Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. april 2024 | 01:52   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Jeydio; nu med målinger! lak spørgsmål? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 9
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ehb_elh
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 303
Sendt: 14 Marts 2008 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Jespers, Jeydio Højtalere:

Side 1: opstart med tegninger over koncept osv.

Side 2: lidt billeder og debat omkring enheder og kabinet

side 3: debat

Side 4: Mange billeder og lidt debat






Hej Alle:)

Jeg har besluttet mig at skifte mine højtalere ud med et flottere kabinet:) det betyder at jeg skal finde en ny bashøjtaler. Denne højtaler skal være 8" og have nogle rigtig lækre egenskaber, til en max pris på 750 kr stk. foreslag modtages gerne...

diskanten er en http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=54

og mellemtonen er en http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=123

 

dette er så designet jeg går efter øverste kammer bliver 14 L

og nedre kammer bliver efter hvilken bas der skal monteres i den. dog vil jeg beholder 120 cm i højden lige meget hvad:)

 

Mvh Jesper

ps. glæder mig til at høre jeres mening;)

 

Til top Vis ehb_elh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ehb_elh
 
syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1715
Sendt: 14 Marts 2008 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Hey,

Spændende. Jeg ville dog vælge en XT25 til hver en tid over den SS.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted
 
ehb_elh
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 303
Sendt: 14 Marts 2008 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

må da indrømme den der også nogle flottere ud... hvad står sådan en krabat i? og har du forslag til evt. woofer?

 

Jesper

Til top Vis ehb_elh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ehb_elh
 
syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1715
Sendt: 14 Marts 2008 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

Hey,

XT25 fåes i en udgave med 2stk magnetter på for lavere Q og størrere bagkammer. Aner ikke hvad de koster, men så dem over ved dat sidst. Jeg ville kigge efter en M21 fra Vifa. Tror de vil klæ' PL'erne godt og de springer ikke dit budget.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted
 
den-studerende
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Marts 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 220
Sendt: 14 Marts 2008 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

ehb_elh skrev:

Hej Alle:)

Jeg har besluttet mig at skifte mine højtalere ud med et flottere kabinet:) det betyder at jeg skal finde en ny bashøjtaler. Denne højtaler skal være 8" og have nogle rigtig lækre egenskaber, til en max pris på 750 kr stk. foreslag modtages gerne...

diskanten er en http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=54

og mellemtonen er en http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=123

 

dette er så designet jeg går efter øverste kammer bliver 14 L

og nedre kammer bliver efter hvilken bas der skal monteres i den. dog vil jeg beholder 120 cm i højden lige meget hvad:)

 

Mvh Jesper

ps. glæder mig til at høre jeres mening;)

 



2 ting:

1. Dejligt at se en anden der også bruger google sketchup
2. Hvad er den sorte cirkel til højre (og imellem) for mellemtone og diskant?


__________________
the one who takes nothing,
gets nothing
Til top Vis den-studerende's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af den-studerende
 
ehb_elh
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 303
Sendt: 14 Marts 2008 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

den-studerende

Hvad er den sorte cirkel til højre (og imellem) for mellemtone og diskant?

altså tegningen var mest for at jeg kunne se hvad jeg vil have:) så var bare for at vise at der evt. skulle sidde noget basreflex:) hvilket jeg ikke er sikker på der er brug for til midrange enheden...

Mvh Jesper

 

ps. Google Sketchup er da er meget lækkert program, det gælder bare om at have fantasi:P

Til top Vis ehb_elh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ehb_elh
 
ehb_elh
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 303
Sendt: 15 Marts 2008 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Har kigget lidt på nettet og har besluttet af lave et 24 db Butterworth filter mellem diskant og mellem tone med deling ved 2000 Hz...

Kondensatorer:
C1 = 13 uF
C2 = 18.375 uF
C3 = 31.363 uF
C4 = 7.613 uF
Spoler:
L1 = 0.202 mH
L2 = 0.832 mH
L3 = 0.487 mH
L4 = 0.345 mH
 

Til top Vis ehb_elh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ehb_elh
 
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1442
Sendt: 15 Marts 2008 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

D2010 som du har valgt, er en dejlig og vellydende diskant ( kører selv med den ), den har efterhånden nogle år på bagen, men den klarer sig stadig rigtig godt.

I alle de forskellige delfilterkonstellationer jeg har prøvet på den enhed igennem tiden, så falder det altid tilbage på en 18db/okt bw filtrering ved ca. 3000 hz ...hvilket jeg synes lyder bedst til den enhed.

Alternativt er netop den enhed også god til luft i toppen, som Troels Gravesen her giver et eksempel på: http://www.troelsgravesen.dk/SP_38.htm

Ellers spændende det du har gang i, følger med på sidelinien.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics
 
ehb_elh
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 303
Sendt: 15 Marts 2008 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

Ren indbygningsmæssigt kan jeg absolut ikke lide den: for den er virkelig pain in the ass at lave udskærring til... lige ny køre jeg med at 6 db BT på den:) med de to enheder, nævnt i første indlæg... synes nu det spiller ret godt:)

Til top Vis ehb_elh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ehb_elh
 
JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 806
Sendt: 15 Marts 2008 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

ehb_elh skrev:

Har kigget lidt på nettet og har besluttet af lave et 24 db Butterworth filter mellem diskant og mellem tone med deling ved 2000 Hz...

Man beslutter ikke bare en delefrekvens som man har lyst til, ihvertfald ikke hvis man vil have et godt resultat.

Derudover så bliver den lille 2010 diskant ualmindelig presset hvis du vil have den til at spille med fuldt niveau helt ned til 2.000 Hz.

Som Syncroniq siger er XT25 et meget bedre valg, og så bør du eksperimentere med en passende delefrekvens et sted mellem 2kHz og 3kHz.

For en del år siden byggede jeg selv med PL14 og en SS9700. Dengang endte jeg med en delefrekvens omkring 2.5kHz og 4.-ordens filtre.



__________________
JJAZ
Til top Vis JJAZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JJAZ Besøg JJAZ's Websted
 
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1442
Sendt: 15 Marts 2008 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

ehb_elh:

Husk på at den enhed du har valgt som mellemtone har en følsomhed på 88 db, hvilket sætter standarden for "dit valg", du bør udse dig en basenhed først og derud fra vælge de resterende enheder, da basenheden er den eneste enhed der ikke skal dæmpes på !

Foriøvrigt så er en deling på 2000 Hz synd da den mellemtone du har valgt fint kan strække sig til 3000 Hz, hvilket også vil være bedre for D2010 diskanten.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics
 
ehb_elh
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 303
Sendt: 15 Marts 2008 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

nu er det sådan at jeg har de to tidligerenævnte enheder liggende... og jeg har også et budget på 1500 kr på enheder... 1000 kr til delefilter og 2000 kr på kabinet.

Til top Vis ehb_elh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ehb_elh
 
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1442
Sendt: 15 Marts 2008 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Den her enhed holder kravet til budget, størrelse og så er følsomheden lige i underkanten af mellemtonen hvilket er fint. Desuden er den lineær op til ca. 800 Hz.

http://www.frequence-shop.dk/product_info.php?cPath=64&p roducts_id=478

http://www.tymphany.com/830667

En kombination af Scanspeak, Vifa og Perless ( en ægte Tymphany-speaker ).

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics
 
JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 806
Sendt: 15 Marts 2008 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics skrev:
Den her enhed holder kravet til budget, størrelse og så er følsomheden lige i underkanten af mellemtonen hvilket er fint. Desuden er den lineær op til ca. 800 Hz.

http://www.tymphany.com/830667

Det er en fed enhed, men.. den bør deles ret dybt for ikke at få ballade med de unoder som starter ved 800Hz.

Jeg ville ikke dele den over ca. 300Hz, og så giver det desværre nogle ret kedelige store komponentværdier til delefiltret. Bedst egnet er den som sub-enhed med aktivt filter.

Var det mig gik jeg efter en Peerless HDS, de ligger også indenfor prisrammen og er fremragende.
F.eks. http://www.frequence-shop.dk/product_info.php?cPath=64&p roducts_id=745



__________________
JJAZ
Til top Vis JJAZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JJAZ Besøg JJAZ's Websted
 
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1442
Sendt: 15 Marts 2008 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

JJAZ skrev:

Var det mig gik jeg efter en Peerless HDS, de ligger også indenfor prisrammen og er fremragende.
F.eks. http://www.frequence-shop.dk/product_info.php?cPath=64&p roducts_id=745

Jeg vurderede valget af http://www.tymphany.com/830667 ud fra følsomheden på de ca. 87 db hvilket der er tæt på de 88 db for mellemtonen. Ville tro og gætte på en deling omkring 400 - 500 Hz

Men Peerless HDS forslaget ser også fornuftig ud og de 89 db følsomhed går sikkert fint sammen med mellemtonen.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics
 
JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 806
Sendt: 15 Marts 2008 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics skrev:
Jeg vurderede valget af http://www.tymphany.com/830667 ud fra følsomheden på de ca. 87 db hvilket der er tæt på de 88 db for mellemtonen. Ville tro og gætte på en deling omkring 400 - 500 Hz

Men Peerless HDS forslaget ser også fornuftig ud og de 89 db følsomhed går sikkert fint sammen med mellemtonen.

Følsomheden skal nok gå. Delefrekvensen vil jeg tro kan lægges lige i skiftet fra 2pi -> 4pi udstråling, så får mellemtonen nogle gratis ekstra dB (3-6dB) som kan bruges til at arbejde med i filtret.



__________________
JJAZ
Til top Vis JJAZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JJAZ Besøg JJAZ's Websted
 
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1442
Sendt: 15 Marts 2008 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

JJAZ skrev:

Følsomheden skal nok gå. Delefrekvensen vil jeg tro kan lægges lige i skiftet fra 2pi -> 4pi udstråling, så får mellemtonen nogle gratis ekstra dB (3-6dB) som kan bruges til at arbejde med i filtret.

Ret enig der, her bør ehb_elh så nok lige revidere hans opfattelse af de fastlagte 14 L kabinetvolumen til Vifa bas/mellemtonen, mht. følsomhedstilpasning ! ( kan se på hans tegning at han har lavet det som seperat basrefleks ).

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics
 
JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 806
Sendt: 15 Marts 2008 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics skrev:
JJAZ skrev:

Følsomheden skal nok gå. Delefrekvensen vil jeg tro kan lægges lige i skiftet fra 2pi -> 4pi udstråling, så får mellemtonen nogle gratis ekstra dB (3-6dB) som kan bruges til at arbejde med i filtret.

Ret enig der, her bør ehb_elh så nok lige revidere hans opfattelse af de fastlagte 14 L kabinetvolumen til Vifa bas/mellemtonen, mht. følsomhedstilpasning ! ( kan se på hans tegning at han har lavet det som seperat basrefleks ).

Enig.. En oplagt mulighed er at droppe porten og istedet sætte en akustisk ventil bagpå mellemtone kabinettet.

EDIT: Hmm.. Ved et VAS på 13 liter er et 14 liters kabinet ihvertfald mere end rigeligt til mellemtonen.



__________________
JJAZ
Til top Vis JJAZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JJAZ Besøg JJAZ's Websted
 
ehb_elh
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 303
Sendt: 15 Marts 2008 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

:) dejligt at se lidt debat og erfaring spræde sig;) altså det eneste jeg kan sige er at jeg er igang med at lave ramme:) den første skabelon er nok klar om 30 min:) det er så langt jeg er nået...:)

Peerless HDS'en er virkelig også en lækker enhed:) ser meget fornuftig ud...

ps. Jazz har også overvejet Ventil...

Jesper

Til top Vis ehb_elh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ehb_elh
 
syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1715
Sendt: 15 Marts 2008 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

Hey,

Jeg vil nu stadig anbefale XT25 med dobeltmagnet og så nogle M21 fra Vifa. Det vil være meget nemmere at arbejde med for dig da den kan bruges længere op end en SLS. HDS er også fin. Men du skal have nogen til at måle din højttaler igennem og lave et filter til dig. Alt andet er gætværk.

Du skal også vide at den opgivne følsomhed ikke har hold i virkeligheden så snart den monteres i kabinet. Jeg ville nok også kigge på denne her som alternativ, det er en super enhed

http://www.ktradio.dk/dat/detail.asp?id=1231

Sådan to og et sæt XT25 dobeltmagnet tror jeg godt du kan få til 1500kr. Så er du super godt kørende.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted
 

Side af 9 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes