Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. maj 2024 | 03:04   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: smeden´s DIY projekt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 1341
Sendt: 21 Februar 2008 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Bedste resultat fås ved at "kvæle" de høje frekvenser (OG følsomheden) med et 6-db filter, da det er den stejlhed dybbassen "afviger" med i åben baffle.

F.eks en spole i serie med bassen, eller passivt før forstærkeren................. og DEREFTER, dele elektronisk ved den delefrekvens man nu synes lyder bedst.

Det 6-db filter, bruges egentlig kun til af rette frekvensgangen op/ned og man bør dele derefter.

F.eks en spole på bassen eller en kondensator før effektforstærkeren, der sætter ind ved evt 30 Hz............. og så dele elektronisk ved f.eks 80 Hz.

Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny
 
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1442
Sendt: 21 Februar 2008 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

heltny, jeg er helt enig ...jeg har også rigtig gode eksempler med 6 db/okt. filtre i åben baffel systemer.
Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 21 Februar 2008 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

heltny og KrammeAcoustics

 kan i ikke lige smide nogle billeder ind så vi kan se hvad i har ..??? da det lyder på jer at i har prøvet en del med åben baffel 


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1442
Sendt: 21 Februar 2008 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Hmm ...jeg har ikke lige nogle billeder af mine tidligere OB'er, men jeg vil til at være bedre til at snuppe billeder når jeg har lavet noget ....tit og ofte skiller jeg det ad jeg har og bygger om, det er jo ret sjovt at se, hvad man kan få ud af de mest spøjse kombinationer.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 21 Februar 2008 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Monacor.. hvorda spiller de .. jeg har kun set på dem .. men jeg valgte scanspeak- vifa og peerless i stedet for .. -- syntes virkeligt at scanspeak spiller vidlt godt ... ..

diskant ..  scanspeak r2904 ...
høk mellem tone .. scanspeak  12 m

lav mellem tone  vifa pl 26 10"

bass .. peerless xls.. både 10" og 12"

 forstærker ...  kl d lc audio..2,3se
forstærker   ground sound

resten sankker vi kke om ... hehe  harman/kardon .. den skal skiftet ud når mønten er til det ...


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 21 Februar 2008 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

lige en ting mere .. lyd på pc.. går den an .. hvis lyden skal være  i top..??? jeg har bare ikke go oplevelser med det fra pc..!!!

__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1442
Sendt: 21 Februar 2008 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Monacor er blandt mange et fyord her i forumet, det er synd at mærket ikke får den anerkendelse som det fortjener. Forklaringen på de forskellige meninger omkring Monacor skal ses i lyset af at Monacor spænder vidt, det være sig billige enheder som er knapt så heldige lydmæssigt, hen over rigtig gode enheder som jeg vil påstå sagtens kan hamle op med både Vifa og Scanpeak.

Er du tilfreds med din lca kl. d ? har tit kigget på den, men aldrig taget springet.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics
 
heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 1341
Sendt: 21 Februar 2008 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics skrev:

Monacor er blandt mange et fyord her i forumet, det er synd at mærket ikke får den anerkendelse som det fortjener. Forklaringen på de forskellige meninger omkring Monacor skal ses i lyset af at Monacor spænder vidt, det være sig billige enheder som er knapt så heldige lydmæssigt, hen over rigtig gode enheder som jeg vil påstå sagtens kan hamle op med både Vifa og Scanpeak.

Er du tilfreds med din lca kl. d ? har tit kigget på den, men aldrig taget springet.

Ja Monacor er meget misforstået og selv Zomax har nogle basenheder man kan blive overrasket over - og ISÆR til prisen.

Har prøvet LC Zap pulse i alle versionerne 1,0 til 2,3 SE og har spillet med ICEPower - men et modul der slår dem alle med flere længder, er HYPEX UCD 180 ST......... Det modul spiller simpelthen fremragende, hvis der bliver smidt det rigtige på og ind i det.

Lille Smed........... Poster en masse billeder i en tråd, når jeg er ved at være der, med mit system - men der er NOGET vej endnu

Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny
 
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1442
Sendt: 22 Februar 2008 kl. 00:42 | IP-adresse registreret  

lille_smed skrev:
lige en ting mere .. lyd på pc.. går den an .. hvis lyden skal være  i top..??? jeg har bare ikke go oplevelser med det fra pc..!!!

Hvis du ikke har gode oplevelser med lyd fra pc skyldes det sikkert at det er et skod-lydkort, det som pc'ere sælges med standard er ikke sagen, du skal istedet kigge efter noget i stil med det her: www.audiotrak.net    

Dansk forhandler: http://www.xs-sound.dk/data/products/products_audiotrak.asp 

Jeg var selv meget mistænkelig i starten mht. musik fra pc'en, men efter at have konverteret, kan jeg slet ikke forestille mig at skulle gå tilbage igen. Men jeg vil erkende at jeg savner de tider hvor det var "sværere" at komme til at lytte til musik, det være sig at sætte spoler på og lægge vinyl på, joeeeh det var alligevel tider.

Når eks. en CD er rippet over på harddisken i wav format ( eller flac ) så har du det reneste som kan fåes, hvis så det digitale signal fra pc'en smides igennem en kvalitets DAC ( digital analog converter ) og derefter ind i en analog forstærker, så har man rigtig god lyd faktisk.  Så svaret på dit spørgsmål er JA !!!

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics
 
heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 1341
Sendt: 22 Februar 2008 kl. 01:00 | IP-adresse registreret  

Bruger selv Laptop, med Soundblaster Audigy2 ZS lydkort, hvor al processing sker......... derfra med Toslink til en D/A-converter.

Jeg har også Toslink out på selve computeren, men det er alligevel klart bedre gennem lydkortet, trods det er et lysledersignal

Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 22 Februar 2008 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=265095

 bruger dette kort .. ned optisk kabel

 syntes 2,3 fra lc gør det oki .. jeg ahr også høre mange for og i mod hypex var selv ved at købe den ... men blev fra rådet det ad dat .. han mete lc var bedre .. til bas er den oki .. men til top vil jeg vælge en kl ab forstærker i steder for


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 23 Februar 2008 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

hejsa .. nu har jeg fået lyttet mere til min ny ground sound forstærker ... jeg kan kun sige køb den ... spiller vildt godt  .. den er meget åben i lyden ..  lidt  som om  der er meget mere i lyden som slet ikke kom frem med min gamle .. lyden har så meget over skud at man bare få lyst til at blive ved med sat skrue op ... . jeg har før spillet med en harman/kardon .. den skal slet ikke være med.

 


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 1341
Sendt: 23 Februar 2008 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

lille_smed skrev:
hejsa .. nu har jeg fået lyttet mere til min ny ground sound forstærker ... jeg kan kun sige køb den ... spiller vildt godt  .. den er meget åben i lyden ..  lidt  som om  der er meget mere i lyden som slet ikke kom frem med min gamle .. lyden har så meget over skud at man bare få lyst til at blive ved med sat skrue op ... . jeg har før spillet med en harman/kardon .. den skal slet ikke være med.

 

Disse forstærkermoduler, hvor købes de og hvad er prisen på den du viser der og den der er nummeret større ?
Altså "kun" forstærker modulet.......... uden lytter, trafo osv.

Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 23 Februar 2008 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

hejsa .. man kan købe det hele ved grund sound http://www.groundsound.com/prices_dk.html

__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 23 Februar 2008 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

her kommer der lige lidt mere

 jeg har  over vejet at prøve at bruge disse  peerless xls enheder  i steder for min 12" det er 4 stk xls 10"


men har også tænkt på at sælge den og købe nogle andre ... med mindre magnet ...  gig et bud hvis der er nogen som mangler sådan nogle .. de er 1 år gamle .. ca. 

så er der lige et billede af min kl d forstærker 




__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1442
Sendt: 24 Februar 2008 kl. 01:56 | IP-adresse registreret  

Bette smed, havde du tænkt dig at bruge XLS'erne i åben baffel ? det ser ikke ud til på data, at de er egnede, bemærk det lave Qts.

http://www.tymphany.com/files/products/pdf/830452.pdf

Istedet for at kigge magnetstørrelse, har jeg set kloge mennesker herinde skrive at man istedet skal kigge efter et Qts på 1 eller mere. Det skulle være optimalt til åben baffel.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 24 Februar 2008 kl. 09:24 | IP-adresse registreret  

hejsa .. jeg ved godt at de ikke er helt super til det men har set de bliver brugt til det .. men grunden er ikke at jeg ikke vil tro de vil virke til det .. grunden er bare jeg jeg gerne vil have 12" i steder for 10"

 jeg spiller med 12" xls nu .. jo den spiller fint  og meget dybt ... det jeg ser som et problem er Moving Mass den er 166.3 g det er meget højt .. det er et problem for at få baflen til at så stille  

__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
Coolzone
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Marts 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 246
Sendt: 28 Februar 2008 kl. 02:15 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics

linkwitz lab bruger da peerless xls i sin orion dipol med et godt resultat

men han bruger så nogle thor sub lukket også med peerless xls til den dybeste bas

 

Til top Vis Coolzone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Coolzone
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 28 Februar 2008 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

 jo jo ved det godt ..

det er ham jeg har kigget en del efter .. men jeg vil gerne have det fylder mindre end dem han har lavet

..så begynder det at knibe med vægt nok til at holde den i ro ...

 men jeg har bestemdt ikke opgivet det i nu ...

 men mangler en super dub mellem tone .. gerne 10"  skal spiller fra 120hz til 1000 hz... men en følsomhed på 89- 90 db .. gerne  4 ohm ... nogen forslag


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1442
Sendt: 28 Februar 2008 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Coolzone skrev:

KrammeAcoustics

linkwitz lab bruger da peerless xls i sin orion dipol med et godt resultat

men han bruger så nogle thor sub lukket også med peerless xls til den dybeste bas

Ikke egnede skriver jeg ...her skal det forståes, som ikke egnede til at trække "dyb bas" i åben baffel med enhedens lave Qts, men det er du jo ligesom selv inde på, at det kan en sub afhjælpe. Men selvsagt kan enheden fint bruges til åben baffel, men trækker så bare ikke så dybt.

Men så har jeg nok bare ikke lige forstået de hensigter, lille smed har med sine højttalere, troede at han ville bruge dem til dyb bas.

Men kigger man nedenstående er det nemt at blive forvirret, fordi der skrives at han ønsker 12" istedet for 10" ....men at han spiller med 12"

Længere nede at han overvejer 10" istedet for 12"....hmmm.

lille_smed skrev:
hejsa .. jeg ved godt at de ikke er helt super til det men har set de bliver brugt til det .. men grunden er ikke at jeg ikke vil tro de vil virke til det .. grunden er bare jeg jeg gerne vil have 12" i steder for 10"

 jeg spiller med 12" xls nu .. jo den spiller fint  og meget dybt ... det jeg ser som et problem er Moving Mass den er 166.3 g det er meget højt .. det er et problem for at få baflen til at så stille  

lille_smed skrev:

 jeg har  over vejet at prøve at bruge disse  peerless xls enheder  i steder for min 12" det er 4 stk xls 10"


Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics
 

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes