Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. maj 2024 | 12:12   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: DVD-A vs. SACD (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Rene
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 92
Sendt: 09 Januar 2004 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

Lad os få nogle holdninger på bordet i relation til de nye CD-formater.

  • Hvilket format vinder krigen?
  • Hvilket format er bedst?
  • Er det nødvendigvis det bedste af de to som vinder?
  • Er det et helt tredje format som skal til, før vi finder CD'ens aftager?

Personligt har jeg fortsat de store lyttesessioner i forhold til de nye formater tilgode, og har holdt mig til alm. CD - og vil nok blive på det niveau indtil aftageren er lagt HELT fast.

En god debat omkring fremtidens CD-format efterlyses

Til top Vis Rene's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rene
 
Webmonkey
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Juni 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1070
Sendt: 09 Januar 2004 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

1. for tidligt at sige, hvis man i det hele taget kan tale om en krig - de fleste nye afspillere er jo multi...
2. Tilsyneladende foretrækker der fleste entusiaster SACD
3. nej (VHS vandt jo også, selvom det var det dårligste)
4. tænker du på vinyl?


Jeg tror at en krig er en god ting, så tvinges producenterne jo til at udgive nogle bedre og flere titler.

DVD-A har jo den fordel med alt det interactive.

Personligt går jeg efter en multi afspiller, DTS har jo også udgivet nogle titler med kombi DVD-A og DTS 24/96.


__________________
In the Land of Hometheater, The Three Eyed Monster is King......
Til top Vis Webmonkey's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Webmonkey
 
boholm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1324
Sendt: 09 Januar 2004 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

Rene skrev:


  • Hvilket format vinder krigen? SACD fører på point, sårh . . .

  • Hvilket format er bedst? DVD-A

  • Er det nødvendigvis det bedste af de to som vinder? Nej

  • Er det et helt tredje format som skal til, før vi finder CD'ens aftager? Det er muligt, men jeg kan ikke se nogen grund til andre/flere formater - udover økonomiske

Personligt har jeg fortsat de store lyttesessioner i forhold til de nye formater tilgode, og har holdt mig til alm. CD - og vil nok blive på det niveau indtil aftageren er lagt HELT fast.


En god debat omkring fremtidens CD-format efterlyses



__________________
MVH, Bo

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted
 
Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2657
Sendt: 09 Januar 2004 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Underligt spørgsmål så længe disse nye formater ikke slår de bedste CD-afspillere endnu, men med billede på er det da sjovt, men kedeligt i længden hvis materialet og kvaliteten ikke er derefter.

Kan man lytte DVD-A uden skærm ? for her vinder SACD der behøver man ikke billede for at lytte musik

Jeg holder mig i vente position og nyder de 1000vis af CD-plader som findes ligesom LP folkte stadig nyder deres skiver.

Musik handler også om fordybelse hvor man sidder i egne tanker og så gider jeg sku ikke kikke på MTV vidioer på samme tid så heller de bruger alle bittene til lyden

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted
 
Webmonkey
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Juni 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1070
Sendt: 09 Januar 2004 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Husk også, at en luxus DVD afspiller kan sagtens spille bedre end en billig eller middel klasse SACD/DVD-A maskine..




__________________
In the Land of Hometheater, The Three Eyed Monster is King......
Til top Vis Webmonkey's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Webmonkey
 
Rene
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 92
Sendt: 09 Januar 2004 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Jeg er godt klar over, at mange afspillere i dag laves i multiformater - måske skal vi bare vænne os til, at der er flere muligheder.

På den anden side er det ulogisk - idet pladeselskaber og kunstnere skal overveje hvilket format de vil udgive i - eller udgive i alle formater, hvilket vel alt andet lige er dyrere.

Logisk set, vil et vel vinde over et andet - før eller siden.

Til top Vis Rene's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rene
 
perhorn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Juli 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 59
Sendt: 09 Januar 2004 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Hvad med HDCD?

Er enig med BOHOLM at DVD-A er teknisk bedst, men det 'logger' vel for mange producenter til at benytte 5.1 kanaler og billede - hvilket ikke nødvendigvist gør musikken bedre....



__________________
Per Horn
Til top Vis perhorn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af perhorn
 
Rene
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 92
Sendt: 09 Januar 2004 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:

Underligt spørgsmål så længe disse nye formater ikke slår de bedste CD-afspillere endnu

Det kan godt være, at de endnu ikke slår de bedste CD-afspillere, men Jonas du må da være enig i, at de nye formater som udgangspunkt har råmaterialerne der en dag vil gøre dem istand til at slå CD-formatet af pinden (også som rene lydkilder - hvilket i øvrigt var det eneste spørgsmålet gik på.....ingen billeder her  )

Til top Vis Rene's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rene
 
micjen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 478
Sendt: 09 Januar 2004 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

xlrcd? (mener jeg det hedder) det skulle være godt ikke?

Personligt mener jeg ikke der mangler formater...der mangler mere velindspillet musik. Jeg mente at have læst dvd-a burde være det bedste i teorien..men jeg har fået sacd er bedst også herinde mener jeg..men vinyl lever jo endnu (sådan da), så der er sgu nok at vælge imellem.

Jeg tror dog ikke de "nye" formater slår igennem inden for den nærmeste fremtid..markedet bliver (selvfølgelig) styret af masserne og mange har vel ikke et anlæg der kan vise forskellene() på formaterne...jeg ved ikke om jeg selv har da jeg ikke har en maskine pt der kan tage de nye formater...men en vil gerne prøve en sådan sammenligning...

Til top Vis micjen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micjen
 
Buddy
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 402
Sendt: 09 Januar 2004 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:

Kan man lytte DVD-A uden skærm ? for her vinder SACD der behøver man ikke billede for at lytte musik

Yep det kan man heldigvis sagtens. Dog kan det være at du skal bruge en skærm for at opsætte DVD-A maskinen rigtigt første gang du benytter den.

Til top Vis Buddy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Buddy
 
jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3792
Sendt: 09 Januar 2004 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Buddy skrev:
Jonas bojer skrev:

Kan man lytte DVD-A uden skærm ? for her vinder SACD der behøver man ikke billede for at lytte musik

Yep det kan man heldigvis sagtens. Dog kan det være at du skal bruge en skærm for at opsætte DVD-A maskinen rigtigt første gang du benytter den.

med mindre du har rotel, sunfire etc.

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted
 
Webmonkey
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Juni 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1070
Sendt: 09 Januar 2004 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

med undtagelse af de nye Thule afspillerere :-)

__________________
In the Land of Hometheater, The Three Eyed Monster is King......
Til top Vis Webmonkey's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Webmonkey
 
Autechre
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Oktober 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 334
Sendt: 09 Januar 2004 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

@ jdg1:

Der er da ingen skærme på AFSPILLERNE, vel!!???  

Til top Vis Autechre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Autechre
 
thomas_ls
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 421
Sendt: 09 Januar 2004 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

Pas nu på, at det ikke bliver en fascination af teknik, som fører til valg af afspiller.

CD-formatet er et utrolig stærkt format, som hvis det bruges rigtig, meget sjældent vil blive det svageste led i kæden.

Der er ingen tvivl om, at de nye formater har nogle fordele, men hvis skulle have mest lyd for mine penge, ville jeg nok købe en cd-afspiller i en rigtig god kvalitet - samt bruge tid på at sætte komponenterne godt sammen, herunder valg af kabler.

Til top Vis thomas_ls's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thomas_ls
 
thomas_ls
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 421
Sendt: 09 Januar 2004 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

Ps. Selvom der er nogle kvaliteter i de nye formater, så er de nok ikke udviklet for forbrugernes skyld.

Men nok snarere for producenternes skyld. Det er jo altid godt med et nyt produkt, så har sælgerne noget nyt at fortælle - og så er vi købere straks igang med at overveje et skifte - sådan er verden jo!

 - tænk på kabel-markedet, hvor vi forbrugere bliver drevet rundt i manegen gang på gang, fordi der er kommet noget nyt!! Men hov det var der ikke alligevel, de nyt kabler lød bare anderledes, men vi troede på, hvad sælgeren sagde, fordi vores sanser er så lette at manipulere!!

Til top Vis thomas_ls's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thomas_ls
 
falk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 August 2003
Status: Offline
Indlæg: 172
Sendt: 09 Januar 2004 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Stemmer for SACD - det er en super idé med multilayer, hvor en SACD både kan smides i en almindelig cd og i en SACD.

Så SACD idet man hurtigt kan skifte eksisterende format ud, uden at generer nogen, og uden at skulle holde en parallel produktion, der helt givet vil give endnu højere priser - og det behøver pladebranchen vist ikke lige nu!!!.

Lydmæssigt har jeg desværre ingen erfaringer med det endnu, men lurer på en Sony eller Denon SACD..
Til top Vis falk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af falk
 
Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1597
Sendt: 09 Januar 2004 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Det er sandt, at formatkrigen til dels er afblæst på afspillersiden, fordi der kommer så mange multiformatafspillere på markedet.

Men mindst lige så vigtig er vel, hvad der udgives. I det lange løb er det selvfølgelig 'masserne', der bestemmer, som I skriver. Men umiddelbart er det i højere grad alliancer mellem de store pladeselskaber, der styrer det så vidt jeg kan se. På det punkt synes jeg at have læst, at det p.t. tipper til fordel for SACD, fordi Universal er ved at dreje den vej.

Der var nogle, der skrev i denne tråd, at DVD-Audio er teknisk bedst. Hvad mener I præcist med det? Burde det ikke være en (i hvert fald teknisk) fordel, at SACD erstatter PCM med DSD-formatet?

Jeg har netop bestilt en SACD-afspiller, dog primært fordi jeg skulle have en ny cd-afspiller, så jeg håber da det lyder godt.

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay
 
Järven
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 160
Sendt: 09 Januar 2004 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Jeg mener, at det er uhyre vanskeligt, at udråbe vindere og taber i formatkrigen. Det er dog absolut min opfattelse, at maskiner som Accuphase Super Audio CD Player DP-77 og Krell SACD Standard vender fuldstændig om på folks meninger og holdninger til digitallyd. Hvis man skal forsøge at bedømme SACD formatet, bør man nok høre een af disse maskiner inden man fælder en dom over dette format.

Generelt synes jeg, at det er en god ide´ at lytte til de ting man udtaler sig om. Det giver  indlæggene en større troværdighed.Unhappy

MVH

 

 

Til top Vis Järven's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Järven
 
falk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 August 2003
Status: Offline
Indlæg: 172
Sendt: 09 Januar 2004 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

Jeg mener ikke multiformat cd-afspiller, men multiformat medie - altså man behøver ikke udgive både cd og sacd, idet det er muligt at have begge formater på en cd, med dual layer.
Til top Vis falk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af falk
 
Viper
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 Juli 2003
Status: Offline
Indlæg: 179
Sendt: 10 Januar 2004 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

Hvilket format vinder krigen? Hvem ved? Industrien lige nu smerter, så det er jo umuligt at sige hvad fremtiden byder på. Men som det ser ud nu, så står SACD med den største markedsandel. Universal i Europa er gået 100% SACD og alle udgivelser vil, inden for en overskuelig fremtid, blive udgivet på hybride SACD'er - og kun det. Sony og BMG har lige slået pjalterne sammen, så nu er der også en stor mulighed for BMG titler. BMG har allerede snust til SACD, så chancerne er rimelig gode. Der er ingen af de store tilbage, udover Warner, som ikke udgiver SACD'er. Der er også langt flere titler (tror der er 3 gange så mange til SACD, men der er i hvert fald dobbelt så mange). SACD har nogle fordele. Formatet er simpelt og fungerer præcis som en CD. Ingen forvirring. Ligeledes er det bagudkompatibelt med alt du kan smide efter det (med undtagelse af visse DVD drev til computere, som kan have lidt problemer), men ellers kan de afspilles i alt. Det meste bliver udgivet på hybride SACD'er nu, mens single layer så småt bliver udfaset.
SACD har også solide salg til at underbygge dets popularitet. Det er godt nok lidt forvridende, da det er hybride SACD'er, men det ændrer ikke på at det beviser at hybride SACD'er kan sælges, uden at pladeselskaberne taber penge.

Hvad er bedst? Lydkvaliteten må folk selv afgøre. Rent teknisk? Så er det SACD. Det er gennemtænkt og virker. Hybride CD'er. Stereo OG mulitchannel på samme skive - i 100% fuld DSD kvalitet, så er alle glade. Der er også plads til video, billeder og andet gejl, men det vil nok ikke blive udnyttet i den nuværende form. Det bliver gemt til den næste version af SACD, som er på tegnebordet (og som sikkert vil bruge BluRay teknologi). Det er også noget nemmere at pitche SACD til pladeselskaberne, når Sony og Philips kan tilbyde en fremtid for formatet også.
Der er desuden rygter om at Warner dropper DVD-Audio, grundet omstændighederne ved salget osv., men det skal man nok ikke lægge alt for meget i - det må tiden vise.

I lyset af at SACD også er planlagt udover den nuværende form, fortæller lidt om at det måske netop er det format der skal afløse CD'en. Måske ikke i sin nuværende form, som så bare er en led i overgansfasen, men i den kommende version, som højst sandsynligt vil byde på endnu højere opløsning (5.6 MHz) og al det video man kan ønske sig, pakket ind i samme enkelhed som det nuværende. Men hvem ved?

Hvis man skal købe noget nu, ja, så er det klogeste jo at købe en universal afspiller. Hvis man vil tage chancen og købe ud fra den nuværende situation, så kan man jo godt invistere i en god CD/SACD afspiller. Specielt nu hvor der kommer mere og mere "normal" musik på SACD. I den senere tid er der kommet flere og flere nyere og "normale" udgivelser, mens der stadig er rigeligt  med klassisks, jazz osv.

Men nu må vi se hvad fremtiden bringer...

Til top Vis Viper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Viper Besøg Viper's Websted
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes