Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. april 2024 | 23:13   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Icepower 500A netdel? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 443
Sendt: 12 August 2007 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

Så blev det tid til lidt selvbyg, og jeg må blankt erkende at jeg ikke har så meget erfaring!
Jeg fandt et sæt IcePower 500A moduler til salg incl trafo og lidt ledninger til modulerne, som jeg ikke kunne lade være med at lade mig friste af.

Det havde sikkert være noget nemmere at købe 2 stk 500ASP eller 1000ASP moduler, men ikke lige så sjovt
- og man skal jo starte et sted....


Jeg har efterhånden søgt nettet godt og grundigt igennem, men kan ganske simpel ikke finde nogen beskrivelse af hvordan netdelen skal laves.

Jeg har forhørt mig lidt hos sælger, og det skulle være nok med en trafo hvis blot den er kraftig nok, så indtil videre vil jeg nøjes med den.

og lige et lille billede af de nuværende dele.
Fejl i billedet!



Og lige et lidt nærmere billede af transformatoren.



Stikket der sidder på transformatoren passer faktisk direkte på IcePower modulet, men jeg går ud fra at der alligevel skal lidt "lytter" osv imellem

Nu er det store spørgsmål så, hvordan laver jeg den netdel, og hvilke komponenter skal jeg vælge?
Jeg går ud fra at det er noget i denne stil jeg skal have lavet, men da det som sagt er første gang jeg selvbygger hifi er jeg noget usikker i hvordan det skal laves

eller kan man evt bruge en netdel fra lc auio?
http://www.lcaudio.dk/index.php?page=72






Og når jeg engang når videre har jeg undret mig noget over hvordan stikkene skal monteres. Jeg vil blot bruge helt normale RCA indgange, men så vidt jeg kan se er der en balanceret indgang, og derudover 6 ledninger yderligere som jeg ikke lige kan finde ud af hvad skal bruges til. Der skal vel bruges 2 til input og 2 til output , men hvad er de 2 sidste til, eller har jeg misforstået noget  fuldstændig?



Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted
 
Sjokoz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Juli 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 177
Sendt: 14 August 2007 kl. 00:14 | IP-adresse registreret  

Det ser ud til at du har fået fat i delene til et evaluation kit eller lignende.

Jeg har lavet det som du gerne vil lave bare med et sæt 250A moduler. Det er egentlig forholdvis simpelt hvis man er lidt fingernem og kan bruge en loddekolbe.

Det du skal bruge er:

+75V

+/- 12V ca 200mA per modul burde være nok.

Den ZapPulse er en +/-60V. Det har du ikke brug for. Alt der skal til for at lave en +75V forsyning er din trafo (hvad er specs på den?), en ensretterbro og en spandfuld elektrolytter og selvfølgelig en sikring. Det er selvfølgelig ikke en 100% perfekt løsning men da ICEpower modullerne er rimelig ligeglade, inden for rimelighedens grænser, hvor god en strømforsyning der sidder til burde det være fint.

De +/- 12V er derimod mere kritiske. Jeg har selv valgt at lave den med en ekstra lille trafo med 2 udtag. Der bruger jeg så en ensretter, igen nogle lytter og et sæt LM7812/LM7912 til at regulere det hele med. Stadig forholdshvis simpelt hvis man kan lodde lidt.

I ICEpowers eget datablad er det en (meget) simpel model af forsyningen på side 9.

http://www.icepower.bang-olufsen.com/graphics/powerhouse/Lib rary/documentation/ICEpower500A_Datasheet_2-1.pdf

Du kan eventuelt se billeder af mit "vidunder" her:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=55061&K W=Sjokoz

Mht til ledninger. Den stik fra trafoen som passer ind i modulet skal IKKE sættes i modulet  Er som sagt en trafo til deres evaluation board hvor stikket passer deri.

Du kan lave den om til at bruge ubalancerde kabler ved at korslutte AGNG til -Vi som det også står beskrevet på side 9. Så vil den fungere med normalle RCA stik.

Pin 1-3 er din +/-12V forsyning.

Pin 4,7,8 kan du være ligeglade med. Med 7 og 8 kan du mute forstærkeren eller sætte den i standby. Pin 4 er bare en kopi af input signalet (mere eller mindre).

Det store sorte stik der sidder på forstærkeren har +75V input på pin 3 og 4 og Ground på pin 7 og 8.

Du vil ha din højtaler udgang på pin 1,2 og 5,6.

Hvis der er andet så bare spørg.

Sidder lige nu og hører Pink Floyd på mine 250A moduler. Lyder fortræffeligt

Til top Vis Sjokoz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sjokoz
 
Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 443
Sendt: 14 August 2007 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Tusind tak for hjælpen,- nu har jeg i hvert fald "lidt" at gå videre med 

Trafo'en er en Ulveco hvor der på markaten er printet: This quality transformer is specially designed for Bang og Olufsen powerhouse by Ulveco A/S and optimized for IcePower products

Sec.
1. 54v/400VA 2x BK(5)-2xBK(6)
2. 11v/11.5VA BK(7)-BK(8)
3 11v/11.5VA BK(9)-BK(10)

Ved ikke om det hjælper noget?

/Beklager, skal lige have rettet det første billede, er vist noget i stien der lige er gået galt... Fik uploadet et lidt mærkeligt sted.
Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted
 
Sjokoz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Juli 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 177
Sendt: 14 August 2007 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

Den trafo ser ud til at være helt perfekt. Ville bare lige checke at du havde fået fat i den rigtige.

 

Til top Vis Sjokoz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sjokoz
 
Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 443
Sendt: 14 August 2007 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

Alle tiders, så vil jeg i hvert fald ikke købe en ny trafo lige foreløbig ;-)
Jeg skal skal lige have målt den igennem da der er 8 seperate ledninger i output, men mon ikke de er ens 2 og 2  
Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted
 
JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 806
Sendt: 14 August 2007 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Det ligner den trafo som hedengangne NewAudio fik lavet til deres ICEpower forstærkere, men hæng mig ikke op på det.

Hvis det er den trafo jeg tror er det helt sikkert en trafo i virkelig god kvalitet!



__________________
JJAZ
Til top Vis JJAZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JJAZ Besøg JJAZ's Websted
 
Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 443
Sendt: 14 August 2007 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

JJAZ skrev:

Det ligner den trafo som hedengangne NewAudio fik lavet til deres ICEpower forst�rkere, men h�ng mig ikke op p� det.

Hvis det er den trafo jeg tror er det helt sikkert en trafo i virkelig god kvalitet!



Det lyder da lækkert, kan kun håbe
Men selvom trafo'en er god kræver det jo også at jeg laver en nogenlunde "strømbank"
Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted
 
Fiddoo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Juni 2005
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 838
Sendt: 14 August 2007 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Jeg har bygget en ICE, baseret på samme moduler som dig. Mht. til 12 volts forsyningem brugte jeg et velleman kit som hedder K8042. Det er en dobbelt forsyning på 1 Ampere, hvilket er rigeligt. Denne er klippe stabil og 100% velegnet. Du skal kun bruge en trafo 12-18V AC, samt en lille køleplade. Den lavede jeg selv af et stykke bukket kobberplade. Men ellers fås den original til sættet. Byggesættet gav jeg 98 kroner for ! Det kan ikke gøres ret meget billigere og nemmere selv.

__________________
Mvh. Frank K.
Til top Vis Fiddoo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fiddoo
 
Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 443
Sendt: 14 August 2007 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Lyder rigtig lækkert,- så kan selv jeg være med  (Har loddet en del "Brinck" før, og det er jo lige til at finde ud af)

Så mangler jeg bare nogle lytter og en bro ;-)
Hvad skal man vælge? Nogle 10.000 uF
Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 14 August 2007 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Du kan købe en forsyning her

http://www.cadaudio.dk/pwmaudio04.htm

 

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 443
Sendt: 14 August 2007 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Jeg er stødt på den før, men det undrede mig noget. Skulle det være med alt incl eller hvordan (Hvis nogle skulle kende den)?
Det undrer mig lidt at den giver 85 volt, da det er hvad IcePower modulerne MAX kan tåle, og folk normalt siger 75 volt!

Str�mforsyning for Icepower 500A
85V DC + 2 x 12V DC - 500VA

Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 14 August 2007 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

Dennis Frie skrev:
Jeg er stødt på den før, men det undrede mig noget. Skulle det være med alt incl eller hvordan (Hvis nogle skulle kende den)?
Det undrer mig lidt at den giver 85 volt, da det er hvad IcePower modulerne MAX kan tåle, og folk normalt siger 75 volt!

Str�mforsyning for Icepower 500A
85V DC + 2 x 12V DC - 500VA

Jeg tror alt er inklusiv, men mon ikke de vil sælge til dig uden trafo. Prøv at ring til dem, de plejer at være ganske flinke.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 443
Sendt: 14 August 2007 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Det vil jeg prøve (Har faktisk lige prøvet, ringede også igår, men uden held alle gangene).

Men mon ikke de pludselig hører telefonen!

Ellers skriver jeg en mail og hører dem ad.
Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted
 
Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 443
Sendt: 14 August 2007 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Alternativt passer deres netdele til CAD D654 også glimrende 

Strømforsyning for CAD D654

75V DC + 12V DC - 500VA

Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 14 August 2007 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Dennis Frie skrev:
Det vil jeg prøve (Har faktisk lige prøvet, ringede også igår, men uden held alle gangene).

Men mon ikke de pludselig hører telefonen!

Ellers skriver jeg en mail og hører dem ad.

Jeg tror telefonen er bedre

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Sjokoz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Juli 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 177
Sendt: 14 August 2007 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

Dennis Frie skrev:
Lyder rigtig lækkert,- så kan selv jeg være med  (Har loddet en del "Brinck" før, og det er jo lige til at finde ud af)

Så mangler jeg bare nogle lytter og en bro ;-)
Hvad skal man vælge? Nogle 10.000 uF

Jeg kører med 3x4700uF 63V til min 250A moduler. Fungerer ganske fint. Du skal så nok bruge noget der ligner minimum 10.000uF 100V.

Til top Vis Sjokoz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sjokoz
 
Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 443
Sendt: 14 August 2007 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

Okay!
Jeg vil lige forsøge at få fat i Cad-Audio og høre dem ad, ellers virker det jo som noget der skulle være muligt at lave.

Og lige et enkelt dumt spørgsmål, har tit undret mig over at der står +/- 12 volt, og er tegnet 2 12-volts forbindelser, hvorimod der kun er 1stk 75 volts forbindelse? altså en spændingsforskel på 24 volt eller?
Ellers har jeg vel en 11 volts output på trafo'en?
Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted
 
kongen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 244
Sendt: 14 August 2007 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

Dennis Frie skrev:
Alternativt passer deres netdele til CAD D654 også glimrende 

Strømforsyning for CAD D654

75V DC + 12V DC - 500VA

 

Ser umiddelbart ud til at mangle -12v dc - måske jeg tager fejl...

overvejede selv denne

Strømforsyning for Intersil HCA250
48V DC + 12V DC - 300VA

men der tror jeg også -12v mangler....

Til top Vis kongen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongen
 
Sjokoz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Juli 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 177
Sendt: 14 August 2007 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

Dennis Frie skrev:
Okay!
Jeg vil lige forsøge at få fat i Cad-Audio og høre dem ad, ellers virker det jo som noget der skulle være muligt at lave.

Og lige et enkelt dumt spørgsmål, har tit undret mig over at der står +/- 12 volt, og er tegnet 2 12-volts forbindelser, hvorimod der kun er 1stk 75 volts forbindelse? altså en spændingsforskel på 24 volt eller?
Ellers har jeg vel en 11 volts output på trafo'en?

Det er bare sådan den virker. Til OpAmps og andet guf inden i forstærkeren skal den bruge +/-12V for at virke. Men der skal kun bruges en +75V til power trinet i forstærkeren da den er opbygget som en H-bro.

Du kan bruge de 2x 11VAC output på din trafo til at lave +/-12V ved først at ensrette dem hvorefter du så har ca +/- 15VDC som du derefter regulerer ned til +/- 12 vha. et par LM7812/LM7912. Simpelt men effektivt. Hvis nødvendigt kan jeg lægge et schematic op af det senere. Men det skulle ikke undre mig om du kunne købe et kit fra brink billigt til det så du ikke behøver at rode rundt med at lave det eget PCB eller rode rundt med hulprint.

Til top Vis Sjokoz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sjokoz
 
Sjokoz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Juli 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 177
Sendt: 14 August 2007 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

kongen skrev:

Dennis Frie skrev:
Alternativt passer deres netdele til CAD D654 også glimrende 

Strømforsyning for CAD D654

75V DC + 12V DC - 500VA

 

Ser umiddelbart ud til at mangle -12v dc - måske jeg tager fejl...

overvejede selv denne

Strømforsyning for Intersil HCA250
48V DC + 12V DC - 300VA

men der tror jeg også -12v mangler....

500A modulerne kan godt køre ved 48V... MEN de vil så bare ikke kunne levere 500W! Hvis du giver dem 48V kommer de til at levere effekt svarende til et 250A modul ca dog med en højere strøm grænse.

Mht til de manglende -12V så ved jeg ikke noget til det. Men prøv at spørge dem.

Til top Vis Sjokoz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sjokoz
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes