Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 11:53   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Beton som kabinetmateriale? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
FLEX
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Ansat v. Nordost

Bruger siden: 19 Juli 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 714
Sendt: 27 Januar 2004 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

Er der nogen, der kan huske de legendariske betonhøjttalere fra Avance? Jeg står i den situation, at jeg ligger inde med nogle nye enheder fra Seas og Vifa og kunne godt tænke mig at prøve kræfter med hjemmefabrikation af HT'er. Jeg kunne godt tænke mig, at lave en tovejs konstruktion i et betonkabinet, da jeg har en forkærlighed for dette materiale. Beton er som bekendt, et meeeeget tungt og ekstremt lyddødt materiale, endvidere har det en smuk struktur, der giver hjemmets indretning et ekstra touch...beton har ofte "kvindetække".....det hårde, men alligevel glatte materiale....hæ, hæ.

Spørgsmålet er så; er beton et velegnet materiale til konstruktion af HT-kabinetter, eller bør jeg holde mig til MDF? Hvad bør jeg evt. bruge som dæmpningsmateriale og hvilket delefilter/komponeneter bør jeg benytte mig a'?

Jeg håber, der er en fra hifi-broderskabet, der kan komme med nogle gode forslag mv.

mvh FLEX

Til top Vis FLEX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FLEX
 
Gorm
Branchemedlem
Branchemedlem

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1403
Sendt: 27 Januar 2004 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

Beton kan sagtens måle sig med træ, men har selvfølgelig nogle andre gode/dårlige egenskaber. Man skal bruge en materialetykkelse på ca. 3-5 cm, da beton er stift, tungt og rimeligt resonansdødt. Og montering af enheden foretages let ved at indstøbe plugs, eller bedre indstøbe møtrikker i betonen, dette kræver bare man laver en skabelon som holder disse under støbningen. Hermed har jeg ikke sagt at beton er bedre eller dårligere end træ eller omvendt, men nævnt beton som et alternativt materiale. Beton skal dæmpes og her kan man med fordel bruge bitumen og tagtjærelignende produkter, disse fjerner betonens evne til selv at klinge med.

Se evt. mere om emnet på linket herunder.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=2169&PN =9

mvh Gorm

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted
 
obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1197
Sendt: 27 Januar 2004 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Tror grunden til avance holdt op, ar at det var for dyrt og for besværligt i forhold til at lave ht i træ.

__________________
Til top Vis obi jon kenobi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af obi jon kenobi
 
CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3139
Sendt: 27 Januar 2004 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

Hvis du har det rigtige udstyr og kundskaber er beton så vidt jeg ved
et udmærket kabinetmateriale. Den begrænsede udbredelse skyldes
nok at det er for besværligt for de fleste selvbyggere at arbejde med
og at det ikke egner sig så godt til masseproduktion som træ.
EDIT: ...som OBI-J lige skrev...


/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted
 
Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2051
Sendt: 27 Januar 2004 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

Avance byggede ikke kabinetter af rent beton, de lavede faktisk en blanding med beton og noget plastmateriale iblandet, dette kunne også høres ved "bankeprøven" -de lød mere døde end rent beton.

Hvis jeg skal bygge et par betonkabinetter, så vil jeg iblande noget fiberplast som Avance gjore det, ofte har en sammenblandning af modsatrettet materialer en gavnlig indvirkning på resonanser o.lig

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted
 
JonV
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 49
Sendt: 28 Januar 2004 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

Hej FLEX, spændende ide !

Husk lige at regne på vægten inden du laver et kabinet med 5cm tykke vægge. Beton har en massefylde på ca. 2,4 så en lille gulvhøjttaler på 25x25x100 (indre volumen kun 20 l) ville veje omkring 100 kg.

Fiberbeton som nævnt i tråden ovenfor er efter min mening vejen frem, materialet bliver mindre sprødt, så du kan klare dig med tyndere vægge.

Jeg lavede engang et par kabinetter som lag-på-lag af glasfibervæv og beton (modelleret op på en indre form), blev ganske 'døde' selv med en vægtykkelse på kun 1,5-2 cm (og kunne flyttes uden sækkevogn).

Det største problem er montering af enhederne, kræver grundig forberedelse, da materialet ikke er let at arbejde i, når der først er støbt. Måske skulle man lave en skabelon af enhederne, dække den med plastikfolie/olie og støbe den med ind, evt sammen med plugs. Skabelonen fjernes så når betonen er hærdet.

Hilsen Jon

Til top Vis JonV's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JonV
 
Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2871
Sendt: 28 Januar 2004 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Jeg kan godt huske de Avance højtalere, men ikke for noget godt , jeg syntes de spillede elendigt,meget hårde i lyden, det var i hvert fald min oplelvese af dem og måske det kan have noget at gøre med betonen???.Dont no,men jeg ville ikke lave højtalere af det materiale.

__________________
Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
Til top Vis Ikke Slipsefyr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ikke Slipsefyr Besøg Ikke Slipsefyr's Websted
 
FLEX
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Ansat v. Nordost

Bruger siden: 19 Juli 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 714
Sendt: 28 Januar 2004 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Halløj igen, kære hifi-brødre.

Nu, ligger landet sådan, at jeg er i besiddelse af et par gamle Avance-kabinetter, men ønsker selv at konstruere en ny HT'er.

Avancer'ne har jeg haft stående i lang tid, men uden enheder, da disse var helt ødelagte af tidens tand. Jeg mener selv, at kunne huske, at de spillede godt og var tildels ret banebrydende, på daværende tidspunkt, hvad angår materialevalg.

Jeg havde dog i tankerne, at lave en noget slankere udgave end Avance HT'eren, og bestykke den med nogle andre enheder.

M.ht. opbygningen af kabinetterne, er jeg ikke specielt bekymret, da jeg stoler på min håndværksmæssige snilde, men spørgsmålet er jo om det er spild af tid? Om jeg bare skal holde mig til MDF (evt. bøjeligt MDF) og lave en kostruktion, der har lighedspunkter med SA7K, der både er smuk og vellydende.

Jeg er åben overfor ideer vedr. valg af komponenter til delefilteret, da jeg ikke har den helt store viden på dette felt.

Tak, for de indlæg I har valgt at komme med.

mvh FLEX

Til top Vis FLEX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FLEX
 
CPH-R
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1700
Sendt: 28 Januar 2004 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

Jeg husker også AVANCE beton højttaler, på det tidspunkt arbejde jeg i en hi-fi butik, og syntes heller ikke at de spillede "rigtigt" godt. Og at de udgik skyldes også at os stakkels ekspedienter der skulle slæbe de tunge højttaler ind i demo rummene ”på det tidspunkt var single speaker demo HOT” og når man så! Et eller andet sted i baghoved viste at de ikke stod til at vinde, over på det tidspunkt F3 TRAPEZ, KEF-104 og RAUNA-NJOR, den sidst nævnte var jo også af beton MEN havde en port, placeret så man kunne bruge den som hank. Så var det at man som ekspedient ikke rigtigt gad at tale om disse højttaler overfor kunderne. Faktisk kom der en lille gulv model der hed AVANCE DELTA-3 som spillede ret godt, men den kostede også 10.000,- pr stk.

 

Siden hen har jeg målt meget på beton som kabinetter, og kan helt klart tilslutte mig GORM indlæg! Beton er faktisk et ret godt materiale, til højttaler, især bas området bliver godt, dette må også klart tillægges at man kommer højt op i vægt, så forvrængning falder drastisk. Derimod kan man rende ind i problemer i mellemtonen, da beton er så stift at man er oppe i samme resonans, som mellemtonen spiller ”her er det klart anbefalesvedigt at lave et træ kabinet, inkl. front bafflen til denne! Altså man skal ikke monterer mellemtone eller diskant, direkte i betonen”

 

Peter

Til top Vis CPH-R's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CPH-R
 
FLEX
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Ansat v. Nordost

Bruger siden: 19 Juli 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 714
Sendt: 28 Januar 2004 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

CPH-R skrev:

Jeg husker også AVANCE beton højttaler, på det tidspunkt arbejde jeg i en hi-fi butik, og syntes heller ikke at de spillede "rigtigt" godt. Og at de udgik skyldes også at os stakkels ekspedienter der skulle slæbe de tunge højttaler ind i demo rummene ”på det tidspunkt var single speaker demo HOT” og når man så! Et eller andet sted i baghoved viste at de ikke stod til at vinde, over på det tidspunkt F3 TRAPEZ, KEF-104 og RAUNA-NJOR, den sidst nævnte var jo også af beton MEN havde en port, placeret så man kunne bruge den som hank. Så var det at man som ekspedient ikke rigtigt gad at tale om disse højttaler overfor kunderne. Faktisk kom der en lille gulv model der hed AVANCE DELTA-3 som spillede ret godt, men den kostede også 10.000,- pr stk.

 

Siden hen har jeg målt meget på beton som kabinetter, og kan helt klart tilslutte mig GORM indlæg! Beton er faktisk et ret godt materiale, til højttaler, især bas området bliver godt, dette må også klart tillægges at man kommer højt op i vægt, så forvrængning falder drastisk. Derimod kan man rende ind i problemer i mellemtonen, da beton er så stift at man er oppe i samme resonans, som mellemtonen spiller ”her er det klart anbefalesvedigt at lave et træ kabinet, inkl. front bafflen til denne! Altså man skal ikke monterer mellemtone eller diskant, direkte i betonen”

 

Peter

God eftermiddag, Peter.

Spændende betragtning. Jeg kan godt forstå, at du var træt af at løfte rundt på disse betondjævler.

Spørgsmålet er lige hvorledes man skal hæte MDF'en fast til betonen, hvis man ønsker, at kombinere de to materialer?

Jeg tror nu alligevel, at jeg vil forsøge mig med en konstruktion af beton og MDF. Det må kunne lade sig gøre. Det er også udfordringen i, at lave en HT'er, i et anderledes materiale, der tiltaler mig. Som du og Gorm skriver, så har betonen nogle gode egenskaber man skal forsøge at fremhæve, og så må man jo se om det ikke kan lade sig gøre at hæfte/indbygge en baffel i MDF, så diskant og mellemtone får bedst mulige "levebetingelser".

Tak for svaret.

mvh FLEX

Til top Vis FLEX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FLEX
 
CPH-R
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1700
Sendt: 28 Januar 2004 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

Hej FLEX,

 

Jeg prøver på ingen måde at tale dig ud af et beton projekt. Jeg syntes helt klart at du skal kaste dig ud i betonblander projektet, for jeg syntes også at rå beton og dens grå farve kan se ret godt ud. Men to ting, jeg klart vil anbefale dig! 1. lav prototypen i træ, så du ved at den spiller som du vil have det, der er mange der bygger noget, og fordi de har svedt meget og brugt en del penge, bilder de sig ind at det spiller helt rigtigt. 2. beton er ikke bare at lave en form, og hælde massen ned, der kommer huller og div, sidst lavede jeg et spise bord i beton ”i guder det blev grimt” så jeg måtte ned til en lokal støber for at få nogle tips! Og hvis du blander nogle fiber i så kan du bruge cement i stedet, og det er en del lettere at arbejde med.

At få MDF koblet sammen med betonen, er vel bare lidt mere udfordring ikk`

 

God fornøjelse, og vi ser vel det færdige resultat her på siden en dag?

 

Jeg fandt denne engang, for noget tid siden.

 

http://www.io.com/~dylan/speakers/

 

Peter

Til top Vis CPH-R's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CPH-R
 
FLEX
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Ansat v. Nordost

Bruger siden: 19 Juli 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 714
Sendt: 28 Januar 2004 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

CPH-R skrev:

Hej FLEX,

 

Jeg prøver på ingen måde at tale dig ud af et beton projekt. Jeg syntes helt klart at du skal kaste dig ud i betonblander projektet, for jeg syntes også at rå beton og dens grå farve kan se ret godt ud. Men to ting, jeg klart vil anbefale dig! 1. lav prototypen i træ, så du ved at den spiller som du vil have det, der er mange der bygger noget, og fordi de har svedt meget og brugt en del penge, bilder de sig ind at det spiller helt rigtigt. 2. beton er ikke bare at lave en form, og hælde massen ned, der kommer huller og div, sidst lavede jeg et spise bord i beton ”i guder det blev grimt” så jeg måtte ned til en lokal støber for at få nogle tips! Og hvis du blander nogle fiber i så kan du bruge cement i stedet, og det er en del lettere at arbejde med.

At få MDF koblet sammen med betonen, er vel bare lidt mere udfordring ikk`

 

God fornøjelse, og vi ser vel det færdige resultat her på siden en dag?

 

Jeg fandt denne engang, for noget tid siden.

 

http://www.io.com/~dylan/speakers/

 

Peter

Hej Peter.

Jeg er klar over, at du ikke forsøger, at tale mig fra ideen. Jeg er bevidst om at det svært, meget svært, at undgå huller i betonstrukturen. Jeg kan fortælle dig, at jeg lige har produceret 6 cm tykke borplader til mit nye køkken, og resultatet er fantastisk....når jeg selv skal sige det.

De er i hvert fald blevet så gode, at indtil flere personer har spurgt mig, om de kan bestille bordplader på mål.

Jeg vender tilbage med billeder.

mvh FLEX

Til top Vis FLEX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FLEX
 
FLEX
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Ansat v. Nordost

Bruger siden: 19 Juli 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 714
Sendt: 29 Januar 2004 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

God aften, kære hifi-brødre.

Jeg har leget en del med tanken om selve konstruktionen af et betonkabinet med en baffel af MDF og har besluttet mig for, at jeg springer ud i projektet og så må det briste eller bære.....Jeg er sikker på, at det nok skal gå.

Har I et evt. bud på nogle gode transistorer/modstande/spoler osv. til et delefilter. Jeg kunne godt tænke mig, at montere N.O.-kabler i HT'eren, altså fra delefilter til enheder.

mvh FLEX

Til top Vis FLEX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FLEX
 
Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 738
Sendt: 29 Januar 2004 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

FLEX skrev:
betonkabinet med en baffel af MDF

Jeg kommer til at tænke på min fars gamle betonhorn med træbaffel - pas på at træet ikke kommer til at minde om et lokumsbrædt

Seriøst ment, men det hjælper nok lidt når der kommer enheder i og det ikke bare er en ring med hul i.

Til top Vis Macwerk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Macwerk
 
Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 738
Sendt: 29 Januar 2004 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

Eller brug et, det vil der være 'stil' over
Til top Vis Macwerk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Macwerk
 
FLEX
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Ansat v. Nordost

Bruger siden: 19 Juli 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 714
Sendt: 30 Januar 2004 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Halløj Hr. Mackwerk.

Det var en god ide. Måske, jeg skal lave et sæt HT'er ud af et par gamle Gustavsberg toiletter...hæ, hæ. Det kan være de får en lyd og funktion som de legendariske B&W Natilus (den med sneglen).

Nej, jeg havde nu tænkt mig, at lave bafflen på sådan en måde, at den indgår som en integreret del af kabinettet. Evt. lave en flot gummifuge, så overgangen mellem de to materialer bliver så glidende som muligt. Bafflen skal selvfølgelig lakeres i samme farve som resten af HT'eren...hvad med sort pianolak?

See U brother

FLEX

Til top Vis FLEX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FLEX
 
floecke
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 69
Sendt: 30 Januar 2004 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Hej FLEX

Jeg startede i sin tid den tråd som Gorm omtaler og jeg har nu realiseret projektet (helt færdigt er projektet dog ikke - (det bliver det vel aldrig!?!)).

Jeg har bygget mine højttalere i et sæt udrangerede Avance concrete 190 kabinetter. Indvending har jeg monteret en gibsplade der deler kabinettet i to rum på ca 14 og små 30 liter. Øverst er monteret en Scanspeak 8546-02 og en 9700 samt akustisk ventil. Nederst en Peerless HDS205 (8"). Diskant/mellemtone deles passivt og bunden aktivt.

Enhederne er monteret i en sortmalet 26mm asketræs køkkenbordplade som er boltet fast til kabinetfronten. Mellem træpladen og kabinettet er der smurt et lag fugemasse for god kontakt de to materialer imellem.

Invendigt i kabinettet er der bitumenpader på alle flader og der er dæmpet med uld.

Der mangler stadig lidt finish-arbejde . men ludmæssigt er jeg godt tilfreds! Jeg havde tidligere diskant/mellemtone delen monteret i et veldæmpet mdf-kabinet og det lød også fint - men jeg synes der er kommet lidt mere styr på det nu. Måske er der tale om at resonanserne er blevet kvalt effektivt?

Vil du vide mere så spørg gerne!



__________________
Venlig hilsen
Thomas
Til top Vis floecke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floecke
 
floecke
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 69
Sendt: 30 Januar 2004 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

Jeg prøvede at lægge et billede ved - men det er nok mere end jeg evner!!!

 



__________________
Venlig hilsen
Thomas
Til top Vis floecke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floecke
 
Dyvel
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 192
Sendt: 30 Januar 2004 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Dit billede kan ikke vises fordi du henviser til en placering på din egen computer. For at "vi andre" kan se billedet skal det lægges op på en server på nettet.

Der er mange steder hvor man kan få gratis plads, dog er kvaliteten som regen derefter, men skal det bare bruges til billeder m.m. er de nu fine nok.

Kan bl.a.  nævne http://frip.dk/ som en gratis webhost.

Så du skal lægge billederne derop og så henvise til placeringen her.

eks. hos frip: Lad os sige at du opretter en konto der hedder floecke
og du laver en mappe der hedder billeder, kunne stien du skal henvise til fke.s være http://frip.dk/floecke/billeder/billede.jpg

Håber det kan hjælpe dig

Med venlig hilsen
Daniel Duvald

Til top Vis Dyvel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dyvel
 
floecke
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 69
Sendt: 30 Januar 2004 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

Hej Dyvel

Tak for tippet!



__________________
Venlig hilsen
Thomas
Til top Vis floecke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floecke
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes