Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. april 2024 | 04:13   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Så bygges der subhorn (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
NillerViborg
Lukket konto
Lukket konto

Sound2Vision/LC Audio. Efter eget ønske!

Bruger siden: 17 Februar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 320
Sendt: 03 Maj 2008 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

 - Hvam limer du med???

Kan anbefale Polyurethan-lim, der skummer en lille smule op pga. luftens fugtighed. Så får du nogen lim-fuger der er FULDSTÆNDIGT tætte, absolut en fordel at undgå mis-lyde fra "sivende" luft i sådan en konstruktion...!!

Lars / Viborg

Til top Vis NillerViborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NillerViborg
 
wuffer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1378
Sendt: 03 Maj 2008 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Øhm normal trælim.. Men vil da skaffe noget af det lim du nævner. Mon ik det ka fåes i silvan?
Til top Vis wuffer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wuffer
 
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1442
Sendt: 03 Maj 2008 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger altid ( nu ) kun alm. trælim, men har engang brugt Polyurethan-lim, men oplevede at pladerne forskubbede sig når Polyurethan-limen var i opskumningsprocessen. Derefter har jeg aldrig brugt det siden. Men har man sine plader fastspændt med skruetvinger under limning, kan det være at det er godt nok.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics
 
wuffer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1378
Sendt: 04 Maj 2008 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

Der står også i manualen at man kan gi alle samlinger en gang lim fra en varm limpistol. Er det en go ide??
Til top Vis wuffer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wuffer
 
NillerViborg
Lukket konto
Lukket konto

Sound2Vision/LC Audio. Efter eget ønske!

Bruger siden: 17 Februar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 320
Sendt: 04 Maj 2008 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics skrev:

Jeg bruger altid ( nu ) kun alm. trælim, men har engang brugt Polyurethan-lim, men oplevede at pladerne forskubbede sig når Polyurethan-limen var i opskumningsprocessen. Derefter har jeg aldrig brugt det siden. Men har man sine plader fastspændt med skruetvinger under limning, kan det være at det er godt nok.

Hmmm... - Har aldrig oplevet at det skubber sig når jeg fusker kasser - men jeg har osse altid prøvesamlet og forboret med skruer, og bruger RIGELIG med skruer for at det skal være stabilt fra første sekund - bruger vel egentlig kun limen til at lukke huller og stabilisere...!!

PU-Lim burde ku' køber i almindelige byggemarkeder eller ihvertfald ved Stark...

Lars / Viborg

Til top Vis NillerViborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NillerViborg
 
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1442
Sendt: 04 Maj 2008 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

NillerViborg skrev:

Hmmm... - Har aldrig oplevet at det skubber sig når jeg fusker kasser - men jeg har osse altid prøvesamlet og forboret med skruer, og bruger RIGELIG med skruer for at det skal være stabilt fra første sekund - bruger vel egentlig kun limen til at lukke huller og stabilisere...!!

PU-Lim burde ku' køber i almindelige byggemarkeder eller ihvertfald ved Stark...

Lars / Viborg

Det lyder helt optimalt den måde du gør det på. Når du har forboret og skruer i, så er det jo til gengæld heller ikke muligt for pladerne at skubbe sig.

Alm. trælim er til gengæld så stærk at hvis man limer to mdf-plader sammen, så vil samlingen være så stærk at hvis man prøver at brække det fra hinanden eller hamre det fra hinanden, så knækker det ikke der hvor det er limet. ( har jeg prøvet et par gange, for at chekke hvor stærk lim egentlig er ). Det er faktisk imponerende og svarer i nogen grad til når man har brækket eks. en arm eller et ben, så bliver stedet stærkere end før, hvor brudet var.  

Jeg nøjes altid med kun at lime, men så er udskæringer til gengæld også udført af en professionel, med helt rene og ultralige snit.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics
 
Fimpe
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 295
Sendt: 05 Maj 2008 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

Hej Wuffer,

Det ser rigtigt spændende ud,

- har selv subs med et par 10" i reflex der ikke helt performer som ønsket . Det kunne være helt sjovt at prøve sådan et "horn".

Jeg har dog ikke helt forstået princippet, typisk vil en 10" vel rulle af med 6 db ret højt oppe i et "lille" trykkammer . Kompenserer "hornet" for det eller hvordan?

PS - lad nu være med at spille tiden med at gå på arbejde eller så'n, så vi andre må sidde og vente

Til top Vis Fimpe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fimpe
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 07 Maj 2008 kl. 01:04 | IP-adresse registreret  

"Jeg har dog ikke helt forstået princippet, typisk vil en 10" vel rulle af med 6 db ret højt oppe i et "lille" trykkammer . Kompenserer "hornet" for det eller hvordan?"

Ja, tildels! Hornhøjtalere fungerer anderledes i forhold til de mere almindligt udbredte boksprincipper. Den lukkede boks bag enheden (driveren) i et frontladet horn medvirker til at tilpasse enheden til hornet, hovedsageligt for at opnå dybest mulig bas. Dette opnås ved en impedanstilpasning, som ofte gør de lukkede kamre ret små.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 07 Maj 2008 kl. 10:17 | IP-adresse registreret  

Egentlig mener jeg at der måske nærmere er tale om en lang "hornladet" refleksport, interessant princip og populært kaldet BVR

 

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
Dief
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Februar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1214
Sendt: 07 Maj 2008 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

Wow.... Spændende projekt. Det er alt andet end en kedelig sub det der. Det er da lige før man kan bruge det som sofabord...... BOOOMM

__________________
Bio
Mit DIY
hj.side
Til top Vis Dief's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dief Besøg Dief's Websted
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 07 Maj 2008 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

Glemte lige, at da den er frontladet er den muligvis at sammenligne med en "bandpasssub" hvilket betyder at den måske kan fungere uden delefilter

Det skal lige bemærkes at BVR princippet siges at være særdeles velfungerende

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
wuffer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1378
Sendt: 07 Maj 2008 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Mange steder blir den også kaldet bandpasssub. Jeg må indrømme at jeg ikke kender det tekniske bag subben, har læst lidt om den og nu skulle den bare prøves.
Ja smæk en glasplade på og du har dig et meget anderledes sofabord. Der er mange muligheder. Jeg vælger at rejse den på højkant til at starte med og så i midt imellem højtalerne.

Lidt er der sket siden sidste billede men ikke meget. Regner med at nå lidt mere i weekenden og så skulle mine enheder dertil meget gerne blive sendt afsted idag eller imorgen.

Det filter værk jeg har linket til tidligere regner jeg med at sætte fast på en plade og så ha rca stik på det hele så det er muligt at skifte imellem og sætte dem sammen som det behager mig. Det aktive filter vil blive sat på 2 forskellige frekvenser. Måske 70 og 100 hz men det er ikke bestemt endnu.
Til top Vis wuffer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wuffer
 
wuffer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1378
Sendt: 07 Maj 2008 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

En anden ting. Kabel regner jeg med noget solidcore af en eller anden slags men er i tvivl med terminaler dertil. De må bare ikke være for voldsomme
Til top Vis wuffer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wuffer
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 08 Maj 2008 kl. 04:20 | IP-adresse registreret  

Musicus har nok ret mht. boksprincippet - snarere en 'ladet' BP-sub, end et egentligt horn. Men jeg har osse hørt, at det faktisk fungerer godt.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 08 Maj 2008 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

wuffer skrev:
En anden ting. Kabel regner jeg med noget solidcore af en eller anden slags men er i tvivl med terminaler dertil. De må bare ikke være for voldsomme

Da det er en sub ville jeg ikke bekymre mig så meget om kabel og terminaler - MEN jeg ville ikke bruge solidcore da det i tilstrækkelig tykkelse bliver umanerligt uhåndterligt, faktisk kan det knække enhedens loddeflige

Jeg ville bare bruge almindelig billig multicore kabel - eventuelle "kabelsko" kan være de ganske almindelige som er fortinnet kobbber, det fås ikke bedre

 

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
wuffer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1378
Sendt: 11 Maj 2008 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

Muligvis får jeg lavet mig en forstærker og får den sat ind i hulrummet men er ikke sikker endnu.

Lige et billede af hvad jeg har nået.



Nu begynder det at ligne noget. Siderne er skåret skæve men det gør ikke noget da det skal slibes til.
Jeg kan skære 4 stykker mere inden jeg må stoppe og vente på mine enheder. Men ved ik om jeg når mere idag.

Til top Vis wuffer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wuffer
 
wuffer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1378
Sendt: 11 Maj 2008 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Sidste billede for idag.
Så kan jeg skære 2 stykker og så må jeg vente lidt


Til top Vis wuffer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wuffer
 
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1442
Sendt: 11 Maj 2008 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Ser najs ud, bliver spændende at høre hvad du siger til lyden engang når den er færdig.
Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics
 
wuffer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1378
Sendt: 11 Maj 2008 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

Glæder mig os til den blir færdig  Det er jo ikke så meget der mangler.

Dæmpemateriale hvad siger i der???
Til top Vis wuffer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wuffer
 
Fimpe
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 295
Sendt: 11 Maj 2008 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

wuffer skrev:
Glæder mig os til den blir færdig  Det er jo ikke så meget der mangler.

Dæmpemateriale hvad siger i der???

Er det ikke at følge 99% hvad de tilråder på hjemmesiden?

PS jeg er glad for at jeg har rykket bio'en i kælderen, sådan en sub havde jeg ikke fået sneget ind i stuen. Men nu venter vi bare på en længere periode med dårligt vejr og lyttet resultatet fra Wuffer

Til top Vis Fimpe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fimpe
 

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes