Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. maj 2024 | 22:05   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Vis din støtte for lavere mastering! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 10
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 17 Oktober 2006
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 1508
Sendt: 03 Januar 2008 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

Hermed gjort!
Til top Vis virious's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af virious Besøg virious's Websted
 
krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 5449
Sendt: 03 Januar 2008 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Skide godt Egon!

It is done.

Smid da gerne forslaget rundt til andre hi-fi fora også (også udenlandske). 1-2-mange.

Mvh.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler
 
Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3670
Sendt: 03 Januar 2008 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Fedt initiativ, sådan skal det være. Er hermed selv tilmeldt.
Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol
 
Stemer
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket - eget ønske!

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 418
Sendt: 05 Januar 2008 kl. 04:24 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige forfattet et resumé af sagen på opfordring af en bruger med problemer med sproget. Tænkte jeg ville poste den her, så evt. andre også kunne få glæde af den:


-----------------------------

Helt kort fortalt (som du kan se er kl. 4:14 her nu :)) så er det et initiativ for at øge opmærksomheden mod den tendens der har været de senere år, til at gøre CD'er højere og højere mastereret/indspillet, hvilket jo kvæler al dynamik.

Forslaget går konkret ud på at lave et slags "brand" i form at et logo med teksten "Turn Me Up!" ("skru mig op!") som skal gøre forbrugeren opmærksom på at den CD han/hun sidder med i hånden, skal skrues lidt højere op end hvad han/hun nok er vant til. Til gengæld er der meget mere dynamik i.

Idéen er så at få branchen (dvs. navnlig masteringfirmaer og pladeselskaber) til at tage idéen til sig og lade deres CD'er masterere lavere, efter "Turn Me Up!"-standarden og så sætte logoet på CD'en, så folk kan se den lever op til "Turn Me Up!"-kravene.

På siden kan man som menig person vise sin støtte til projektet ved at tilmelde sig, og jeg tror idéen med det er, at kunne vise et vist mandtal og blive en magtfaktor. Muligvis optimistisk, men man må jo gøre hvad man kan...




__________________
Forhandler af Danley Sound Labs

Tror du på Hifi?
Til top Vis Stemer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stemer
 
krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 5449
Sendt: 05 Januar 2008 kl. 09:47 | IP-adresse registreret  

Stemer skrev:
Muligvis optimistisk, men man må jo gøre hvad man kan...


Nemlig! Man må starte et sted.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler
 
lexus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1037
Sendt: 05 Januar 2008 kl. 09:59 | IP-adresse registreret  

 T O P !!
Til top Vis lexus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lexus
 
mn1974
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 September 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3517
Sendt: 05 Januar 2008 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

Sådan, så skulle det være på plads her as well

__________________
mvh
Til top Vis mn1974's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mn1974 Besøg mn1974's Websted
 
Kenneth Hansen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 209
Sendt: 05 Januar 2008 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

Har hermed tilmeldt mig.

__________________
Mit DIY Setup
Til top Vis Kenneth Hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kenneth Hansen
 
Meier
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1417
Sendt: 05 Januar 2008 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Jeg er på
Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier
 
mathias 2
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Juni 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1669
Sendt: 05 Januar 2008 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

YEAH, så er min støtte givet.

__________________
Til top Vis mathias 2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mathias 2
 
dan.mp
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 109
Sendt: 05 Januar 2008 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Så er det gjort!

__________________
dmp
Til top Vis dan.mp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dan.mp
 
Otto J
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 3048
Sendt: 05 Januar 2008 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Jeg må indrømme at jeg synes konceptet er lidt optimistisk. Jeg har meget svært ved at se hvordan man skulle kunne lave et objektivt kritierie for hvornår et stykke musik er en stille ballade der er volds-komprimeret, og hvornår det er syre-heavy-speed-punk, hvor der bare er fuld skrue i 4 minutter. Hvor meget jeg end ønsker at undgå unødig dynamik-komprimering, så er der stadig en vis kunsterisk frihed at tage hensyn til. Hvis en musiker ønsker at præsentere lytteren for en massiv "mur" af lyd, så kan han sagtens gøre dette, også uden brug af unødig dynamik-komprimering, men hvordan ser man så forskel?

Til top Vis Otto J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Otto J
 
mathias 2
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Juni 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1669
Sendt: 05 Januar 2008 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

Jeg må indrømme at jeg synes konceptet er lidt optimistisk. Jeg har meget svært ved at se hvordan man skulle kunne lave et objektivt kritierie for hvornår et stykke musik er en stille ballade der er volds-komprimeret, og hvornår det er syre-heavy-speed-punk, hvor der bare er fuld skrue i 4 minutter. Hvor meget jeg end ønsker at undgå unødig dynamik-komprimering, så er der stadig en vis kunsterisk frihed at tage hensyn til. Hvis en musiker ønsker at præsentere lytteren for en massiv "mur" af lyd, så kan han sagtens gøre dette, også uden brug af unødig dynamik-komprimering, men hvordan ser man så forskel?

så må den pågældende kunstner vel bare påpege at det er meningen? et label på coveret med påskriften "Warning! This album has been dynamical-compressed and sounds awful on High Fidelity Systems. Only for use on computer-speakers!" ville være på sin plads.



__________________
Til top Vis mathias 2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mathias 2
 
Søren84
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 04 Juni 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 249
Sendt: 30 Marts 2008 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

Jeg må indrømme at jeg synes konceptet er lidt optimistisk. Jeg har meget svært ved at se hvordan man skulle kunne lave et objektivt kritierie for hvornår et stykke musik er en stille ballade der er volds-komprimeret, og hvornår det er syre-heavy-speed-punk, hvor der bare er fuld skrue i 4 minutter. Hvor meget jeg end ønsker at undgå unødig dynamik-komprimering, så er der stadig en vis kunsterisk frihed at tage hensyn til. Hvis en musiker ønsker at præsentere lytteren for en massiv "mur" af lyd, så kan han sagtens gøre dette, også uden brug af unødig dynamik-komprimering, men hvordan ser man så forskel?

Kan du ikke uddybe det med rødt?

Kriterierne for dynamik-kompressionen vil jo være de samme, om det er en stille ballade eller et syrligt tungt rocknummer. Her er det netop man ikke skal tage fejl af loudness.

--------------------

Turn Me Up er et rigtig godt initiativ. Det er blevet utrolig let at udgive musik, og der bliver udgivet rigtig mange dynamisk komprimerede plader, desværre. Jeg håber virkelig på, at det bliver en succes.

Prøv at tænk over hvad en Turn Me Up succes kunne betyde for radio-lytning?

Til top Vis Søren84's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren84
 
LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2428
Sendt: 30 Marts 2008 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

er gjort... Vi skal vidst lige fortæller andre folk på forummet om det i andre tråde



__________________
Mvh. Louis


All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 31 Marts 2008 kl. 09:47 | IP-adresse registreret  

Tro ikke at det hjælpe noget, da bla. High Fidelity har haft det oppe for længe siden

Det er vigtig at bid mærke i, at musik selskaben er helt stille om dette, og så længe de synde at det er fint, så ville der ikke ske noget, og hvor er
lyd tekniker blivet af ?
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
Otto J
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 3048
Sendt: 31 Marts 2008 kl. 10:09 | IP-adresse registreret  

Søren84 skrev:
Kan du ikke uddybe det med rødt?

Kriterierne for dynamik-kompressionen vil jo være de samme, om det er en stille ballade eller et syrligt tungt rocknummer. Her er det netop man ikke skal tage fejl af loudness.

Det gør jeg heller ikke, det har netop intet at gøre med hvor højt det er indspillet på skiven, men om at lyd-niveauet gennem et nummer kan være rimeligt konstant. Meget moderne rock-musik indeholder hvad jeg vil kalde en massiv mur af lyd. Ikke kun på grund af dynamik-komprimeringen, men fordi det simpelthen er dét musikerne rent kunstnerisk ønsker at byde på. Jeg har oplevet live-koncerter, hvor der ikke er ret meget dynamik, og hvor man får indtryk af at guitaristen bare tager fat i én akkord og fyrer højre hånd op og ned så hurtigt han kan i fire minutter. Hvordan vil du måle om guitaristen fyrer mere eller mindre samme lydstyrke af igennem hele nummeret? Så kan man synes at den slags musik er uinspirerende, men vi skal vel heller ikke dérhen hvor det er indspilningskvaliteten der afgør hvilken slags musik man spiller?

Eller, hvis du nu tager "just a phase" med Kashmir. Her leger de med lyden, ved at indspille sangen i modfase, og lege med ordspillet mellem fase som lydteknisk begreb, og "en fase af éns liv". Fra et hifi-mæssigt synspunkt er det da en evigt forfærdelig indspilning, og jeg kan i hvert fald ikke huske at jeg har hørt nogen bruge dén på en hifi-udstilling... Personligt synes jeg det indspilningsteknisk er et af de mest geniale numre der findes, fordi lydteknikken bruges aktivt som en del af selve sangens indhold. Her er indspilningen ikke bare et spørgsmål om at flytte noget lyd fra A til B. Dén form for kreativitet skal der være plads til, og jeg kunne sagtens forestille mig at et band ønskede at lave et nummer der f.eks. omhandler livets trivialitet, og for at fremhæve det trivielle, bevidst kører i samme monotone rytme, med en - bevidst - ekstremt livløs og udynamisk lyd. I dette tilfælde ville nummeret dumpe en objektiv "hifi-test". Derfor vil det alt andet lige være subjektivt hvornår lyden indeholder dynamik.

Et andet eksempel: Prøv at høre "Chop Suey" med System of a Down. Her har du et typisk dynamik-komprimeret nummer, hvor det hele kører oppe under loftet - men nummeret afbrækkes ganske ofte af stille passager, deriblandt en hvisken i omkvædet, hvor instrumenterne ikke er med. Uden at jeg har prøvet, så gætter jeg på at en spectrum analyse af dét nummer vil vise en hel del op og ned, så man fra et objektivt synspunkt vil kunne argumentere for at der er masser af dynamik i indspilningen, men de perioder hvor de rent faktisk spiller, er lyden klart komprimeret. Hvordan skelner du mellem en dynamisk indspilning, og en komprimeret indspilning med meget varierende lydstyrke i sangens indhold?

Til top Vis Otto J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Otto J
 
ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 Oktober 2007
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1187
Sendt: 31 Marts 2008 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

Sidstnævnte nummer er et ret stille nummer som er glimmerne til bla. at høre hvor flot de bruger noisegates, mht. komprimeringen så er det er jo netop den del af helheden som i denne sammenhæng giver en rar men fyldig sound ...., jeg kan faktisk godt lide at det har lykkedes at skabe en stemning der holder i sin helhed.

Nu over til grimmer ved nummeret ..., den rumklang som benyttes på den tremolo modulerde wannabe 50's but in the 90's alike guitar ..., føj! hvor den stinker af enten for hurtig produktion eller brugen af et monitor system uden rigtig hul i gennem ... håber ikke at det var tiltænkt at man skulle kunne høre så meget reststøj fra effektenhederne til guitaren for den er er bare så digital



__________________
Fort Lauderdale, Florida
Til top Vis ML_CLS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ML_CLS
 
ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 Oktober 2007
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1187
Sendt: 31 Marts 2008 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

Ps. skevet mig på listen

__________________
Fort Lauderdale, Florida
Til top Vis ML_CLS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ML_CLS
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 31 Marts 2008 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

ML_CLS skrev:
....... at høre hvor flot de bruger noisegates, mht. komprimeringen så er det er jo netop den del af helheden som i denne sammenhæng giver en rar men fyldig sound ...., . ....... Nu over til grimmer ved nummeret ..., den rumklang som benyttes på den tremolo modulerde wannabe 50's but in the 90's alike guitar ..., føj! hvor den stinker af enten for hurtig produktion eller brugen af et monitor system uden rigtig hul i gennem 


Når I fortæller om teknikker brugt i studiet, ved optagelserne etc. kunne det være fedt hvis I har tid og lyst at fortæller hvad det handler om

fx: "noisegates" & "tremolo mudeleret" = sot tale for mig

ps. har underskrevet den


__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 

<< Forrige Side af 10 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes