Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. maj 2024 | 21:15   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: PC ødelægger anlæg??????? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 03 August 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2084
Sendt: 29 Maj 2008 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

Per N skrev:
Medlem skrev:
Per N skrev:

sjeffe skrev:
Gælder dette også iPods og andet hejs?


Kort svar nej. Dette problem skyldes som tidligere nævnt 2 forskelige stelpunkter, ved tilslutning af en egen forsynende enhed i form af eks batteri drift som en ipod, adopteres det potentiale du tilslutter den bare. problemet er apperater med switchmode strømforsyninger, de er nu heller ikke særlig audiophile alligevel.

Der sidder switchmode strømforsyning i Audio Aero Cap. Ref.  Den er nu ret audiophil

Sorry for lidt OT.

Gør der, det er da ikke noget de reklamere  ret meget med? Hvilken type? Der sidder os rør i, hvordan har de løst problemet med rør's følsomhed over for støj og magnetiske felter, siden de kan sætte en smps i?

He-he, jeg vælger nu at fokusere på lyden, og den fejler bestemt ikke noget. Jeg har ikke oplevet nogen problemer - i over 2 år...

I det her tilfælde, regner jeg med at folkene hos Audio Aero har mere tjek på sagerne end vi to har

Til top Vis Medlem's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlem
 
Noise
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Oktober 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 337
Sendt: 29 Maj 2008 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

BjarkeHedegaard skrev:

 Jeg oplevede i går, at mine højttaler kom med en række smæld mens min computer bootede Windows. Any ideas?

Ja, det er helt normalt. Mens systemet starter op er der ingen signal på udgangen, men i løbet af opstarten og når driverne til lydkortet er læst ind, bliver udgangen aktiveret. Det kan godt lave noget støj.

Det svarer lidt til, at hvis du har et seperat for- og effektforstærker sæt, så ville du heller ikke kunne starte med at tænde effektforstærkeren først, for derefter at tænde forforstærkeren. Det ville også give et smæld i højttalerne. Effektdelen (eller den integrede forstærker) skal altid være den sidste del der bliver aktiveret, for at undgå uønsket støj. Hvis det er en integreret forstærker du har, er det nok blot at skrue helt ned for volumen, eller skifte til en anden indgang, mens PC'en starter op.

mvh

 

Til top Vis Noise's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Noise
 
Toebs
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 434
Sendt: 29 Maj 2008 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

Da jeg har et eksternt firewire lydkort, burde jeg vel ikke være bekymret?
Til top Vis Toebs's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toebs
 
MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1487
Sendt: 29 Maj 2008 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

Man oplever vel heller ikke problemet hvis man har sørget for at jorde sin computer vel?

__________________
MonoTovarisj

Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
Til top Vis MonoTovarisj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MonoTovarisj Besøg MonoTovarisj's Websted
 
niklasthedolphi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 13 Oktober 2007
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 217
Sendt: 29 Maj 2008 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

Noise skrev:
BjarkeHedegaard skrev:

 Jeg oplevede i går, at mine højttaler kom med en række smæld mens min computer bootede Windows. Any ideas?

Ja, det er helt normalt. Mens systemet starter op er der ingen signal på udgangen, men i løbet af opstarten og når driverne til lydkortet er læst ind, bliver udgangen aktiveret. Det kan godt lave noget støj.

Det svarer lidt til, at hvis du har et seperat for- og effektforstærker sæt, så ville du heller ikke kunne starte med at tænde effektforstærkeren først, for derefter at tænde forforstærkeren. Det ville også give et smæld i højttalerne. Effektdelen (eller den integrede forstærker) skal altid være den sidste del der bliver aktiveret, for at undgå uønsket støj. Hvis det er en integreret forstærker du har, er det nok blot at skrue helt ned for volumen, eller skifte til en anden indgang, mens PC'en starter op.

mvh

 



Hos mig er det ligegyldigt hvad der startes op først af effektforstærkere, forforstærker, pc etc. etc.

PC er fast koblet på anlæget.

Der er aldrig smæld i højttalere, der er aldrig fare for afbrænding af hverken forstærkere eller højttalere her.

Her har PC og anlæg været koblet sammen siden 1996 og igennem denne tid har der været mange forskellige PC'ere og mange forskellige forstærkere.

Aldrig er noget brændt af.

Jeg tager selvfølgelig altid mine forholdsregler.

Men spørgsmålet er om folk bare er uforsigtige, siden så mange har oplevet at udstyret går ned på det?

"dolph"
Til top Vis niklasthedolphi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af niklasthedolphi
 
BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1575
Sendt: 29 Maj 2008 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

Jeg løste problemet med at give min PC jord. Det var da til at finde ud af. :P Har nu også brugt hi-fi sammen med forskellige computere i en 5 års tid, og har da aldrig oplevet skader.

__________________
Mvh Bjarke Hedegaard
Til top Vis BjarkeHedegaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeHedegaard
 
DKstyle
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Maj 2008
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 24
Sendt: 30 Maj 2008 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

hehe det er nemlig også min opfattelse kender mange der har anlægget over computeren og de har ikke oplevet noget tror nogle har været uheldige men samtidig så er der jo åbenbart også lidt om snakken det gør da en lidt nervøs hmm

__________________
intet er så skidt det ikke er godt for noget.
Til top Vis DKstyle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DKstyle
 
heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 1341
Sendt: 30 Maj 2008 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

DKstyle skrev:
hehe det er nemlig også min opfattelse kender mange der har anlægget over computeren og de har ikke oplevet noget tror nogle har været uheldige men samtidig så er der jo åbenbart også lidt om snakken det gør da en lidt nervøs hmm

Jeg har stået i en forretning, hvor vi gentagende gange har modtaget forstærkere der var brændt af i indgangstrinnet, fordi folk havde sat deres PC direkte til forstærkeren - vel at mærke mens der var spænding på.

Det er nemlig ikke nok at slukke for sin PC, da der stadig vil være strøm på strømforsygningen og skaden så alligevel kan ske.

Det "skæve" stelpotentiale er der med det samme netstikket bliver sat i computeren - men det er ikke sikkert at der sker noget, risikoen er der bare - om ikk andet var der nok kommet flere forstærkere til rep. da det jo er populært at afspille musik fra PC gennem anlægget.

 

Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny
 
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1442
Sendt: 30 Maj 2008 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

Det ser ud til at mine 2 forstærkere på mine 2 pc'er overlever ved at der er tv-kort i dem begge og at de er jordforbundet igennem stofastikket. Jeg har kørt sådan i flere år nu uden noget er stået af.

Jeg kan godt se problematikken uden jordforbindelse, øv.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics
 
JannickB
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Juni 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 57
Sendt: 02 Juni 2008 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Hvor står det til med hdmi forbindelser, skal man tage lignende forholdsregler der (både i forhold til computer-forstærker og forstærker-fjernsyn)? Jeg har ikke mulighed for at trække jord i min lejlighed, men kan der være en gevinst i at give apparaterne fælles jord i en stikdåse (eller det er måske endda en dårlig ide? 
Til top Vis JannickB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JannickB
 
BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1575
Sendt: 03 Juni 2008 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Undskyld jeg spørger.. men hvis man har både en forforstærker og en effektforstærker, har de så ikke også et, for hinanden, skævt spændingspotentiale? Jeg mener: men kan for pokker lave en endeløs liste af sammenkoblede enheder der er forsynet af 220 volt.

__________________
Mvh Bjarke Hedegaard
Til top Vis BjarkeHedegaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeHedegaard
 
Greisen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Februar 2008
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 10
Sendt: 03 Juni 2008 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

Er der så ikke en der kan anbefale en god skilletrafo... leder nemlig selv efter en, og syndes ikke at den de har i hifiklubben virker særlig hifi, hvis i
forstår hvad jeg mener




__________________
Anlæg: NAD 325bee -> Gale 4020
Høretelefoner: Grado SR-80; Audio Technica A700; Audio Technica EM7
Til top Vis Greisen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Greisen
 
heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 1341
Sendt: 03 Juni 2008 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

BjarkeHedegaard skrev:
Undskyld jeg spørger.. men hvis man har både en forforstærker og en effektforstærker, har de så ikke også et, for hinanden, skævt spændingspotentiale? Jeg mener: men kan for pokker lave en endeløs liste af sammenkoblede enheder der er forsynet af 220 volt.

Nej der er noget helt andet.

Læs evt Noise´s indlæg på side 1 i denne tråd

Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny
 
Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 903
Sendt: 04 Juni 2008 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

Jeg er lidt forundret over at det brænder af som i slriver,  jeg har skiftet utallige gange med strøm på og når både pc og forstærker er tændt,  jeg har aldrig oplevet at der er noget der er gået istykker.

Om jeg misforstår et eller andet ved jeg ikke,  men jeg har taget  stikkene fra min pc og sat dem i en eller anden forstærker (mange gange) og begge dele var tændt uden problemer, og jeg har aldrig oplevet noget problem.

 



__________________
NAD 7600 2*150 watt, + Højtaler Cerwin Vega AL-1000.
Til top Vis Poul-erik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Poul-erik
 
flpdk
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 01 Juni 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 919
Sendt: 04 Juni 2008 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

Da jeg for mange år siden koblede den PC jeg havde dengang til min forstærker forsvandt den ene kanal. Jeg slukkede hurtigt min forstærker og lod den stå i 15 min inden jeg tændte den igen (uden at PC'en var tilsluttede) og heldigvis var alt som før igen.

Jeg har set nogle løsninger på nettet, som ta'r hånd om problemet, men desværre kan jeg ikke huske navnet - beklager.

Så min anbefaling er aldrig at tilslutte sin PC til ens forstærker med blot et phono-kabel, det kan hurtigt gå galt.



__________________
Mvh Flemming
Til top Vis flpdk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flpdk
 
Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 443
Sendt: 05 Juni 2008 kl. 01:24 | IP-adresse registreret  

Jeg har også gladeligt brugt pc til afspilning af lyd-filer - eller sagt på en anden måde, haft pc'en sat direkte til anlægget!

Den har spillet musik mange timer dagligt i mange år, og har aldrig oplevet de nævnte problemer. Har brugt onboard lyd, audigy lydkort, x-fi, emu og et andet billigt lydkort.

Selvfølgelig er der en vis "fare" ved det, men hvis man tænker sig lidt om, mener jeg altså alligevel at fordelene er større end ulemperne. Selvfølgelig skal man slukke for sine ting inden man bytter stik om (eller - men bør i hvert fald slukke dem) - men det det gælder vel alle ting? Bytter man om på stik mellem forforstærker og effektforstærker er det da endnu vigtigere at slukke alt, lade effekt-klodsen aflade osv....

Begge mine pc'er bruger pt. 12-volts strømforsyning, og den ene har et emu lydkort der ikke bruger de klassiske jack-stik - det kan måske have reddet mig for nogle uheldige oplevelser. Tidligere har jeg dog også kørt med "normale psu'er" uden kæmpe knalp eller lign.

Efter hvad jeg har oplevet synes jeg problemet bliver overdrevet noget, men det kan da være jeg en dag bliver overrasket?

 


Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes