Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. maj 2024 | 14:52   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: B&W DM7 MkII (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 December 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 636
Sendt: 23 Marts 2007 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

SÅ!

Der kom der vups to styks B&W DM7 II ind af døren!
Hold fast de er flotte! Meget bedre bliver det vist ikke i den epoke.
De er fra 1980 (basenhederne er i hvert fald, de stod for dateringen)

Og når nu vi er ved basserne (eller mellemtone/bas som det jo er). Midten af den ene basenhed er mærket med et ret stort hul! Altså i den sorte midte i den ellers rigtig flotte kevlarenhed. Den anden har en lille revne ligeledes. Begge højtalere spiller dog!
Nu har jeg ikke lyttet meget til dem, og har nogle meget bassstærke Jamo Classic 8 samt en sub som jeg skal sammenligne med. Synes, især på elektronisk musik og klassisk at lyden er rigtig rigtig god! Diskanten kan helt tydeligt noget helt andet end den i jamoerne! Og bassen er der faktisk også, bare ikke i samme grad. Synes faktisk de spiller helt utroligt godt! Bassen er ikke helt i top dog.. Men ok, nu har kondensatore og ledere i disse gamle damer stået i snart 27 år, så nogle dele skal selvfølgelig skiftes ud.
Men omkring hullet i enheden: Hvor stor betydning har det tror i? der er ingen skrat.. vil man med fordel kunne reparere den på en eller anden måde?

Glæder mig rigtig meget til at komme igang med disse virkelig flotte og vellydende gamle modeller!
Til top Vis Bojsenbord's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bojsenbord
 
Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 December 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 636
Sendt: 23 Marts 2007 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

Basmembranen i kevlar er ikke hundere procent luftæt. Kan det være pga alderdom, eller er den designet således? Membranen i slavebassen er derimod helt tæt.. har jeg købt katten i  sækken?

Til top Vis Bojsenbord's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bojsenbord
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 23 Marts 2007 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

næ, det kan da laves. Men lad os se nærbilleder!
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2489
Sendt: 23 Marts 2007 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

Min mening om en gamle DM-serie: De har en meget neutral lyd, og kabinetterne er rigtigt godt dæmpet, og dermed fri for "kasselyd". Til gengæld formår højttalerne ikke rigtigt at gengive de små detaljer i musikken. Detaljerne bliver simpelthen spist. Men alt i alt en fin all-round højttaler!

Om du har købt katten i sækken er svært at sige, da du jo ikke skriver hvor meget du har givet for dem. Men et par 27 år gamle defekte højttalere, hvortil der ikke længere kan købes reservedele, skal godtnok være billige. En af mine bekendte har lige købt et sæt DM 14 med originale standere for Kr. 700,- De fejler absolut intet, udover nogle småridser.

Prøv at se om du kan støve endnu et sæt op, som kan bruges som reservedele, så du kan få et fejlfrit sæt ud af det.



__________________
I like techno - UNPLUGGED!
Til top Vis perejvind's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af perejvind Besøg perejvind's Websted
 
Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 December 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 636
Sendt: 23 Marts 2007 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  


Her er membranen! I på den anden enhed er hullet i det sorte midterstykker nærmere et lille hak.
Burde det orange af membranen være hundrede procent lufttæt? det burde det vel...  Hvad kan man gøre for at tætne uden at gøre det hele for tungt?

Perjevind: har givet 740, og allerede nu er de pengen værd.
Ved da godt at et par 30 årige højtalere ikke er toppen af poppen, og at man nok kunne få noget der var bedre, men synes rent faktisk de spiller rigtig fornuftigt! Og så er der jo samlerværdien!
Gamle højtalere har en anden lyd en de nyeste, og sådan skal det jo være! Og en gammel opdateret topmodel, kan sagtens følge dagens! Men du har ret omkring reservedele..
Til top Vis Bojsenbord's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bojsenbord
 
Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 December 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 636
Sendt: 23 Marts 2007 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

Ville det mon du at skære det resterende af midterdelen væk og forsigtigt lime et passende stykke rundt tynd plastik fast? Hmm Ved ikke meget om opbygningen af en højtaler, og som sædvanlig er der vel mere mellem himmel og jord end man ser ved første øjekast.. Men er effekten af det sorte ikke blot at det skal let? Hvorfor bueformen? Hmm har vist brug for en bog om det her..
Til top Vis Bojsenbord's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bojsenbord
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 23 Marts 2007 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

Gennem hullet i støvhætten kan man se det gennemborede polstykke, som fortsætter ind i kabinettet. Når der er hul i støvhætten, er der altså et ikke-tilsigtet gennemtræk, som skal lukkes med en tæt støvhætte. Ferme folk kan lime en på hvis man kan få fat i en! Evt. kan man købe en billig kinerserenhed og bruge en støvhætte derfra og så gå i gang med hobbykniv og superfix.
Det orange (=kevlar) er næsten tæt. Betyder intet i praksis (og da slet ikke ift. hullet!)
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 December 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 636
Sendt: 24 Marts 2007 kl. 09:26 | IP-adresse registreret  

Ok. Må ud og lede i containere efter en støvhætte! Tusind tak for hjælpen!
Omkring den anden enhed. Her er der ikke noget hul, men nærmere et lille hak. Vil det du at sætte et lille stykke kvalitetstape på, eller lime noget fra den anden (kasserede) støvhætte ovenpå? Tænker på hvor meget vægtforskellen vil gøre..

Vender tilbage!
Til top Vis Bojsenbord's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bojsenbord
 
Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 December 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 636
Sendt: 24 Marts 2007 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

vil det være helt gakket at pille begge to af og blot sætte noget tilskåret stift gummi fast? Man ville miste bueformen selvfølgelig.. Findes der en støvhættekyndig der ved hvor meget formen på støvhætten har at sige? (er nok klar over at det ikke er helt ligegyldigt..) 
Til top Vis Bojsenbord's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bojsenbord
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 24 Marts 2007 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Støvhætten skal være fuglesnitformet, så er den bedst resonansdæmpet. Kan du ikke gå på jagt på lossepladsen og flå nogle gamle hætter af?
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1091
Sendt: 24 Marts 2007 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

Tillykke med dine klassikere, det er skønne..

"Støvhætten" som de "sorte i midten" hedder er ikke noget vigtigt...men har trods alt en funktion. De er dels med til at holde systemet tæt, men de virker også som "akkustiske spredere" op til diskanten. Så man kan faktisk ikke lige fjerne dem, og din bass-kasse skal være tæt! Verdens undergang er det ikke, men køb nogle nye støvhætter og lim dem på. Jeg har købt et par stykker os "Audio technologi" i Stilling ved Ry. De koster ikke meget, og jeg coatede dem bagefter med aradit for at få dem tætte. Husk at de org. er af plast, så de var/er tætte.

Den gamle type støvhætte var også noget l**t, fordi de ophober energi og frigiver det forskudt....hele tiden. Altså trykker du på den, så vil din finger-aftryk kunne ses i mange sekunder. Betragt som en lille upgrade. Nogle vil sværge til at fjerne sådan nogle hætter for at få en hurtigere bass, men dine basser er faktisk godt ventileret på bagsiden under spideren, og den skal som skrevet være tæt.  

Ellers er de jo gode DM7eren. Du kan overveje om du vil tweak dem med bedre kabler og filter. Det er et ret kompliceret filter. Den er 1000 uf eletrolyt som sidder i serie med højttaleren er et såkaldt "subsonisk filter" som fjerne altså under 20-25 hz......oprindelig til beskyttelse af pladebuler/p.u. støj. Muligvis er den også til for at begrænse den nederste bass....altså en afstemning af kabinetet. Min oplevelse var at den buldre lidt mere, men spiller helt anderledes åbent i diskant og mellemtone....som er lidt død......den mørke lyd om man vil.  

Skifter du komponenter, så skal de udmåles da B&W brugt +- 10 % komponenter og tingene er parret. Så du kan ikke regne med at 10uf er 10 uf. Gøre det ordenligt, ellers lad helt være. Du kan evt. nøjes med at par afkoblinger til eleltrolytterne.

APOC er også en rigtig skidt ting. Har du en god forstærker, så er bør den også fjernes....hvis du har mod på det?  

Håber det kan hjælpe.

Mvh

Bradman



__________________
NSR/Gianelli - two stroke retro
Til top Vis Bradman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bradman
 
Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 December 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 636
Sendt: 24 Marts 2007 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Hej Bradman!
Ok. Ser mig om efter nogle nye støvhætter. Glad for at skaden så måske ikke er større.
Omkring delefilteret. Havde egentlig tænkt at erstatte alle kondensatore og udskifte interne kabler. hvis man tager og udskifter alle med komponenter, hvad skal man da måle efter? Det hver enhed giver sig ud for at være eller? hvis jeg køber 5% komponenter (kondensatore/modstande) vil der da være samme problem?

Ja har læst mange steder at APOC er dum. Hvordan fjerner man den? Hvordan ser den ud? har ikke kunnet finde diagram over noget som helst til de her højtalere. Nogen der har noget liggende?
(Går ud fra at du ikke vil have jeg skal fjerne selve forstærkeren)

Til top Vis Bojsenbord's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bojsenbord
 
Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1091
Sendt: 24 Marts 2007 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

Hej....

Min tanke er du bør kigge efter et filterdiagram. Jeg har desværre ikke noget, men det er et 24 db filter, så der er brugt en del komponenter. Ideen med udmåling er at holde højttalere ens. Som jeg skrev.....så er +- 10 meget på et sæt 100 uf lyttere! Dvs jo sige de kan svinge fra 90 til 110 uf. Det giver jeg noget asymetri i delefrekvenserne.....det skal du undgå. Derfor bør hver kondensator udvælges. Skulle jeg vælge for dig, så blev det alle serie kondensatorerne til diskanten og bass/mellemtonen....undtaget de 1000 uf som jeg ville (igen) bypass eller fjerne. Det er den store dynamit stang midt på filteret.  

Med et LCR meter bør du kunne udmåle. Jeg ved det koster penge. Du kan også skide på det, men resultatet kan være vanskelig at forudse......dog ikke nødvendigvis dårligt......men på eget ansvar. Skifter du til bedre modstande, så kan de nyere typer i metalfilm være rigtig smart....fåes igennem RS-components. Mange kender dem ikke, men der er tale om virkelig "hi-end" modstande uden noget indution....altså ikke "Danoterm" typen. Jeg kan find dem for dig på nettet hvis du selv kan skaffe dem igennen nogen. Jeg er ikke RS-kunde.

Det letteste er at bruge de gamle spoler. De har meget høj DC-modstand.....hvilket egentlig er noget skidt. Så skifter du en spole, så bør DC-modstanden være det samme. Tråden er tynd.....det giver meget modstand. Nogle af spoler har et DC på 4,5 ohm. Dette er ikke uvæsentligt hvis du vil forbedre uden at ødellægge.

Regn også med at de blivere lysere i lyden og kan kræve mere dæmpning af specielt diskanten. Du kan kom til at ændre klangen mod det lyse og det kan også blive direkte irriterende at høre på. I virkeligheden er det tegn på der er kommet mere "hul igennem" fordi der er mindre tab i filteret. Regn med at der måske skal ændres på dæmpeledet på diskanten et par db.

Fidusen er at find de steder som giver mest, uden at ødelægge højttaleren. Der er mange kompomisser i DM7eren. Så vil du vil bygge verdens bedste højttalere, så skal du ikke starte med DM7eren. Men med lidt ledning (1,5 kv OFC er fint) og nogle kondensatorer, evt. et par nye modstande, så kan de sikkert overraske positivt aliigevel!

Angående ledninger, så bliver du nødt til at lodde nye ledninger til diskanten tæt på selve diskanten......der er ingen terminal, men blot ledninger som kommer ud af huset. Lodde så tæt på enheden + 5 cm ekstra slæk.

Mvh  



__________________
NSR/Gianelli - two stroke retro
Til top Vis Bradman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bradman
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 24 Marts 2007 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

Et godt tip med støvhætterne fra Audio Technology, Bradman. Jeg har fået lavet special-mellemtoner der, servicen er helt i top.
Jeg ville ikke røre delefilter og APOC udover gamle, indtørrede kondensatorer! APOC virker rent faktisk, og den store seriekondensator indgår i basafstemningen, så den bør man nok heller ikke pille ved.
HVIS man absolut skulle lave nyt filter, vil jeg derimod anbefale den radikale løsning: parker hele højttaleren hos Troels Gravesen og spørg, hvad han skal have for at udmåle dem, (han kan måske også rep. hætte med Audio Tech stumper, hvis han har tid) og beregne et nyt filter fra bunden af, med kvalikomponenter og uden APOC.
Jeg lytter p.t. på JBL L100 med Gravesen-filter: en spændende og helt anderledes oplevelse, der virkelig har transformeret de gamle kasser. Men DM7 har MEGET mere avanceret filter, end JBL havde. Den var den første højttaler, der kunne gengive et imulssvar helt korrekt, så hvis komponenterne er OK, ville jeg som sagt bare lade dem spille.....
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 December 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 636
Sendt: 27 Marts 2007 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Hej! Har netop pillet filteret ud af dm7 eren. Hold da op! alle ledninger sidder i et samlet stik der kan tages af, så filteret kan pilles helt ud. Men det er godt nok svært for mig at gennemskue! Men hvad. Skal vel også bare konsentrere mig om at finde stumper, og skifte ud. Det skulle da ikke være så svært.

Og dog:
der er et par kondensatore der frivilligt siger hvad deres værdi er, og går uden videre ud fra den sorte stang hvorpå det står elcap 10 MFD 50 v L.L. er den 1000 uf du snakker om bradman. Og den skal altså bare fjernes og er erstattes at en ledningsstump?

Så er der nogle gamle brune komponenter. Går ud fra at det også er kondensatore. på alle 7 styks står der på den ene side "ITT - GB -  PMT/2R" og de andre sidder siger "1*5/100 og 3*3/100 og 4*7/100. Tager jeg helt fejl hvis jeg antager at det betyder noget i retning af: kondensatore fra ITT med værdierne 1,5 - 3,3 - 4,7 uf alle beregnet til max 100 volt?
Hvilke typer at kondensatore vil minde mest om disse her?

Og så endelig modstandende:
På de fire store firkantede af dem står der henholdvis:
1007-0 / 13R 5% 

1007-0 / 3R0 %5
1011-0 /390R 5%
1011-0 /82R 5%

Hvad betyder det?

Spoler vil jeg holde mig fra, for at holde det økonomisk ansvarligt:-)

Hvad jeg derimod tror jeg vil prøve kræfter med, er APOC'en.
Går ud fra at min cyrus II med psx, må gå ind under god forstærker..

Men hvordan skal jeg gribe det an?


Sidder forresten og lytter til jamoer nu hvor dm7'erne ligger mere eller mindre adskilt. Glæder mig allerede til at få B&W'erne op igen. de har nu noget over sig!
Til top Vis Bojsenbord's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bojsenbord
 
Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 December 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 636
Sendt: 27 Marts 2007 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg løftet et ben på alle fire dioeder (hint fundet på audio asylum) og dermed slået APOC fra. Og jeg skal love for der skete noget:-) Langt bedre og mere defineret lyd over hele linjen. Diskanten er dog blevet en anelse for skarp... Men vil vente med at gøre indgreb til jeg har fået skiftet komponenter.. Men det lader til kun at blive en fordel!

Hvilke kondensatore og modstande vil i anbefale, hvis det nu ikke skal blive alt for dyrt? Og kan nogen hjælpe mig med at finde frem til hvilke værdier mine modstande og kondensatorer skal have? De er jo åbenbart af en lidt gammel type. især modstandene er jeg i tvivl om..hmm
Til top Vis Bojsenbord's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bojsenbord
 
HenrikW
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 April 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1177
Sendt: 28 Marts 2007 kl. 10:09 | IP-adresse registreret  

Bojsenbord skrev:
Så fik jeg løftet et ben på alle fire dioeder (hint fundet på audio asylum) og dermed slået APOC fra. Og jeg skal love for der skete noget:-) Langt bedre og mere defineret lyd over hele linjen. Diskanten er dog blevet en anelse for skarp... Men vil vente med at gøre indgreb til jeg har fået skiftet komponenter.. Men det lader til kun at blive en fordel!

Hvilke kondensatore og modstande vil i anbefale, hvis det nu ikke skal blive alt for dyrt? Og kan nogen hjælpe mig med at finde frem til hvilke værdier mine modstande og kondensatorer skal have? De er jo åbenbart af en lidt gammel type. især modstandene er jeg i tvivl om..hmm

Jeg vill enok taget en kigger hos www.frequence.dk - De har mange fine komponenter, både prisbillige og dyre kvaliteter.



__________________
Focal - Denon - Onkyo - Uhn Tiss Uhn Tiss Uhn Tiss!
Mit Setup - Opdateret 22/1-2009
Til top Vis HenrikW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HenrikW
 
Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 December 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 636
Sendt: 28 Marts 2007 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

Ja, det er også hvad jeg har i tankerne. Ville bare ønske jeg kunne få en hjælpene hånd med at præcise specifikationerne på modstande. hvor mange ohm?

Til top Vis Bojsenbord's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bojsenbord
 
exciter
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 1440
Sendt: 28 Marts 2007 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

Mht. modtandende så skal f.eks. 3R0 læses som 3 ohm eller rettere sagt 3.0 ohm  tegnet 'R' repæsenterer 0, og hvis der f.eks. havde stået 3K2 ville det så svare til 3.200 ohm da K repræsenterer 1000 - det er dog ikke en værdi man vil finde i et delefilter.

Det du skal finde er defor modstande med værdierne 3 ohm, 390 ohm og 82 ohm, og det vil være en god ide hvis du får fat i metalfilm som nævnt tidligere i tråden. www.frequence.dk har dem på lager, men om de har de størrelser du har brugt for ved jeg ikke.

Hvad angår kondensatorerne så har du læst værdierne korrekt. Ud fra beskrivelsen så vil jeg tro at de er noget lignende denne her http://www.cascadesurplus.com/catalog/product_info.php/produ cts_id/250

Du kan erstatte dem med f.eks. Monacor http://www.soundfix.dk/tilbehor.html eller Jantzen Audio - det burde ikke føre til økonomisk fallit.

Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter
 
Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1091
Sendt: 28 Marts 2007 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Hej...

De der moncor typer kondensator (sølvfarvet) er faktisk rigtige fine og bedre end f.eks. Intertekniks standardtyper. Prisen er faktisk rimlig sat.

Hvis ikke du skifter til metalfilmsmodstande, så er dem som sidder i faktisk ok.....ikke nogen grund til at skifte til andre trådviklede typer.

Overveje om at lave lidt af gangen....trinvis forfinelse. Så bliver projekter mere overskueligt efter min mening.

Exciter: fint du fik forklaret hvordan man læser modstande..

Mvh



__________________
NSR/Gianelli - two stroke retro
Til top Vis Bradman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bradman
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes