Tilbage til HIFI4ALL.DK 31. maj 2024 | 11:00   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Endnu en skod SUB (måske en god IB ) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Indlæg: 2916
Sendt: 17 Maj 2007 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

Hans J skrev:
Guldtuborg skrev:
Hej Hans J, skal de 4 skønne basser monteres i 1, 2 eller 4 kabinetter 

Hvis du har en plan og tegning, må du godt sætte den i din tråd


Nej de bliver bare kastet op i rockwoollen, så kan de ligge og hoppe lidt .

Regner med at lave 1 kabinet (kaldet manifold på Cult of the Infinitely Baffled )og montere dem deri, og så lave et hul i en pæn størrelse i loftet.

Men indrømmet, kender nada til det så det, så det må jo briste eller briste eller bare briste.

Noget i denne stil :


Eller måske i 2 med 2 i hver:



Når jeg er længere med planerne, skal jeg da gerne indvi jer

Det du viser her er hvad der kaldes "et kabinet med åben bagside" og kassen danner en resonator. Går vi tilbage i tiden da man brugte kabinetter af den type var enhderne så stive at det var muligt at lægge hulrumsresonansen under enhedens arbejdsområde.

Det aparte er at forslaget er baseret på lyden fra hulrummet og ikke fra enhederne. Gøres kassen dyb (høj) i forhold til arealet af åbningen får du en primitiv orgelpibe som igen er grundlaget for diverse 1/4 bølgekonstruktioner (baglade- Voighthorn og transmissionlinier) men igen er de nævnte konstruktioner beregnet til at udnytte strålingen fra  begge sider af membranen

Hvis det her skal have noget som helst med en "uendelig baffel" at gøre så skal enhederne placeres fladt i væg, loft eller gulv. Hvis enhden(erne) ikke må "se" rummet direkte så er der kun det frontladede horn tilbage (og det kan du sikkert godt få plads til på loftet)

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn
 
Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2285
Sendt: 17 Maj 2007 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

Bjørn:

Tjah, hvad det end hedder så omtales de på "Cult of the Infinitely Baffled" thinking outside the boxAssisting Infinite Baffle subwoofer (aka IB subs) builders since 1999 - Home som IB´er så det gør jeg også .

Men hvad betyder edet du skriver ? Skal der foretages beregninger af nogen art mener du ? For på den omtalte hjemmeside, er der ikke specielt meget om div. beregninger.



__________________
Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
HD-DVD: Fordi livet er for kort til regionskoder
PS3 fordi Bluray 24fps og HD-lyd er nice
Til top Vis Hans J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans J
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 17 Maj 2007 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

Ikke enig, Bjørn - at anbringe enhederne således er blot en praktisk måde at realisere en IB på. Især når der bruges flere, store enheder. Og, som Hans osse nævner, metoden er udbredt blandt IB-tilhængere.

Potentielt kan der komme resonansproblemer - men i praksis lader det til at fungere fint. Mht. det æstetiske - en flad ramme udspændt med lyst/hvidt frontstof over hullet vil da være særdeles diskret? Betydeligt mere end selv en mindre subwoofer-'kasse' på gulvet...

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 17 Maj 2007 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

Der kunne faktisk være en metode til at opnå lidt mindre hul i loften 

Hvis enhederne placeres på en skrå "kile" kan åbningen mindskes lidt - til gengæld blive hullet så en smule længere, men måske det er pænere end et kvadratisk hul

   

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2285
Sendt: 17 Maj 2007 kl. 23:48 | IP-adresse registreret  

Faktisk var min idé mere i den retning her :

Men Hvor stor skal den åbning mon være, jeg ville selvfølgelig gerne have den så lille som muligt , i højden forståes, skærmen skulle laves i gips og males med loftsfarven.


__________________
Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
HD-DVD: Fordi livet er for kort til regionskoder
PS3 fordi Bluray 24fps og HD-lyd er nice
Til top Vis Hans J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans J
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 18 Maj 2007 kl. 00:34 | IP-adresse registreret  

Når du vil montere drivere på en linie åbner det andre muligheder

http://www.peecee.dk/index.php?lid=1&aid=1&pid=2& ; ;loadid=46386&noresize=yes

Hvorfor ikke lave en lem med en loftplade på - den kan du så lukke når du ikke bruger subben

 

Forøvrigt - hvad laver din kone omme bag ved lærredet

 

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2285
Sendt: 18 Maj 2007 kl. 00:40 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Når du vil montere drivere på en linie åbner det andre muligheder

http://www.peecee.dk/index.php?lid=1&aid=1&pid=2& ; ;loadid=46386&noresize=yes

Hvorfor ikke lave en lem med en loftplade på - den kan du så lukke når du ikke bruger subben

 

 



Hmmm, den der loftlem var måske en idé, men det er jo uanset hvordan jeg placerer enhederne ?
Fordelen ved brug af manifold, kvadratisk eller rektangulær er jo netop mindre åbning i forhold ti lplacering af enhederne direkte i loft.

Er der nogen regel om hvor stor åbning der skal være i forhold til antal enheder og størrelser, synes det er svært at finde noget konkret på det.


__________________
Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
HD-DVD: Fordi livet er for kort til regionskoder
PS3 fordi Bluray 24fps og HD-lyd er nice
Til top Vis Hans J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans J
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 18 Maj 2007 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Hvis arealet på loftåbningen som minimum bevarer samme areal som enhedernes membranareal, skulle du være på den sikre side. En 15" har ca. 800 cm2, fire stks ~3200 cm2.

Eneste forbehold er, at åbningen ikke må have et for voldsomt forhold mellem længde og bredde - men 10-15 cm på den smalle led burde være nok.

I realiteten kan man godt klare sig med meget mindre - men OK, sikkerhed fremfor alt...

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2285
Sendt: 18 Maj 2007 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:

Hvis arealet på loftåbningen som minimum bevarer samme areal som enhedernes membranareal, skulle du være på den sikre side. En 15" har ca. 800 cm2, fire stks ~3200 cm2.

Eneste forbehold er, at åbningen ikke må have et for voldsomt forhold mellem længde og bredde - men 10-15 cm på den smalle led burde være nok.

I realiteten kan man godt klare sig med meget mindre - men OK, sikkerhed fremfor alt...



Ville du mene mene dette her vil kunne virke ?

Evt. sætte 2 subs i hver side og derved halvere længden, så åbningen bliver 80x20 cm ?

De 2 billeder jeg har vist tidligere i tråden tror jeg ikke har forholdet 1:1 på subareal og åbning.


__________________
Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
HD-DVD: Fordi livet er for kort til regionskoder
PS3 fordi Bluray 24fps og HD-lyd er nice
Til top Vis Hans J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans J
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 18 Maj 2007 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Jeg havde også samme tanke som Mollecon - men ved nærmere eftertanke kom jeg til at tænke på om man ved en MEGET stor åbning, med kassen kommer til at lave et fronthorn/waveguide

Det ville nok være uhensigtsmæssigt - det kan måske alligevel være en fordel med den mindre åbning, som jo MÅSKE vil have en tunings ressonans som ligger langt over delefrekvensen

80x20cm lyder fint - du skal måske nærmere være opmærksom på kassens højde, sådan at du ikke kommer til at lave en ressonans - det betyder jo mindre at der er rockwool relativ tæt ved enhederne, når de nu ikke sidder i et kabinet og sagtens kan "ånde"

 

 

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 18 Maj 2007 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Tror nok, det ville virke - som Musicus påpeger, vil tuningsfrekvensen ligge meget højt i forhold til subbernes virkeområde. I praksis tvivler jeg på, at der skulle blive problemer. Musicus, det gør ikke noget, at systemet waveguider på denne måde! Det 'rammer' jo kun det sagesløse publikum
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Indlæg: 2916
Sendt: 18 Maj 2007 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:

Ikke enig, Bjørn - at anbringe enhederne således er blot en praktisk måde at realisere en IB på. Især når der bruges flere, store enheder. Og, som Hans osse nævner, metoden er udbredt blandt IB-tilhængere.

Potentielt kan der komme resonansproblemer - men i praksis lader det til at fungere fint. Mht. det æstetiske - en flad ramme udspændt med lyst/hvidt frontstof over hullet vil da være særdeles diskret? Betydeligt mere end selv en mindre subwoofer-'kasse' på gulvet...

Jeg kan ikke gøre for at verden er skruet sammen som den er, der kommer en resonans uanset om tilhængerne hedder Ib eller noget andet hvis enhederne er monteret som vist i "en kasse uden bagside" 

Hvis hullet under alle omstændigheder skal dækkes af noget hvidt frontstof skulle det vel ikke være et problem at montere enhederne på række.

Alternativt bygge en falsk væg bag lærredet. Hvis bredden er f.eks. 4 meter og loftshøjden 2,5 meter vil der til de fleste enheder være mere end tilstrækkeligt luft at arbejde i. Per Skaaning har en regnemaskine til lukkede kabinetter på sin hjemmeside hvor man kan beregne Fs og Qt for en given enhed i et givet volumen. Husk på at produktet af de 2 fjedre, enheden og kabinetvolumet   beregnes som serieforbundne kondensatorer hvor produktet altid vil være mindre (stivere) end den mindste (stiveste) af de 2. Samtidigt er man ude over temperaturproblemet 

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 18 Maj 2007 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

Citat: "Det du viser her er hvad der kaldes "et kabinet med åben bagside" og kassen danner en resonator. Går vi tilbage i tiden da man brugte kabinetter af den type var enhderne så stive at det var muligt at lægge hulrumsresonansen under enhedens arbejdsområde.

Det aparte er at forslaget er baseret på lyden fra hulrummet og ikke fra enhederne. Gøres kassen dyb (høj) i forhold til arealet af åbningen får du en primitiv orgelpibe som igen er grundlaget for diverse 1/4 bølgekonstruktioner (baglade- Voighthorn og transmissionlinier) men igen er de nævnte konstruktioner beregnet til at udnytte strålingen fra  begge sider af membranen"

Citat 2: "Jeg kan ikke gøre for at verden er skruet sammen som den er, der kommer en resonans uanset om tilhængerne hedder Ib eller noget andet hvis enhederne er monteret som vist i "en kasse uden bagside" "

Jamen dog - jeg har vist ikke benægtet, at der kunne komme resonansproblemer pga. af kassens udformning. Jeg har blot pointeret, at de næppe vil være fatale. "Lyden kommer fra hulrummet, ikke fra enhederne" - jo, men det vil i praksis være det samme, i dette tilfælde. 1/4-bølge konstruktioner, som du nævner, har et helt andet forhold mellem tværsnitsareal og længde.

Jeg har ikke bebrejdet dig for verdens tilstand, Bjørn - og det skal du være glad for!

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 20 Maj 2007 kl. 04:24 | IP-adresse registreret  

Folded dipole eller  ripole som de vist også kaldes, burde også have alvorlige ressonans problemer, men de synes alligevel at virke i praksis - men klart at man nok bør undgå så meget kasse som overhovedet muligt

 

 

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Indlæg: 2916
Sendt: 20 Maj 2007 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:

Citat: "Det du viser her er hvad der kaldes "et kabinet med åben bagside" og kassen danner en resonator. Går vi tilbage i tiden da man brugte kabinetter af den type var enhderne så stive at det var muligt at lægge hulrumsresonansen under enhedens arbejdsområde.

Det aparte er at forslaget er baseret på lyden fra hulrummet og ikke fra enhederne. Gøres kassen dyb (høj) i forhold til arealet af åbningen får du en primitiv orgelpibe som igen er grundlaget for diverse 1/4 bølgekonstruktioner (baglade- Voighthorn og transmissionlinier) men igen er de nævnte konstruktioner beregnet til at udnytte strålingen fra  begge sider af membranen"

Citat 2: "Jeg kan ikke gøre for at verden er skruet sammen som den er, der kommer en resonans uanset om tilhængerne hedder Ib eller noget andet hvis enhederne er monteret som vist i "en kasse uden bagside" "

Jamen dog - jeg har vist ikke benægtet, at der kunne komme resonansproblemer pga. af kassens udformning. Jeg har blot pointeret, at de næppe vil være fatale. "Lyden kommer fra hulrummet, ikke fra enhederne" - jo, men det vil i praksis være det samme, i dette tilfælde. 1/4-bølge konstruktioner, som du nævner, har et helt andet forhold mellem tværsnitsareal og længde.

Jeg har ikke bebrejdet dig for verdens tilstand, Bjørn - og det skal du være glad for!

Kvartbølgekonstruktionerne har enhedens forside som den egentlige strålingskilde og portens bidrag til at undetstøtte i den dybe ende. Du lader jo ikke enheden spille oppe på loftet mens du sidder i stuen og lytter til porten, gør du ?

Pyt med det, jeg har i over 30 år levet af at skulle "forsvare" skiftende regeringers "udbytning" af den danske befolkning, og har overlevet.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 22 Maj 2007 kl. 07:25 | IP-adresse registreret  

Citat: "Kvartbølgekonstruktionerne har enhedens forside som den egentlige strålingskilde og portens bidrag til at undetstøtte i den dybe ende. Du lader jo ikke enheden spille oppe på loftet mens du sidder i stuen og lytter til porten, gør du ?"

Nej - men dette er jo en subwoofer, for pokker! Den bas, den udsender, vil komme fint ud gennem den pågældende åbning (der jo IKKE er en afstemt port). Med min egen sub lytter jeg for øvrigt til porten, det er nemlig en 4. ordens BP-sub... Og afstemt.

Citat 2: "Pyt med det, jeg har i over 30 år levet af at skulle "forsvare" skiftende regeringers "udbytning" af den danske befolkning, og har overlevet."

Jamen, hvorfor ulejliger du dig dog med det? Altså forsvaret, ikke overlevningen...  

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Indlæg: 2916
Sendt: 22 Maj 2007 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:

Citat: "Kvartbølgekonstruktionerne har enhedens forside som den egentlige strålingskilde og portens bidrag til at undetstøtte i den dybe ende. Du lader jo ikke enheden spille oppe på loftet mens du sidder i stuen og lytter til porten, gør du ?"

Nej - men dette er jo en subwoofer, for pokker! Den bas, den udsender, vil komme fint ud gennem den pågældende åbning (der jo IKKE er en afstemt port). Med min egen sub lytter jeg for øvrigt til porten, det er nemlig en 4. ordens BP-sub... Og afstemt.

Citat 2: "Pyt med det, jeg har i over 30 år levet af at skulle "forsvare" skiftende regeringers "udbytning" af den danske befolkning, og har overlevet."

Jamen, hvorfor ulejliger du dig dog med det? Altså forsvaret, ikke overlevningen...  

Det er jeg da blevet betalt for, det plejer man jo at blive når man er ansat til det. 

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 22 Maj 2007 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

 Godt nok... Håber hyren var ordentlig.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2285
Sendt: 01 Juni 2007 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

Så kom fars PA forstærker, den var dælme godt nok tung .




__________________
Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
HD-DVD: Fordi livet er for kort til regionskoder
PS3 fordi Bluray 24fps og HD-lyd er nice
Til top Vis Hans J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans J
 
Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2285
Sendt: 03 Juni 2007 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Blev lidt nysgerrig og rev låget af P1500:

Hvis der er nogle elektronikkyndige som kan kommentere opbygningen er de meget velkommen:






__________________
Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
HD-DVD: Fordi livet er for kort til regionskoder
PS3 fordi Bluray 24fps og HD-lyd er nice
Til top Vis Hans J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans J
 

<< Forrige Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes