Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 14:04   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Rum-akustik. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
meil
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 November 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 158
Sendt: 09 April 2007 kl. 07:57 | IP-adresse registreret  

Har altid haft den overbevisning, at et godt anlæg ikke bliver bedre end det rum det spillere i. Det skulle da lige være, hvis man bruger hovedtelefoner eller sidder meget meget tæt på sine højtalere.

Jeg har tidligere koncentreret mig om absorption, men ved godt, at et godt lytte-rum er en kombination af refleksion og absorption.

I mit lytte-rum har jeg allerede 8 m2 absorption plader fra Ecophon. Og de er virkelig med til at hive efterklangstiden betragteligt ned. Men jeg havde stadig problemer med stående bølger i lyttepositionen, så jeg gik i gang med at lave nogle plader, der kunne sprede refleksionerne.

Resultatet blev fem plader på 150*60 cm lavet i finskbirkefiner. De har virkelig taget lang tid at lave, men resultatet har overrasket mig meget positivt.

De plader jeg har lavet, har desuden mulighed for at indeholde dæmpemateriale, men det skulle vise sig, ikke at være nødvendigt i mit tilfælde.



Første skabelon


Anden skabelon


Første skabelon blev brugt til at lave anden skabelon med og med den skabelon kunne jeg så lave mine fem plader.


Efter en masse slibearbejde og lakering, plus montering på rammer, blev resultatet sådan. Er ganske godt tilfreds med resultatet

Hilsen Meil


Til top Vis meil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af meil
 
wrong
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 3644
Sendt: 09 April 2007 kl. 08:02 | IP-adresse registreret  

hej Meil.
De ser super godt de plader du har lavet der. Hvad har du brugt til at holde pladerne i den buede form, der er monteret på vægen med? Hvad er udgiften og ikke mindst virkningen af pladerne?
MVH WRONG


__________________
Vinyl er hyl!
Skateboarding kicks ass...
Til top Vis wrong's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wrong Besøg wrong's Websted
 
meil
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 November 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 158
Sendt: 09 April 2007 kl. 08:35 | IP-adresse registreret  

Hej Wrong, jeg glemte helt at beskrive, hvor meget projektet har kostet.

Det har såmænd ikke været så dyrt. ca. 1000-1500 kr. for de fem plader, men det har taget meget lang tid at lave.

Jeg har brugt min overfræser til at skære slidserne ud.

Rammen, er uhyre simpel, den består kun af to lægter, der er skåret i en bue. Derefter er pladerne bare limet på lægterne.

Det at pladen er buet, gør dem utrolige stabile.

Jeg har ingen målinger af selve forbedringerne, men klappe metoden afsløre, at de stående bølger jeg havde i lyttepositionen er pist væk.

Ps. Pladerne er 6 mm tykke.

Jeg vil hellere kaste penge efter sådanne forbedringer end at bruge formuer på dyre kabler osv.

Hilsen
Meil

Til top Vis meil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af meil
 
Dion
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 Maj 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 91
Sendt: 09 April 2007 kl. 09:35 | IP-adresse registreret  

Hej Meil

Nydeligt arbejde !
Jeg har nogle spøgrsmål da jeg selv er i ide fasen til ligende projekt.

- I hvilket området har de forbedret lyden ?
- Er der påsat noget stof el. i hullerne, på billederne ser det ud som om der er noget sort.
- Er din skabalon taget ud fra fantasien/designet eller er der en dybere akustisk beregning bag ?
- Har du set lignende projekter på nettet - Links ?
- Hvor har du placeret henholdvis dine "plader" og Ecophon-pladerne ?

- Dion

Til top Vis Dion's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dion Besøg Dion's Websted
 
quad
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Oktober 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1002
Sendt: 09 April 2007 kl. 09:36 | IP-adresse registreret  

Rart at se nogen der kan bruge sine hænder og et stk værktøj, super flot resultat


__________________
So long and thanks for all the fish.
Til top Vis quad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af quad
 
3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1930
Sendt: 09 April 2007 kl. 09:41 | IP-adresse registreret  

hvad er det sorte der sidder bag på ?

de er satme flot udført



__________________
Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted
 
schifferer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Maj 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 115
Sendt: 09 April 2007 kl. 09:47 | IP-adresse registreret  

Hej Meil

Super flot arbejde, kan du eventuelt tage et nærbillede af pladerne, så man bedre kan se slidserne?

vh Kenneth

Til top Vis schifferer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schifferer
 
meil
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 November 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 158
Sendt: 09 April 2007 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Takker alle for jeres positive tilbagemeldinger.

Og så vil jeg lige svare på nogle at spørgsmålene.

Lyden er helt klart blevet bedre, den er ikke så hård som tidligere.

Når jeg tidligere hørte højt musik og musikken pludselig stoppede, så kunne jeg høre at rummet spillede med lidt endnu. Det er helt væk nu.

Det at have et godt rum gør også, at jeg kan spille højre uden at musikken vælter eller at den bliver trættende at høre på.

Den sorte baggrund bagved pladerne er lidt snyd. Det er simpelthen væggen der er malet sort. Der er ingenting bagved pladerne.

Planerne var ellers at montere sort stof over hullerne (fra bagsiden) og så ellers fylde rummet imellem pladen og væggen med dæmpningsmateriale. Men tidligere forsøg viste at det ikke var nødvendigt.

Pladernes dimissioner og udformning er taget ud fra en ide om at sådan bør det gøres, hvis det skal virke.

Har ikke set særlig mange www sider om omtalte. Og dem jeg har se har typisk kun handlede om at absorbere. Der hvor jeg har fået inspiration fra er fra lydstudier.

Jeg har Echophon plader på hele væggen bagved højtalerne.  Og mine nye plader har jeg på side-væggene.

Egentlig skulle jeg nok have valgt at have Echophon plader på hele væggen bagved min lytteposition i stedet for bagved højtalerne. Men jeg flytter af og til rundt og nu kom det altså til at så sådan.

Hilsen
Meil


Til top Vis meil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af meil
 
harmonic
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 September 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 817
Sendt: 09 April 2007 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Hej

Må sige at de plader ser mere end godt ud.

Jeg er i tiden på jagt efter ting der kan forbedre akustikken men også ser anstændigt ud.

Jeg syntes vitterligt at dine kreationer er noget af det heldigeste jeg  har set.

2 spørgsmål

Hordan har du fundet frem til at de sku se sådan ud ? jeg går ud fra designet er til for  lyden .

Har du overvejet at sætte dem i production  hvis prissen er fornuftig vil jeg gerne købe nogen af dig det ligge fast .

mvh


__________________
Linn sonus faber og andet godt
Til top Vis harmonic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af harmonic
 
perbnil
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter ønske

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 65
Sendt: 09 April 2007 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

De ser godt ud, alt for få har egentlig forstået hvor vigtig akustikken er, det giver 100 gange mere end og skift et eller andet kabel!

hvis man vil regne nogle gode diffusorer ud er der denne side: http://www.mhsoft.nl/Helmholtzabsorber.asp

Til top Vis perbnil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af perbnil
 
Dion
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 Maj 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 91
Sendt: 09 April 2007 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Dion's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dion Besøg Dion's Websted
 
happy
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 505
Sendt: 09 April 2007 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

meil skrev:

Takker alle for jeres positive tilbagemeldinger.

Og så vil jeg lige svare på nogle at spørgsmålene.

Lyden er helt klart blevet bedre, den er ikke så hård som tidligere.

Når jeg tidligere hørte højt musik og musikken pludselig stoppede, så kunne jeg høre at rummet spillede med lidt endnu. Det er helt væk nu.

Det at have et godt rum gør også, at jeg kan spille højre uden at musikken vælter eller at den bliver trættende at høre på.

Den sorte baggrund bagved pladerne er lidt snyd. Det er simpelthen væggen der er malet sort. Der er ingenting bagved pladerne.

Planerne var ellers at montere sort stof over hullerne (fra bagsiden) og så ellers fylde rummet imellem pladen og væggen med dæmpningsmateriale. Men tidligere forsøg viste at det ikke var nødvendigt.

Pladernes dimissioner og udformning er taget ud fra en ide om at sådan bør det gøres, hvis det skal virke.

Har ikke set særlig mange www sider om omtalte. Og dem jeg har se har typisk kun handlede om at absorbere. Der hvor jeg har fået inspiration fra er fra lydstudier.

Jeg har Echophon plader på hele væggen bagved højtalerne.  Og mine nye plader har jeg på side-væggene.

Egentlig skulle jeg nok have valgt at have Echophon plader på hele væggen bagved min lytteposition i stedet for bagved højtalerne. Men jeg flytter af og til rundt og nu kom det altså til at så sådan.

Hilsen
Meil


 

De er sku da bare for lækre!'

Tager du imod bestillinger ?

 

Happy

Til top Vis happy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af happy
 
priboj
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 27 September 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 859
Sendt: 09 April 2007 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

lige i øjet !




__________________
lyd er mit liv... musik er min dyd...
Til top Vis priboj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af priboj
 
Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 813
Sendt: 09 April 2007 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

Hey Meil

De plader er rigtig flot lavet, og vældig dekorative i might add..

Jeg er selv ved at gøre noget ligende ved mit rum, og har faktisk indkøbt selvsamme Ecophon plader til bagvæggen, men det bliver desværre et kompromi da min fladskærm ligeledes skal være på væggen, og det optimale er helt klart at midten af væggen bliver dæmpet, men det bliver så kun under min skærm og på hver side af denne...

Hvordan er dine Ecophon egentlig monteret?, jeg har limet 2 stk sammen ( 40mm tykke) og har så lavet 6 stk ialt, disse bliver monteret på nogen fyretræs lister så de kommer 10mm ud fra væggen, men hvordan disse kommer til at virke finder jeg ud af senere i aften, da det er dagens projekt..


__________________
If You Cant Eat It Or F**k It.. Then Kill It!

Til top Vis Imbalance's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Imbalance
 
Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3547
Sendt: 09 April 2007 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

Det ser sku skide godt ud og en vigtig faktor, de er tøse venlige

Jeg kunne helt sikkert godt bruge sådan goget i mit rum, da det er en ren katastrofe som lytte rum

Flot arbejde

Til top Vis Pierre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pierre
 
3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1930
Sendt: 09 April 2007 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

ok...

men difuser de meget så ?

normalt har men jo dead end i den foreste ½ del. og live end i den bagerest ½ del (ca.)

men flotte er de sgu... 20-8



__________________
Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted
 
meil
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 November 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 158
Sendt: 09 April 2007 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

Mht. montering af Ecophon pladerne, så har jeg har jeg benyttet mig af de rammer man kan købe til dem. De er virkelig nemme at have med at gøre. Der kommer lige to billeder med, der viser hvordan de er monteret. Ja min dør indtil kontoret fik også lige en tur.


Tak Dion for linket. En dejlig videnskabelig artikel med gode måle eksempler.

Mht. mine egne plader, så kan der ikke blive tale om produktion.

Selve pladerne var ikke så svære at lave, men det var bare meget kedeligt slibearbejde som jeg for det meste har måttet lave i hånden.

Startede i juleferien og blev først færdig her til påske. Meget af arbejdet er lavet udendørs, så jeg har også været afhængig af vejret

Hilsen

Meil
Til top Vis meil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af meil
 
PTHJ
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 425
Sendt: 11 April 2007 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Meget flot og interresant projekt  . Kommmer der målsat tegninger ? Er de konstrueret ud fra nogen formel, eller kan man ændre dimensionerne for evt. tilpasning af plads/rum hensyn ?

Mvh

Til top Vis PTHJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PTHJ
 
CPH-R
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1700
Sendt: 11 April 2007 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Jeg er enig med alle..! utrolig flot arbejde du har lavet der, og ingen tvivl om, at tweeke rummet, kan give så meget mere end nyt dyrt anlæg.

 

Der er bare et par ting i din forklaring, der vist er udtrykt forkert..! De stående bølger du har ved lytte position? Er det i bassen eller længere oppe i frekvensen? Klappe testen, det er kaldes flutterekko.

 

At vælge diffusere i stedet for dæmpere, har den klare fordel, du bevare energien i rummet ”man skal ikke spille så højt for det samme lydtryk” og stresser ikke anlægget. I bassen er den eneste dæmpe løsning hemholst resonatore.

 

Når man hænger akustiske plader op ”dæmpere eller diffusere” så det vigtigt at de sidder så, den FØRSTE refleksion der rammer side vægen ændres ”hvis du sidder i lytte position, kan du få en til at gå langs vægen med et spejl, og når du ser højttaleren, så ved du hvor den skal hænge” dette skal helst resulterer i at den første refleksion ændres til at være mere end 0,4mS.! For her kan hjernen godt skelne mellem direkte og forsinket lyd.

 

Og der er faktisk også slemme refleksioner fra gulv og loft ”nogle af disse ting, prøver THX at kontrollere i deres krav spefikationer” til sidst er der den slemme, som når lyden rammer bagvæggen og kommer retur ”dette er meget forsinket, men yderst generende”

 

På biblioteket kan du nok låne nogle gamle high-fidelity blade hvor WM akustiks Ole-Jakob og Lars, har nogle utroligt veldokumenteret artikler netop om diffusere.

 

Ingen tvivl om at du på rette spor…



__________________
INNOVATING not IMITATING
Til top Vis CPH-R's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CPH-R
 
meil
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 November 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 158
Sendt: 11 April 2007 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Hej CPH-R du har helt ret, det er flutterekko, der er tale om. Og det er ikke bastoner jeg har prøvet at bekæmpe.

I mit rum har jeg dog nogle problemer i bassen omkring 50 Hz. Måden jeg har prøvet, at komme af med dem på, er ved at bruge mit digitale delefilter til at dæmpe kraftigt omkring 50 Hz i et meget smalt bånd.

Hemholst vil givetvis kunne gøre det bedre. Og det kan også være, at det bliver løsningen en dag, men jeg skal først lige have lavet mit tv-møbel med integreret sub-woofer færdig inden jeg går videre med Hemholst.

Spejlmetoden havde jeg glemt i farten, men har lige efterprøvet den og den passer bedre end jeg havde forstillede mig. Hurra for det.

Mit lytte-rum er også min stue, så jeg bliver nogle gange nødt til at gå lidt på kompromis, for min stue skal også være præsentable, hvilket jeg nu syntes, at jeg er sluppet rimelig godt fra.

Dem der har set det live, siger alle, at det ser godt ud. ”Kunstnerisk” er et af det ord, som bliver brugt fra tid til anden. Og ja det er kvinder der har udtalt sig.


Til PTHJ.

Jeg har ikke lavet tegninger og jeg har heller ikke regnet på noget som helt. De er lavet ud fra den betragtning om, at sådan bør de se ud.

Jeg havde dog nogle overvejelser over hvor bredde slidserne skulle være. Men ud fra det link DION referere til, så betyder det ikke det store.

Overvejede også om jeg skulle lade nogle af pladerne bue den anden vej (konkav).  Men det gik op for mig, at jeg ville komme til at sidde i brændpunktet, så den ide blev forkastet.

Hilsen
Meil

Til top Vis meil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af meil
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes