Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. maj 2024 | 12:17   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Kalibrering med SpyderTV (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2489
Sendt: 23 November 2007 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Jeg har længe gået og søgt efter et såkaldt "colormeter" så jeg selv kunne kalibrere min projektor. Nu har jeg købt SpyderTV, som ikke koster særligt meget - det vil sige lige under Kr. 1000,-

SpyderTV er egentligt beregnet til at kalibrere TV-apparater, men hvis man monterer den på et kamera stativ, kan den også sagtens bruges til projektorer. Der følger et beslag med, som gør det nemt at montere den på et stativ.

Den medfølgende software er ikke noget at råbe hurra for. Der er kun mulighed for at foretage de mest basale indstillinger som lys, kontrast m.v. Heldigvis er der mulighed for at udlæse de rå data fra colormeteret. Det foregår på følgende måde:

* Start en kommandoprompt.
* Gå ind i SpyderTV mappen. (I dK-version af Windows XP: c:\programmer\spydertv)
* skriv: spydertv.exe / support og tryk ENTER

Herefter starter SpyderTV normalt, men der er nu kommet et nyt vindue hvor xyY dataene fra colormeteret kan aflæses:

Ved hjælp af en test-DVD med gråtonebjælker, kan man således aflæse farvetemperaturen. Groft sagt så angiver x-værdien forholdet mellem rød og blå farve, og y angiver mængden af grøn farve. Hvis x er for høj, skal man skrue op for den blå farve eller ned for den røde. Hvis y er forkert, skal man justere den grønne farve.

Optimale værdier for 6500 kelvin (D65) er som følger:
x: 0.313
y: 0.329
Y angiver blot lysstyrken.

Nederst i vinduet kan man aflæse farvetemperaturen direkte.

For at spare tid, er det smart at vælge continuous reading indtil farvetemperaturen er i nærheden af det optimale. Herefter kan man vælge single reading, for at få en mere nøjagtig måling. Jeg har gode erfaringer med at sætte læsetiden op til 9 sekunder istedet for 4, da det giver en mere nøjagtig måling.

Jeg bruger selv test billederne fra Digital Video Essentials når jeg kalibrerer. Jeg starter med at få 80% gråtonebjælken frem, og stiller herefter på reguleringerne for RED/GREEN/BLUE GAIN som de hedder på min projektor. Jeg har også set dem benævnt RED/GREEN/BLUE CONTRAST.

Herefter vælger jeg 20% gråtonebjælken og justerer på indstillingerne for RED/GREEN/BLUE BIAS. Disse indstillinger kan f.eks. også hedde RED/GREEN/BLUE BRIGHTNESS. Ved at lege lidt med indstillingerne, kan man komme meget tæt på D65 gennem hele gråtoneskalaen. På min projektor var det også nødvendigt at skrue lidt ned for Contrast, da jeg ellers kommer til at mangle rød farve ved 100% lys.

 

Jeg har downloaded et rigtigt godt regneark, hvor man kan indtaste sine værdier, og herefter genererer regnearket grafer og kurver over Gamma, farvetemperatur, individuele værdier for RGB og meget meget mere. Det er et fortrinligt værktøj og kan hentes gratis her:

 

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?s=15789bf2f6ff aaa53617d318a6d155c9&t=587485  

Det kræves dog at man er registreret bruger. Hvis du har problemer med at hente det, så smid en Privat Besked til mig, så kan jeg E-maile det til dig. Nedenunder har jeg postet nogle "Før" og "Efter" grafer. Jeg gjorde det, at jeg nulstillede min projektor til fabriksindstillingerne, og foretog "Før" målingerne. Herefter foretog jeg en hurtig kalibrering med SpyderTV, og resultatet taler vist for sig selv .

Jeg kan varmt anbefale at man kalibrerer. Jeg har aldrig før haft så godt et billede på min projektor. Det bedste af det hele er, at jeg nu har en indstilling, som passer til alle film. Før kunne jeg godt indstille, så det passede til en bestemt film, men så var farvebalancen skæv på den næste og den næste o.s.v.

Her er "Før" værdierne:

Før-værdierne er fabriksindstillingen på min projektor. Bemærk farvetemperaturen som gennem hele gråtoneskalaen er omkring 10.000 Kelvin!

-----------------------------

-----------------------------

 

Efter kalibrering:

Ja, selvom farvetemperaturen ikke befinder sig slavisk på 6500 Kelvin gennem hele gråtoneskalaen, er det slet ikke så ringe endda som vi siger her i Jylland   Ved fabriksindstillingerne lå denne kurve langt uden for diagrammet!

Jeg håber at andre kan bruge mine erfaringer til noget.



__________________
I like techno - UNPLUGGED!
Til top Vis perejvind's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af perejvind Besøg perejvind's Websted
 
Andvare
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 September 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 536
Sendt: 23 November 2007 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Det kalder jeg et interessant indlæg. Jeg har selv kikket på det produkt, men antaget at det kun virkede til TV (crt, ldv, plasma, bagproj). Det er rigtig gode resultater du har fået der.



__________________
HD HjemmeBio

DIY-tønde
Til top Vis Andvare's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andvare
 
taz123456
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 482
Sendt: 23 November 2007 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Fremragende guide. Har selv overvejet at købe apparatet, men er fattig studerende, så det må vente til engang kontoen er grøn. Men super med den fine guide:-)

__________________
Mit grej: Musical Fidelity A5 integreret, DLS R55 mk2, Squeezebox(fremragende maskine), Oppo dvd, LG 42PC1R Plasma. Se mere på: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=75120&KW=ta z123456
Til top Vis taz123456's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af taz123456
 
Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 April 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 610
Sendt: 24 November 2007 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

Wow nice. Kan du så selv se en forbedring nu? har selv set lidt på den der spyder TV, men det lader da til at du har fået rigtig god udnyttelse af den!

__________________

Til top Vis Claus_DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus_DK
 
Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 4606
Sendt: 24 November 2007 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

Tak for det. Godt arbejde.
Det kan være denne skal hjem nå jeg får en flad, en gang. 

__________________
Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
Til top Vis Raskolnikov's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Raskolnikov
 
perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2489
Sendt: 25 November 2007 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Tak for jeres kommentarer

Claus_DK skrev:
Wow nice. Kan du så selv se en forbedring nu? 

Ja, helt sikkert. Med det blotte øje var jeg kommet frem til noget som var bedre end fabriksindstillingen, men det blev aldrig helt godt. Det er forholdsvis nemt at indstille lys og kontrast på øjemål, ved at bruge en test-DVD som f.eks. Digital Video Essentials, eller blot den THX optimizer, som er at finde på mange DVD-skiver.

Med farvebalancen er det straks mere problematisk, fordi man jo ikke ved hvordan lyset har været i en bestemt scene i filmen. I en film som f.eks. Cube-2 er farverne meget underlige og kolde, og hele filmen virker "overskarp", men det er fordi instruktøren ville have det sådan, for at skabe en bestemt stemning. Hvis man så stiller farvebalancen på øjemål, så det ser rigtigt ud, vil det ikke passe til andre film. Det nytter efter min mening ikke at gætte sig frem. Uanset hvor skrap man er, er det noget nær umuligt at få indstillet tingene korrekt.

Så ja! Jeg kan absolut se en forbedring, og kan varmt anbefale at man kalibrerer. Med den pris der er på SpyderTV nu kan de fleste være med. Det omtalte regneark kan downloades helt gratis.

Iøvrigt er det selve pakken (colormeter + software) som hedder "SpyderTV". Colormeteret er et Spyder2, som også følger med til de dyrere pakker fra Colorvision med bedre software.



__________________
I like techno - UNPLUGGED!
Til top Vis perejvind's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af perejvind Besøg perejvind's Websted
 
Insaniac
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 720
Sendt: 25 November 2007 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

Lyder rigtig nice til en overkommelig pris. Så kan man kalibrere vennernes TV for en fiffer eller noget, så er det hurtigt tjent ind.

Kan du ikke skyde nogle billeder af den på stativ, så du kan bruge den på et lærred?
Sætter du den helt op af lærredet så eller hvordan?


__________________
Panasonic 37PV70 - Marantz SR5500 - Playstation 3 - Sanyo Z3 - Dali 5005LE - Dali C1000 - Dali R1000 - Dali SWA12
Hjemmebio!
Til top Vis Insaniac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Insaniac
 
perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2489
Sendt: 26 November 2007 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Insaniac skrev:


Kan du ikke skyde nogle billeder af den på stativ, så du kan bruge den på et lærred?
Sætter du den helt op af lærredet så eller hvordan?

Jeg skal nok få taget nogle billeder i nær fremtid. Ja, jeg sætter den bare tæt på lærredet, så sensoren vender imod projektoren.

Insaniac skrev:
Så kan man kalibrere vennernes TV for en fiffer eller noget, så er det hurtigt tjent ind.

Hvor meget er en fiffer?

Iøvrigt: Jeg vil jo også gerne have kalibreret med min Blu-Ray afspiller, men jeg har ikke kunnet finde en test-disc nogen steder . Er der noget der kender noget til sådan en?



__________________
I like techno - UNPLUGGED!
Til top Vis perejvind's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af perejvind Besøg perejvind's Websted
 
Insaniac
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 720
Sendt: 26 November 2007 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

perejvind skrev:

 

Hvor meget er en fiffer?

En 50er

I softwaren, er det så muligt at vælge plasma tv der? For har lige prøvet at kigge på SpyderPro softwaren og der kunne man umiddelbart kun vælge LCD TV.



__________________
Panasonic 37PV70 - Marantz SR5500 - Playstation 3 - Sanyo Z3 - Dali 5005LE - Dali C1000 - Dali R1000 - Dali SWA12
Hjemmebio!
Til top Vis Insaniac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Insaniac
 
perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2489
Sendt: 26 November 2007 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Insaniac skrev:

I softwaren, er det så muligt at vælge plasma tv der? For har lige prøvet at kigge på SpyderPro softwaren og der kunne man umiddelbart kun vælge LCD TV.

Du kan sagtens bruge den medfølgende software på et Plasma-TV. Men som nævnt så kan den medfølgende software kun bruges til at foretage de mest basale indstillinger på TV´et.

Ved at starte programmet op på en bestemt måde, kan man udlæse de rå data fra colormeteret og intaste disse i det nævnte regneark. På denne måde kan man foretage en særdeles grundig kalibrering. (Se mit første indlæg)

Det kræver naturligtvis at man sætter sig lidt ind i tingene, og afsætter noget tid til det. Endvidere kræver det at man på sin projektor eller TV, har mulighed for at stille RGB niveauerne separat. På de fleste projektorer er disse indstillinger som regel tilgængelige i en "Advanced" menu. På mange fladskærme findes de i en service menu, som den almindelige bruger ikke har adgang til. Hvis det er tilfældet, så er man nødt til at få fat i en service-manual, for at se hvordan man tilgår service menuen.

 



__________________
I like techno - UNPLUGGED!
Til top Vis perejvind's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af perejvind Besøg perejvind's Websted
 
Insaniac
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 720
Sendt: 26 November 2007 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Oh okay, havde misforstået det lidt. Så er det jo vel egentlig ligemeget om man har pro versionen eller ej?!

Sådan en fætter må jeg eje  Er straks tilføjte juleønskesedlen.



__________________
Panasonic 37PV70 - Marantz SR5500 - Playstation 3 - Sanyo Z3 - Dali 5005LE - Dali C1000 - Dali R1000 - Dali SWA12
Hjemmebio!
Til top Vis Insaniac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Insaniac
 
smajli
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 19
Sendt: 27 November 2007 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

http://geekwithfamily.com/2006/12/16/home-theater/howto-hcfr -free-video-projector-calibration-software/

En anden måde at bruge Spyder2 til at kalibrerer projektor med. Software som er gratis kan også bruges med Spyder2express som koster c. 500 kr i Tyskland!!

GetGrey DVD (koster c. 110kr) kan også anbefaldes til kalibrering af basale instillinger (lys, kontrast, farve, tint og skarphed), den er meget bedre end både Avia og DVE. Den har simpel navigation og bedre test billeder!

http://calibrate.tv/index.html



__________________
Sanyo Z4
Playstation 3
Pioneer DV-696 AV
Marantz SR 5003
7.1 system
DALI Concept 1 x 4
DALI Concept 6
Concept Center
DALI BASIS 100 subwoofer
Lissau 16:9 Plano Fastramme hvid lærrede, 81"
Til top Vis smajli's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af smajli
 
perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2489
Sendt: 03 December 2007 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

smajli skrev:

http://geekwithfamily.com/2006/12/16/home-theater/howto-hcfr -free-video-projector-calibration-software/

En anden måde at bruge Spyder2 til at kalibrerer projektor med. Software som er gratis kan også bruges med Spyder2express som koster c. 500 kr i Tyskland!!

GetGrey DVD (koster c. 110kr) kan også anbefaldes til kalibrering af basale instillinger (lys, kontrast, farve, tint og skarphed), den er meget bedre end både Avia og DVE. Den har simpel navigation og bedre test billeder!

http://calibrate.tv/index.html

Hej smajli

Mange tak de gode råd.

Jeg har downloaded programmet og har nu fået prøvet det. Det er simpelthen et genialt program. Det er meget lettere at bruge end regnearket, idet det jo selv læser dataene fra colormeteret. Eftersom det er gratis er det jo bare at prøve det.

Jeg havde i forvejen hørt om GetGray, men nu har jeg downloaded det, og brændt en DVD. Det koster $25 og det er alle pengene værd. Det er langt den bedste kalibrerings DVD jeg endnu har set, og kan varmt anbefale den - også selvom man ikke har et colormeter.

Du skulle vel ikke tilfældigvis være stødt på en Blu-Ray skive med testmønstre?

Jeg kender godt de testbilleder der er på Sony´s BD-skiver, men jeg har brug for noget bedre som f.eks. GetGray eller Digital Video Essentials.



__________________
I like techno - UNPLUGGED!
Til top Vis perejvind's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af perejvind Besøg perejvind's Websted
 
Insaniac
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 720
Sendt: 28 December 2007 kl. 00:22 | IP-adresse registreret  

S� fik jeg SpyderTV i julegave. Juhuu 

Jeg gik igang med at kalibrere mig PV70 i g�r gennem det medf�lgende software for forstod ikke lige den der HCFR guide og orkede ikke at s�tte mig ind i det i g�r. Vil pr�ve at kigge lidt p� det i dag og se om jeg kan finde ud af det. Ellers sp�rger jeg lige

Men det, der undrer mig er at man skal lade colormeteret pege mod linsen p� projektoren? S� tager den jo egentlig ikke l�rredets gengivelse af farver etc. med i sine m�linger?

Og hvad er det for et blåt filter, de snakker om i testen? Det fulgte der ikke med til min SpyderTV.

__________________
Panasonic 37PV70 - Marantz SR5500 - Playstation 3 - Sanyo Z3 - Dali 5005LE - Dali C1000 - Dali R1000 - Dali SWA12
Hjemmebio!
Til top Vis Insaniac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Insaniac
 
Insaniac
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 720
Sendt: 28 December 2007 kl. 01:05 | IP-adresse registreret  

Nåh, det virkede fint i går at tilslutte den computeren og starte det medfølgende software. I dag kan den ikke detecte colormeteret via softwaren. Windows finder fint colormeteret, men softwaren siger den ikke er tilsluttet. Har prøvet to computere, flere forskellige USB porte og at geninstallere software uden held.

Prøvede igen at forstå den der guide. Fatter den ikke helt. Tror det er fordi jeg er for nybegynder Ved ikke hvad de forskellige parametre som gamma etc. ændre på når man piller ved de indstillinger. Må prøve at læse lidt om det.


__________________
Panasonic 37PV70 - Marantz SR5500 - Playstation 3 - Sanyo Z3 - Dali 5005LE - Dali C1000 - Dali R1000 - Dali SWA12
Hjemmebio!
Til top Vis Insaniac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Insaniac
 
Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 April 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 1408
Sendt: 28 December 2007 kl. 08:09 | IP-adresse registreret  

perejvind skrev:

Du skulle vel ikke tilfældigvis være stødt på en Blu-Ray skive med testmønstre?



Jeg kender ikke det præcise indhold af denne skive, men du kan jo kigge på det .


__________________
Kompromisser er for kvinder, børn og politikkere. Ikke for hjemmebif-entusiaster.
Til top Vis Gerdes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gerdes
 
Otto J
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 3048
Sendt: 28 December 2007 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Gerdes skrev:


Jeg kender ikke det præcise indhold af denne skive, men du kan jo kigge på det .

HQV disken er designet til test af de-interlacing og støjreduktion, der er ingen kalibrerings-testbilleder på. Jeg er ikke stødt på Blu-Ray testskiver endnu, DVE og AVIA II skulle komme på Blu-Ray, men hvornår de dukker op er et godt spørgsmål.

Til top Vis Otto J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Otto J
 
Pioneer
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Produktchef

Bruger siden: 10 Oktober 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 246
Sendt: 28 December 2007 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Da både DVD og Bluray benytter 8 bit opløsning i hver grundfarve, så bør en test DVD være god nok til at indstille farvebalancen på en Bluray afspiller.

__________________
Med venlig hilsen
Henrik Skinbjerg
Pioneer Danmark
Til top Vis Pioneer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pioneer Besøg Pioneer's Websted
 
perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2489
Sendt: 28 December 2007 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Insaniac skrev:
S� fik jeg SpyderTV i julegave. Juhuu 

Man har lov at være heldig

Insaniac skrev:

Jeg gik igang med at kalibrere mig PV70 i g�r gennem det medf�lgende software for forstod ikke lige den der HCFR guide og orkede ikke at s�tte mig ind i det i g�r. Vil pr�ve at kigge lidt p� det i dag og se om jeg kan finde ud af det. Ellers sp�rger jeg lige

Du skal være opmærksom på at HCFR programmet nærmest forudsætter at man har GetGray, så den vil jeg varmt anbefale at du downloader. Den koster som tidligere nævnt $25 og den er hver en øre (Cent?) værd.

Insaniac skrev:


Men det, der undrer mig er at man skal lade colormeteret pege mod linsen p� projektoren? S� tager den jo egentlig ikke l�rredets gengivelse af farver etc. med i sine m�linger?

 

Du har selvfølgeligt fuldstændigt ret! Lærredet kan godt indvirke lidt på farvebalancen. Det er dog min erfaring at indvirkningen er ret beskeden - i hvert fald på mit lærred. Grunden til at jeg synes det er bedst at pege den mod projektoren er, at så får colormeteret mere lys. Dette Colormeter er jo ikke ligefrem det dyreste på markedet, og det har det ikke specielt godt ved svage lysstyrker.

Insaniac skrev:


Og hvad er det for et blåt filter, de snakker om i testen? Det fulgte der ikke med til min SpyderTV.

Ja, det forvirrede også mig lidt. Det er bare det filter der sidder på colormeteret som standard. Det skal altid sidde på når der måles, ellers får du nogle fuldstændigt vanvittige data!

Insaniac skrev:
Nåh, det virkede fint i går at tilslutte den computeren og starte det medfølgende software. I dag kan den ikke detecte colormeteret via softwaren. Windows finder fint colormeteret, men softwaren siger den ikke er tilsluttet. Har prøvet to computere, flere forskellige USB porte og at geninstallere software uden held.

Prøv følgende: Når du har afinstalleret programmet skal du bagefter slette SPyderTv mappen. Herefter kan du installere softwaren igen, og så vil jeg tro at det virker.

Pioneer skrev:
Da både DVD og Bluray benytter 8 bit opløsning i hver grundfarve, så bør en test DVD være god nok til at indstille farvebalancen på en Bluray afspiller.

Ja, det virker også fint. Grunden til at det ikke virkede for mig i første omgang var, at jeg havde sat min Blue Ray afspiller til at sende 576i signal ud når jeg afspiller en DVD. Herefter kalibrerede jeg og genbrugte værdierne til HD, og så gik det galt. HD-signaler (720p / 1080i) behandles åbentbart anderledes af min projektor   Jeg ved godt at det lyder lidt skørt ,men når jeg sætter Blue Ray afspilleren til at opskalere DVD til 720P og herefter kalibrerer, når jeg frem til nogle helt andre farveinstillinger på min projektor. Disse instillinger virker perfekt til Blue Ray film og også til HDTV fra min Sat-receiver. Hold da ferie hvor skal der skrues op for den røde farve for at nå D65!

Til Gerdes og AV Precision: Tak for tippet omkring HQV disken. Jeg har ikke kigget på den endnu, men den ser spændende ud.



__________________
I like techno - UNPLUGGED!
Til top Vis perejvind's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af perejvind Besøg perejvind's Websted
 
Insaniac
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 720
Sendt: 29 December 2007 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

Jeg har nu prøvet at gøre som foreslået. Afinstalleret Spyder softwaren for derefter at søge efter alle filer, der har noget med spyder at gøre og slette dem, så den ikke husker tidligere tilslutning. Så installerede jeg igen, men så brokkede den sig over spyder2.sys. Den kunne ikke finde den. Den lå hverken på harddisk eller medfølgende CDrom. Heldigvis havde jeg den på den anden computer og brugte den. Så genkendte den spyder2 colormeteret korrekt i Device manager. Spyder softwaren brokker sig stadig. Så ville jeg prøve HCFR softwaren for at se om det så virkede. Den detekterer heller ikke colormeteret. Den skriver CVspyder.dll returned an error during application. Jeg har placeret den korrekt i HCFR mappen og det har jeg også virkede første gang jeg tilsluttede den.

Sq lidt irriterende, der er de problemer. Man må antage at colormeteret ikke er defekt siden at device manager genkender det fint.


__________________
Panasonic 37PV70 - Marantz SR5500 - Playstation 3 - Sanyo Z3 - Dali 5005LE - Dali C1000 - Dali R1000 - Dali SWA12
Hjemmebio!
Til top Vis Insaniac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Insaniac
 

Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes