Forfatter |
|
thb_ Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3
|
Sendt: 07 Maj 2008 kl. 01:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har et par spørgsmål vedr. B&O
Jeg er i gang med at samle et gammelt/brugt B&O anlæg, foreløbige har jeg avet en Beogram TX2 pladespiller med en MMC1 pickup. Hvilken B&O forstærker kan anbefales til min Beogram pladespiller?
Beovox CX50 / 100 Kan de på nogle måder kobles til at alm. moderne anlæg? (indtil jeg har et komplet B&O anlæg)
På forhånd tak for hjælpen
|
Til top |
|
|
exciter Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1443
|
Sendt: 07 Maj 2008 kl. 15:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du har de originale kabler til beovox cx, så kan du klippe stikket af enden som går til forstærkeren, og så er det bare at montere kablet, vær dog opmærksom på fase da det ikke er sikkert at lederne er markeret tydeligt.
Når du så har anskaffet dig en b&o forstærker er det bare at købe DIN stik, så er du kørende.
http://www.av-connection.dk/?PGr=375&PNo=01-098&PicG r=32&ML=370
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
Sendt: 07 Maj 2008 kl. 15:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Beogram TX2 blev produceret sidst i firserne. Den kan køre sammen med alle beomastermodeller med indbygget RIAA-forstærker. Designmæssigt passer den sammen med Beomaster 5000, 5500,6500 eller 7000 som alle kan bruges. Beomaster 5000 kan dog være lidt problematisk ang. reservedele, så jeg ville nok vælge en af de andre.
CX50 og CX 100 er ganske almindelige højttalere. De kan sagtens bruges sammen med andre anlæg.
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

|
Sendt: 07 Maj 2008 kl. 15:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
exciter skrev:
Hvis du har de originale kabler til beovox cx, så kan du klippe stikket af enden som går til forstærkeren, og så er det bare at montere kablet, vær dog opmærksom på fase da det ikke er sikkert at lederne er markeret tydeligt.
Når du så har anskaffet dig en b&o forstærker er det bare at købe DIN stik, så er du kørende.
http://www.av-connection.dk/?PGr=375&PNo=01-098&PicG r=32&ML=370
|
|
|
Det er korrekt, men hvis han ved at han senere skal bruge højttalerne med en B&O-radio, kan han istedet købe hunstik ( samme pris og samme sted ) og lave en midlertidig connector. Det er så bare at montere et lille stykke alm. lysnetledning på hunstikket. Det flade ben i stikket er minus. På den måde undgår han at klippe stikkene af de originale kabler.
|
Til top |
|
|
thb_ Forum Bruger

|
Sendt: 07 Maj 2008 kl. 16:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Super, takker for svar. jeg må ud og lede efter en Beogram 5500, 6000 eller 7000 så. Har min TX2 Beogram ikke inbygget RIAA? det trode jeg.
Og tak for info om CX - jeg vil helst ikke klippe i kabler, tænke på om der ikke fantes en slags omskifter man kunne sætte imellem indtil jeg har B&O forstærker.
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

|
Sendt: 07 Maj 2008 kl. 16:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
thb_ skrev:
Super, takker for svar. jeg må ud og lede efter en Beogram 5500, 6000 eller 7000 så. Har min TX2 Beogram ikke inbygget RIAA? det trode jeg.
|
|
|
Jeg mener ikke at der oprindeligt var RIAA-forstærker i TX2, men den kan måske være indbygget senere. B&O kørte i en del år med RIAA i radioen, som de fleste andre, men gik senere over til at montere den i pladespilleren. Jeg kan desværre ikke huske helt sikkert hvilke modeller den er indbygget i. Jeg tror faktisk at de skiftede omkring system 6500, hvilket så betyder at der ikke er RIAA i Beomaster 6500 og Beomaster 7000. Dermed er Beomaster 5500 nok den du skal kigge efter, hvis jeg husker rigtigt. Alternativt kan man købe en RIAA-forstærker til montering hvis den stadig kan leveres fra B&O, eller man kan bruge en ekstern.
thb_ skrev:
Og tak for info om CX - jeg vil helst ikke klippe i kabler, tænke på om der ikke fantes en slags omskifter man kunne sætte imellem indtil jeg har B&O forstærker.
|
|
|
Den connector jeg anbefalede ovenfor er meget nem at lave. Hunstikkene er til skruemontage, så de er lige så lette at montere som et alm. netstik, så det burde ikke være noget problem.
|
Til top |
|
|
thb_ Forum Bruger

|
Sendt: 08 Maj 2008 kl. 16:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey Stanley
Du har helt ret, der er ikke RIAA i TX2'er - fik den sat til i går og testet. Og connector ser ret nem ud.
Så tak for hjælp.
|
Til top |
|
|