Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. maj 2024 | 09:14   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Marantzmans vintage setups (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 11
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Marantzman
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 221
Sendt: 13 Februar 2008 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

 

Guldtuborg skrev:

Hallo Marantzman, jeg er særdeles tilfreds med den 2270'  Da min nabo så den, tilbød han 4 tudser på stedet for den 2270' med træ-kasse  

Min 2270' har været på arbejdsbordet, for at få skiftet alle lamperne, ny skalasnor (er nem at montere), udskiftet silikone på glideskinden til skalanålen og nogle andre højttaler terminaler, så det er nemmere at lege med kabler Lige som dig, mangler jeg også nogle nye lamper til "Stereo indikering", men den skal jeg nok få løst  Der er to lamper som skal serieforbindes og være ca. 6-7 volt har tænkt på at prøve med en lampe på 12 volt   
------------------------------------------------------------ -----------------------------------------------------

Den er i rigtig pæn kosmetisk stand den 2270, både du og din nabo har en god smag. Det med at skifte stereolampen, der  skal man være meget omhyggelig med at isætte den rigtige lampe, da man ellers kan brænde stereodecoderen af, med kun mono som følge. Det skulle være en alvorlig sag. Men det er du sikkert bekendt med! Lamperne kan købes her:

http://www.vintage-electronics.cc/vlampkits.html

ham har jeg handlet med et par gange og det fungerer fint.

Det er nu ikke så meget lampen som er mit problem, tror jeg. Det er 2 diodelamper som skulle kunne holde "evigt". Og de har virket fint på receiveren tidligere og virker også når jeg sætter spænding til: Men der er ingen lys i dem når de bliver sat til receiverens kredsløb. Den spiller i stereo så det er ikke decoderen der er røget sig en tur og alle sikringerne er også nye. Og alt skulle være tilsluttet korrekt.

Jeg har ikke den store indsigt ud i elektronikkens verden så det er meste rensning af potmetre og skift af lamper jeg kan håndtere,  så jeg fatter ikke hvad der skulle være årsagen til at den ikke kan lyse. Jeg har søgt på nettet bla. audiokarma, men jeg er ikke stødt på lige netop dèt problem som jeg har. Måske er der nogen her som kan hjælpe?

mvh

Marantzman

Til top Vis Marantzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Marantzman
 
stiv
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1062
Sendt: 14 Februar 2008 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Hallo Marantzman, også til jer andre 

Så fik jeg fat i service manualen til Marantz receiveren 2270' (i pdf)så nu kan der tweakes uden at gætte

Det første jeg har foretaget mig, er at stille min 2270' receiver, om fra 220 volt til 240 volt Hver gang jeg har målt strøm udtaget her hos mig, igennem de sidste 5-6 år er der 231 volt (har prøvet med tre voltmetre)


Til top Vis stiv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stiv
 
Marantzman
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 221
Sendt: 14 Februar 2008 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Hej Guldtuborg:

Jeg har selv gået og leget med tanken om at skifte fra 220v til 240v, det skulle være nemt på min model, da der er en omskifter på bagsiden. Jeg ved godt at netspændingen ligger over 230v nu om stunder, men hvad er egentligt gevinsten ved at gøre dette? Kommer den til at lyde bedre?

Jeg har læst nogle tråde her om emnet, hvor det ikke lyder som om at man får andet ud af det end nedsat udgangseffekt, hurtigere slitage af apparatet samt at den afgiver mere varme og det lyder ikke umiddelbart som noget positivt. Nogle fraråder det ligefrem. Måske har jeg ikke fundet den rigtige tråd endnu eller også har jeg bare ikke kunnet læse mellem linierne I hvertfald skulle der da gerne være en lydmæssig forbedring før jeg begynder at skrue op til 240 v.

mvh

Marantzman

Til top Vis Marantzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Marantzman
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 16 Februar 2008 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

At der skulle komme mere varme ved den ændring vil jeg meget gerne se en plausibel forklaring på (link). Alt andet lige vil der blive lidt mindre spændingsfald over serie-regulatorer og effekt-transistorer= mindre varme= længere levetid. Også transformatorens tomgangsforbrug nedsættes og lamper holder længere. En anelse mindre effekt måske 1-2dB. Umuligt at registrere undtagen på måle instrumenter. Men der er jo nogen som kan høre alt.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
Marantzman
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 221
Sendt: 19 Februar 2008 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Tube mania skrev:

 

"At der skulle komme mere varme ved den ændring vil jeg meget gerne se en plausibel forklaring på (link). Alt andet lige vil der blive lidt mindre spændingsfald over serie-regulatorer og effekt-transistorer= mindre varme= længere levetid. Også transformatorens tomgangsforbrug nedsættes og lamper holder længere. En anelse mindre effekt måske 1-2dB. Umuligt at registrere undtagen på måle instrumenter. Men der er jo nogen som kan høre alt."

mvh

____________________________________________________________ ______

Tusind tak for den forklaring! Da jeg ikke høre til de mennesker der kan(og vil) høre alt og mest lytter til musikken og desuden  ikke er i besiddelse af relevante måleinstrumenter, så tror jeg at jeg springer over her og lader den blive på 220 volt.

mvh

Marantzman

Til top Vis Marantzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Marantzman
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 20 Februar 2008 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

Ja de ska svede kiselfedt ska de så holder de godt og længe
Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
X-ray
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Marts 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 554
Sendt: 17 Marts 2008 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Marantzman skrev:

 

Det er nu ikke så meget lampen som er mit problem, tror jeg. Det er 2 diodelamper som skulle kunne holde "evigt". Og de har virket fint på receiveren tidligere og virker også når jeg sætter spænding til: Men der er ingen lys i dem når de bliver sat til receiverens kredsløb. Den spiller i stereo så det er ikke decoderen der er røget sig en tur og alle sikringerne er også nye. Og alt skulle være tilsluttet korrekt.

Måske er der nogen her som kan hjælpe?

mvh

Marantzman

Nå - Marantzman er du kommet videre med din 2252B



__________________
Tandberg TA-300M, TR-200, TR-1000, TR-1040P, TR-1055, TR-2075, TD-165, HifiSystem15 og 17.
Sansui AU999, Marantz 2252B, Luxman R1500, Beolab/master 5000, Tungsram-3F T3535, Dynaco A25X, TD124MKII.
Til top Vis X-ray's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af X-ray
 
Marantzman
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 221
Sendt: 18 Marts 2008 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

Marantzman skrev:

 

Det er nu ikke så meget lampen som er mit problem, tror jeg. Det er 2 diodelamper som skulle kunne holde "evigt". Og de har virket fint på receiveren tidligere og virker også når jeg sætter spænding til: Men der er ingen lys i dem når de bliver sat til receiverens kredsløb. Den spiller i stereo så det er ikke decoderen der er røget sig en tur og alle sikringerne er også nye. Og alt skulle være tilsluttet korrekt.

Måske er der nogen her som kan hjælpe?

mvh

Marantzman

X-Ray skrev:

Nå - Marantzman er du kommet videre med din 2252B

------------------------------------------------------------ ------------------------------------------------

Nja.. jeg har ikke været meget hjemme siden i torsdags, men har dog fået købt mig et multimeter som jeg lige skal finde tid til at finde ud af hvordan fungerer. Så vidt så godt. Men nogen målinger er det ikke blevet til endnu, måske iaften ellers bliver det i påskedagene. Du bliver den første der får resultaterne at vide.

Og tusind tak for hjælpen med lokaliseringen af kredsløbet!

mvh

Marantzman

Til top Vis Marantzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Marantzman
 
X-ray
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Marts 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 554
Sendt: 02 April 2008 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

TA-DAA... så der lys og håb forude!   Q-749 defekt!

Go'dag.



__________________
Tandberg TA-300M, TR-200, TR-1000, TR-1040P, TR-1055, TR-2075, TD-165, HifiSystem15 og 17.
Sansui AU999, Marantz 2252B, Luxman R1500, Beolab/master 5000, Tungsram-3F T3535, Dynaco A25X, TD124MKII.
Til top Vis X-ray's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af X-ray
 
Marantzman
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 221
Sendt: 02 April 2008 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Jamen jamen......det er jo et pragtfuldt syn at se den røde stereolampe lyse igen efter så lang tids

mørkelægning.

Tusind tak X-ray for din hjælp og indsats. Det er til stor stor glæde

 

mvh

Marantzman

Til top Vis Marantzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Marantzman
 
Marantzman
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 221
Sendt: 05 April 2008 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Så nu synes jeg lige at det er på sin plads at vise et par nærbilleder at "Moderdyret" her i hjemmet - min trofaste Marantz 2252b som efter at have været sat i skammekrogen i et par måneder uden lys i stereolampen nu er på hæderspladsen igen med fuldt blus i alle pærer.

Og jeg vil da godt lige nævne igen at Luxman R-1050 som har været dens afløser på fornem vis har givet 2252b kamp til stregen lydmæssigt og det var ikke uden en vis vemod at den blev afmonteret. Men der er nu ikke noget som blå lys i skalaen IMHO! Meeeeen jeg tror sgu alligevel at de skal have lov til at spille et halv år af gangen på skift fremover

Mvh

Marantzman

Til top Vis Marantzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Marantzman
 
Marantzman
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 221
Sendt: 30 April 2008 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Hej

Så har jeg lige fået fingre i en Marantz 110 tuner fra 71-74 i fin kosmetisk stand. Den trækker Fm stationer fint igennem, men ikke meget andet og P1 er kun tilstede i mono, når Fm mute knappen ikke er aktiveret. Det sidste er dog til at leve med da det mest er snak, men signal meteret viser kun knap 2 ved stærkeste signal på P2, 3 og 4. Måske skal den have en tuner justering hen ad vejen.

I første omgang vi jeg rode lidt med antennen og se om jeg kan få mere signal igennem.

Mvh

Marantzman

Til top Vis Marantzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Marantzman
 
X-ray
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Marts 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 554
Sendt: 30 April 2008 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

Marantzman skrev:
 Måske skal den have en tuner justering hen ad vejen.

Måske - men pas godt på med, hvem du be'r om dette. Jeg tror nu mere på elektrisk fejl - end opjustering - med mindre der allerede har været drejet/fumlet i den.  

Den er virkelig flot - tillykke med den. 



__________________
Tandberg TA-300M, TR-200, TR-1000, TR-1040P, TR-1055, TR-2075, TD-165, HifiSystem15 og 17.
Sansui AU999, Marantz 2252B, Luxman R1500, Beolab/master 5000, Tungsram-3F T3535, Dynaco A25X, TD124MKII.
Til top Vis X-ray's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af X-ray
 
Marantzman
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 221
Sendt: 01 Maj 2008 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Tak skal du have X-ray!

Siden igår har jeg fået signalmeteret til at vise ca. 3 og nu spiller den P1 i stereo! Det var en knap bagpå som skulle aktiveres, så måske var jeg lidt forhastet i nogle af min konklusioner. Dog mangler jeg stadig nogle svenske kanaler samt nogle lokalradioer som den ikke vil trække ind, men det er heller ikke een af topmodellerne, så måske skal jeg ikke forvente urimeligheder af den.

Men der er flere indstillingsmuligheder bagpå som jeg ikke lige kan greje, da jeg ikke har manualen og der er ikke meget at hente på nettet. Og jeg skal ikke have skruet på noget som jeg ikke kender konsekvensen af. Dèt har jeg prøvet før.

Men jeg vil tage nogle nærbilleder af bagsiden når jeg får tid og smide i tuner tråden. Dér er sikkert nogle der kan være behjælpelige.

mvh

Marantzman

Til top Vis Marantzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Marantzman
 
X-ray
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Marts 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 554
Sendt: 01 Maj 2008 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

Det er rigtigt at den er knap så følsom som f.eks. 2252B. Har set billed af den bagfra. Ant att. skal selvfølgelig stå på OUT. Og så skal din antenne skrues på ved 75ohm tilslutningerne. Jeg går hermed ud fra, du er tilsluttet noget fælles 'ant' i dit område. Hvis du modtager via noget løst 'ledning' så prøv 300ohm. God fornøjelse med den - den er stadig lækker.

Go'aften



__________________
Tandberg TA-300M, TR-200, TR-1000, TR-1040P, TR-1055, TR-2075, TD-165, HifiSystem15 og 17.
Sansui AU999, Marantz 2252B, Luxman R1500, Beolab/master 5000, Tungsram-3F T3535, Dynaco A25X, TD124MKII.
Til top Vis X-ray's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af X-ray
 
Tonni
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1003
Sendt: 02 Maj 2008 kl. 00:12 | IP-adresse registreret  

Sikken lækker tråd!

Har selv et par projekter der står og venter...
En 3300 med periodisk fejl 
Og en 250 med en død udgang, og meget forgnasket!!!

Men, og dette er årsagen til jeg blander mig, i januat '92 overgik vi fra 220V +- 10% Til 230V +5/-15% ud af stikkontakterne... Så siden da har der, de fleste steder, været  ca. 225-233 V ud af dåserne i kongeriget! - Skyldes i øvrigt en "harmonisering" inden for EU...
Så sæt jeres dejlige apparater på 230 eller 240 Volt og skån dem!!!

Til top Vis Tonni's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tonni
 
Marantzman
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 221
Sendt: 03 Maj 2008 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Hej Tonni

Og velkommen hertil!

Efter anbefaling fra nogle elektronikkyndige her på sitet har jeg  omstillet nogle apparater som via en omskifter bagpå var nemme at ændre til 240V. Det er helt klart en god idè at gøre.

Du skal iøvrigt være velkommen til at lægge billeder at dine projekter her på tråden. Jeg elsker at se fotos af det ældre Marantz grej.

god aften

Marantzman

Til top Vis Marantzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Marantzman
 
stiv
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1062
Sendt: 03 Maj 2008 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Marantzman skrev:

Efter anbefaling fra nogle elektronikkyndige her på sitet har jeg  omstillet nogle apparater som via en omskifter bagpå var nemme at ændre til 240V. Det er helt klart en god idè at gøre.

god aften

Marantzman



Rart at læse ovenstående
Og her er den 110' set bagfra
Marantzman, skulle det gå helt galt med den 110' tuner så jeg en i dag til kr. 200- hos Würth (ved israelsk plads) uden træ kasse, men med garanti kan man få mere for to hunde
Til top Vis stiv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stiv
 
Tonni
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1003
Sendt: 03 Maj 2008 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

Hej igen!

Har i alt fire marantz-apparater, de to førnævnte. - Fra da Saul B. hamselv sad ved pinden.
Og så to CD'er en CD-72 fra ca. 92 og en CD-63 SE som er  modificeret med  LC-clock  og AD825!

Er der interesse for det kan jeg uploade nogle billeder...

Forresten. - Der skulle vel ikke være nogle herinde der havde en/et helt  remskive/tandhjul til skuffeudkastet  på min CD72? - Det der sad i min var blevet så mørt at det knækkede i flere stykker under brug!!!

med venlig hilsen
Tonni
Til top Vis Tonni's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tonni
 
Marantzman
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 221
Sendt: 04 Maj 2008 kl. 00:22 | IP-adresse registreret  

Jeg vil meget gerne se billeder.

Guldtuborg skrev:

"Marantzman, skulle det gå helt galt med den 110' tuner så jeg en i dag til kr. 200- hos Würth (ved israelsk plads) uden træ kasse, men med garanti kan man få mere for to hunde "

____________________________________________________________ ______________
Det var ellers et fund til 200,- kr. Men nu har jeg jo een og den fungerer egentligt udmærket nu efter en lidt svag start. Måske skulle den lige varmes lidt op efter at have stået stille et stykke tid! Den lyder godt sammen med 1060, men de var jo også skabt til hinanden i sin tid.

Men tusind tak for tippet!

mvh

Marantzman

Til top Vis Marantzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Marantzman
 

<< Forrige Side af 11 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes