Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. maj 2024 | 16:06   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: B&O Beovox 1200 type 6218 - Basenheder??? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
-nt-
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 December 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 171
Sendt: 19 Januar 2008 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

Fandt et par Beovox 1200 type 6218 i en genbrugsbutik til 130 kr. De fungerer perfekt, selvom de igennem tiden har fået lidt skrammer...

Er der nogen, der har en idé om, hvilke basenheder der sidder i dem?

Har kigget på diverse B&O-sider (inkl. Beoworld og Beocentral), men har ikke fundet noget...

Kunne enhederne evt. være fra Heco? Har nemlig et par gamle Heco-højttalere stående med enheder der ligner disse meget, dog har de "indadvendte" støvhætter, men ellers ligner de meget godt. Har også set Revox-højttalere, med lignende enheder, mener faktisk det var én på denne side der havde dem...

Bortset fra nummeret "SR160/2" på kanten af gummiophængene, står der intet på enhederne, heller ikke på magneten...

Her kommer nogle billeder...

Billede af hele højttaleren. Diskanten er en Peerless, så meget ved jeg...

Basenheden...

Closeup af støvhætten. Tilslutningerne på hver side af støvhætten, er meget lig dem, basenhederne i mine Heco-højttalere har...

Håber der er nogen, der ved hvor enhederne stammer fra...

MVH. NT

Til top Vis -nt-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af -nt-
 
BJASCH
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 159
Sendt: 19 Januar 2008 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

Jeg havde engang for mange år siden et sæt Beovox 4000 med  en 10" bas , da den ene basenhed skulle skiftes viste det sig at være en Heco, jeg mener jeg gav kr. 450,- i 1972.
Til top Vis BJASCH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BJASCH
 
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Indlæg: 2916
Sendt: 20 Januar 2008 kl. 00:30 | IP-adresse registreret  

-nt- skrev:

Fandt et par Beovox 1200 type 6218 i en genbrugsbutik til 130 kr. De fungerer perfekt, selvom de igennem tiden har fået lidt skrammer...

Er der nogen, der har en idé om, hvilke basenheder der sidder i dem?

Har kigget på diverse B&O-sider (inkl. Beoworld og Beocentral), men har ikke fundet noget...

Kunne enhederne evt. være fra Heco? Har nemlig et par gamle Heco-højttalere stående med enheder der ligner disse meget, dog har de "indadvendte" støvhætter, men ellers ligner de meget godt. Har også set Revox-højttalere, med lignende enheder, mener faktisk det var én på denne side der havde dem...

Bortset fra nummeret "SR160/2" på kanten af gummiophængene, står der intet på enhederne, heller ikke på magneten...

Her kommer nogle billeder...

Billede af hele højttaleren. Diskanten er en Peerless, så meget ved jeg...

Basenheden...

Closeup af støvhætten. Tilslutningerne på hver side af støvhætten, er meget lig dem, basenhederne i mine Heco-højttalere har...

Håber der er nogen, der ved hvor enhederne stammer fra...

MVH. NT

B&O har brugt enheder fra bl.a. Peerless, Seas, Philips og Celestion. Det er jo en gammel sag så det er nok fra én af de 4.

Er magneten skruet, nittet eller limet sammen ?

Heco eller Isophon ? tjaa, hvorfor ikke

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn
 
-nt-
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 December 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 171
Sendt: 20 Januar 2008 kl. 01:14 | IP-adresse registreret  

BJASCH skrev:
Jeg havde engang for mange år siden et sæt Beovox 4000 med  en 10" bas , da den ene basenhed skulle skiftes viste det sig at være en Heco, jeg mener jeg gav kr. 450,- i 1972.

Så dine Beovox 4000 sådan ud, for så har basserne da slående lighed med dem i mine Beovox 1200...

 

Til top Vis -nt-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af -nt-
 
-nt-
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 December 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 171
Sendt: 20 Januar 2008 kl. 01:29 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
-nt- skrev:

Fandt et par Beovox 1200 type 6218 i en genbrugsbutik til 130 kr. De fungerer perfekt, selvom de igennem tiden har fået lidt skrammer...

Er der nogen, der har en idé om, hvilke basenheder der sidder i dem?

Har kigget på diverse B&O-sider (inkl. Beoworld og Beocentral), men har ikke fundet noget...

Kunne enhederne evt. være fra Heco? Har nemlig et par gamle Heco-højttalere stående med enheder der ligner disse meget, dog har de "indadvendte" støvhætter, men ellers ligner de meget godt. Har også set Revox-højttalere, med lignende enheder, mener faktisk det var én på denne side der havde dem...

Bortset fra nummeret "SR160/2" på kanten af gummiophængene, står der intet på enhederne, heller ikke på magneten...

Her kommer nogle billeder...

Billede af hele højttaleren. Diskanten er en Peerless, så meget ved jeg...

Basenheden...

Closeup af støvhætten. Tilslutningerne på hver side af støvhætten, er meget lig dem, basenhederne i mine Heco-højttalere har...

Håber der er nogen, der ved hvor enhederne stammer fra...

MVH. NT

B&O har brugt enheder fra bl.a. Peerless, Seas, Philips og Celestion. Det er jo en gammel sag så det er nok fra én af de 4.

Er magneten skruet, nittet eller limet sammen ?

Heco eller Isophon ? tjaa, hvorfor ikke

Har aldrig set enheder fra hverken Peerless, seas eller Philips, der lignede disse. Kender ikke Celestion så godt, har dog læst at bassen i B&O's Beovox 2400 var fra Celestion...

Isophon har de vidst også brugt. Bassen i én af Beovox 3000-modellerne (der var tre forskellige), skulle vidst være en Isophon.

Her nogle billeder af enhederne bagfra:

Jeg vil tro at magneterne enten er AlNiCo eller ferrit, og de ser ud til at være limet sammen.

Jeg går ud fra, at "BO" blot betyder, at enhederne er til B&O-højttalere...

Til top Vis -nt-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af -nt-
 
BJASCH
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 159
Sendt: 20 Januar 2008 kl. 08:47 | IP-adresse registreret  

Ja det var sådan et sæt Beovox 4000 sammen med  2  stk. B & O Cuber jeg havde, højtalerne er desværre væk , men jeg har stadig den Beomaster 1000 og en Beogram 1000 , det blev købt sammen i 1966 og  de fungerer endnu.
Til top Vis BJASCH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BJASCH
 
D.Duck
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2007
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 124
Sendt: 20 Januar 2008 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

Hej nt

Jeg mener også at Heco kunne være et godt bud. Enheden blev også brugt i Beovox 1600 type 6219. Jeg synes ikke rigtig den ligner Celestion eller Isophon fra samme tid.

Herunder et par billeder af bas-enheder til Beovox 3000 ( Isophon ) og Beovox 2400 ( Celestion )

Venlig hilsen
Per H

Til top Vis D.Duck's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D.Duck
 
-nt-
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 December 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 171
Sendt: 20 Januar 2008 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

D.Duck skrev:

Hej nt

Jeg mener også at Heco kunne være et godt bud. Enheden blev også brugt i Beovox 1600 type 6219. Jeg synes ikke rigtig den ligner Celestion eller Isophon fra samme tid.

Herunder et par billeder af bas-enheder til Beovox 3000 ( Isophon ) og Beovox 2400 ( Celestion )

Venlig hilsen
Per H

Tak for oplysningerne!

Ja, du har ret i, at Beovox 1600-bassen ligner mine på en prik, blot mindre (5" mod 6½").

Hvor har du billederne af Isophon og Celestion-enhederne fra? Er det nogen du selv har taget?

Til top Vis -nt-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af -nt-
 
D.Duck
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2007
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 124
Sendt: 20 Januar 2008 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

Hej nt

Det er lidt spændende at grave i, selv har jeg søgt efter oplysninger i flere år, uden at være kommet helt til bunds i sagen om enheder i gamle Beovox højttalere.

Basenheden i den ældste Beovox 1600 type (6219) og den ældste Beovox 1200 (6218) skulle efter service manualen være den samme  (B&O nr. 8480053), så 1600'eren må også være med en 6½".
 Jeg er helt med på at der senere i Beovox 1600 blev brugt en 5" (8480041) som er en fin lille enhed med trykstøbt chassis (den ved jeg heller ikke hvor kommer fra - måske Celestion) kender du den og ved hvor den stammer fra ?

Billederne er nogle jeg selv har taget

Venlig Hilsen
Per H

Til top Vis D.Duck's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D.Duck
 
Rolf Zetterberg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Juli 2007
Lokalitet: Sverige
Status: Offline
Indlæg: 91
Sendt: 20 Januar 2008 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Nog tycker jag att det ser ut som tyska element,men frågan är -Wigo eller Heco?Jämför med denna Braun:

http://www.oaktreeent.com/web_photos/Speaker_Parts/Braun_L-7 10_Woofer_parts.jpg

Til top Vis Rolf Zetterberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rolf Zetterberg
 
Allan. A
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Januar 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 359
Sendt: 20 Januar 2008 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Dette er en heco enhed. Den selvsamme enhed blev brugt i Rank Arena højttalerne fra samme tid

__________________
/Allan
Til top Vis Allan. A's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Allan. A
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 21 Januar 2008 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

jeg skrev i den anden tråd at det var en Celestion, men da havde jeg ikke set ordentligt efter på billederne! Det er ikke den samme enhed som i mine 1600, da denne enhed er med pladechassis. Men som D.Duck skriver, så fandtes den åbenbart med 2 slags enheder - hvor VED du sådan noget fra??
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Indlæg: 2916
Sendt: 21 Januar 2008 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

D.Duck skrev:

Hej nt

Det er lidt spændende at grave i, selv har jeg søgt efter oplysninger i flere år, uden at være kommet helt til bunds i sagen om enheder i gamle Beovox højttalere.

Basenheden i den ældste Beovox 1600 type (6219) og den ældste Beovox 1200 (6218) skulle efter service manualen være den samme  (B&O nr. 8480053), så 1600'eren må også være med en 6½".
 Jeg er helt med på at der senere i Beovox 1600 blev brugt en 5" (8480041) som er en fin lille enhed med trykstøbt chassis (den ved jeg heller ikke hvor kommer fra - måske Celestion) kender du den og ved hvor den stammer fra ?

Billederne er nogle jeg selv har taget

Venlig Hilsen
Per H

En 5 1/4" fra Celestion som blev brugt i Beovox 2200

http://www.beocentral.com/products/bvox2200

Den blev også brugt i en senere generation hvor diskanten var en domeenhed.

Jeg har klunset nogle stykker gennem tiden og brugt dem som mellemtoneenheder men den har nogle lede peaks i den øvre mellemtone

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn
 
Allan. A
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Januar 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 359
Sendt: 21 Januar 2008 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

det ved jeg da jeg har rodet med elektronik i mange år, og klunset på lossepladser m.m.

__________________
/Allan
Til top Vis Allan. A's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Allan. A
 
-nt-
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 December 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 171
Sendt: 21 Januar 2008 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Tak for alle jeres svar!

Allan. A: Tænkte nok det var Heco. Enhederne ligner nemlig rigtig meget dem, som sidder i mine Heco-højttalere fra omkr. 1972... Det er en tre-vejs trykkammer-konstruktion med 10" bas, 4,5" mellemtone og en oval 4x2" diskant. En ganske velspillende højttaler! Kender desværre ikke det rigtige modelnavn, da de er solgt under Fona's navn, og der i stedet for Heco-mærket på fronten sidder et lille Fona-mærke! Bagpå står der følgende:

FONA Hi-Fi HØJTTALER

TYPE 435

IMPEDANS 4 OHM

BELASTNING 35W DIN 45573

OVERHOLDER DIN 45500

Har fundet ud af, at Heco samtidig lavede en højttaler, der hed "Heco SM-625" (set dem på Ebay).

Måske hed min model oprindeligt "Heco SM-435".

 

Bjørn: Har faktisk også sådan et par Celestion 5 1/4" enheder, som du nævnede, til at ligge!

Pillede dem ud af et par kraftigt modificerede Beovox 2200.

Den tidligere ejer havde savet 5 cm. af kabinettet, pillet dæmpeulden ud, sat ny bagbeklædning på, der ikke sluttede helt tæt, og malet dem hvide!!! Ydermere var kablet erstattet med noget telefonledning, og ført ud i bunden af højttalerne!!!

På grund af det mindre kabinet, og manglen på dæmpeuld, lød højttalerne nu temmelig dåseagtigt, med en kraftig fremhævet mellemtone! At der var en løs forbindelse i den ene diskantenhed gjorde det absolut ikke bedre, så jeg pillede basenhederne ud, og smed resten væk.

Det virker umiddelbart, som om, at kvaliteten af enhederne er ganske ok. De kan jo bruges til et DIY-projekt på et tidspunkt...

På bagsiden af membranen står der "246SPO CX", er det modelnummeret?

Til top Vis -nt-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af -nt-
 
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Indlæg: 2916
Sendt: 22 Januar 2008 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

-nt- skrev:

Tak for alle jeres svar!

Allan. A: Tænkte nok det var Heco. Enhederne ligner nemlig rigtig meget dem, som sidder i mine Heco-højttalere fra omkr. 1972... Det er en tre-vejs trykkammer-konstruktion med 10" bas, 4,5" mellemtone og en oval 4x2" diskant. En ganske velspillende højttaler! Kender desværre ikke det rigtige modelnavn, da de er solgt under Fona's navn, og der i stedet for Heco-mærket på fronten sidder et lille Fona-mærke! Bagpå står der følgende:

FONA Hi-Fi HØJTTALER

TYPE 435

IMPEDANS 4 OHM

BELASTNING 35W DIN 45573

OVERHOLDER DIN 45500

Har fundet ud af, at Heco samtidig lavede en højttaler, der hed "Heco SM-625" (set dem på Ebay).

Måske hed min model oprindeligt "Heco SM-435".

 

Bjørn: Har faktisk også sådan et par Celestion 5 1/4" enheder, som du nævnede, til at ligge!

Pillede dem ud af et par kraftigt modificerede Beovox 2200.

Den tidligere ejer havde savet 5 cm. af kabinettet, pillet dæmpeulden ud, sat ny bagbeklædning på, der ikke sluttede helt tæt, og malet dem hvide!!! Ydermere var kablet erstattet med noget telefonledning, og ført ud i bunden af højttalerne!!!

På grund af det mindre kabinet, og manglen på dæmpeuld, lød højttalerne nu temmelig dåseagtigt, med en kraftig fremhævet mellemtone! At der var en løs forbindelse i den ene diskantenhed gjorde det absolut ikke bedre, så jeg pillede basenhederne ud, og smed resten væk.

Det virker umiddelbart, som om, at kvaliteten af enhederne er ganske ok. De kan jo bruges til et DIY-projekt på et tidspunkt...

På bagsiden af membranen står der "246SPO CX", er det modelnummeret?

Celstionenheden har det fint i et lukket kabinet på 15-20 liter. Nu kan der jo være spredning på enhederne men du skal påregne en sugrkreds ved  ca. 2kHz og ca.5kHz. DC modstanden er desværre i omegnen af 3ohm.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn
 
D.Duck
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2007
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 124
Sendt: 22 Januar 2008 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Hej Bjørn

Du lyder som en der har rimelig styr på Celestion-enheder. Kender du den 12" enhed der blev brugt i Beovox 5000 ? Kender du til andre der har brugt samme enhed ? og kender du typen på den ?

Jeg ved godt at spørgsmålene måske ikke passer helt i tråden her, men jeg prøver alligevel.

Jeg vedhæfter også et billede af den lille 5 1/4 ", så andre læsere kan se hvad det er der blev skrevet om.

Venlig Hilsen
Per H

 

Til top Vis D.Duck's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D.Duck
 
BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1575
Sendt: 24 Januar 2008 kl. 01:20 | IP-adresse registreret  

Har selv et par 1200 jeg fandt til 30 kr. De lyder sgu udmærket. :P Ville have sagt det var Seas, men kan være jeg blander sammen med nogle andre B&O.

__________________
Mvh Bjarke Hedegaard
Til top Vis BjarkeHedegaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeHedegaard
 
Allan. A
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Januar 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 359
Sendt: 24 Januar 2008 kl. 01:29 | IP-adresse registreret  

Seas enhederne er mere anvendt senere hen, ellers er det mest peerlees og philips, dog med få undtagelser som i dette tilfælde hvor er der anvendt en heco enhed

__________________
/Allan
Til top Vis Allan. A's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Allan. A
 
BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1575
Sendt: 24 Januar 2008 kl. 01:34 | IP-adresse registreret  

Blander sgu nok bare sammen med mine S45

__________________
Mvh Bjarke Hedegaard
Til top Vis BjarkeHedegaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeHedegaard
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes