Forfatter |
|
virious Udelukket fra forum
Bruger siden: 17 Oktober 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 1508
|
Sendt: 03 Januar 2008 kl. 18:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hermed gjort!
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger
Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
Sendt: 03 Januar 2008 kl. 20:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skide godt Egon!
It is done.
Smid da gerne forslaget rundt til andre hi-fi fora også (også udenlandske). 1-2-mange.
Mvh.
|
Til top |
|
|
Mastervol Forum Bruger
Bruger siden: 02 August 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3670
|
Sendt: 03 Januar 2008 kl. 21:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fedt initiativ, sådan skal det være. Er hermed selv tilmeldt.
|
Til top |
|
|
Stemer Lukket konto
Lukket - eget ønske!
Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 418
|
Sendt: 05 Januar 2008 kl. 04:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lige forfattet et resumé af sagen på opfordring af en bruger med problemer med sproget. Tænkte jeg ville poste den her, så evt. andre også kunne få glæde af den:
-----------------------------
Helt kort fortalt (som du kan se er kl. 4:14 her nu :)) så er det et
initiativ for at øge opmærksomheden mod den tendens der har været de
senere år, til at gøre CD'er højere og højere mastereret/indspillet,
hvilket jo kvæler al dynamik.
Forslaget går konkret ud på at lave et slags "brand" i form at et logo
med teksten "Turn Me Up!" ("skru mig op!") som skal gøre forbrugeren
opmærksom på at den CD han/hun sidder med i hånden, skal skrues lidt
højere op end hvad han/hun nok er vant til. Til gengæld er der meget
mere dynamik i.
Idéen er så at få branchen (dvs. navnlig masteringfirmaer og
pladeselskaber) til at tage idéen til sig og lade deres CD'er masterere
lavere, efter "Turn Me Up!"-standarden og så sætte logoet på CD'en, så
folk kan se den lever op til "Turn Me Up!"-kravene.
På siden kan man som menig person vise sin støtte til projektet ved at
tilmelde sig, og jeg tror idéen med det er, at kunne vise et vist
mandtal og blive en magtfaktor. Muligvis optimistisk, men man må jo
gøre hvad man kan...
__________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger
Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
Sendt: 05 Januar 2008 kl. 09:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stemer skrev:
Muligvis optimistisk, men man må jo gøre hvad man kan... |
|
|
Nemlig! Man må starte et sted.
|
Til top |
|
|
lexus Forum Bruger
Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1037
|
Sendt: 05 Januar 2008 kl. 09:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
T O P !!
|
Til top |
|
|
mn1974 Forum Bruger
Bruger siden: 16 September 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3517
|
Sendt: 05 Januar 2008 kl. 10:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sådan, så skulle det være på plads her as well
__________________ mvh
|
Til top |
|
|
Kenneth Hansen Forum Bruger
Bruger siden: 30 April 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 209
|
Sendt: 05 Januar 2008 kl. 11:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Meier Forum Bruger
Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1417
|
Sendt: 05 Januar 2008 kl. 11:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er på
|
Til top |
|
|
mathias 2 Forum Bruger
Bruger siden: 03 Juni 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1669
|
Sendt: 05 Januar 2008 kl. 12:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
YEAH, så er min støtte givet. __________________
|
Til top |
|
|
dan.mp Forum Bruger
Bruger siden: 18 Juli 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 109
|
Sendt: 05 Januar 2008 kl. 12:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er det gjort!
__________________ dmp
|
Til top |
|
|
Otto J Udelukket fra forum
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3048
|
Sendt: 05 Januar 2008 kl. 12:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg må indrømme at jeg synes konceptet er lidt optimistisk. Jeg har meget svært ved at se hvordan man skulle kunne lave et objektivt kritierie for hvornår et stykke musik er en stille ballade der er volds-komprimeret, og hvornår det er syre-heavy-speed-punk, hvor der bare er fuld skrue i 4 minutter. Hvor meget jeg end ønsker at undgå unødig dynamik-komprimering, så er der stadig en vis kunsterisk frihed at tage hensyn til. Hvis en musiker ønsker at præsentere lytteren for en massiv "mur" af lyd, så kan han sagtens gøre dette, også uden brug af unødig dynamik-komprimering, men hvordan ser man så forskel?
|
Til top |
|
|
mathias 2 Forum Bruger
Bruger siden: 03 Juni 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1669
|
Sendt: 05 Januar 2008 kl. 12:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
Jeg må indrømme at jeg synes konceptet er lidt optimistisk. Jeg har meget svært ved at se hvordan man skulle kunne lave et objektivt kritierie for hvornår et stykke musik er en stille ballade der er volds-komprimeret, og hvornår det er syre-heavy-speed-punk, hvor der bare er fuld skrue i 4 minutter. Hvor meget jeg end ønsker at undgå unødig dynamik-komprimering, så er der stadig en vis kunsterisk frihed at tage hensyn til. Hvis en musiker ønsker at præsentere lytteren for en massiv "mur" af lyd, så kan han sagtens gøre dette, også uden brug af unødig dynamik-komprimering, men hvordan ser man så forskel?
|
|
|
så må den pågældende kunstner vel bare påpege at det er meningen? et label på coveret med påskriften "Warning! This album has been dynamical-compressed and sounds awful on High Fidelity Systems. Only for use on computer-speakers!" ville være på sin plads. __________________
|
Til top |
|
|
Søren84 Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 04 Juni 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 249
|
Sendt: 30 Marts 2008 kl. 17:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
Jeg må indrømme at jeg synes konceptet er lidt optimistisk. Jeg har meget svært ved at se hvordan man skulle kunne lave et objektivt kritierie for hvornår et stykke musik er en stille ballade der er volds-komprimeret, og hvornår det er syre-heavy-speed-punk, hvor der bare er fuld skrue i 4 minutter. Hvor meget jeg end ønsker at undgå unødig dynamik-komprimering, så er der stadig en vis kunsterisk frihed at tage hensyn til. Hvis en musiker ønsker at præsentere lytteren for en massiv "mur" af lyd, så kan han sagtens gøre dette, også uden brug af unødig dynamik-komprimering, men hvordan ser man så forskel?
|
|
|
Kan du ikke uddybe det med rødt?
Kriterierne for dynamik-kompressionen vil jo være de samme, om det er en stille ballade eller et syrligt tungt rocknummer. Her er det netop man ikke skal tage fejl af loudness.
--------------------
Turn Me Up er et rigtig godt initiativ. Det er blevet utrolig let at udgive musik, og der bliver udgivet rigtig mange dynamisk komprimerede plader, desværre. Jeg håber virkelig på, at det bliver en succes.
Prøv at tænk over hvad en Turn Me Up succes kunne betyde for radio-lytning?
|
Til top |
|
|
LouBP Forum Bruger
Bruger siden: 29 Oktober 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2428
|
Sendt: 30 Marts 2008 kl. 20:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
StarTrek Forum Bruger
Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
Sendt: 31 Marts 2008 kl. 09:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tro ikke at det hjælpe noget, da bla. High Fidelity har haft det oppe for længe siden
Det er vigtig at bid mærke i, at musik selskaben er helt stille om dette, og så længe de synde at det er fint, så ville der ikke ske noget, og hvor er
lyd tekniker blivet af ?
|
Til top |
|
|
Otto J Udelukket fra forum
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3048
|
Sendt: 31 Marts 2008 kl. 10:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Søren84 skrev:
Kan du ikke uddybe det med rødt?
Kriterierne for dynamik-kompressionen vil jo være de samme, om det er en stille ballade eller et syrligt tungt rocknummer. Her er det netop man ikke skal tage fejl af loudness.
|
|
|
Det gør jeg heller ikke, det har netop intet at gøre med hvor højt det er indspillet på skiven, men om at lyd-niveauet gennem et nummer kan være rimeligt konstant. Meget moderne rock-musik indeholder hvad jeg vil kalde en massiv mur af lyd. Ikke kun på grund af dynamik-komprimeringen, men fordi det simpelthen er dét musikerne rent kunstnerisk ønsker at byde på. Jeg har oplevet live-koncerter, hvor der ikke er ret meget dynamik, og hvor man får indtryk af at guitaristen bare tager fat i én akkord og fyrer højre hånd op og ned så hurtigt han kan i fire minutter. Hvordan vil du måle om guitaristen fyrer mere eller mindre samme lydstyrke af igennem hele nummeret? Så kan man synes at den slags musik er uinspirerende, men vi skal vel heller ikke dérhen hvor det er indspilningskvaliteten der afgør hvilken slags musik man spiller?
Eller, hvis du nu tager "just a phase" med Kashmir. Her leger de med lyden, ved at indspille sangen i modfase, og lege med ordspillet mellem fase som lydteknisk begreb, og "en fase af éns liv". Fra et hifi-mæssigt synspunkt er det da en evigt forfærdelig indspilning, og jeg kan i hvert fald ikke huske at jeg har hørt nogen bruge dén på en hifi-udstilling... Personligt synes jeg det indspilningsteknisk er et af de mest geniale numre der findes, fordi lydteknikken bruges aktivt som en del af selve sangens indhold. Her er indspilningen ikke bare et spørgsmål om at flytte noget lyd fra A til B. Dén form for kreativitet skal der være plads til, og jeg kunne sagtens forestille mig at et band ønskede at lave et nummer der f.eks. omhandler livets trivialitet, og for at fremhæve det trivielle, bevidst kører i samme monotone rytme, med en - bevidst - ekstremt livløs og udynamisk lyd. I dette tilfælde ville nummeret dumpe en objektiv "hifi-test". Derfor vil det alt andet lige være subjektivt hvornår lyden indeholder dynamik.
Et andet eksempel: Prøv at høre "Chop Suey" med System of a Down. Her har du et typisk dynamik-komprimeret nummer, hvor det hele kører oppe under loftet - men nummeret afbrækkes ganske ofte af stille passager, deriblandt en hvisken i omkvædet, hvor instrumenterne ikke er med. Uden at jeg har prøvet, så gætter jeg på at en spectrum analyse af dét nummer vil vise en hel del op og ned, så man fra et objektivt synspunkt vil kunne argumentere for at der er masser af dynamik i indspilningen, men de perioder hvor de rent faktisk spiller, er lyden klart komprimeret. Hvordan skelner du mellem en dynamisk indspilning, og en komprimeret indspilning med meget varierende lydstyrke i sangens indhold?
|
Til top |
|
|
ML_CLS Forum Bruger
Bruger siden: 11 Oktober 2007 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1187
|
Sendt: 31 Marts 2008 kl. 10:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sidstnævnte nummer er et ret stille nummer som er glimmerne til bla. at høre hvor flot de bruger noisegates, mht. komprimeringen så er det er jo netop den del af helheden som i denne sammenhæng giver en rar men fyldig sound ...., jeg kan faktisk godt lide at det har lykkedes at skabe en stemning der holder i sin helhed.
Nu over til grimmer ved nummeret ..., den rumklang som benyttes på den tremolo modulerde wannabe 50's but in the 90's alike guitar ..., føj! hvor den stinker af enten for hurtig produktion eller brugen af et monitor system uden rigtig hul i gennem ... håber ikke at det var tiltænkt at man skulle kunne høre så meget reststøj fra effektenhederne til guitaren for den er er bare så digital __________________ Fort Lauderdale, Florida
|
Til top |
|
|
ML_CLS Forum Bruger
Bruger siden: 11 Oktober 2007 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1187
|
Sendt: 31 Marts 2008 kl. 10:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ps. skevet mig på listen __________________ Fort Lauderdale, Florida
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger
Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 31 Marts 2008 kl. 10:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
ML_CLS skrev:
....... at høre hvor flot de bruger noisegates, mht. komprimeringen så er det er jo netop den del af helheden som i denne sammenhæng giver en rar men fyldig sound ...., . ....... Nu over til grimmer ved nummeret ..., den rumklang som benyttes på den tremolo modulerde wannabe 50's but in the 90's alike guitar ..., føj! hvor den stinker af enten for hurtig produktion eller brugen af et monitor system uden rigtig hul i gennem |
|
|
Når I fortæller om teknikker brugt i studiet, ved optagelserne etc. kunne det være fedt hvis I har tid og lyst at fortæller hvad det handler om fx: "noisegates" & "tremolo mudeleret" = sot tale for mig ps. har underskrevet den __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|