Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. april 2024 | 07:01   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Gemme Audio Vivace DIY (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1442
Sendt: 17 Februar 2008 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

Spændende om man kan lure Gemme Audio Vivace af indeni. Principet i den hedder VFlex Acoustic Loading. Det lyder spændende at højttaleren er istand til at levere 20 - 18000 hz, med kun en 3" fuldtoneenhed. Det ser ud til på teksten på 6moons.com, at der er lidt hemmelighedskræmmeri omkring hvad VFlex Acoustic Loading er. Den smule der beskrives er, at det være sig noget kombi horn/transmissionslinie/refleks. Ved nogen her i forumet hvordan det ser ud ? evt. beregninger, billeder, tegninger osv. ? 

Vivace koster 34000.- for et sæt ...uha . Men hvis man lige omsætter det til, at fuldtonerne udgør ca 1500.- ( 100 Euro pr. stk ) og så en omgang mdf-plade + diverse, så er man i mål med et sæt DIY højttalere til imellem 2000 - 4000.- ( afhængig af finish ).  

Testen herfra Hifi4all:

http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?art icleid=1751&zoneid=3

Spændende anmeldelse der er oversat fra finsk til engelsk:

http://www.6moons.com/audioreviews/gemmeaudio2/vivace.html

Robert G fra Gemme Audio ( tekst fra DIYaudio forum ):

http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=490d299eadde 94318ed6929ffed93019&postid=1403402#post1403402

Fostex FE 108 EZ:

http://www.fostexinternational.com/docs/speaker_comp/FE-E-Si gma-Series.shtml

Tidligere tråd herfra fora'et omhandlende Vivace, mere gående på naturlove, fnidder-fnadder og bananfibre ( ønskes ikke her ):

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=60142&K W=VFlex&TPN=1

PS: Jeg er i denne forbindelse iøvrigt hamrende ligeglad med hvad målinger, simuleringer og ikke "Vivace-troende" mener, jeg læner mig udelukkende op af Brok og Gige's meninger og indtryk af Vivace.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics
 
MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Bruger siden: 13 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 963
Sendt: 17 Februar 2008 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

Det er jo nok svært at finde Gemme Audios tegninger, men på Fostex hjemmeside er der fine kabinetforslag til fri afbenyttelse, så det behøver jo ikke koste meget at få checket sagerne ud...
Til top Vis MortenB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenB
 
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1442
Sendt: 17 Februar 2008 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

TRX850 skrev:
Det er jo nok svært at finde Gemme Audios tegninger, men på Fostex hjemmeside er der fine kabinetforslag til fri afbenyttelse, så det behøver jo ikke koste meget at få checket sagerne ud...

Med mit indlæg er det ikke tegninger af hornkabinetter fra nettet jeg er nysgerrig efter, det er jo piece of cake at finde. Naeeeh, det er mere røntgenøjne der er brug for her, eller en beskrivelse af principet.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics
 
André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2153
Sendt: 17 Februar 2008 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

Mærkeligt at Gemme Audio ikke vil have patent på princippet.Hvad er grunden til du vil forsøge, at kopiere den.

MVH

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen
 
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1442
Sendt: 17 Februar 2008 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

Andre skrev:

Mærkeligt at Gemme Audio ikke vil have patent på princippet.Hvad er grunden til du vil forsøge, at kopiere den.

MVH

Hej Andre

Kan se på det hele at du har set det som Robert G skriver mht. ikke at patentere.

Nu er det nok lige i overdrevet hvis det anses som om at jeg vil forsøge at 100 % kopiere dem, det er nu mere indvendige mål jeg er ude efter.  Det er derfor godt at principet ikke er patenteret, ellers ville jeg allerede være på vej i galgen . Nej jeg er bare nysgerrig mht. principet og kunne godt finde på at bygge noget i stil med Vivace'rne. Jeg vil aldrig kunne lave så flotte højttalere som Gemme Audio, det ville bare blive en "forhåbentlig" vellydende rå MDF version fra min hånd.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics
 
kbsp
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 April 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 14
Sendt: 20 Februar 2008 kl. 00:31 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics skrev:
Andre skrev:

Mærkeligt at Gemme Audio ikke vil have patent på princippet.Hvad er grunden til du vil forsøge, at kopiere den.

MVH

Hej Andre

Kan se på det hele at du har set det som Robert G skriver mht. ikke at patentere.

Nu er det nok lige i overdrevet hvis det anses som om at jeg vil forsøge at 100 % kopiere dem, det er nu mere indvendige mål jeg er ude efter.  Det er derfor godt at principet ikke er patenteret, ellers ville jeg allerede være på vej i galgen . Nej jeg er bare nysgerrig mht. principet og kunne godt finde på at bygge noget i stil med Vivace'rne. Jeg vil aldrig kunne lave så flotte højttalere som Gemme Audio, det ville bare blive en "forhåbentlig" vellydende rå MDF version fra min hånd.

Gemme Audio er fremragende til at at designe og markedsføre deres højttalere. De er så gennemførte lækre, at de næsten sælger sig selv!

Bemærk data opgives ikke med +/- 3 dB, som er standarden i branchen. Dataene er tættere på +/- 5-6 dB IMO.

Jeg har selv været stærkt fristet til at lave en klon af denne eller Gemme Audio's Concerti 108. Sidstnævnte er efter min mening en meget dårlig kopi af det anbefalede kabinet fra Fostex til selvsamme 108 Sigma... Det at lave et helt glat horn lader jo blot højere frekvenser komme igennem hornet, og det er slet ikke meningen, når det er bas, der skal komme ud! Så det har Gemme Audio efterfølgende lappet på med noget læder, der skulle placeres i den første del af hornet... tsk tsk...

Vivace bygger efter min bedste overbevisning på en 1/4-bølge Mass Loaded Transmission Line, og har meget lidt med et horn at gøre efter min opfattelse. Måske har de lavet noget ala horn-ladning indeni for at forstærke bassen yderligere - hokus pokus. En 4" er en 4" og den kommer ikke til at sparke en i maven. Med en TL kan man gå en halv til 2/3 oktav dybere end enhedens resonansfrekvens.

Teori:
http://www.quarter-wave.com
http://geocities.com/rbrines1/Articles.html

Men! Fostex FE108 Sigma er en aldeles fremragende enhed!
Frem for at klone Gemme Audio's konstruktioner vil jeg i stedet anbefale at snuse efter gør-det-selv højttalere baseret på 108 Sigma. Der er mange.

Jeg kan varmt anbefale:
http://www.frugal-horn.com/plans.html
http://www.fostexinternational.com/docs/speaker_comp/pdf/rec om_enclose/108ez_encl.pdf

Alternativt kik på Fonken med Fostex FE127eN (special modded FE127): http://www.planet10-hifi.com

Frugal Horn og Fonken spiller ned omkring 50 Hz (- 3dB) ved optimal placering i et ikke for stort rum, hvor Fostex's anbefalede og Concerti 108 nærmere ligger omkring 70 Hz (-3 dB).

Jeg er selv ved at bygge Fonken, da jeg føler mig overbevist om, at den vil udfordre 108 Sigma. Læs mere under fuldtonehøjttalere på: http://www.diyaudio.com

Denne enhed vil jeg senere kombinere i et system med et bassystem baseret på MLTL med akustisk delefilter for både FE127eN og den basenhed, som jeg vil bruge. Målet er 35 Hz i et relativt kompakt kabinet.


__________________
/Kim
Til top Vis kbsp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kbsp
 
Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 525
Sendt: 06 Juli 2008 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

Hej
Jeg lurede også på Gemme Audio-anmeldelsen. Efter Gige's mening, (såhudt jeg visker) var den eneste større svaghed bas-fundamentet.

Enhedsprisen for Fe108'eren taget i betragtning, synes jeg også at Gemme-prisen er høj. Fe108'eren synes ikke det er sjovt under 100 Hz, så jeg ville hellere kyle den ind i en 3-liters BR, suppleret af en meget hurtig SUB. Specifikt har jeg tænkt på Audio Pro Ace Bass 2, som virkelig skulle være schnell.
Til top Vis Juspur's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Juspur
 
kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Maj 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 675
Sendt: 06 Juli 2008 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

Til top Vis kongruens's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongruens
 
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1442
Sendt: 28 Juli 2008 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

kongruens:

Er det Gemme Audio Vivace  du viser på det billede der ?

juspur:

Ja den er jo nærmest sygeligt dyr i anskaffelse. Derfor troede jeg også at de var opbygget omkring noget yderst spændende indeni, ud over den simple banan-fuldtone.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics
 
kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Maj 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 675
Sendt: 28 Juli 2008 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Det vil jeg stærkt gå ud fra. Billedet er hentet her:

http://66.130.192.248:9081/gemmeAudio/features/Technology.ht ml

Mvh.

Til top Vis kongruens's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongruens
 
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1442
Sendt: 08 Juli 2009 kl. 18:54 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg erhvervet mig enhederne mage til dem i Vivace ( FE108EZ, købt på Ebay ) ....skal så bare have lavet et kopi af kabinetterne ...som rygtes at være som Atelier, bare med en lukket bagside, med et reflekshul i.

Gætværks-info har jeg fra Diyaudioprojects.com, hvor jeg var i snak med Robert G, som selvfølgelig ikke vil fortælle hvordan Vivace ser ud indvendig.  Martin J King til gengæld gav hintet om den ændrede Atelier .  

Indtil videre ( pga. dovenskab ) har jeg mine FE108EZ til at køre i et par aflagte Voigthorn ( målfast med sløjdhornet ) og jeg må erkende at det er utrolig dybbas, som de små enheder er istand til at præstere.  Der er pænt attack ned til 40 - 50 hz, når de står i mit soveværelse på ca. 16 m3. I stuen på ca. 25 m3 fornemmes den samme bas ikke, der bliver de kedelige at lytte på, som stand alone.

Gige og Brok, jeg er ikke i tvivl om at i har haft en speciel oplevelse med Vivace.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics
 
Divad89
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 September 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 45
Sendt: 08 Juli 2009 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Hvorfor kontakter du ikke bare 'opfinderne' af højttalerne...? Min far har haft kontakt med en af de oprindelige opfindere af Gemme Audio's Tanto, og der har både jeg og min far lavet et sæt hver, hvor han havde kontakt med ham i flere måneder hvor de udvekslede tegninger om hvordan min far mente den så ud indeni, da ham fra Gemme Audio ikke ville ud med de endelige tegninger til at starte med samt de rigtige mål på det indeni, da han også synes at vi skulle arbejde lidt. Men efter at have lavet dem og de er tilspillet lyder de fantastisk...

---
David
Til top Vis Divad89's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Divad89
 
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1442
Sendt: 08 Juli 2009 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Divad89 skrev:
Hvorfor kontakter du ikke bare 'opfinderne' af højttalerne...?

---
David

Hvis det bare var så let, men det er det ikke ...jeg har skam haft kontakt til Robert G både via mails og på to forumer, men han står fast på ikke at ville vise noget frem.

Det er da glædeligt at du og din far har fået tegningerne, godt gået.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics
 
Divad89
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 September 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 45
Sendt: 08 Juli 2009 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Men jeg kan sige så meget at det er en blanding af back-mass-loaded-transmission line, og mener at tegningen over tantoen og vivacen stort set er identiske, bortset fra nogle af rumfangene da silver flute'en ikke direkte ikke er fuldtone-enhed. Men også bare det at lave selve kabinetterne tog MEGET lang tid syntes jeg selv... :P

---
David
Til top Vis Divad89's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Divad89
 
angute
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 Maj 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 145
Sendt: 11 Juli 2009 kl. 01:26 | IP-adresse registreret  

Hej Kramme.

Det kan være du allerede har set denne side, hvis ikke ,så kan du gå lidt ned, så kan du se en 'eksploderet' udgave af een af deres kasser, godtnok kun hornudgaven.
Mvh.
Jens.
Til top Vis angute's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af angute
 
NriK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1781
Sendt: 11 Juli 2009 kl. 08:28 | IP-adresse registreret  

In order to get some bass output, the Sigma (as well as all Sigma models and most Fostex drivers in general) needs to be loaded by a horn enclosure. Fortunately, it was designed for such use (low mass and low inductance equal rising frequency response and no bass). The speaker is loaded into a very small sub-enclosure (less than half a liter), the compression chamber. The air trapped inside the compression chamber is - well, highly compressed. This compressed air naturally wants to decompress so it acts on the horn path's volume of air. The volume is increasing at an almost exponential rate so a small volume of air molecules (present in the throat at the beginning of the horn) acts on a slightly larger volume and so on until the horn reaches its end: the mouth. So a very small volume acts progressively on a large volume/area. Contrary to a reflex port where the air velocity can approach speed of sound to create port noise or chaffing, the horn decreases air velocity by acting as a gradual impedance transformer.


Technically, the Concerti is a horn/transmission line hybrid whose horn length is calculated as a quarter wave enclosure tuned to 42Hz, the lowest fundamental of the double bas. It behaves like a horn and a transmission line. In pure horn fashion, the enclosure would need to be 10 times as big. I do not want to imply that the Concerti will reach 42Hz flat but there is some output at that frequency, enough to give a credible image of the double bass.

Acoustic design is full of contradictions like the previous Revelator/Sigma comparison. On paper, it would be much simpler and more effective to stick a Revelator in a box and produce far more bass from a far smaller cabinet. I'm a piano freak and in acoustic music, bass is only part of the equation. The real thing is harmonics integrity, meaning the ability of a single small driver to reproduce the sound of fundamentals and their harmonics in a pure and coherent way with no crossover reconstruction. I guess it's like concentrated orange juice versus freshly squeezed orange juice. Same 100% pure juice but different taste.


Speaking of contradictions, the same reverse psychology took place when I designed the Basso (the bass cabinet companion of the Concerti). Conventional wisdom would dictate the use of a high Q driver (one with ample bump at its resonant frequency) in a large box to achieve a max-flat alignment. Instead of this, we use a low Q driver (below 0.25) in a critically damped enclosure. Just to give some proportions to this, figure a 10" driver in an 8" cube. Using a critically damped design (meaning a box with a larger volume of air than what would be required for a max-flat alignment) gave us just enough volume to fit the driver and amplifier in a one cubic foot box and still get in-room extension to 15Hz with no boominess, just ultra fast transients.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK
 
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1442
Sendt: 11 Juli 2009 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

Nrik og angute, tak for jeres bidrag.  Hvad er lige jeres tankegang omkring Concerti, som i skriver om ?

Tanto og Vivace's kabinet er ikke konstrueret som Concerti, men formodentlig som Atelier, bare med lukket bagside og reflekshul.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics
 
angute
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 Maj 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 145
Sendt: 12 Juli 2009 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

Den Concerti ser ud til at være en ganske almindelig horn bare lavet med noget finere værktøj end jeg har, og hvordan de lyder kommer jeg nok aldrig til at opleve, da min 'indkomst' som efterlønner helt automatisk sætter en begrænsning. Men det kunne være spændende at lave et par kopier, hvis man kunne tegne den op til noget brugbart.
Til top Vis angute's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af angute
 
James Rabundus
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 338
Sendt: 15 Juli 2009 kl. 06:23 | IP-adresse registreret  

Hej alle og go jul

Jeg har en udestue på ca 22 kvm, en Fatboy rørforstærker på 2*5-8 w, så jeg er sprunget med på denne tråd og har bestilt et sæt Fostex 108 EZ.

Fostex´s eget kabinetforslag ser umiddelbart OK ud og det er nok der jeg starter http://www.fostexinternational.com/docs/speaker_comp/pdf/rec om_enclose/108ez_encl.pdf men jeg er med hvis Kramme eller andre lurer noget af fra Gemme Audio Vivace det lyder stadig meget intresant, så jeg håber at i er villige til at dele jeres viden.

Hvis der er nogen der har andre kabinet forslag som passer godt til mit rum & anlæg, så kom frit frem

Mvh   Tom

Til top Vis James Rabundus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af James Rabundus
 
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1442
Sendt: 15 Juli 2009 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

James Rabundus skrev:

Hej alle og go jul

Jeg har en udestue på ca 22 kvm, en Fatboy rørforstærker på 2*5-8 w, så jeg er sprunget med på denne tråd og har bestilt et sæt Fostex 108 EZ.

Også god jul til dig Rabundus

Husk at de skal tilspilles i lang tid inden de lyder rigtigt ...de er meget tynde i lyden "lige ud af kassen". Men sådan er det jo med mange enheder, hvilket du sikkert allerede ved. ( mine enheder er brugte, købt på Ebay og krævede derfor ingen tilspilning ).

Mht. 22 kvm, så har jeg ikke kunnet få dybbas ud af dem i så store rum, men i mindre rum 12 - 16 kvm gør de sig ganske godt ( her skal det siges, at det kun er afprøvet med Voigt'erne og ikke andre typer, hverken horn eller reflekssystem ).

Mine FE108EZ er skruet ud af Voigt-kabinetterne og er istedet på vej over i en OB, hvor de skal prøve at samarbejde med nogle aflagte 15" basenheder. Det er herfra, stadig planen at lave et par Vivace DIY kabinetter, når der bliver tid/lyst.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes