Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 06:41   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Effektforstærker til Dynaudio Focus 220 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Techtor
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 191
Sendt: 03 August 2007 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Jeg har et surroundopsæt med en Arcam AVR350 som forstærker og med et par Dynaudio Focus 220 i front.

Jeg kan godt lide lyden, men vil gerne have endnu mere power og lydkvalitet i front når jeg lytter til stereo. Jeg tænker at beholde min Arcam som forforstærker, men at få en effektforstærker på.

Musik: Alt mellem Tom Waits, Rammstein, Yello, gammel klassisk, jazz og sarte akustiske norske artister..

Mine højttalere er lidt ufølsomme med 87dB@2.83V, men kan gerne spille med over 250W i kontinuerlig effekt. De er på 4 Ohm, og skal have en forstærker med rigtig god kontrol på bassen (de spiller forøvrig helt ned til 32Hz).

Jeg har læst meget godt om Parasound Halo A21, som med sine 2x400W@4Ohm og stenkontrol på bassen (1100+ i damping factor) burde være lige det jeg er ude efter.
Den er også klasse A/AB og skal køre klasse A op til 2x8W i 8Ohm.

Jeg har haft A21 hjemme til prøvelytting og kunne lide, hvad jeg hørte, og skal forsøge at få prøvelyttet lidt mere næste weekend.

Der er nogle her på forumet med Parasound-erfaring - men er der nogen med andre gode bud på effektforstærker?

Mange ude på nettet siger også, at Parasound skulle være en god match for Dynaudio, men at Simaudio Moon skulle være endnu bedre. Sidstnævnte er dog lidt udenfor min prisklasse..

Hmm - decisions, decisions.. ..Og analog eller digital forstærker?


__________________
File not found. Fake it (Y/N)? _
Til top Vis Techtor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Techtor
 
Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1780
Sendt: 06 August 2007 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

Hey

efter min mening er Parasound'en lidt for tilbagelænet i lyden... den er da behagelig og lækker at lytte på..... men personligt vil jeg gerne have mere liv og spræl i lyden (dynamik, hul igennem)

jeg kan ikke huske prisen på Parasound ???

men en god effekt til 18000,- er http://www.musicalfidelity.com/products/a5/a5crpow_specs.htm l

og et godt match til dine dynaudio .... der godt kan tåle at få sparket lidt liv i kludene

da det jo er en forholdvis neutral HT

Til top Vis Jakobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobsen Besøg Jakobsen's Websted
 
Techtor
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 191
Sendt: 06 August 2007 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

Hejsa,
Mange tak for feedback - jeg har også selv kigget lidt på Musical Fidelity A5CR, men har ikke lyttet til den endnu - måske jeg skulle spørge i Tape Connection?
(Hvad er mon forskællen på A5 POW og A5CR POW? Kun navnet?)

(Ellers II: Dejligt, hvordan Musical Fidelity's 404 not found-side er en domæne-reklameside..)

Jeg vil gerne have en neutral, ufarvet lyd, som gengiver musikken så korrekt som mulig - som mine Dynaudio også giver..

Parasound'en har en listepris på 19k, så den er i samme prisleje som A5CR'en.
Men - vil A5CR'en have den nødvendige kontrol på bassen?



__________________
File not found. Fake it (Y/N)? _
Til top Vis Techtor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Techtor
 
Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1780
Sendt: 07 August 2007 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Techtor skrev:
Hejsa,
Mange tak for feedback - jeg har også selv kigget lidt på Musical Fidelity A5CR, men har ikke lyttet til den endnu - måske jeg skulle spørge i Tape Connection?
(Hvad er mon forskællen på A5 POW og A5CR POW? Kun navnet?)

(Ellers II: Dejligt, hvordan Musical Fidelity's 404 not found-side er en domæne-reklameside..)

Jeg vil gerne have en neutral, ufarvet lyd, som gengiver musikken så korrekt som mulig - som mine Dynaudio også giver..

Parasound'en har en listepris på 19k, så den er i samme prisleje som A5CR'en.
Men - vil A5CR'en have den nødvendige kontrol på bassen?

der er kun A5CR så det er den samme

og ja den vil helt klart ha' kontrollen og overskud 
jeg skulle mene den kan slå Parasound men har ikke prøvet dem op mod hinanden

men det kunne du jo gøre....

Til top Vis Jakobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobsen Besøg Jakobsen's Websted
 
Techtor
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 191
Sendt: 12 August 2007 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Hmm..

Har nu i weekenden hørt mine Dynaudio Focus 220 med både Parasound A21, Nuforce Ref 9 SE (og Belles 350A), samt min egen Arcam AVR350 reciever.

Og - jeg vil egentlig ikke sige, at der bliver høj nok forbedring i lydkvalitet til at det kunne betale sig at opgradere med nogen af disse effektforstærkere.

Jeg kunne godt nok spille en 3-4 dB højere med kraftigere effektforstærker, men jeg fik ingen aha-oplevelse i forbedret lydkvalitet.

Jeg synes, at mine Focus'er til tider kan lyde lidt hårdt, fx i Damien Rice's 9 crimes, så jeg benyttede denne som reference. Har dog nu konkluderet med, at det måske er cd-indspillingen selv som har lidt hård lyd. Dynaudioene er da også kendt for at gengive lige det, som findes på cd'en, hverken mere eller mindre..

Der kan se ud som om jeg hellere skal opgradere højttalerene inden der er noget point i at erstatte/supplere min AVR350, som jeg bare bliver mere og mere glad for..

Jeg tænker dog at også lytte til Bladelius Balder, som måske kunne være interessant. Det er en opgraderet udgave af effektforstærkerdelen fra Bladelius Thor mkII, som har fået rigtig gode anmeldelser..



Ellers: Et fantastisk demo-track er Patricia Barbers "Nardis" fra "Blue Café". Løb og køb!! (Det har jeg gjort..)


__________________
File not found. Fake it (Y/N)? _
Til top Vis Techtor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Techtor
 
Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1780
Sendt: 13 August 2007 kl. 09:13 | IP-adresse registreret  

Techtor skrev:
Hmm..

Har nu i weekenden hørt mine Dynaudio Focus 220 med både Parasound A21, Nuforce Ref 9 SE (og Belles 350A), samt min egen Arcam AVR350 reciever.

Og - jeg vil egentlig ikke sige, at der bliver høj nok forbedring i lydkvalitet til at det kunne betale sig at opgradere med nogen af disse effektforstærkere.

Jeg kunne godt nok spille en 3-4 dB højere med kraftigere effektforstærker, men jeg fik ingen aha-oplevelse i forbedret lydkvalitet.

Jeg synes, at mine Focus'er til tider kan lyde lidt hårdt, fx i Damien Rice's 9 crimes, så jeg benyttede denne som reference. Har dog nu konkluderet med, at det måske er cd-indspillingen selv som har lidt hård lyd. Dynaudioene er da også kendt for at gengive lige det, som findes på cd'en, hverken mere eller mindre..

Der kan se ud som om jeg hellere skal opgradere højttalerene inden der er noget point i at erstatte/supplere min AVR350, som jeg bare bliver mere og mere glad for..

Jeg tænker dog at også lytte til Bladelius Balder, som måske kunne være interessant. Det er en opgraderet udgave af effektforstærkerdelen fra Bladelius Thor mkII, som har fået rigtig gode anmeldelser..



Ellers: Et fantastisk demo-track er Patricia Barbers "Nardis" fra "Blue Café". Løb og køb!! (Det har jeg gjort..)

det ligger i forforstærker delen i din surround forstærker....jeg er ked af at sige det men den er simpelthen ikke god nok til ren 2-kanal (når du vil have endnu bedre lyd)

prøv at låne en seperat forforstærker........ så skal du nok få en aha-oplevelse

jeg har oplevet det før......

Til top Vis Jakobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobsen Besøg Jakobsen's Websted
 
Techtor
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 191
Sendt: 13 August 2007 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

Jakobsen skrev:
det ligger i forforstærker delen i din surround forstærker....jeg er ked af at sige det men den er simpelthen ikke god nok til ren 2-kanal (når du vil have endnu bedre lyd)

prøv at låne en seperat forforstærker........ så skal du nok få en aha-oplevelse

jeg har oplevet det før......


Vel - recieveren skal have en specielt god forforstærker, til reciever at være (har du hørt AVR350 selv?)..

Ellers forsøgte vi også at teste uden forforstærker overhodet - bare direkte fra en rigtig god custom DAC og lige ind på effektforstærkeren - så kan der ikke rigtigt være nogen dårlig forforstærker, der ødelegger for signalet, vel..


__________________
File not found. Fake it (Y/N)? _
Til top Vis Techtor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Techtor
 
StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 1274
Sendt: 13 August 2007 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

AVR 350 forforstærkerdelen funger ganske fint. Jeg var selv skeptisk men blev faktisk positivt overrasket.

Hilsner,

Karsten



__________________
www.studiosound.dk
Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted
 
Acer
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 3734
Sendt: 13 August 2007 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Hvilken var bedst af de 3 amps du testede ?  Oplever du Parasound'en som tilbagelænet sammnelignet med Nuforce ?

__________________
Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
Til top Vis Acer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Acer
 
Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1780
Sendt: 14 August 2007 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Techtor skrev:
Jakobsen skrev:
det ligger i forforstærker delen i din surround forstærker....jeg er ked af at sige det men den er simpelthen ikke god nok til ren 2-kanal (når du vil have endnu bedre lyd)

prøv at låne en seperat forforstærker........ så skal du nok få en aha-oplevelse

jeg har oplevet det før......


Vel - recieveren skal have en specielt god forforstærker, til reciever at være (har du hørt AVR350 selv?)..

Ellers forsøgte vi også at teste uden forforstærker overhodet - bare direkte fra en rigtig god custom DAC og lige ind på effektforstærkeren - så kan der ikke rigtigt være nogen dårlig forforstærker, der ødelegger for signalet, vel..

nej det var Denons topmodel

http://www.hifiklubben.dk/produkter/surround/forstaerker/den on_avc-a1xva_surround_forstaerker.htm

en forforstærker ødelægger ikke signalet..... (selvfølgelig en dårlig)

det er en af de ting der betyder meget i lydkæden.... mere en effektforstærker mange gange

det er ikke bare at undvære en forforstærker og så er den hellige grav velforvaret

Til top Vis Jakobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobsen Besøg Jakobsen's Websted
 
Techtor
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 191
Sendt: 15 August 2007 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:
Hvilken var bedst af de 3 amps du testede ?  Oplever du Parasound'en som tilbagelænet sammnelignet med Nuforce ?


Jeg sammenlignede ikke alle i detalje - det vigtigste var at konstatere, om nogen var tilstrækkeligt bedre end min receiver eller ikke.
Tilbagelenet ved jeg ikke, men der var lidt mere bas i Parasound'en. Der var et blues-spor med lidt for boomy bas, og her lød Parasound'en dårligere, bassen blev endnu mere fremtrædende. Dog - på andre spor var der ingen problemer - det var nok formodentlig først og fremmest den lyd, der var på cd'en..



__________________
File not found. Fake it (Y/N)? _
Til top Vis Techtor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Techtor
 
Techtor
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 191
Sendt: 06 November 2007 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

Hmm - hvad med en brugt klassiker? En gammel Mark Levinson eller lignende?
Jeg burde vel måske få mere for pængene, hvis jeg heller køber noget brugt noget?


__________________
File not found. Fake it (Y/N)? _
Til top Vis Techtor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Techtor
 
Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 955
Sendt: 14 November 2007 kl. 03:10 | IP-adresse registreret  

Med så tunge højtalere og et krav om baskontrol , så tror jeg ikke et lyt på Crown vil være spild af din tid. fx en Power tech 2.1   460 watt pr kanal i 4 ohm og 1400 i dæmpningsfaktor. I forhold til den så er Parasounden ren buller bas. En bekendt har pt en til låns i kbh, hvis det har interesse kan det sikkert arrangeres at du kan høre på den.
Til top Vis Hasselhof's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hasselhof
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes