2 verdenskrig............. Jeg havde en field coil løst liggende på bordet, sammen med en af de almindelige alnico udgaver jeg bruger, sat til en gammel Tandberg radio, mono, så man lige kunne skrue mellem dem med balanceknappen. Det mest forbløffende var forskellen i rumgengivelse, som var meget nem at høre. Men field coilsne gemmer jeg til at lege med når forstærkningen og signal kilderne er på plads.



Der skal så være 2 stk 12 tommer basser i bunden per side, frit efter Martin J Kings opskrift.
http://www.quarter-wave.com/OBs/OB_Theory.html

Jeg har et fornuftigt sæt 12" Onkyo Altec kopi med alnicomagneter, men jeg skal snart forbi r-l-b's lager, og der er jeg måske heldig at finde hvad jeg søger

Jeg er blevet meget glad for dipol højttalere, og har bestemt ikke lyst til at gå tilbage til kassehøjttalere.

Åh ja, og så har jeg lavet en by pass operation på en Phillips/Marantz cd. Jeg vil umiddelbart tro at det er nok med den kondensator. Det spiller ihvertfald fint til en billig penge, 300 kr for spillen og 200 for kondensatore, jeg tror jeg prøve at lave en NOS udgave af den også:

http://www.lampizator.eu/LAMPIZATOR/REFERENCES/Philips%20CD7 51/Philips_tda1549.html

Jeg HÅBER meget det bliver færdigt alt sammen i år, så jeg kan få afprøvet nogle af de mere tossede ideer i årene fremover.............., så der ikke merer står en masse løse, grimme projekter og griner ad mig


Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet
 

Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes