Tilbage til HIFI4ALL.DK 2. maj 2024 | 01:34   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Kugleformet træ højtaler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Dief
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Februar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1214
Sendt: 14 September 2007 kl. 00:05 | IP-adresse registreret  

Flotte kugler.... hehe. Det ser godt ud, og glæder mig da til at se når du kommer igang med Offcourse's forslag. Synes altid han er der med en hjælpende idé.

Dief



__________________
Bio
Mit DIY
hj.side
Til top Vis Dief's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dief Besøg Dief's Websted
 
StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 1274
Sendt: 14 September 2007 kl. 00:11 | IP-adresse registreret  

Er kabinettet også kugleformet indvendigt? I såfald er det ikke så heldig en konstruktion... Her vil indvendige reflektioner samles i et brændpunkt bag enheden og blive kastet mod bagsiden af membranen.

Hilsner,

Karsten



__________________
www.studiosound.dk
Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted
 
Hobbes
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 04 April 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 24
Sendt: 14 September 2007 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

ja de er :-) - en kugle er jo den form som har færrest stående bølger... kan ikke lige finde det link jeg fandt der omtalte de forskellige formers resonansværdier, men en kasse havde vist en på 1,4, en optimal rektangel en værdi på 1,0, en cylinder en værdi på 0,6, mens en kugle havde en værdi på 0,2.

til gengæld så har dette link lidt ret i at lyden nok gerne vil bevæge sig langs væggen og tilbage mod enheden, da den jo aldrig kan blive helt rund.

http://www.norh.com/about/tech/index.html

Til at afhjælpe det omtalte problem er porten konstrueret så den ender ca. midt i kuglen (den sidder ret bag enheden, skråt forneden).

de er ikke dæmpet med anden end bitumen pladerne (absorberende materiale), så måske lidt rockwool bagerst ville give den mere balance i den høje mellemtone. Jeg har ikke haft noget reference lyd at sammenligne med, men jeg vil tro de godt kan følge med de bedste alm. tilgængelige komercielle højtalere...

Til top Vis Hobbes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hobbes
 
Dief
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Februar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1214
Sendt: 14 September 2007 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

Jeg mener også Hobbes har ret i at kugleform er god mod stående bølger. Så vidt jeg husker, så har stående bølger lettest ved at opstå, hvis der er paralelle flader inde i højttaleren. En kugle må derfor være en ideel konstruktion, da det kun er meget små og få flader der vil stå paralelt over for hinanden.

Kan godt være jeg tager fejl, for er ikke ekspert på det område.

Dief



__________________
Bio
Mit DIY
hj.side
Til top Vis Dief's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dief Besøg Dief's Websted
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 14 September 2007 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Mig bekendt har stående bølger intet med paralelle flader at gøre, det er blot en misvisende betegnelse - stående bølger relaterer til størrelsen/målene på rummet/kassen, og jo mindre mål/rum jo mindre generende stående bølger 

Kuglens form er primært en fordel for de udvendige akustiske forhold omkring enheden

 

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1750
Sendt: 15 September 2007 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

Du har måske i virkeligheden ikke brug for så stor en kugle til diskanten ?

Kan ikke lige se hvad det er for en - er bare gået ud fra det er den der ligger på et af billederne på en hylde sammen med en af mellemtonerne.

 

Hvis der ikke skal være noget hulrum bagved kan kuglen jo være meget mindre end den jeg har tegnet  -  eller som du siger monteret som en forhøjning ovenpå - og foran miterlinien - på mellemtonen..

 

Pøj med projektet.



__________________
If it´s lame - i´m not to blame

Stue-bio 7.1. Sunfire 12"sub. 50"8gen.pioneer Kuro. B&W 803s2 monoblok biamp + rega apollo cd
Til top Vis Offcourse_dk26's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Offcourse_dk26
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 16 September 2007 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Stående bølger har MEGET med paralelle flader at gøre! Lydbølgen 'danser' mellem fladerne, og skaber en kraftig, akustisk betinget forstærkning af den pågældende frekvens. Buede/ikke-parallelle flader er langt mindre følsomme for fænomenet - en afvigelse på nogle få grader mellem to flader er nok.

Vil man dæmpe stående bølger vha. dæmpningsmateriale, virker dette bedst 'i' rummet, midt mellem fladerne - ikke PÅ fladerne, hvor det som oftest anbringes. Dæmpningsmateriale, i form af akustilux, rock-wool, el. lign., er mest effektivt overfor luftbevægelser, ikke trykforskelle. Og stående bølger har store luftbevægelser i rummet, trykforskelle ved fladerne.

Dette er for øvrigt osse årsagen til, at bassen oftest virker kraftigst ved fladerne - vores hørelse registrerer trykket bedre end luftens bevægelse.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 16 September 2007 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

Så der er ingen ressonans i et rør som f.eks en orgelpipe eller TL/horn/BR port ??

Den største fordel ved skæve asymmetriske kabinetter er at ressonanser i selve fladerne "bevæger" sig - men det er sikkert lige så akedemisk som begrebet "stående bølger"

Som sagt, kugleformens største lydmæssige betydning ligger på ydersiden, hvilket vil vise sig helt tydeligt på en frekvens måling

Vil du dæmpe indvendige ressonanser er en matrix struktur(opdeling i mindre indbyrdes forbundne kamre) det eneste rimeligt effektive, og desuden virksomt overfor ressonanser i fladerne

Iøvrigt opstår den værste og mest markante ressonans eller "stående bølge" på kassen største mål, og altså som regel fra top til bund, og det er egentlig der man skulle have størst dæmpning eller lægge de skæve flader, hvis ellers de var virksomme - iøvrigt en grund til at høje slanke kabinetter bør undgås men samtid også noget af grundlaget for at en MLTL virker anderledes end basrefleks

 

 

 

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
Hobbes
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 04 April 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 24
Sendt: 17 September 2007 kl. 01:01 | IP-adresse registreret  

Som jeg har forstået konceptet, betyder stående bølger (ligesom med vandbølger), at når to ens frekvenser mødes, kan de udligne hinanden, eller, når de rammer hinandens "bølgetop" kan de forstærkes, hvilket vil forstærke lydsignalet ved pågældende frekvens.

To parallelle flader er skidt fordi frekvenser der passer til afstanden mellem fladerne vil kunne blive op til 4 gange højere end det oprindelige signal. (1 meter bølger kan blive til 4 meter bølger). (og når det er parallelle flader med ens afstand mellem hinanden, er det de samme frekvenser der bliver forstærket, men ikke alle frekvenser mere eller mindre "random")

Udover det tror jeg det er ret svært at regne på præcist hvordan og hvor mange der er i et skævt kabinet, selv hvis man kendte de nøjagtige mål, så det bekymrer jeg mig ikke om.

mindre kabinet vil givet vis give færre stående frekvenser, da de lange bølger jo ikke kan nå at interferere - de når simpelthen ikke at skabe bølge toppe og bunde - til gengæld er der heller ikke nogen gengivelse af disse frekvenser i kabinettet, udover det selve membranen kan genskabe, og det giver jo ikke meget lydtryk...

Strengt taget kunne man derved godt sige at at kugleformen jo netop har lige langt mellem alle siderne, men i og med lydbølgerne bliver kastet skævt tilbage, burde man ikke opleve store "bølgeskvulp".

Til top Vis Hobbes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hobbes
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 17 September 2007 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

Citat: "Så der er ingen ressonans i et rør som f.eks en orgelpipe eller TL/horn/BR port ??"

Jo - men den er ikke frembragt på samme vis som såkaldte stående bølger, Musicus - og det var vel dem, der blev diskuteret? Desuden er de resonanser, du nævner, jo provokerede, typisk mhp. at forstærke (dyb)bassen. Stående bølger er almindeligvis et onde, og kan bekæmpes med ikke-parallelle flader, eller 'bølgebrydere' af forskellig slags. Pointen med de høje bokse er jeg enig i! man kunne evt. anbringe et par 'hylder' omkring midten af boksen, forskudt - de ville så osse kunne fungere som afstivning.

Stående bølger i bokse af alm. størrelse vil typisk være i mellemtoneområdet - hvor øret er lidt sart, så der er god grund til at bekæmpe dem. Rumresonanser er derimod i bassen, gulv/loft resonans vil ofte ligge omkr. 70 Hz.

Som Musicus siger, ligger en væsentlig del af kugleformede bokses fordele i den ydre form - diffraktionsfænomener mindskes. En fransk ht-fabrikant havde en overgang et 3-vejs sæt, bestående af tre kugler ovenpå hinanden!

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 17 September 2007 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

Ok, lidt kan vi da blive enige om

Jeg mener stadig at stående bølger mellem paralelle flader er lidt af en myte ligesom opfattelse af at det kan ordnes med asymmetriske flader

Jeg mener at stående ressonanser opstår også selvom der er skrå flader, men jeg vil give mig så langt at ressonansen bevæger sig og dermed tæmmes lidt, men det er ingen kur

Det er nok stadig sådan at en "stående ressonans" opstår der hvor kassen har sit største mål og som sådan må være et direkte produkt det eventuelle mål og ikke fordi fladerne er paralelle - det siges at det værste er en kasse som har ens mål på alle led

- jeg vil stadig påstå at det kun er matrix som giver en reel hørbar effekt, dels nok også ved at det tæmmer noget af den reflekterede energi  gennem membranen

Dæmpematriale har en vis effekt på ressonanser ved højere frekvenser, men har modsat meget lidt effekt ved lavfrekvente ressonanser

 

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
Adamfelix
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 September 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 488
Sendt: 17 September 2007 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Problemet ved en kugle som kabinet er vel ikke stående bølger men istedet at lyden bliver reflekteret direkte tilbage ud af højtalerenheden. kuglens inderside fungere jo nærmest som en parabolantenne.  Den optimale form mht. til indersiden af kabinettet må være en "kasse" hvor alle siderne buer ind i kabinettet en slags omvendt kulge som skaber difussion og udnytter en buet flades stivhed til at modstå det tryk som enheden skaber. For mig at se virker det som om mange højttalerfimaer glemmer og eller har naret største delen af hififreaks til at tro at et stift kabinet skal have en buet form som tværsnittet af et hønseæg. men et hønseæg er jo ikke særlig stærkt på indersiden tvært imod meget svagt så kyllingen/lydbølgen kan komme ud af æget. ydermere danner denne form noget der ligner et brændpunkt inde i kabinettet, som jeg nævnte tidligere.

__________________
Højttalere: Epos ELS 3
Forstærker: Luxman LV-100
CD-afspiller: NAD C521BEE
Til top Vis Adamfelix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Adamfelix
 
Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1750
Sendt: 18 September 2007 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Det kunne være sjovt med et omvendt-æg højtaler-sæt. 
Men nok noget svært at lave.

___
)o(
----

Er der nogen der har laven denne form i virkeligheden?

Men rigtigt nok - lidt alá en romers viadukt - den er stærk oppefra, men svag hvis der trykkes nedefra - kan faktisk som sådan ikke modstå noget i sig selv, andet end stenenes egenvægt.

Nå - men videre med projektet - glæder mig til at se fremskridt / trufne beslutninger.

Mvh. offcourse




__________________
If it´s lame - i´m not to blame

Stue-bio 7.1. Sunfire 12"sub. 50"8gen.pioneer Kuro. B&W 803s2 monoblok biamp + rega apollo cd
Til top Vis Offcourse_dk26's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Offcourse_dk26
 
StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 1274
Sendt: 18 September 2007 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

Med mindre højttaleren bygges af æggeskal tror jeg ikke at man skal være nervøs for strukturelle problemer ved denne facon. Desuden er trykopbygningen jævnt fordelt indvendigt, så det er vist mest ret teoretiske betragtninger der er kommet for dagen :)

Hilsner,

Karsten



__________________
www.studiosound.dk
Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 18 September 2007 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

Et "blackhole" hvor alt forsvinder  det er ligemeget, der vil altid være reflekteret energi, matrixmatrixmatrix

Nu skal man heller ikke tro at lydbølger er ligesom tynde lazerstråler som bevæger sig i nøje kalkulerede baner

 

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
Adamfelix
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 September 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 488
Sendt: 18 September 2007 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

StudioSound skrev:

Med mindre højttaleren bygges af æggeskal tror jeg ikke at man skal være nervøs for strukturelle problemer ved denne facon. Desuden er trykopbygningen jævnt fordelt indvendigt, så det er vist mest ret teoretiske betragtninger der er kommet for dagen :)

Hilsner,

Karsten

Ja det er godt nok teoretisk men mange højttalerfirmaer bruger jo "magico mini" formen ( http://shows.soundstagelive.com/shows/ces2005/jan07a/mini_in side.jpg ) og påstår at den er ekstremt robust. det er den godt nok også, den er bare endnu mere robust på ydersiden.

Musicus: nu mente jeg ikke et sort hul, men en form hvor siderne ligesom buer ind ad istedet for ud ad. er det sort snak? så undgår man også at danne et brændpunkt inde i højttaleren.



__________________
Højttalere: Epos ELS 3
Forstærker: Luxman LV-100
CD-afspiller: NAD C521BEE
Til top Vis Adamfelix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Adamfelix
 
StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 1274
Sendt: 18 September 2007 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

Adamfelix,

Hvis du ser på beholdere der tåler ekstremt tryk (indvendigt) vil de altid være tilnærmet cylindriske/kugleformet..... Hvorfor mon :)

Hilsner,

Karsten



__________________
www.studiosound.dk
Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted
 
Hobbes
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 04 April 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 24
Sendt: 18 September 2007 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

til gengæld får man så der en masse hjørner hvor der vil være mange stående bølger ...
Til top Vis Hobbes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hobbes
 
Adamfelix
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 September 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 488
Sendt: 18 September 2007 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

StudioSound skrev:

Adamfelix,

Hvis du ser på beholdere der tåler ekstremt tryk (indvendigt) vil de altid være tilnærmet cylindriske/kugleformet..... Hvorfor mon :)

Hilsner,

Karsten

Ja, det har jeg tænkt på, jeg tror bare stadig ikke at det er godt at skabe et brændpunkt inde i højtaleren så for mig at se måtte det jeg beskrev tideligere være det bedste kompromis.. ved det ikke, jeg har ikke målt eller noget...



__________________
Højttalere: Epos ELS 3
Forstærker: Luxman LV-100
CD-afspiller: NAD C521BEE
Til top Vis Adamfelix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Adamfelix
 
Adamfelix
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 September 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 488
Sendt: 18 September 2007 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

En dråbeform har sider der buer indad, samtidig er den kugleformet hvilket skulle være godt for ydersiden. http://www.vividcar.com/cgi-bin/WebObjects/imagef1b8d82887.w oa/wa/image/109330724a6

__________________
Højttalere: Epos ELS 3
Forstærker: Luxman LV-100
CD-afspiller: NAD C521BEE
Til top Vis Adamfelix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Adamfelix
 

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes